3 gang lykkens gang?
Fra : Brian W.

Dato : 18-03-03 11:03

ja så prøver jeg lige igen.. for jeg kan ikke selv se mine indlæg?

jeg har brug for at vide hvad hastigheden på min thunderace er ved 1000 rpm
i 5 gear??, da jeg skal have indstillet speedometer. har brugt hele
formiddagen på google, uden held. nogen som kender nogen der ved om nogen
ved noget???

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Janner

Dato : 18-03-03 11:16

"Brian W." <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> i 5 gear??, da jeg skal have indstillet speedometer. har brugt hele
> formiddagen på google, uden held. nogen som kender nogen der ved om nogen

Køb dog en billig cykel computer .... Det er leth'

/Jan

Fra : Moller

Dato : 18-03-03 11:19

"Brian W." <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i 5 gear??, da jeg skal have indstillet speedometer. har brugt hele
> formiddagen på google, uden held. nogen som kender nogen der ved om nogen

Hvis du har en Hayens eller lignende, ka du jo slå gear rations op
osv... og så regne dig frem til det :) hvis du har problemer med hvordan det
skal regnes kan jeg sende et regneark som jeg selv bruger til den slags :)

VH
Lars Molnit
Som har regnet sig frem til at 4500omdr. er fint til motorvejen :)

Fra : Brian W.

Dato : 18-03-03 13:29

Moller wrote:
> [...]
> osv... og så regne dig frem til det :) hvis du har problemer med
> hvordan det skal regnes kan jeg sende et regneark som jeg selv bruger

Ja tak meget gerne

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 19-03-03 01:14

Moller <news@molnit.com> skrev i en

> [...]
det
> skal regnes kan jeg sende et regneark som jeg selv bruger til den slags :)

Jeg ville vælge forslaget med cykelcomputeren, eller med stopur.
Jeg har stadig de geometriske skemaer for aflæsning af hastigheder ved givne
omdrejninger som jeg for mange år siden lavede til alle eksisterende
gearings-
kombinationer og udvekslinger der findes for de gamle BMWér 1957 - 69
hvoraf jeg ejede en tunet R69S; med closebox. Altså de grafiske x, y
koordinater
og med rette linier, alle startende i 0,0, for hver totale udveksling.

Disse skemaer brugte jeg til at aflæse springet i Hk/Omdrejninger ved skift
fra
top omdrejningerne i et gear til hvilket omdrejningstal det blev i næste
(højere)
gear for derved at bedømme accelerationer.

Men for at finde ud af præcist hvad jeg kørte ved et givent omdrejningstal
tog jeg tid
på en km på motorvejen via 100 m sten. Og i den sammenhæng havde jeg
udregnet/målt
omkredsen på det aktuelle hjul (nogle spedometre går fra forhjul og andre
fra baghjul),
for når det var halvvejs slidt. Normalt med dækkenes omkreds bliver der jo
skrevet
at først ved 100 km/tim når dækket til omkredsen det også har hvis man står
med
hjulet ubelastet afmonteret. Omkredsen ændres jo pga.
centripetalaccelerationen af
dækket.

Gert Thorgersen

Fra : Michael K. S.

Dato : 18-03-03 11:35

On Tue, 18 Mar 2003 11:03:27 +0100, "Brian W."
<Brian.wX@mail1.stofanet.dk> wrote:

>jeg har brug for at vide hvad hastigheden på min thunderace er ved 1000 rpm
>i 5 gear??

25.5 km/t,men det er en noget teoretisk værdi og ikke særlig præcis da
der er masser af forudsætninger for at kunne bruge det tal fornuftigt
(præcis omdrejningstæller,hvilket dækslid,original gearing osv. osv).

Det var ikke lige måden jeg ville gøre det på - but there U have it...

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Brian W.

Dato : 18-03-03 12:36

Michael K. S. wrote:

> [...]
> (præcis omdrejningstæller,hvilket dækslid,original gearing osv. osv).
>
> Det var ikke lige måden jeg ville gøre det på - but there U have it...

omdrejningstælleren er blevet indstillet ved hjælp af tachometer eller hvad
et hedder... hmm et regneark lyder spændende.. prøv lige at sende det.

Fra : Michael K. S.

Dato : 18-03-03 12:45

On Tue, 18 Mar 2003 12:35:59 +0100, "Brian W."
<Brian.wX@mail1.stofanet.dk> wrote:

>omdrejningstælleren er blevet indstillet ved hjælp af tachometer eller hvad
>et hedder

Hæ,en omdrejningstæller er også et tachometer....men igen det er kun
er af mange usikkerhedsfaktorer

>... hmm et regneark lyder spændende.. prøv lige at sende det.

Alt for besværligt,man bruger da en Web-ting :

http://www.mtv411.com/auto/Motorcycle-Gearing-Calculator-Sprocket-ratio.htm

Tordenesset har flg. gearratio's i std. config :

Primary reduction : 1.659
Final reduction : 2.706
5'th gear : 1.037

Fra : Brian W.

Dato : 18-03-03 13:13

--
Kan jeg ikke få til at virke.??? når man indtaste tal og derefter trykker
calculate, skriver den..: at 11500 rpm your speed will be

Fra : Michael K. S.

Dato : 18-03-03 13:24

On Tue, 18 Mar 2003 13:12:34 +0100, "Brian W."
<Brian.wX@mail1.stofanet.dk> wrote:

>--
^^^
Lad være med at bruge den separator her,det betyder at alt under
regnes som en del af din signatur,og skæres væk i mange nyhedslæsere
når man vil svare.

>Kan jeg ikke få til at virke.??? når man indtaste tal og derefter trykker
>calculate, skriver den..: at 11500 rpm your speed will be
> NaN mph, or NaN kmp.. ??? hvad betyder det????

Nu kan jeg jo ikke svare på hvorfor _du_ ikke kan få det til at virke
vel,men her virker det fint du skal naturligvis udfylde _alle_ felter
i det øverste skema (og trykke på den calculate der er lige under) og
ikke kun de tal jeg gav dig,men jeg regnede med at du nok kendte
resten som ejer af cyklen )

Prøv lige at orientere dig lidt på siden,har du gjort det ??

Fra : Brian W.

Dato : 18-03-03 13:42

Michael K. S. wrote:

> [...]
> resten som ejer af cyklen )
>
> Prøv lige at orientere dig lidt på siden,har du gjort det ??

sådan .. man skal ikke skrive 1,037, men 1.037 den kan ikke læse komma fra
punktum.... Tusind tak for hjælpen.
Nu fik jeg da sat mekkeren igang igen.

HVad er det der javascript gearing så for noget???? sprocket???? mig ikke
forstå.

Fra : Michael K. S.

Dato : 18-03-03 13:54

On Tue, 18 Mar 2003 13:41:34 +0100, "Brian W."

)

>HVad er det der javascript gearing så for noget????

Det er bare sådan hvis man laver forskellige modifikationer og leger
lidt med gearing,hjulstørrelse osv. så kan man via et Javascript
(programmeringsprog) regne sig sig frem til hastigheden i de
forskellige gear ved et givent rpm,sjovt nok men ikke lige aktuelt for
dig i denne forbindelse.

> sprocket????

Betyder såmænd bare tandhjul...