Weird? - eller spøgelser?
Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-03 12:05

Nu har jeg godt nok set det med.....Jeg nåede ikke, eller tænkte ikke
over at lave et skærmbillede, men kl 11:38 er jeg færdig med en annonce
på MediaMac - har trykket SEND, men får en besked om, at noget var
galt(opsætning) - så trykker jeg Caminos back-knap, og så sker det hér:

Der "falder" et sort, sløret rullegardin ned over skærmen - hvis I
kender iPhoto, så er det det samme mørke felt, som når man beskærer -

Og på midten af skærmen dukker et hvidt, klart skilt op - på fire sprog,
UK, DE, F og C -
"You need to restart your computer - press your startbuttom for several
seconds"

Det gør jeg naturligvis -

Og ny opstart tager et minut længere end normalt.

Machintosh PM G4 DigitalAudio 733MHz - 1280MB RAM - 256K Level2 buffer -
1MB Level3 buffer - 60GB HD - Superdrive - NvidiaGeforce2MX32 -
T-base10/100/1000 - 17" CRT Studio Display - MacOS X, 10.2.4

Tilsluttet Netgear RP114 DHCP-server på en 512/512 ADSL-linie.

Har nogen nogensinde været ude for sådan noget? Eller har I et bud på,
hvad det kan være?

Jeg bliver s´gu´ nervøs, når den gør sådan;-(

Den havde kun været tændt i halvanden time og ved 11-tiden har jeg kørt
en tilladelsesreparation.

Jeg fifler ikke med UNIX - har ikke Root aktiveret, og har kun under X,
10.1.5 skrevet noget i terminalen én gang - nemlig det hack, der fik
submenuer på dansk i dock´en -

Det lader til, der ikke er sket noget som helst, for det kører som det
plejer, men min nervøsitet, mit gamle livsstilsbelastede hjerte bryder
sig ikke om det.

Specielt fordi det lugter af udgifter

På forhånd tak fra
Morten
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-03-03 12:05

On Tue, 18 Mar 2003 12:05:00 +0100, mortenlind@mac.com (Morten Lind)
wrote:

>Har nogen nogensinde været ude for sådan noget? Eller har I et bud på,
>hvad det kan være?

Et styk panikslagen kernel.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-03 12:45

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Et styk panikslagen kernel.

Hej Martin........OK - Kernel Panic har jeg læst en masse om, men 7-9-13
har jeg aldrig oplevet det, endskønt jeg har haft OS X ligeså længe som
du.

Men -

Er det noget, jeg skal forholde mig til? skal jeg tage forholdsregler? -
vil den gøre det igen? - Og vigtigst af alt - HVORFOR gør den det?

Hvis du véd alt det, kan jeg gi´ kaffe på Hundige Station, næste gang
jeg skal submobilitere proletariatet i linie 300S eller 400S

Hej fra
Morten

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-03-03 12:54

On Tue, 18 Mar 2003 12:45:18 +0100, mortenlind@mac.com (Morten Lind)
wrote:

>Hej Martin........OK - Kernel Panic har jeg læst en masse om, men 7-9-13
>har jeg aldrig oplevet det, endskønt jeg har haft OS X ligeså længe som
>du.

Det skulle heller ikke så gerne ske ret tit.

>Men -
>
>Er det noget, jeg skal forholde mig til? skal jeg tage forholdsregler? -
>vil den gøre det igen? - Og vigtigst af alt - HVORFOR gør den det?

Jeg kan ikke lige huske om OS X smider et kernel dump, men meget kloge
mennesker kan få en masse ud af sådan et. Ellers mener jeg at man kan
kigge i diverse logge. Jeg kan jo som sagt ikke lige tjekke det, men
du kan da prøve at se om du kan genskabe fejlen.

>Hvis du véd alt det, kan jeg gi´ kaffe på Hundige Station, næste gang
>jeg skal submobilitere proletariatet i linie 300S eller 400S

Er du bussemand?

