iMapd :-)
Fra : David Blangstrup

Dato : 18-03-03 17:33

Jeg har nu Washinton University's Imapd postserver installeret. Så langt så
godt. Den ser ud til at virke, for jeg fik en masse gammel, ophobet mail fra
min gamle blog og cron.
Nu er mit spørgsmål bare: kan jeg bruge min normale mail-adresse, eller skal
jeg lave mig en ny? Min router har home.blangstrup.dk, og den peger på min
maskine, og nu har jeg fået min søn på domænet til at lave home.blangstrup.dk
til at være min mailserver i stedet for min server. Er min mailadresse så
david@home.blangstrup(spam).dk - fjern (spam) - eller hvad? Er det rigtigt
hvad jeg har gjort? Som min server har jeg home.blangstrup.dk.
Undskyld hvis det er lidt rodet spurgt, man bliver lidt imapd'et af det her.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Peter Kiil

Dato : 18-03-03 18:12

in article 0001HW.BA9D08E70004A59DF0182600@news.cybercity.dk, David
Blangstrup at firstname@lastname.dk wrote on 18/03/03 17:33:

> [...]
> hvad jeg har gjort? Som min server har jeg home.blangstrup.dk.
> Undskyld hvis det er lidt rodet spurgt, man bliver lidt imapd'et af det her.

Du skal får din søn til at lave et par MX records og et par A records på DNS
serveren der ser sådan ud:

mail.blangstrup.dk A 212.242.215.70
mail.blnagstrup.dk A (IP på din sekundære mailserver hbis du har en)

blangstrup.dk MX 10 mail.blangstrup.dk
blangstrup.dk MX 20 mail2.blangstrup.dk

Det gør så at din server vil håndtere alt mail for domænet blangstrup.dk.

--
/peter

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-03-03 18:55

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> in article 0001HW.BA9D08E70004A59DF0182600@news.cybercity.dk, David

[..]

> [...]
> blangstrup.dk MX 20 mail2.blangstrup.dk
>
> Det gør så at din server vil håndtere alt mail for domænet blangstrup.dk.

Husk dog på, at IMAP ikke er en MTA, dvs. du skal konfigurere sendmail
eller en ligende service, til at modtage post for dit domæne.

Til at hente post til et program bruger man typisk IMAP eller POP.
For at sende post skal man bruge en SMTP server.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : David Blangstrup

Dato : 18-03-03 19:41

On Tue, 18 Mar 2003 18:55:25 +0100, Thomas Bjorn Andersen wrote
(in message <864r60impe.fsf@dogbert.gen-v.net>):

Tak, men jeg har Sendmail kørende.

Fra : Christian Bech

Dato : 18-03-03 22:40

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> skrev:

Tillykke!

Og sikke et fint billede i DAIMI-posten.

--
Christian

"jeg kender en der er medlem af Harry Krisna"
- Chokmah Mogensen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-03-03 00:27

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> skrev:
>

> Tillykke!
>
> Og sikke et fint billede i DAIMI-posten.

Tak skal du have. Der var også kun ca. minus 12 grader udenfor, men
hvad gør man ikke for at der skal være nok lys til instituttets
digitale kamera?

Er der forresten nogle der mangler en datalog? CV sendes på opfording.

Fra : Christian Bech

Dato : 19-03-03 08:37

> [...]

>Tak skal du have. Der var også kun ca. minus 12 grader udenfor, men
>hvad gør man ikke for at der skal være nok lys til instituttets

Aha. Jeg troede du havde en rank holdning, men i virkeligheden var du
bare bundfrossen?

>Er der forresten nogle der mangler en datalog? CV sendes på opfording.

DAIMI's stab søger en Windows-vedligeholder. Var det noget?

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-03-03 07:05

On Tue, 18 Mar 2003 18:12:23 +0100, Peter Kiil wrote
(in message <BA9D1207.438D6%spam@kiil.net>):

> [...]
> blangstrup.dk MX 20 mail2.blangstrup.dk
>
> Det gør så at din server vil håndtere alt mail for domænet blangstrup.dk.

Jamen, problemet er, at vi _har_ domænet blangstrup.dk, som han ikke vil lave
om på. Det er bare mig, der gerne vil have en iMap server, og så må jeg jo
sætte den til en anden email adresse, og her var det jeg tænkte på, at når
postserveren (imapd) har home.blangstrup.dk som sin adresse, ville jeg så
ikke få en adresse der hed david@home. blangstrup.... osv. ? Jeg kan ikke
bruge david.blangstrup... osv den bliver på domænet.

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-03-03 11:31

in article 0001HW.BA9DD2C80033F497F0182600@news.cybercity.dk, David
Blangstrup at firstname@lastname.dk wrote on 19/03/03 7:54:

> [...]
> ikke få en adresse der hed david@home. blangstrup.... osv. ? Jeg kan ikke
> bruge david.blangstrup... osv den bliver på domænet.

Så er første opsætning nok også korrekt, men det betyder ganske rigtigt at
din email adresse bliver david@SPAMhome.blangstrup.dk. Evt kan du få
mailserveren for blangstrup.dk til at forwarde david@SPAMblangstrup.dk til
david@SPAMhome.blangstrup.dk og bare forsætte med at bruge
david@SPAMblangstrup.dk som afsender-adresse.

