Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Arkiv
Fra : Hans-Børge K. Nielse~

Dato : 17-03-03 19:41

Hej NG
Jeg har netop købt digicam (C-5050), men mangler et godt program til at
arkivere billederne på.

Mine krav til programmet er:
Mapper med undermapper
Arkivering på CD, man thumb, kan stadig ses på computeren
Billigt

Jeg ved godt at dette emne har været diskoteret før, men jeg har ikke kunne
finde nogle svar det opfylder mine krav.

HB

Fra : Kent

Dato : 17-03-03 20:40

"Hans-Børge K. Nielsen" <h.b.n@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kunne
> finde nogle svar det opfylder mine krav.

Hej

Tag et kig på Breeze Downloader:
http://www.breezesys.com/products.html#downloader

Den har fået meget positiv omtale i udenlandske nyhedsgrupper.
Jeg har ikk selv prøvet den endnu, og jeg ved ikke, om den
opfylder alle dine krav. Jeg ved så meget, at den skulle blive
automatisk aktiveret, når du tilslutter kameraet, hvorefter den
loader billederne over i computeren og opretter mapper alt
efter, hvornår billederne er taget.

Tag et kig på. Det kan da ikke skade.

Så kan du fortælle mig, om den er noget værd.

Det er version 1.5 af downloaderen, der er på siden, og
det er den sidste version, der er gratis!!! Senere skal du
have bobs op af lommerne

Vh
Kent

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-03-03 22:24

Windows XP.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 20-03-03 15:46

Jens Peter Karlsen wrote:

> Windows XP.

Så siger jeg Linux. Din løsning koster min. 1000,-. Min løsning er gratis.

--
Martin L. Johansen
Gør en god handel på http://www.tux3do.com/shop.htm

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-03-03 16:33

Bortset fra omkostningerne i tid der går med at lære det. Jeg ved ikke
med dig men min tid er noget værd.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 20-03-03 18:29

Jens Peter Karlsen wrote:

> Bortset fra omkostningerne i tid der går med at lære det. Jeg ved ikke
> med dig men min tid er noget værd.

Lære det? Så svært er det heller ikke, og der er jo ingen som siger man skal
søge professionel hjælp.

Min tid er gratis her på usenet.

At sige XP er vist at skyde med kanoner...

--
Martin L. Johansen
Gør en god handel på http://shop.tux3do.com/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-03-03 21:05

Jens Peter Karlsen wrote:
> Bortset fra omkostningerne i tid der går med at lære det. Jeg ved ikke
> med dig men min tid er noget værd.

(nu begynder det vist at være en religionskrig som er OT herinde,)
men jeg vil så omvendt hævde at det nok tager ca lige så lang tid at
lære XP at gøre sådan som _man_ ønsker i stedet for sådan som M$ tror
man ønsker, som det tager at lære at sætte sin egen *nix boks op...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 20-03-03 21:10

Jesper Brunholm wrote:

> (nu begynder det vist at være en religionskrig som er OT herinde,)

Jeg er til begge sider.

> men jeg vil så omvendt hævde at det nok tager ca lige så lang tid at
> lære XP at gøre sådan som _man_ ønsker i stedet for sådan som M$ tror
> man ønsker, som det tager at lære at sætte sin egen *nix boks op...

Ja MS vil gerne bestemme en del på den bekostning. Jeg skal da på faderens
2000-boks _manuelt_ disable en allerhelvedes masse services som jeg/vi ikke
har og aldrig får brug for. Hos Mandrake der bliver jeg spurgt under
installationen hvilke jeg vil have kørende... Og det er et fåtal
sammenlignet med.

Anyhow.. ved ikke lige hvor den skal FUT'es hen, så hvis en kan guide mig..

Fra : Lars [8210]

Dato : 18-03-03 00:21

Hans-Børge K. Nielsen wrote:
> [...]
>
> Jeg ved godt at dette emne har været diskoteret før, men
jeg har ikke
> kunne finde nogle svar det opfylder mine krav.

Hej HB
Der er virkelig mange programmer til dette formål

Se under "Arkiv / Archive / " på min hjemmeside - der er
links til 10 forskellige programmer... lige fra freeware til
dyre programmer.

