Bulet dåse
Fra : Jimmy

Dato : 17-03-03 20:16

Hej

Forleden nægtede min kæreste at åbne en dåse med majs, da dåsen havde fået
en bule.
Hun hævdede, at indholdet af en dåse bliver dårligt, hvis det får en bule.

Jeg er ret sikker på, at hun ikke selv har fundet på det, men jeg kan ikke
se noget logisk i det.
Hun kunne ikke huske hvorfor det skulle forholde sig sådan.

Har I en forklaring?

Mvh
Jimmy

Fra : gch123

Dato : 17-03-03 20:33

"Jimmy" skrev d. 17-03-03 20:16 dette indlæg :
> [...]
ikke
> se noget logisk i det.
> Hun kunne ikke huske hvorfor det skulle forholde sig sådan.

Der er forskel på hvad vej bulen vender, indholdet er dårligt hvis den
buler ud, er det indad er der ikke noget i vejen sålænge der ikke er hul
i dåsen.
Mvh
Gertrud

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-03-03 20:40

Jimmy skrev:

> Forleden nægtede min kæreste at åbne en dåse med majs, da dåsen
> havde fået en bule.
> Hun hævdede, at indholdet af en dåse bliver dårligt, hvis det får
> en bule.

Det er snarere omvendt: Dåsen får en bule hvis indholdet er dårligt.

Se fx <http://www.fi.dk/mad/sundmad/fiskskaldyr/fisk/fisk_paa_glas_og_daase/>
under "Opbevaring af konserves".

// Klaus

Fra : Troels

Dato : 17-03-03 23:42

> Det er snarere omvendt: Dåsen får en bule hvis indholdet er dårligt.
>
> Se fx
<http://www.fi.dk/mad/sundmad/fiskskaldyr/fisk/fisk_paa_glas_og_daase/>
> under "Opbevaring af konserves".

Uhh.. Bulede dåser og fisk. Det minder mig om en gang vi var i Sverige hvor
vi lå på en lille ø. I en kløft lå der mellem nogle sten en dåse (tun tror
jeg) der bulede godt ud af. Min far skulle liiige se hvad der sker når nu
man kaster med sådan en. Det gav et pænt brag og bagefter lugtede der ikke
ret godt på den side af øen. Bagefter har vi snakket om at det var godt den
ikke eksplorede da han samlede den op. Så er jeg ikke sikker på at han havde
fået lov at komme om bord på båden igen

Man skulle nok ha' været der

/Troels

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 18-03-03 00:38

Jeg mener at kunne huske noget med tomatpure.

Nogle gange bliver det dårligt i dåsen, og så strinter det volksomt, når man
prikker hul på dåsen med dåseåbeneren. Det har de fleste nok oplevet. Sådan
en dåse er lige til skrot.
Her kommer så bulen ind i billedet.
Hvis en dåse med dårlig pure får en bule/et stød, vil dette "overtryk"
foretage sig, og indholdet ikke sprutte op af dåsen, selv om det er dårligt.
Derfor dør man kassere dåser med tumatpure, der har fået buler.

Men jeg aner ikke om det samme gælder for majs...

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-03 11:10

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> wrote in message
> [...]
> se noget logisk i det.
> Hun kunne ikke huske hvorfor det skulle forholde sig sådan.

Dåser, der buler ud ad pga. af højt tryk i dåsen er enten:
1) Surstrømming, som jeg vil undgå for enhver pris, der "modnes" (rådner vil
jeg kalde det) ved at fermentere i dåsen...og som skal åbnes i medvind og
med forsigtighed....
eller andre (ikke sure) fødevarer der er gået i gæring/forrådnelse og
udvikler luftarter og som bør kasseres, eller
2) Sure fødevarer, som f. ex. tomatkoncentrat, der udvikler hydrogen ved
korriosion af dåsens inderside, fordi beskyttelseslakken ikke er intakt.

Buler dåsen indad, forårsaget af mekanisk overlast ved håndtering, er lakken
inde i dåsen ikke med sikkerhed intakt, og der kan med tiden overføres
metaller til varen, her igen fortrinsvis for sure produkter (i kemisk
forstand med lav pH)....og det er nok dette din kæreste har hørt om.

Næste gang du åbner en dåse tomatconcentrat, kan du med næsten usvigelig
sikkerhed se korrosion i form af misfarvning omkring dåsesømmen, eller hvor
låget er stemplet.

Med andre ord, gå uden om dåser der er bulede...men er en dåse lige røget på
gulvet og har fået en bule indad, er der ingen fare.....

H.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 18-03-03 19:46

Jeg mener ikke denne tråd om gæring, rådenskab og kassable fødevarer hjemme
i "dk.KULTUR.mad+drikke". Jeg får ihvertfald kvalme af at læse om fordærvede
dåser og tænker på, hvor mange menneskeliv butolisme, salmonella mv. er
skyld i. Hvor er forbindelsen med mad og kultur?

Hilsen Peter

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 18-03-03 19:49

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hjemme
> i "dk.KULTUR.mad+drikke". Jeg får ihvertfald kvalme af at læse om

Jeg får nogle gange kvalme af at læse, hvad folk dog spiser (til
aftensmad).... skal vi følge din logik, hører deres indlæg så heller ikke
hjemme her? *S*

Dåsemad og buler i dåser med mad hører vel hjemme her.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jørgen Hess

Dato : 20-03-03 20:50

> [...]
er
> skyld i. Hvor er forbindelsen med mad og kultur?

Hvilken gruppe skal man ellers give gode råd om vurdering af en dåse?
Selvom denne tråd kunne tages op i andre grupper er sandsynligheden
for, at målgruppen der har glæde af oplysningerne er her i mad
gruppen.
mvh
Jørgen

Fra : crema

Dato : 18-03-03 19:59

Bulet dåser kan i nogle tilfælde betyde fordærvet fødevare.
Buler dåsen indad er det sandsynligt pga en fysisk omstændighed tryk eller
lignende. Åbn dåsen og lugt til den, hæld indholdet ud og se om dåsen har
været beskadiget revner eller lignende. Er der ikke noget i vejen kan
indholdes spises.
Buler dåsen udad (bombaderet) bør man smide den ud. Det skyldes oftest at
falsen (låget) ikke har været klemt korrekt sammen og der er sluppet ilt ind
i dåsen, hvilket er grundlag for en lang række af fordærvelsesbakterier og
visse patogener (sygdomsfremkaldende bakterier. I værste fald er dåsen ikke
blevet autoklaveret (varmebehandling under tryk) godt nok og sporer fra
botulismebakterie/pølseforgiftningbakterie er ikke blevet dræbt under
varmebehandlingen.
Det er relativt sjældent at der konstateres botulisme her i Danmark (under
10 tilfælde siden 1920)
Henrik