Kirsten Hüttemeier er død.
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 18-03-03 12:50

Det er en sorgens dag i Danmark.

Kirsten Hüttemeier har spist sit livs sidste måltid - hun er død 88 år gammel.
<http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=197446>

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Oder war es eine Predigt des Todes, dass heilig hiess,
was allem Leben widersprach und widerrieth?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-03-03 13:11

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev:

> Kirsten Hüttemeier har spist sit livs sidste måltid -
> hun er død 88 år gammel.

På med sørgeskåneærmerne.

// Klaus

Fra : zcully

Dato : 18-03-03 17:08

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message

> På med sørgeskåneærmerne.
>

> // Klaus

Øv sådan nogle har jeg ikke. Elers var de også røget på med det samme!!

/Zcully

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 18-03-03 22:58

[Rasmus Underbjerg Pinnerup | Tue, 18 Mar 2003 12:50:05 +0100]

>Det er en sorgens dag i Danmark.

"sorg"? Altså, kære ven, konen havde forlængst levet det antal år man
kunne forvente, uden at have forbedret den danske gastronomi -
tværtimod...

Det er aldrig rart når et menneske dør, meeeeeen "sorgens dag" er måske
lige let overdrevet.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Henning

Dato : 20-03-03 13:34

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [Rasmus Underbjerg Pinnerup | Tue, 18 Mar 2003 12:50:05 +0100]
>
> Det er aldrig rart når et menneske dør, meeeeeen "sorgens dag" er måske
> lige let overdrevet.
>
> René

Altså, det får mig heller ikke til at græde, men alligevel! KH har haft en
utrolig betydning for hvad man vel kunne kalde "pænere borgerlig madlavning"
i flere generationer. Første gang, jeg "mødte" hende, var i min for længst
afdøde mors udgave (efter den tids standard et pragtværk) af Fremads
Storkogebog - det har vel været omkring 1950, og dengang var hun bestemt
"oppe i tiden", og jeg tror at hun har haft enorm betydning.
Denne betydning er så falmet med hendes fremadskridende alder (så hende
sidst i fjerneren for et par år siden, og hun var da forbavsende frisk, også
intellektuelt) og med de etniske madskikke's fremmarch, først og fremmest
naturligvis det franske og italienske køkken. Man må ikke glemme at den
slags (altså "udenlandsk mad") stort set var ukendt i DK indtil Krogager og
Spies begyndte at globalisere danskerne, først og fremmest ved at
transportere dem til Majorca.
Så - i mine øjne har Kirsten Hüttemeier haft en ganske stor betydning for
dansk madlavning og dansk madtradition, omend det ligger nogle år tilbage -
det er synd hvis hun kun skal blive husket pga. nogle ærmeskånere!
Så fik hun alligevel en slags nekrolog her, og det fortjener hun!
*S* - Henning

Fra : Leif Poulsen

Dato : 20-03-03 13:50

> [...]
> Storkogebog - det har vel været omkring 1950, og dengang var hun bestemt
> "oppe i tiden", og jeg tror at hun har haft enorm betydning.

Hvilket får mig til at mindes "Hus, Hjem og køkken" fra midt i 1940'erne,
hvorfra jeg for nogen tid siden søgte en opskrift på drinkzen "Farvel til
slægt og venner". For at mindes Fru Hüttemeier har jeg fået biblioteket til
at grave bogen frem fra deres depot og jeg vil mindes Fruen ved at indtage
denne herlige drik, der lyder som følger:

1 del Vermouth
1 del Whisky
et par stænk Angostura

Rystes med knust is.

Jeg husker at jeg som ungt menneske indtog dette fluidum sammen med mine
venner, og det var virkelig Farvel.

ævhm. leif

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 21-03-03 07:00

"Leif Poulsen" <leif poulsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et par stænk Angostura
>
> Rystes med knust is.
>
> Jeg husker at jeg som ungt menneske indtog dette fluidum sammen med mine

Understående drink er også en man kan huske, når man først har prøvet
den én gang..

En fransk fugl:
Er De træt og uoplagt, lover jeg enhver, der tager denne sjove form
for drink, - som oprindelig kommer fra Finland - at De bliver kvik og
oplagt med det samme!
Hør bare - her er den forjættede drik:

Til hver person:
1 tyndskåret citronskive
1 tsk sukker
1 tsk nymalet kaffe
cognac

De tager en lille citronskive, da denne skal tages hel i munden.
På citronskiven lægges der først sukker, herover den rå kaffe,
og så putter De dette i munden og skyller ned med cognac, alt
imens man tygger på citronskiven.
Foruden at man pludselig hører englene synge, så bliver De
mindst 20 år yngre!

Med venlig hilsen fra Madam Kirsten Hüttemeier's nye "Storkogebog".

Rest in Peace!

Peter W. Bosse
Hüttemeier -fan