Sæde-tyverisikring?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 17-03-03 18:19

Hej,

Jeg er i gang med at finde ud af hvordan jeg bedst sikrer min MC mod tyveri.
Jeg spekulerede på om det ville være en god foranstaltning at tage sædet af
min MC hver aften - altså vil det stoppe en tyv, eller nogle af dem? Der
bliver godt nok åbent ned til batteriet, men hvis jeg knalder en garage over
hver aften sker der vel ikke noget ved det?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-03-03 19:42

Rasmus Nielsen wrote:
> [...]
> nogle af dem? Der bliver godt nok åbent ned til batteriet, men hvis
> jeg knalder en garage over hver aften sker der vel ikke noget ved det?
___________________________________

Jeg kan ikke se _nogen_ som helst tyverisikring ved det trick! :o/
Hvad med at investere i en stærk abus-lås og en effektiv tyverialarm... Det
er de metoder jeg bruger på min, og i mine øjne er det det sikreste man kan
gøre, uden ligefrem at binde en rotweiler fast til cyklen, hver gang man går
fra den!

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 17-03-03 19:46

> Jeg kan ikke se _nogen_ som helst tyverisikring ved det trick! :o/

Hvis jeg var en tyv som bare skulle bruge et køretøj ville jeg sku da ikke
stjæle et man ikke kan sidde på...

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-03-03 19:50

Rasmus Nielsen wrote:

> Hvis jeg var en tyv som bare skulle bruge et køretøj ville jeg sku da
> ikke stjæle et man ikke kan sidde på...
____________________________________

Ha!... Jeg kører sq da tit på min uden sadel, hvis der skal foretages nogle
småjusteringer, hvor jeg ikke lige gider smække sadlen på mellem
prøvekørslerne ned ad vejen... Det er INGEN hindring, tror mig!

Fra : Michael K. S.

Dato : 17-03-03 19:44

On Mon, 17 Mar 2003 18:19:00 +0100, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

> [...]
>bliver godt nok åbent ned til batteriet, men hvis jeg knalder en garage over
>hver aften sker der vel ikke noget ved det?

Fantasifuldt ),men næppe særlig effektivt vil jeg sige....Og i
længden formodentlig bare et irritationsmoment for dig selv.

Du har en Gixxer250 ik'....max værdi et par og tyve tusinde,hvis du
sikrer den med en skivelås,en yderligere fastlåsning til et stationært
punkt via en kæde/bøjlelås og måske en billig alarm så kan den vist
ikke bære ret mange flere udgifter på det punkt IMHO.Man _kan_ sagtens
poste flere penge i det,men i forhold til det der skal sikres,og den
yderligere sikkerhed det vil give (begrænset) er det næppe
cost-effective.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 17-03-03 20:33

> Du har en Gixxer250 ik'....max værdi et par og tyve tusinde,hvis du
> sikrer den med en skivelås,en yderligere fastlåsning til et stationært
> punkt via en kæde/bøjlelås

Jeg overvejede sådan en ABUS bøjlelås (side 485 i Hein Gericke kataloget -
den der hedder Granit Plus 54). Man den kan jeg ikke bruge til at fastgøre
den til noget stationært. Hvor vigtigt er det? Den bliver parkeret et sted
hvor man i hvert fald ikke kan køre en bil tættere på end 5 m., og som sagt
er cyklen ikke ligefrem en, en proffesionel tyv bruger flere dage på at
udtænke at tyveri af... Men jeg er stadig lidt i tvivl om vigtigheden af at
den er låst fast til noget - men sådan en kæde koster jo kassen... Hvor
vigtigt er det?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Michael K. S.

Dato : 17-03-03 20:52

On Mon, 17 Mar 2003 20:32:44 +0100, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

> Men jeg er stadig lidt i tvivl om vigtigheden af at
>den er låst fast til noget - men sådan en kæde koster jo kassen... Hvor
>vigtigt er det?