MVH

Martin Edlich

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-03 15:09

> Er du bussemand?
>
> MVH
>
> Martin Edlich

Ja, lidt endnu - får forhåbentlig sparket inden sommer Nu har den leg
også varet længe nok

Tak fra
Morten

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-03-03 13:06

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Hvis du véd alt det, kan jeg gi´ kaffe på Hundige Station, næste gang
> jeg skal submobilitere proletariatet i linie 300S eller 400S

Jeg er bestemt ikke ekspert i kernel panics, men har faktisk haft en hel
del, præcis som din, indtil jeg opdagede årsagen.
Og den er mit østasiatiske miniVigor 128- USB/ISDN-modem i kombination
med "sleep".
Jeg fandt ud af at jeg kun fik disse panics når modemet havde været
tilsluttet "hen over" en "sleep"-periode. Så min kur har været at hive
modemUSB-stikket ud af mac'en lige inden jeg går "i sleep". Det virker,
og jeg har ikke haft problemet, når blot jeg husker dette.
Har læst mig til at USB-dimser er én af de årsager man kender til kernel
panics under 10.2.4.

Der er også "Doctor Smoke's kur i Apple's diskussionsgrupper:

http://discussions.info.apple.com/WebX?50@100.i75paRXqiMg.2@.3bbc0681

Det er desværre kun sjældent jeg kommer forbi Hundige station ...

v.h
Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-03 15:06

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
>
> http://discussions.info.apple.com/WebX?50@100.i75paRXqiMg.2@.3bbc0681
>
> Det er desværre kun sjældent jeg kommer forbi Hundige station ...

Aha.......Lige inden - en halv time inden - havde jeg importeret
billeder fra kameraet via USB-porten på tastaturet????? Men det har jeg
s´gu´ da gjort masser af gange tidligere?????

Men tak skal du ha´

Det er hr. Edlich, der bor i Hundie - Ja, sådan staver de det selv på
gadeskiltene

Morten

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-03-03 15:32

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Men det har jeg
> s´gu´ da gjort masser af gange tidligere?????

Min fik også kun sjældent fejlen. Måske 1 ud af 30 gange hvor jeg ville
kalde op med mit USBmodem efter at have være i sleep.
Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-03 23:02

> [...]

> og jeg har ikke haft problemet, når blot jeg husker dette.
> Har læst mig til at USB-dimser er én af de årsager man kender til kernel

Jeg har også fundet en stensikker måde at lave en kernel panic på min
PowerBook G4 med OS X 10.2.4. Jeg skal bare hive USB-stikket til
tastaturet ud, efter jeg har klappet låget i, så den er gået på
vågeblus. Jeg skal bare huske at hive stikket ud, før jeg sætter
computeren på vågeblus, så sker der ikke noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-03-03 11:41

> [...]
> vågeblus. Jeg skal bare huske at hive stikket ud, før jeg sætter
> computeren på vågeblus, så sker der ikke noget.

Lyder som samme type problem som mit. Helt "plug-and-play" er USB ikke
med Jaguar og sleep!
Martin

MartinP

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 18-03-03 13:43

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Har nogen nogensinde været ude for sådan noget? Eller har I et bud på,
> hvad det kan være?

Bare en systemcrash, og en tekstprompt der ved startup lister den
hardware du har i din Mac.

--
- Peter +45 5192 3981
"Det er helt rigtigt at dømme dem til døden, når de forlader Islam"

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-03 15:07

3000 Peter Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Bare en systemcrash, og en tekstprompt der ved startup lister den
> hardware du har i din Mac.

Nå, nå - Peter.....så er jeg mere rolig
M.

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 18-03-03 15:11

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Nå, nå - Peter.....så er jeg mere rolig
> M.

Du skal først blive skræmt, når dit fjernsyn begynder at beordre dig til
at slå folk ihjel.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-03 17:41

3000 Peter Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Du skal først blive skræmt, når dit fjernsyn begynder at beordre dig til
> at slå folk ihjel.

Hæ, hæ.....du ser s´gu´ for mange nyheder, eller har du bare
genopfrisket 1984?
M.

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 18-03-03 22:38

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hæ, hæ.....du ser s´gu´ for mange nyheder, eller har du bare
> genopfrisket 1984?
> M.

Nej, det var mere en anekdote fra en ven, som var fjernsynsreperatør, og
var ude til en tilsvarende sag jhos en kunde...

Fra : Morten Lind

Dato : 19-03-03 08:04