Erstatning for roser
Fra : Marianne

Dato : 17-03-03 20:59

Hej

Jeg har en klatrerose på hver sin side af en dør. Dvs. 'havde' for roserne
er lige så stille afgået ved døden. De var vel omkring 40 år gamle.

De var plantet lige klods op og ned af husmuren på 30 * 35 cm jord. Ellers
er der fliser omkring (som der selvfølgelig også er jord under).

Stubben, eller hvad man nu kalder sådan en, hvor roserne er vokset op fra,
står tilbage.

Jeg vil gerne have noget til at gro dér igen. Jeg kan forstå, at man ikke må
plante roser igen. Hvad har jeg så af muligheder ? Jeg kan gode lide
Clematis, men de blomstrer så kort, synes jeg. Det skal kunne klatre og det
skal vokse op ad et espalier. Langtidsblomstrende hen over sommeren.
Idiotsikkert og hårdført. Jorden er lerjord af allermest lerede kvalitet.

Nogen forslag ??

mvh
Marianne

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-03-03 21:03

"Marianne" <ng@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> skal vokse op ad et espalier. Langtidsblomstrende hen over sommeren.
> Idiotsikkert og hårdført. Jorden er lerjord af allermest lerede kvalitet.

Klatrehortensier?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-03 22:59

On Mon, 17 Mar 2003 20:58:39 +0100, "Marianne" <ng@lundbak.dk> wrote:

>plante roser igen. Hvad har jeg så af muligheder ? Jeg kan gode lide
>Clematis, men de blomstrer så kort, synes jeg. Det skal kunne klatre og det

Så har du kigget på de forkerte sorter. Der findes clematis som
blomstrer meget længe. Og er det ikke længe nok, så kan man plante to
forskellige sammen, og på den måde forlænge blomstringen.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Marianne

Dato : 18-03-03 00:12

> [...]
> blomstrer meget længe. Og er det ikke længe nok, så kan man plante to
> forskellige sammen, og på den måde forlænge blomstringen.

Jeg har sådan set kun kigget på det eksemplar, jeg selv har stående et anden
sted i haven. Findes de også i andre blomstringsperioder - så må jeg vist
interessere mig for det. Og dét at kunne plante flere sammen - det havde jeg
slet ikke overvejet, men det er da en oplagt ide.

Kan jeg plante dem 'oven i' rosenstubben, eller skal jeg i gang med skovlen
?

Kender du steder, der har et stort udvalg i Clematis ? Jeg bor i Kbh og har
ikke bil, så det skal helst være pr. post eller i weekend-cykelafstand.

Kiggede i øvrigt på din web-site under forårssåning. Jeg har 4 poser (for
mig) spændende valmuer fra England, som jeg vil forsøge mig med. Deljigt med
brugbar vejledning!

mvh
Marianne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-03 21:12

On Tue, 18 Mar 2003 00:11:41 +0100, "Marianne" <ng@lundbak.dk> wrote:

> [...]
>interessere mig for det. Og dét at kunne plante flere sammen - det havde jeg
>slet ikke overvejet, men det er da en oplagt ide.

Man kan få nogle flotte resultater med 2 forskellige.

>Kan jeg plante dem 'oven i' rosenstubben, eller skal jeg i gang med skovlen
>?

De kan godt plantes oveni rosenstubben. Den visne rose til tilmed være
et godt 'klatrestativ' for clematisen.

>Kender du steder, der har et stort udvalg i Clematis ? Jeg bor i Kbh og har
>ikke bil, så det skal helst være pr. post eller i weekend-cykelafstand.

Jeg er ikke kendt i den ende af landet, men enhver planteskole bør have
mindst 10 sorter at vælge imellem.

Nogle af de mest almindelige sorter kan ses her:
<http://www.ldp.dk/downloads/Slyng_og_bund.pdf>

>Kiggede i øvrigt på din web-site under forårssåning. Jeg har 4 poser (for
>mig) spændende valmuer fra England, som jeg vil forsøge mig med. Deljigt med
>brugbar vejledning!

Glæder mig du kan bruge det jeg laver

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 19-03-03 09:42

> Kender du steder, der har et stort udvalg i Clematis ? Jeg bor i Kbh og
har
> ikke bil, så det skal helst være pr. post eller i weekend-cykelafstand.

Hej Marianne

Hvis det skal være pr. post, kan jeg anbefale www.lund-hede.dk, som har et
meget stort udvalg af klematis.
Jeg har også to forskellige klematis plantet i samme hul, og det giver en
flot effekt med overlappende blomstringstid og to forskellige farver.

MVH Mette (der i år skal have udvidet klematisbestanden en del, -og glæder
sig!)

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 18-03-03 19:06

Mads Lie Jensen skrev:

> Der findes clematis som
> blomstrer meget længe. Og er det ikke længe nok, så kan man plante to
> forskellige sammen, og på den måde forlænge blomstringen.

Har du et godt forslag til clematis, som står fint sammen? Det
kunne jeg godt bruge.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-03 21:14

On Tue, 18 Mar 2003 19:05:42 +0100, Svend Erik Bertelsen
<nospamtoseb@private.dk> wrote:

>Har du et godt forslag til clematis, som står fint sammen? Det
>kunne jeg godt bruge.

Nej, desværre. Men det vil være en fordel at vælge to som skal beskæres
på samme tidspunkt, dvs. f.eks to som blomstrer fra midt sommer og året
ud.

Fra : SB

Dato : 18-03-03 00:56

> [...]

> skal vokse op ad et espalier. Langtidsblomstrende hen over sommeren.
> Idiotsikkert og hårdført. Jorden er lerjord af allermest lerede kvalitet.

Ville foreslå en kaprifolie de blomster rimelig længe, vokser hurtigt, og
dufter godt.
Om de så lige kan vokse i din jord (ler) ved jeg ikke, men det er der
sikkert andre der gør

Søren

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 23-03-03 16:55

Marianne wrote:
> Jeg vil gerne have noget til at gro dér igen. Jeg kan forstå, at man
> ikke må plante roser igen.

Du skal bare udskifte jorden i rimelig bredde og dybde, så kan du sagtens
sætte roser igen. Grav op, kom frisk havejord i og smid den gamle rosenjord
i det hul, hvor du har taget den friske havejord.
Rosenrødder går hurtigt til, hvis de er døde, så formentlig er det nemt nok
at få roden op.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove MAIL from my email-address when replying.
Enlevez MAIL de mon adresse électronique pour me contacter.