Ret vigtigt,en skivebremselås er isoleret set ikke meget bevendt
uanset om den koster 200 eller 1000,-,alt for nemt at omgå,kan vel
omgås på ca. 2-5 min,med et enkelt stykke værktøj og gaffatape - så
står den sted hvor en evt. tyv kan arbejde i ro og mag er den hurtigt
væk,kun de allerstørste amatører/joyriders vil lade sig afskrække af
en sådan,en skivelås er primært til når du skal ind i Føtex at handle.

Og med et skateboard under forhjulet kan den også hurtigt køres ud til
en ventede varevogn og være pist væk på under 1 min

Så en kæde i mellemklasse kan være værd at overveje,igen lad være med
at købe for dyrt,det giver ikke tilsvarende sikkerhed,en tyv der ved
hvad han har med at gøre kan omgå alle systemer...Accepter dette,og
brug max 1000-1500 kr på en cykel som din på tyverisikring.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 17-03-03 21:02

> [...]
> væk,kun de allerstørste amatører/joyriders vil lade sig afskrække af
> en sådan,en skivelås er primært til når du skal ind i Føtex at handle

Det er heller ikke en skivebremselås, men derimod sådan en bøjle: Søg på nr.
22025073 på www.hein-gericke.de

Sådan en kan vel ikke lige fjernes ligesom en skivebremselås?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Michael K. S.

Dato : 17-03-03 21:13

On Mon, 17 Mar 2003 21:01:57 +0100, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>Sådan en kan vel ikke lige fjernes ligesom en skivebremselås?

Det kommer helt an på hvordan du bruger den,men nej hvis du stikker
den gennem hjulet så bliver det lidt mere besværligt,så tager det
måske 10 min ),men den er akkurat ligeså nem at køre væk på et
skateboard - derfor er det bedst med en forankring til et
fixpunkt...der findes iøvrigt andre metoder til at omgå
bøjlelåse...igen vid at tyve kan omgå og kender metoder til at bryde
alt,spørgsmålet må være en alm. riskovurdering vs udgifterne til
tyverisikring.Det vil dog altid være en personlig sag,du har fået min
opfattelse,i modsætning til andre områder af MC-livet hvor det meget
vel kan være værd at ofre det dobbelte på 5% yderligere sikkerhed er
dette mere tvivlsomt akkurat her....

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-03-03 21:21

> [...]
> opfattelse,i modsætning til andre områder af MC-livet hvor det meget
> vel kan være værd at ofre det dobbelte på 5% yderligere sikkerhed er

Min cykel står i øjeblikket med bøjlelås gennem baghjul/bagsvinger, en
skivelås foran, styrlås, ingen tank, ingen bremser, ingen batteri og med løs
bagsvingeraksel. Det tror jeg er en rimelig god tyverisikring, medmindre det
er reservedele tyvene er efter..

Til daglig står den med bøjlelås gennem baghjul/bagsvinger og styrlås i en
baggård, så den ikke kan ses fra gaden. Desuden kan jeg se direkte ud på den
gennem mit vindue, så jeg sover fint om natten selv om den ikke er
kaskoforsikret.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 18-03-03 17:04

> skateboard - derfor er det bedst med en forankring til et
> fixpunkt...

Kan man evt. ikke bare bruge en 8 mm. kæde fra det lokale byggemarked til
65,- pr. meter og så en ordentlig hængelås - det er vel ikke så let at omgå,
og noget billigere end en ABUS lås, som jo også bare er en kæde, endda
tyndere end 8mm...?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 18-03-03 18:26

Rasmus Nielsen wrote:
> [...]
> til 65,- pr. meter og så en ordentlig hængelås - det er vel ikke så
> let at omgå, og noget billigere end en ABUS lås, som jo også bare er

Det er nu ikke helt rigtigt... Abus-kæder er fremstillet i hærdet stål, som
er sværre at ødelægge i forhold til en alm. kæde. Man kan bl.a. ikke lige
umiddelbart skære en hærdet kæde over med en nedstryger, hvilket tar højst 2
minutter med en alm. kæde, så offer det det koster, og køb dig en fornuftig
lås!... De andre "nødløsninger" kender tyvene også, og en alm. kæde vil
næppe være til megen nytte! :o/

