Grå/sorte cylindre
Fra : Gammelnok

Dato : 17-03-03 20:38

Er der nogen i dette forum, der ved, hvordan man bedst
vedligeholder/opfrisker den sorte maling mellem køleribberne?
Den er ikke afskallet, blot grå/sort.

Mvh
John

Fra : John Jensen

Dato : 17-03-03 20:46

Prøv med noget WD40 på en klud / vatpind, det plejer at virke.

/ John

Fra : --=Stone=--

Dato : 17-03-03 21:04

"Gammelnok" <johnruth@tdcadsl.dk> wrote in message
> Er der nogen i dette forum, der ved, hvordan man bedst
> vedligeholder/opfrisker den sorte maling mellem køleribberne?
> Den er ikke afskallet, blot grå/sort.

Ok Hvis folk er igang med at svare kan de så ikke lige komme med råd til
hvordan man bedst gør det med en motor hvor det er afskallet maling ??

Ikke for at ødelægge tråden, blot for ikke at starte en ny... håber det
er ok.

--
Steen
CB1100F/R 85' Street Fighter Style

Fra : Richard

Dato : 17-03-03 22:31

--=Stone=-- wrote:
> Ok Hvis folk er igang med at svare kan de så ikke lige komme med råd til
> hvordan man bedst gør det med en motor hvor det er afskallet maling ??

Få den glasblæst og mal den så igen, hvis det ikke kan plettes ordentligt...

> Ikke for at ødelægge tråden, blot for ikke at starte en ny... håber det
> er ok.

....der var vist en fornylig om samme emne - prøv at søg efter maling af
motor / udtsødning el. lign.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Richard

Dato : 17-03-03 22:25

Gammelnok wrote:
> Er der nogen i dette forum, der ved, hvordan man bedst
> vedligeholder/opfrisker den sorte maling mellem køleribberne?
> Den er ikke afskallet, blot grå/sort.

Sprøjt den sorte maling over med siliconespray - f.eks. Alaska's - og
tør det over med en klud, når det meste er fordampet/tørret ind. Det
fjerner det grå skær af den sorte lak på motoren (og andre sortmalede
dele, der bliver varmet op).

Fra : Gammelnok

Dato : 18-03-03 07:14

Fint! Tak for hjælpen.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 23-03-03 08:25

> [...]
> Er der nogen i dette forum, der ved, hvordan man bedst
> vedligeholder/opfrisker den sorte maling mellem køleribberne?

Den med Alaska er sikkert god nok, men jeg brugte/bruger nu VHT, og nu
varianten af den som man køber i Sverige hos Biltema for 30 Sv dåsen.
Jeg har vasket cylindrene grundigt med varmt vand og muligt "eftervasket"
med de skrappeste væsker og derefter sprayet med VHT og når den var tør så
varmebehandlet med varmluftpistol. VHTén sidder så godt fast, hvis den
kommer på en ren flade, at jeg endnu ikke har fundet noget der derefter har
kunnet fjerne den bortset fra sandblæsning eller en stålbørste på en
boremaskine.

Gert Thorgersen

Fra : Hekto

Dato : 23-03-03 08:47

In article <b5jnq4$3mh$1@news.loxinfo.co.th>, GERT BO THORGERSEN
says...
> [...]
> kommer på en ren flade, at jeg endnu ikke har fundet noget der derefter har
> kunnet fjerne den bortset fra sandblæsning eller en stålbørste på en

VHT? Very High Temperature ... et eller andet?
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Til Salg!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 23-03-03 14:16

> VHT? Very High Temperature ... et eller andet?
> --
> /Hekto

Ja VHT = Very High Temperature, fra da det kom for 30 år siden og sort og
hvid kunne klare 650 C grader konstant kontra, de da almindelige som kun
kunne klare 600 C. Det var i Farenheit 1200 konstant og 2000 kortvarig. Nu
går de til at kunne klare 700 C konstant. Cylindre/køleribber bliver jo kun
op i nærheden af/omkring 300 C - meget forskellig for motorerne - så her kan
man jo vælge hvilken farve det skal være, i VHT, og varmebehandle den.

Gert Thorgersen

Fra : Gammelnok

Dato : 23-03-03 18:39

Hej Gert

Det råd med VHT ser rigtigt godt ud. Desværre kan jeg ikke finde det under
biltema.se. ved du hvem der ellers forhandler produktet?
Jeg fandt dette link til VHT homepage: http://www.pjhbrands.com/vht/
Mvh
John

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 24-03-03 14:19

> [...]
>
> Det råd med VHT ser rigtigt godt ud. Desværre kan jeg ikke finde det under
> biltema.se. ved du hvem der ellers forhandler produktet?

Hej John,

Det er et meget interessant sted i www du der har fundet, jeg har lige
flygtigt været inde på det. Da jeg midt i 70érne opdagede VHT i
udenlandske/amerikanske motorcykelblade, fik jeg cataloger med også deres
andre produkter, og hjemkøbte emnerne fra England. Jeg har handlet/handler
langt mere i udlandet end i Danmark, fik her for et par timer siden de
første reservede fra England her til Thailand for min BMW.

Den forretning der forhandler den originale VHT ligger inde på
Frederiksberg, på en vej parallel med Gammel Kongevej ikke så langt fra
rådhuset (nordpå). Det er nogle år siden jeg har været inde hos dem, de
forhandler tuningsdele til biler, bl.a. Weber karburatorer. De har sikkert
også stadig en bondegår oppe omkring Karlebo, hvor jeg var forbi en gang i
70érne og så deres racerbil. Men da jeg var forbi og købte VHT, på
frederiksberg, for nogle år siden kostede den 99 kr. pr. dåse. Og da jeg
senere opdagede den fra Biltema, hvor de har mange til kun 30 Sv. kr. købte
jeg fremover der. Desværre måtte jeg efterlade alle de dåser jeg havde i
Danmark, da den slags ikke må være i containere. Så når jeg fremover igen
skal bruge de må jeg jo søge, og vel ende medat købe det fra USA eller
England.

Jeg har tidligere her i Fritid.motorcykel skrevet om VHT, og har kun haft
gode resultater vedbrugen af det på cylindre, topstykker, udstødning,
lydpotter, ventiler, stempelkroner og topstyksfladen i forbrændingskammeret.
Dele der ikke selv får en høj temperatur, som f.eks. lydpotter og køleripper
har jeg varmebehandlet for at få hærdet malingen. VHT blev oprindelig
udviklet i forbindelse med rumfærgen.

Gert Thorgersen