Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ændre strørrelse / blivre grumset
Fra : *trads*

Dato : 17-03-03 22:57

Hej
Hvis jeg har taget et Digi foto...Og ændre størrelsen i PaintShop til en
størrelse der passer til en Mobil (logo) 101*80 .
Hvorfor bliver billedet så,meget utydelig / grumset ????
Man skulle jo egentlig tro at punkterne bliver samlet mere og billedet
bliver skarpere !!!
eller hvad er der galt ??

Se evt. dk.binaer : Saxo

Mvh
Henrik Olesen
Randers

Fra : Per Jefsen

Dato : 17-03-03 23:04

kender ikke lige paintshop, men de fleste programmer tillader dig at vælge
hvilken algoritme der skal bruges. som hovedregel: brug bicubic hvis du gør
billedet større, og bilinear hvis du skal formindske billedet. mem på 101x80
er der jo ikke plads til megen skarphed...

mvh

per

Fra : Flare

Dato : 18-03-03 17:39

Tjaa. Sådan er det bare ikke helt i virkeligheden. Kør det eks. i
ekstremerne til du fx kun har et 10x10 billede. Så er det jo klart at der
ikke er nok pixel til at beksrive billedet tydeligt. Dette er også i mindre
grad gældende for 100

Mvh
Anders

Fra : BØRGE ANDERSEN

Dato : 19-03-03 19:02

"*trads*" <trads@get2netFJERN.dk> skrev i en meddelelse
[...]
:
:
: Se evt. dk.binaer : Saxo
:
:
:
: Mvh
: Henrik Olesen
: Randers

Man er altid nødt til at lægge ekstra skarphed - evt. usm -
på billedet for at bevare skarphedsindtrykket, når
størrelsen er ændret. Uanset om det er forstørret eller
formindsket.
Venlig hilsen, børge.

Fra : emj

Dato : 19-03-03 19:22

On Wed, 19 Mar 2003 19:02:23 +0100, BØRGE ANDERSEN <balg@get2net.dk>
wrote:

>: Man skulle jo egentlig tro at punkterne bliver samlet mere
>og billedet
>: bliver skarpere !!!

Du samler ikke punkterne, du reducerer antallet af punkter til 100x81.
En pixel på skærmen kan ikke klemmes sammen. Den fylder altid præcis
1 pixel
Hilsen emj