validering? hvad er forkert?
Fra : Peter Wissing

Dato : 18-03-03 00:10

Hej Alle

Følgende er klage punket under forsøg på validering:

Line 47, column 6: end tag for "HEAD" which is not finished (explain...).
</head>
^

sådan ser linie 47 ud:

47: </head>

nogen der eventuelt har brug for hele html dokumentet?

kommer her: :D

1: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
2: <html>
3: <head>
4: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=iso-8859-1">
5: <style type="text/css">
6: body {
7: background-image: url("gif/rose.gif");
8: background-repeat: repeat;
9: }
10:
11: a {
12: text-decoration: none;
13: color: #A1A1A1;
14: background-color: #D30000;
15:
16: }
17: a:visited {
18: color: #A1A1A1;
19: background-color: #D30000;
20:
21: }
22: a:active {
23: color: #A1A1A1;
24: background-color: #D30000;
25:
26: }
27: a:hover {
28: color: #A1A1A1;
29: text-decoration: underline;
30: background-color: #D30000;
31:
32: }
33: p {line-height: 22px;}
34: p {margin-top:15px;}
35: p {margin-bottom:10px;}
36: p {color: #A1A1A1}
37: p {background-color: transparent;}
38:
39: h4 {
40: line-height: 22px;
41: margin-top: 15px;
42: margin-bottom: 10px;
43: color: #A1A1A1;
44: background-color: transparent;
45: }
46: </style>
47: </head>
48: <body>
49: </body>
50: </html>

Hjælp, hvad er der galt?

Peter

Fra : Peter Wissing

Dato : 18-03-03 00:19

En lille opfølgning. Nu brokker den (W3C validering) sig ikke over linie 47,
men linie 9. Jeg citerer:

Line: 9
Parse error - Unrecognized : <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01
Transitional//EN"> <html> <head> <meta http-equiv="Content-Type"
content="text/html; charset=iso-8859-1"> <style type="text/css"> body {
background-image: url("gif/rose.gif"); background-repeat: repeat; }

Nogen ideer? koden ses her igen.

1: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
> 2: <html>
> 3: <head>
> 4: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
> charset=iso-8859-1">
> 5: <style type="text/css">
> 6: body {
> 7: background-image: url("gif/rose.gif");
> [...]

Se bort fra første indlæg, men svar venligst på dette. tak

Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-03 10:52

Peter Wissing skrev:

> [...]
> charset=iso-8859-1"> <style type="text/css"> body {
> background-image: url("gif/rose.gif"); background-repeat:

[snip]

Er du helt sikker på at den kode du har gengivet her er den samme
som den kode der sendes til W3-validatoren? At dømme efter
fejlmeddelelsen og dine linjenumre er det ikke tilfældet. Har du
mulighed for at give os et link til siden?

NB: Du mangler stadig et title-element.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-03-03 00:21

"Peter Wissing" <peter.wissing@mail.dk> skrev :

>Line 47, column 6: end tag for "HEAD" which is not finished (explain...).
> </head>

</head>, derfor siger validatoren at <head> ikke er færdig.

Selv om validatoren ikke brokker sig over din css, så skal du
bytte om på rækkefølgen af a:active og a:hover, så a:active står
sidst.

Fra : Peter Wissing

Dato : 18-03-03 18:02

> </head>, derfor siger validatoren at <head> ikke er færdig.

=>også til Jens
Siden bruges jo kun som style sheet, og derfor er der jo ingen grund til at
give den en titel vel? <=
Men det er vel så nødvendigt at lave en <title> for at kunne validere.

> Selv om validatoren ikke brokker sig over din css, så skal du
> bytte om på rækkefølgen af a:active og a:hover, så a:active står
> sidst.

ok, consider it done :)

Tak for hjælpen Peter

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-03-03 19:00

"Peter Wissing" <peter.wissing@mail.dk> skrev :

>Siden bruges jo kun som style sheet, og derfor er der jo ingen grund til at
>give den en titel vel? <=

Øhh, det vil du vel normalt bruhe et cssark til.

>Men det er vel så nødvendigt at lave en <title> for at kunne valider

Den skal være med i <head>
Evt. blot <title></title>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-03 18:10

Peter Wissing skrev:

> Siden bruges jo kun som style sheet,

Hvorfor laver du det så ikke som en css-fil?

> og derfor er der jo ingen grund til at give den en titel vel?

Jo.

> Men det er vel så nødvendigt at lave en <title> for at kunne
> validere.

Ja. <title> er obligatorisk. Noget helt andet er at jeg ikke helt
kan se hvordan (for ikke at nævne hvorfor) du vil bruge en html-fil
som stylesheet?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Wissing

Dato : 18-03-03 18:41

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev i en

> Hvorfor laver du det så ikke som en css-fil?

Det er også en css fil, men da jeg var inde og validere stod der at det
måske var en god ide at validere ens css fil samtidigt så det gjorde jeg, og
der brokkede den sig over korrekt html...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-03 19:23

Peter Wissing skrev:

> Det er også en css fil, men da jeg var inde og validere stod
> der at det måske var en god ide at validere ens css fil
> samtidigt så det gjorde jeg, og der brokkede den sig over
> korrekt html...

Undskyld, men jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener.

CSS-koder bør stå i css-filer, sådan helt generelt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Wissing

Dato : 18-03-03 20:26

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse > >
Det er også en css fil, men da jeg var inde og validere stod

> Undskyld, men jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener.
>
> CSS-koder bør stå i css-filer, sådan helt generelt.

Den kode i har set, er præcis den der står i en fil der hedder style.css. Da
jeg ville validere min index.html lagde jeg mærke til et link på W3C-siden
hvor de foreslog man også validere sin css-fil, hvis man altså havde en. Så
det gjorde jeg, og det var fejlen jeg fik. Nu har jeg ændret <title> og her
er så fejlen den kommer med:

Line: 10
Parse error - Unrecognized : <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01
http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><html>
background-repeat: repeat; }

style.css:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
<title>A i Søllerød</title>
charset=iso-8859-1"><html>

body {
background-image: url("gif/rose.gif");
background-repeat: repeat;
}

a {
text-decoration: none;
color: #A1A1A1;
background-color: #D30000;

}
a:visited {
color: #A1A1A1;
background-color: #D30000;

}
a:active {
color: #A1A1A1;
background-color: #D30000;

}
a:hover {
color: #A1A1A1;
text-decoration: underline;
background-color: #D30000;

}
p {line-height: 22px;}
p {margin-top:15px;}
p {margin-bottom:10px;}
p {color: #A1A1A1}
p {background-color: transparent;}

h4 {
line-height: 22px;
margin-top: 15px;
margin-bottom: 10px;
color: #A1A1A1;
background-color: transparent;
}
</head>

Kan du hjælpe mig med at finde ud af hvad der er galt?

Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-03-03 20:44

Peter Wissing wrote in <3e777266$0$31949$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:
> Den kode i har set, er præcis den der står i en fil der hedder style.css.

Slet <style type="text/css">, og alt hvad der kommer før.
Slet også </style>, og alt hvad der kommer efter.

Så bliver det til et style-sheet, i stedet for et HTML-dokument, og så kan
du bruge det til noget.

Hvis det virker i din browser nu, så er det rent held.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 18-03-03 20:41

"Peter Wissing" <peter.wissing@mail.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

>Kan du hjælpe mig med at finde ud af hvad der er galt?

En css-fil skal ikke indeholde HTML-koder af nogen art. Med andre ord:
Du skal kun medtage tekst fra linien

body {

til og med den sidste } på siden.

--