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : Carsten Schack-Eriks~

Dato : 19-03-03 02:36

Se på Styr på fotografierne på http://www.cse-it.dk

Her får du indexeret dine filer, og den holder også styr på hvilke billeder
der er kopieret til eks. CD

Mvh
Carsten Schack-Eriksen

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 19-03-03 22:28

Alle de programmer der indtil nu har været nævnt mangler een
facilitet: Gruppering i undermapper!

Jeg har efterhånden afprøvet mange af disse programmer, men ingen af
dem kan lave undermapper i fotoalbummet. Bevares man kan lave flere
albums, men det var ikke meningen.

Findes der virkelig ikke nogen programmer, hvor man kan trække sine
billeder over fra en fysisk folder til en logisk folder i en
træstruktur?

Jeg har mine billeder liggende i foldere inddelt efter dato. Men jeg
vil gerne kunne "flytte" dem over i en logisk struktur, der fortæller
lidt mere om hvad der er på billederne.

/Henrik

Fra : emj

Dato : 20-03-03 12:32

On Wed, 19 Mar 2003 22:27:53 +0100, Henrik Bach Gravesen
<hgr.123slet@pc.dk> wrote:

>Jeg har efterhånden afprøvet mange af disse programmer, men ingen af
>dem kan lave undermapper i fotoalbummet. Bevares man kan lave flere
>albums, men det var ikke meningen.

Hvis det er et must, så vil jeg da foreslå Adobes nye Photo Album
Hilsen emj

Fra : Carsten Schack-Eriks~

Dato : 20-03-03 21:15

"Henrik Bach Gravesen" <hgr.123slet@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har mine billeder liggende i foldere inddelt efter dato. Men jeg
> vil gerne kunne "flytte" dem over i en logisk struktur, der fortæller

Da du har mulighed for at påvirke udviklingen af Styr på fotografierne, så
kunne det da godt tænkes at jeg vil lave en facilitet som den her beskrevne:
Oprette alle de logiske mappe hierarkier du ønsker, hvor du eks. vis kunne
lave et mappe hierarki der viser familie, et andet der viser motiv og at du
så kunne trække rundt på billederne i de forskellige hierarkier ligesom du
selv ønsker det. Et billede vil på den måde kunne optræde flere forskellige
steder. Så i datoe hierarkiet ligger det under år/måden/dag i familie
hierarkiet ligge det under min/søsters/børn etc.

Du opretter hierarkierne på samme måde som når du laver mapper i Stifinder.

Ville du så være interesseret ?

Mvh
Carsten Schack-Eriksen

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 20-03-03 21:37

On Thu, 20 Mar 2003 21:15:12 +0100, "Carsten Schack-Eriksen"
<carsten@schack-eriksen.dk> wrote:

> [...]
> steder. Så i datoe hierarkiet ligger det under år/måden/dag i familie
> hierarkiet ligge det under min/søsters/børn etc.

Ja, se nu begynder det jo at ligne noget. Jeg har tidligere brugt det
med at flytte billederne over i nogle directories med sigende navne,
men nogle billeder hører til flere kategorier. Så det med at et
billede kan ligge flere steder i et logisk hieraki lyder meget
lovende.

> Du opretter hierarkierne på samme måde som når du laver mapper i Stifinder.

Lige netop!

> Ville du så være interesseret ?

Så vil jeg være meget interesseret.

Mvh.
Henrik Bach Gravesen

Fra : Per Jefsen

Dato : 21-03-03 08:56

Jeg skrev en msg den anden dag, mht. ACDSee som fotoalbum - da den netop
tillader kategorisering på denne måde, men ved ikke om den gik igennem (mit
news er lidt weird). Anyway, jeg har netop indekseret mine billeder i dette
program. her er hvad jeg gør:

1) kopierer billederne fra kameraet
2) omdøber billederne til fx 20030321-084701.jpg (YYYYMMDD-HHMMSS)
3) kopierer til 2003-03 (YYYY-MM) mappe i mit billed-dir.
4) gennemser den i ACDSee og "hakker af" på de kategorier der er relevante -
eller opretter nye kategorier/underkategorier efter behov. man kan sagtens
vælge en stak billeder og tildele dem til en kategori samtidigt. et billede
fx stå under både Steder->Legeplads og rasmus -> 0-1 år -> 6-12 mdr og
Årstider -> Forår. se eksempel herunder - eller mail mig så kan jeg sende
screenshots af hvordan det virker.