Fra : Gammelnok

Dato : 18-03-03 07:28

Jeg har spurgt hos Abus. En Citychain til 89,50 Euro hos Louis, kan ikke
klippes over med boltsaks.
Men det du skal tænke på, er det svageste led. Hvis du kun bruger kæden, har
de profesionelle tyveknægte bare en hund de vipper cyklen op på - triller
den hen til en vogn med lift bagsmæk. Tre minutter og din cykel er væk!
Mvh
John

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-03-03 08:55

> Jeg har spurgt hos Abus. En Citychain til 89,50 Euro hos Louis, kan
> ikke klippes over med boltsaks.

Det er nok en sandhed med modifikationer. Den er sikkert besværlig at klippe
over, men det kan garanteret lade sig gøre. En god hydraulisk boltsaks tror
jeg f.eks. ikke den kan modstå.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Allan Wisborg

Dato : 17-03-03 20:35

> [...]
> poste flere penge i det,men i forhold til det der skal sikres,og den
> yderligere sikkerhed det vil give (begrænset) er det næppe

Man skal tage en Gixxer250 og MC tyve alvorligt.

Vores klub (MC-Tomgang) var på tur til Fåborg, og parkerede på torvet om
natten. Der holdt en Falco 1000, en TRX 850, SZR660, et par Divisioner,
Virago + det løse som jeg ikke kan huske. Og så var der lige fyren på den ny
R1'er som var helt hysterisk med pudseklud og som kørte på
letvægts-nummerplade, hvorfor han ikke havde kasko. Han "boltede" sin R1'er
fast til en stakkels lille Gixxer250 med en monstrøs kædelås.

Nu får i 3 gæt på hvilken maskine, der havde været en skruetrækker i
tændingslåsen på næste morgen

Allan
-der er heldigvis ingen der gider stjæle en TRX 850

Fra : Michael K. S.

Dato : 17-03-03 20:55

On Mon, 17 Mar 2003 20:35:23 +0100, "Allan Wisborg"
<fjerndetteaw@teamuniuqe.dk> wrote:

>Man skal tage en Gixxer250 og MC tyve alvorligt.

Jeg vil sige det er halvt rigtigt,så kan man selv vælge hvilken
halvdel

Fra : Tom

Dato : 17-03-03 22:50

> [...]
over
> hver aften sker der vel ikke noget ved det?

Har selv gået og barslet med ideen om at koble en tåregas patron på alarmen.
Gad godt se den tyv der kunne holde ud at kortslutte og fjerne lås mens han
står i en tåge af gas. Der skulle selvfølgelig en delay på så den ikke går
af
med det samme men kun hvis tyven virkelig mener business.

Thomas

Fra : Charlotte Petersson

Dato : 18-03-03 21:20

det lyder som en fin idé, giv mig gerne opskriften på det når du har
barslet. Personligt har jeg tumlet med ideen om at føre strøm til stellet
når tændingsnøglen ikke er i, der er ingen grund til at røre ved den uden
jeg er der.

Charlotte

Fra : Michael K. S.

Dato : 18-03-03 21:43

On Tue, 18 Mar 2003 21:20:17 +0100, "Charlotte Petersson"
<egersundvej@hotmail.com> wrote:

>det lyder som en fin idé, giv mig gerne opskriften på det når du har
>barslet.

Du tager 5 gr. botulismetoxin - 5 gr. anthrax, 5 gr. weaponsgrade
plutonium og for the piece de resistance lidt Ebola-virus,rører godt
sammen og kommer det på forstøverflaske,og kobler til et
bevægelsessensorsystem f.eks i en billig alarm,når så tyven har fat i
cyklen blæses der hele ud i omgivelserne...det vil ganske vist slå en
større provinsby ihjel,men hvor der handles der spildes...

> Personligt har jeg tumlet med ideen om at føre strøm til stellet
>når tændingsnøglen ikke er i, der er ingen grund til at røre ved den uden
>jeg er der.

<dybt-suk.wav>