Mosehoenugle ved Vesterlyng , Havnsø ,Sjæl~
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 18-03-03 19:12

Undertegnede var den mandag 17marts en tur ved Havnsø for at tjekke fugle/
se om der var noget spændende på de kanter .

Ved selve Havnsø var ikke noget ud over Krager og Måger ,
men en kort tur til Tranevejle lige sydvest for Havnsø gav da lidt andet end
Krager og Måger
nemlig :
2 Pibeænder
4 Klyder
ca 20 Ryler
og ca 30 Stor Regnspove
7 Strandskader
en del Rødben
og Gravænder
og Viber
og en enkelt Fiskehejre

Jeg fortsatte turen til det der klades Vesterlyng lige i nærheden , det er
et stort naturområde med en hel del Enebærbuske, Græs og Lyng ...og
pludselig ser jeg en fugl sidde på et lavt hegn , frem med kikkerten og det
viser sig at være en Mosehornugle, et herligt syn ...lidt senere sidder den
i en af enebærenbuskene og lidt længere fremme ser jeg en siddende i græsset
lige ved vejen kun øjnene og de små horn ses .
Jeg har aldrig set nogen rapporter derfra ...
Det virker ellers som om det er et godt fuglested og lidt senere på
ynglesæsonen kunne jeg forestille mig at dette specielle tørre lyng og
enebærbevoksede område kunne producere noget meget spændede
- biotopen taget i betragtning.
Er der nogen af Jer andre her på Nyhedsgruppen der kender til området ??
Hilsen
Ingrid Sørensen
Karlslunde.

Fra : Jens Boesen

Dato : 18-03-03 22:36

Ok, ja. Det er bl.a. et sted hvor der også ofte ses bjerglærker.

Venlig hilsen
Jens Boesen
Kalundborg

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 19-03-03 00:49

"Jens Boesen" <jb@ankerhussem.dk> skrev i en meddelelse
> Ok, ja. Det er bl.a. et sted hvor der også ofte ses bjerglærker.
>
> Venlig hilsen
> Jens Boesen
> Kalundborg

Jeg kunne tænke mig det , ja
men hvad med Sortstubet Bynkefugl ol ???
Jeg er som sagt helt betaget af området ..
det er jo meget forskelligt fra hvad vi her på østsiden a Sjælland
- og så sandelig et område jeg vil brug mere tid på i fremtiden !!

Hilsen
Ingrid Sørensen

Fra : Erik Agertoft

Dato : 20-03-03 00:29

On Tue, 18 Mar 2003 19:12:23 +0100, "Hans Mikkelsen"
<softgen@post6.tele.dk> wrote:

>Jeg fortsatte turen til det der kaldes Vesterlyng lige i nærheden ,
.........klip............
>Jeg har aldrig set nogen rapporter derfra ...

Her kan du se et par rapporter fra Vesterlyng (kilden er DOFbasen):
http://www.dofbasen.dk/observationer/index.php?loknummer1=301030&loknummer2=301031&visning=fugle&number=100

Og der er plads til din rapport om mosehornuglen.......

Der er i øvrigt også lidt obs fra Tranevejle i DOFbasen:
http://www.dofbasen.dk/observationer/index.php?loknummer1=301036&loknummer2=301037&visning=fugle&number=100

Venlig hilsen
Erik

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 20-03-03 10:54

Hej Erik ,
tak for oplysningerne
....ja leder man de rigtige steder kan man finde ...
og jeg må indrømme at jeg ikke har brugt DOF basen
jeg har mest brugt at studere sms beskederne da det endnu fungerede..

Jeg har aldrig fået meldt mig til DOF' nye systemet .

Hilsen Ingrid

Fra : Erik Agertoft

Dato : 21-03-03 09:36

On Thu, 20 Mar 2003 10:54:16 +0100, Ingrid <softgen@post6.tele.dk>
wrote:

>Jeg har aldrig fået meldt mig til DOF' nye systemet .

Hej Ingrid

Det kan du jo bare gøre, når/hvis du får lyst.

Men tilmeldt eller ej, så kan man altid gå ind på www.dofbasen.dk og
se de seneste meldinger eller bruge søgesiden for fx. at se obs fra en
bestemt lokalitet, obs af en bestemt art m.m.

Prøv selv, søgesiden findes her:
http://www.dofbasen.dk/search/search1.php

Venlig hilsen
Erik