Rødhøne på Amager
Fra : Stig Linander

Dato : 18-03-03 13:19

Jeg er netop kommet hjem efter en tur på det sydvestlige Amager.

Ca. kl. 9:25 kom jeg ud ad Kongelunden ad "centervejen" mod vest.
Foran ligger Hestefælleden og Køge Bugt. De første fugle jeg får øje
på er en Hættemåge og - halvt skjult i græsset ca. 30m væk mod SSV -
en hønsefugl. Lidt større end en Agerhøne men mindre end en Fasan.
Den har markante hvide tegninger i hovedet, så min nysgerrighed
vækkes.

Jeg får skopet stillet op og kan nu se hovedtegningen: Rødligt næb,
hvid strube omkranset af sort, der bliver til pletter på brystet.
Sort stribe gennem rødligt øje. Hvid øjenbrynsstribe, der når om i
nakken. Isse brun. Ryg ensfarvet brun. Jeg får også et glimt af
flankestriber, men - som sagt - fuglen er halvt skjult i græsset.
Og den søger bort. Efter 3-4 minutter er den væk i græsset og jeg
ser den ikke mere.

Den medbragte "Fugle i Felten" sagde Rødhøne. Lidt senere på turen
traf jeg Erik Kramshøj. Jeg fortalte om Rødhønen, og han mente at
den jo nok ikke var kommet her af egen fri vilje. Jægere opdrætter
Fasaner, Agerhøns, Gråænder. Opdrætter de også Rødhøns?

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Knud N. FLENSTED

Dato : 18-03-03 13:41

Stig Linander skrev:
Rødhøne på Sydamagaer
.. Jeg fortalte om Rødhønen, og han mente at
> den jo nok ikke var kommet her af egen fri vilje. Jægere opdrætter
> Fasaner, Agerhøns, Gråænder. Opdrætter de også Rødhøns?

Ja, der bliver desværre sat en del rødhøns ud i Danmark, hvilket er ulovligt
i henhold til jagtloven.
Prøv også at søge i DOFbasen på www.dofbasen.dk , så vil du finde flere fund
af denne usædvanlige art: bl.a. en som blev indfanget af en borger ved
Stenløse i begyndelsen af januar 2003 under snevejret. Han havde holdt den
sammen med nogle dværghøns i ca. halvanden måned, men ville af med den og
overdrog den til mig den 16. februar. Fire dage efter stak den af fra min
hønsegård i Bagsværd! Hønsegården er ellers både rimelig tæt og den er
overdækket, men den klemte sig ud gennem en lille sprække over døren. Måske
er det den der er kommet ud på Amager? - næppe!

mvh
Knud Flensted

Fra : Stig Linander

Dato : 18-03-03 14:49

Tue, 18 Mar 2003 13:18:30 +0100, skrev jeg bl.a. ...

Tue, 18 Mar 2003 13:41:12 +0100, svarede Knud N. Flensted bl.a. ...

> Ja, der bliver desværre sat en del rødhøns ud i Danmark, hvilket
> er ulovligt i henhold til jagtloven.

Hvilke fuglearter er det lovligt at udsætte iflg. jagtloven?

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Knud N. FLENSTED

Dato : 18-03-03 17:43

"Stig Linander":
> Hvilke fuglearter er det lovligt at udsætte iflg. jagtloven?

Følgende arter af fugle må udsættes, når de særlige regler i jagt- og
vildtforvaltningslovgivningen følges: gråand, fasan og agerhøne.
De nærmere regler kan findes på www.retsinfo.dk

mvh
Knud Flensted

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 19-03-03 01:05

Rødhøns bliver holdt som en voliere fugl
jeg vil tro at den på Amager er en der sluppet ud ved et uhled !
Jeg kan ikke forestille mig at der sættes Rødhøns ud i naturen med forsæt .
Hvad skulle insitamentet være ?? Den vil næppe kunne klare et dansk klima på
egen hånd !!

Men i henhold til den efterfølgende sætning skulle det være sket ??

> Ja, der bliver desværre sat en del rødhøns ud i Danmark, hvilket er
ulovligt
> i henhold til jagtloven.

Jeg er da nysgerrig efter at erfare hvorfra den viden stammer !!

Hilsen
Ingrid Sørensen

Fra : Stig Linander

Dato : 19-03-03 08:19

Wed, 19 Mar 2003 01:05:29 +0100, skrev Ingrid Sørensen bl.a. ...

> Jeg kan ikke forestille mig at der sættes Rødhøns ud i naturen med
> forsæt . Hvad skulle insitamentet være ??

Samme som ved udsætning af Fasaner m.m.

> Den vil næppe kunne klare et dansk klima på egen hånd !!

Den er udbredt (vistnok med menneskets "hjælp") over de Britiske øer
så langt nordpå som Skotland.
Så jo, det kan den formentlig lige så godt som Fasanen.

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Tommy Kaae

Dato : 20-03-03 19:21

Lige et sidste lille pip!

Som det kan ses på vores hjemmeside www.dofvejle.dk er der gentagne
observationer af rødhøne fra Korning (vest for Horsens) til Staksrode (N.
for Vejle Fjord), og det drejer sig helt bestemt om udsætning.

Mvh

Tommy Kaae

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 21-03-03 14:07

>Jeg kan ikke forestille mig at der sættes Rødhøns ud i naturen med
> forsæt . Hvad skulle insitamentet være ??

Ja ....det ville jo være beklageligt !!
jeg mener da ellers det er ulovligt at skyde andet end hvad der er nævnt i
jagtloven

hilsen
Ingrid Sørensen