Steder
- Legeplads (X)
Personer
- Rasmus
   -0-1 år
      -0-3 mdr
      -0-6 mdr
      -6-12 mdr (X)
   -1-2 år
      -......
Årstider
- Vinter
- Forår (X)
- ...

billederne ligger naturligvis kun stadig eet sted, de bliver ikke kopieret
nogen steder hen af at blive tildelt kategorier.

når man så browser albumet efter kategorier, kan man klikke på en kategori
og vælge om man også vil se underkategorier samtidigt. eller man kan vælge
flere kategorier og vælge any/all, dvs. du kan finde billeder der BÅDE er
taget om foråret og på en legeplads, eller du kan finde billeder der ENTEN
viser Rasmus eller Trine.
på denne måde er det ziphurtigt at finde billederne, når først de er
kategoriserede, og rimelig hurtigt at smide nye billeder ind.

er det ikke det I leder efter?

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 21-03-03 19:09

On Fri, 21 Mar 2003 08:56:27 +0100, Per Jefsen <jeff@daimi.au.dk>
wrote:

> [...]
> news er lidt weird). Anyway, jeg har netop indekseret mine billeder i dette
(snip)

Jeg tror lige jeg skal have kastet et nyt blik på ACDSee - der vist
sket noget med programmet siden jeg brugte det sidst.

Tak for tippet.

/Henrik

Fra : Knud Iversen

Dato : 20-03-03 00:00

Med min gamle Olympus C-840l fulgte programmet Camediasuite
jeg er bare ikke sikker på om den kunne se CD
men hvad med camediamaster. kan den ikke det du søger
Camedia Master er et albumprogram der du får full oversikt over bildene
dine. enten de ligger i mapper på harddisken, på en CD eller i kameraet.
http://www.digit.no/Tester/OlympusC700/olymp_700_egen_prog.htm,

Mvh Knud

Fra : Poul Krogh

Dato : 20-03-03 14:45

Nu må jeg spørge, bare af ren nysgerrighed. Hvorfor sorterer du dine
billeder efter skuddatoen, og ikke efter hvad/hvem de forestiller, hvilken
begivenhed de er taget i forbindelse med, natbilleder, naturbilleder osv.
???
Sådan sorterer jeg alle mine billeder og kan slet ikke finde en fordel i at
sortere efter dato. Med mindre det selvfølgelig er et systematiseret stykke
fotoarbejde, såsom forskning eller lignende. Datoen på billedet kan man vel
altid finde !? Om ikke andet står den i metadataene.

På denne måde kan du bruge den træstruktur der er i dit styresystem, og
dermed benytte næsten alle billedvisere til at få din ønskede
træ/undermappestruktur. Feks. ACDsee, Olympus´s Camedia Maste, Canons
ZoomBrowser etc. etc.

Poul Krogh

Fra : Per Jefsen

Dato : 20-03-03 15:32

Jeg bruger selv dato-systemet. Men sammen med ACDSee's kategorisystem har
jeg begge dele - og med en ekstra fordel. Kategorier er fx. Natur (med
underkategorier Træer, Blomster etc), Personer (med underkategorier Venner
(med underkategorier (Hans og Grete))), Ã…rstider (med underkategorier
Sommer, Vinter etc). På denne måde ligger billeder fra vores nylige
Moesgård tur både under Ture/Moesgård 2003, Forår, Natur og de enkelte
billeder under de respektive personer der er med på billederne. Egentligt
nemt nok at vedligeholde, og glemmer man nogle af personerne på billederne
etc. gør det jo ikke så meget. Pointen er, at jeg ser det som en fordel at
billeder kan tilhøre flere (under)kategorier, hvilket gør det stjernenemt
at finde billeder i en fart.

Det er selvsagt, at det kan være et større job at indeksere de 4 millioner
billeder man har liggende når man starter med at bruge ACDSee, men hvis man
kategoriserer i forbindelse med tømning af kameraet eller lignende, er det
nemt og bekvemt :)

mvh

Per