Nedgravning af elkabel hvordan?
Fra : Kurt Sarka

Dato : 17-03-03 21:49

Hvordan er reglerne for nedgravning af elkabler i haven til
lamper,springvandspumper eller stik? Hvilken dybde, ledning og hvad med
"markeringsbånd".
Mvh.
Kurt.

Fra : HHIST

Dato : 18-03-03 05:18

Hej Kurt
Alle ledningstyper har sin egen dybde, ex. vand 120 cm, gas 80 cm og alle
former for kabel ligger i 60 cm. Inden du graver skal du spørge ved el,
telefon og antenneselskaberne, hvor deres kabler ligger. Det gør du ved at
ringe til dem, så sender de en tegning. Hvis der ikke findes en tegning
kommer de ud og påviser hvor de er. Det er gratis.

Kablet skal være med stålkabe beregnet til nedgravning. Til 220 volt en 3
ledet til 380 volt en 5 ledet. Begge typer skal have en gul/grøn leder til
jordforbindelse.

Grav renden i 60 centimeters dybde, læg kablet i, fyld 20 cm jord på stamp
godt til herpå lægges dækbånd ( hård plast bånd som man ikke kan stikke en
spade igennem) igen 20 cm jord stamp godt til her lægges markeringsbånd med
teksten PAS PÅ HERUNDER HØJSPÆNDING begge bånd er så vidt jeg husker røde.
Du kan købe dem i byggemarkedet eller ved en elektrikker. Lav en tegning som
viser hvor kablerne ligger så du kan huske det.

God arbejdslyst

mvh FC

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-03 07:27

Min installatør siger altså at målt strøm kun skal ned i 30 cm og så en stiv
dækplade 10 cm over kablet.

Søren H.N.

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 18-03-03 10:45

"SHN" <shnXphaseone.dk> wrote in message
> Min installatør siger altså at målt strøm kun skal ned i 30 cm og så en
stiv
> dækplade 10 cm over kablet.

Copy-Paste fra stærkstrømsbekendtgørelsen

522.8.2 Kabler i jord.
Note: Bestemmelserne gælder ikke for kabler, som kun indeholder
strømkredse med en nominel spænding, der ikke overstiger 50 V
vekselspænding eller 120 V jævnspænding.

522.8.2.1 Kabler skal lægges i mindst 0,35 m dybde under færdigt terræn.
Note: Elleverandøren kan dog stille særlige krav vedrørende tracé og
nedlægningsdybde for ledninger, der fører umålt strøm.

522.8.2.2 Kabler i mindre end 0,7 m dybde under færdigt terræn skal
beskyttes med rør, U-profiler eller plader.

522.8.2.3 Kabler i mindst 0,7 m dybde under færdigt terræn kan lægges uden
kabelbeskyttelse, når der ca. 0,2 m over hvert kabel anbringes et
markeringsbånd. Ved lægning af flere sideløbende kabler i samme kabelgrav
kræves kun anbragt ét markeringsbånd midt over kablerne, såfremt afstanden
mellem de yderste kabler er højst 0,2 m. Er afstanden mellem de yderste
kabler større end 0,2 m, skal der anbringes markeringsbånd over hvert af
de yderste kabler og i øvrigt i et sådant omfang, at den indbyrdes afstand
mellem båndene er højst 0,2 m.

522.8.2.4 Ved opføring fra jord til det fri skal kabler i fornøden
udstrækning beskyttes mod mekanisk beskadigelse såvel over som under
jordoverfladen.
Note: Til beskyttelse af kabler ved opføring fra jord til det fri kan
anvendes forzinkede jernrør, stålrør, kabeljern eller plastvandrør af
polyæthylen efter DS 2119 for et arbejdstryk på mindst 0,6 MPa (6 kp/cm2).
Almindelige installationsrør har derimod ikke den fornødne styrke.

--
Erik Rudbeck
Cleanup my address before replying by mail

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-03 11:33

Undskyld den forkerte information.
Søren H.N.

Fra : ThomasRinge

Dato : 21-03-03 15:48

"Erik Rudbeck" skrev d. 18-03-03 10:45 dette indlæg :
> [...]

> 522.8.2.2 Kabler i mindre end 0,7 m dybde under færdigt terræn skal
> beskyttes med rør, U-profiler eller plader.

Jeg har lagt kabel (380 V), som efterfølgende blev godkendt af
elinstallatøren. Ifølge ham betød ovenstående i praksis (ret simpelt!):

Kabel (alm. installationskabel, ikke gummi, armeret eller andet "fancy")
40 cm nede, direkte ovenpå dette en kraftig rød plasticplade/bånd.
Herefter var det bare at fylde op med jord.

Jeg synes det lyder underligt som nogen skriver at lægge bånd 20 cm over
kablet - så aner man jo ikke, hvor kablet reelt befinder sig, og kan
dermed ikke passe på, når man graver...

Mvh
Thomas

http://www.kandu.dk/

Fra : Nick

Dato : 21-03-03 16:03

"ThomasRinge" <ThomasRinge.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes det lyder underligt som nogen skriver at lægge bånd 20 cm over
> kablet - så aner man jo ikke, hvor kablet reelt befinder sig, og kan
> dermed ikke passe på, når man graver...

Jo, for når du hamrer spaden i, ser du båndet før du rammer kablet. Hvis
kablet ligger umiddelbart under båndet, hamrer du jo spaden igennem begge
dele...

/Nick

Fra : ThomasRinge

Dato : 24-03-03 08:35

"Nick" skrev d. 21-03-03 16:03 dette indlæg :
> Jo, for når du hamrer spaden i, ser du båndet før du rammer kablet.

Jep, og hvis du er heldig kan du så med en teske grave dig ned til
kablet

> Hvis
> kablet ligger umiddelbart under båndet, hamrer du jo spaden igennem
begge
> dele...

...Og det er vel derfor det ikke skal være et bånd men en ca. 10 mm tyk
plade, som ikke er lige til at stikke igennem...

http://www.kandu.dk/