--
/peter

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-03-03 11:58

On Wed, 19 Mar 2003 11:30:32 +0100, Peter Kiil wrote
(in message <BA9E0558.2677D%spam@kiil.net>):

> in article 0001HW.BA9DD2C80033F497F0182600@news.cybercity.dk, David

> Så er første opsætning nok også korrekt, men det betyder ganske rigtigt at
> [...]

Tak for svaret, jeg har forwarded det til min søn
- David

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-03-03 12:32

On Wed, 19 Mar 2003 11:30:32 +0100, Peter Kiil wrote
> [...]

Æh, vil det ikke bare være lige som at få forwarded sin email... jeg mener,
kommer det direkte til min mailserver, eller går det først igennem
blangstrup.dk mailserveren, før det bliver omdirigeret? Så hvis blangstrup
serveren er nede kommer der ikke noget mail igennem? Eller har jeg helt
misforstået det?
Forresten synes jeg ikke, jeg kan sende noget mail til
david@SPAMhome.blangstrup.dk? Mit mail delivery subsystems daemon fortæller
mig at den har prøvet at aflevere post på den adresse, men at det ikke kan
lade sig gøre. Hm, indviklet stof det her...

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-03-03 12:46

in article 0001HW.BA9E13B300432AF7F0101600@news.cybercity.dk, David
Blangstrup at firstname@lastname.dk wrote on 19/03/03 12:31:

> [...]
> mig at den har prøvet at aflevere post på den adresse, men at det ikke kan
> lade sig gøre. Hm, indviklet stof det her...

Nej på den måde vil det først runde blangstrup.dk mailserveren. Så det er
korrekt at hvis den er nede vil der ikke komme mail igennem. Men hvis ikke
det generer dig at din email hedder @home.blangstrup.dk så skal du bare
forsætte med det din søn har sat op.

--
/peter

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-03-03 16:14

On Wed, 19 Mar 2003 12:46:10 +0100, Peter Kiil wrote
(in message <BA9E1712.267C0%spam@kiil.net>):

> [...]
> korrekt at hvis den er nede vil der ikke komme mail igennem. Men hvis ikke

Tak! For at have en fuld postserver skal jeg vel egentlig bare have en
domain name server, ikke? Hvordan gør man det, og hvad hedder den?
- David
P.S.: Jeg tror jeg får david@SPAMhome.blangstrup.dk til at virke nu, min søn
havde nemlig sat den op til en forkert type og fået alle mine testmails!

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-03-03 18:05

On Wed, 19 Mar 2003 16:14:11 +0100, David Blangstrup wrote
(in message <0001HW.BA9E47D3004F621FF0101600@news.cybercity.dk>):

> [...]
> havde nemlig sat den op til en forkert type og fået alle mine testmails!

Og det viser sig nu, at han har sat DNS serveren fint op til at vise hen til
home.blangstrup.dk som postserver, hvilket vil sige det samme som min
routeradresse, der så peger hen på min ip-adresse. Navnet home.blangstrup.dk
har han så taget væk fra routeren, så den kun har sin tal-adresse, da han
skulle bruge den til DNS serveren. Argh! Nu hedder min server altså ikke mere
home.blangstrup.dk, og jeg kan kun få den til at reagere hvis jeg bruger
ip-adressen. Jeg skal egentlig putte mit hostname ind der hvor jeg nu sætter
min ip-adresse, så det er måske løsningen, for man kan jo ikke have en mail,
der hedder nogle tal. Men hvad mit hostname er, har jeg ingen anelse om!
Jeg tror jeg roder godt rundt i det her. Hjælp!

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-03-03 09:02

On Wed, 19 Mar 2003 18:04:33 +0100, David Blangstrup wrote
(in message <0001HW.BA9E61B1005571F8F0101600@news.cybercity.dk>):

> [...]

> der hedder nogle tal. Men hvad mit hostname er, har jeg ingen anelse om!
> Jeg tror jeg roder godt rundt i det her. Hjælp!

I SLL certifikatet, eller hvad det nu hedder, står min nuværende email
adresse. Skal jeg skifte den ud med david@SPAMhome.blangstrup.dk for at få
det til at virke, eller betyder det ikke noget?
Er der nogen der ved hvordan man får fat i det certifikat via terminalen,
eller skal man lave et nyt?

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-03-03 11:37

On Wed, 19 Mar 2003 7:54:48 +0100, David Blangstrup
> [...]

>om på. Det er bare mig, der gerne vil have en iMap server, og så må jeg jo

Hvorfor skal imap-serveren ligge på en anden server?

MVH

Martin Edlich

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-03-03 11:54

On Wed, 19 Mar 2003 11:36:43 +0100, Martin Edlich wrote
(in message <0uhg7v8rtptkbndqgnghqfcvav8vgoe4ch@4ax.com>):

> Hvorfor skal imap-serveren ligge på en anden server?
>
> MVH
>
> Martin Edlich

Min søn har domænet blangstrup, godt nok sammen med mig, men han er admin og
bestemmer her så domænet blangstrup.dk skal der ikke røres ved. Min imap
server er mit helt eget projekt -- hvis det besvarer dit spørgsmål.

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-03-03 12:24

On Wed, 19 Mar 2003 11:53:53 +0100, David Blangstrup

>Min søn har domænet blangstrup, godt nok sammen med mig, men han er admin og
>bestemmer her så domænet blangstrup.dk skal der ikke røres ved. Min imap
>server er mit helt eget projekt -- hvis det besvarer dit spørgsmål.

Det er ikke nødvendigt at pille ved domænet for at køre en
IMAP-server.

MVH

Martin Edlich