Opskrift på lilla pærer (pærer henkogt i s~
Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 17-03-03 19:18

Hej NG!

Jeg savner en opskrift på pærer, som man koger i solbærsaft/sukker-blanding,
så de bliver lilla. Fremgangsmåden er den samme, som når man henkoger pærer
på alm. vis og smagen er næsten ens, men det ser så festligt ud når man
serverer hele lilla pærer.

Er der nogen, der kan hjælpe?

På forhånd tak!
Lisa

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 17-03-03 23:07

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
pærer
> på alm. vis og smagen er næsten ens, men det ser så festligt ud når man

Kan en opskrift på rødvinskogte pærer gøre det? Hvis ja, kan jeg hjælpe en
af dagene...

Mvh Mads

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 18-03-03 05:45

> [...]

> på alm. vis og smagen er næsten ens, men det ser så festligt ud når man

Mads kunne jo ikke hjælpe i dag!

Opskriften her, er også med rødvin, - meget enkelt og er direkte snuppet
fra "Den Gule Dessertbog" (Tørsleffs Husmoder Service).

Mon ikke solbærsaft kan erstatte rødvin?

OBS! Richeliau pærer betyder godt nok at der hører fløderis til, men
du kan bare stoppe der, hvor pærerne er kogt møre og lagen kogt
ind.

Richelieau pærer:

4-6 pærer
2 dl rødvin
1 spsk sukker
1 glas ribsgelé
revet skal af ½ appelsin

Fløderis:
75 g ris
1½ dl vand
1½ dl piskefløde pisket til skum
1 tsk sukker
1 tsk Vanila

Pærerne børstes rene ved blomst og stilk, skrælles hele og koges møre
i rødvin tilsat sukker, ribsgelé og appelsinskal. Pærerne afdryppes og
afkøles. Lagen koges ind, til den er jævn.

Fløderis:
Risene drysses i kogende vand og koges under tætsluttende låg i 15 min.
Risene røres løse med en gaffel, afkøles og blandes med flødeskum,
smagt til med sukker og Vanila.
Ved servering toppes fløderisene op på et fad. Pærerne lægges langs
kanten og dryppes med pærerlagen. -Voila!

PS: I "Den Grønne Syltebog" eller på www.toersleffs.dk finder du
endvidere opskriften på alm. henkogte pærer.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

USA - is with you - Amen!