Harddisk i stykker ved modtagelse!
Fra : T r o e l s P e d ~

Dato : 17-03-03 18:08

Hej NG!

Jeg modtog for 14 dage siden en harddisk jeg købte fra ny hos et af DK's
mere kendte computerfirmaer. Denne harddisk (Af mærket Seagate forøvrigt)
var ved motagelse behæftet med en fejl der gør at den ikke kunne formateres.
Derfor sendte jeg den retur til sælger og bad om at få den ombyttet til en
ny.

Jeg har nu endelig efter ca. 14 dage hørt fra sælger, der siger harddisken
er sendt ind til reperation, og jeg må vente til den er færdig. Jeg mener
ikke det er den korrekte behandling af sagen. Er jeg ikke berretiget til at
få ombyttet harddisken med det samme, idét den er fejlbehæftet fra starten?

Hvordan er jeg stillet i sagen? Skal jeg bevise at jeg ikke har ødelagt
harddisken, eller er det sælger der har bevisbyrden? Osv...

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-03-03 18:19

"T r o e l s P e d e r s e n" <troels_p@12mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan er jeg stillet i sagen? Skal jeg bevise at jeg ikke har ødelagt
> harddisken, eller er det sælger der har bevisbyrden? Osv...

Blot for god ordens skyld .... har du købt HD´en igennem fin arbejdsplads
.... altså som et virksomhedskøb og ikke som forbrugerkøb..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : T r o e l s P e d ~

Dato : 17-03-03 19:57

Bjørn Jørvad wrote:
> Blot for god ordens skyld .... har du købt HD´en igennem fin
> arbejdsplads ... altså som et virksomhedskøb og ikke som
> forbrugerkøb..?

Som forbruger køb...

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk - Nu sælges: Alufælge, og andet!

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-03-03 20:44

"T r o e l s P e d e r s e n" <troels_p@12mail.dk> wrote in message

KLIP

> Som forbruger køb...

Med dine elektronikforbindelser...?...

Fra : T r o e l s P e d ~

Dato : 17-03-03 20:51

Bjørn Jørvad wrote:

> Med dine elektronikforbindelser...?...

Jep, se lidt længere nede i tråden

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-03 19:21

T r o e l s P e d e r s e n skrev:

>Jeg har nu endelig efter ca. 14 dage hørt fra sælger, der siger harddisken
>er sendt ind til reperation, og jeg må vente til den er færdig.

Sælger har erkendt at den er fejlbehæftet, og han har påtaget sig
sin pligt til at ordne det.

>Jeg mener ikke det er den korrekte behandling af sagen.

Det er det heller ikke når du selv bad om en ny.

>Er jeg ikke berretiget til at få ombyttet harddisken med det samme,
>idét den er fejlbehæftet fra starten?

Jo. Som udgangspunkt har du fir muligheder ved mangler. Hvis
sælger vil tilbyde reparation (eller omlevering), reduceres de
til to - men ombytning er én af dem, så det kan sælger ikke nægte
dig.

>Hvordan er jeg stillet i sagen? Skal jeg bevise at jeg ikke har ødelagt
>harddisken, eller er det sælger der har bevisbyrden?

Det er ikke noget problem. Se min første bemærkning.

Du skal henvende dig igen og forklare at du ønsker en ny harddisk
med henvisning til købelovens § 78 stk. 1, 3 og 4:

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem

1.   afhjælpning af mangelen,
2.   levering af en anden genstand, der stemmer overens med
   aftalen (omlevering),
3.   et passende afslag i købesummen eller
4.   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2.   Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
   gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
   påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal
   herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden
   mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan
   gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

Stk. 4.   Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
   eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og
   uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette
   ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen,
   ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette
   kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
   afhjælpe for sælgerens regning.

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-03-03 19:26

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

KLIP ... en lang (udmærket) smøre..

Gælder den også ved virksomhedskøb..?

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-03-03 19:50

Bjørn Jørvad skrev:

> KLIP ... en lang (udmærket) smøre..
>
> Gælder den også ved virksomhedskøb..?

Nej (§ 1a, stk. 2: "§§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb").

Men nu er det jo også kun dig, der snakker om virksomhedskøb.

--
Mvh. Peter
"I swore I'd never let myself get caught in one of these godforsaken

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-03-03 20:46

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> wrote in message

KLIP

> Nej (§ 1a, stk. 2: "§§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb").
>
> Men nu er det jo også kun dig, der snakker om virksomhedskøb.

Jeg nægtede simpelthen at tro,Troels med hans gode elektronikforbindelser
ikke købte éngros.

Nå ... enhver sin lyst for sine penge.

Fra : T r o e l s P e d ~

Dato : 17-03-03 20:50

Bjørn Jørvad wrote:
> Jeg nægtede simpelthen at tro,Troels med hans gode
> elektronikforbindelser ikke købte éngros.

Hehe, det er såmænd fordi harddisken og et graffikkort blev købt sammen til
svigermekanikken... Ellers ville jeg nok have fundet det adnet steds til mig
selv.

> Nå ... enhver sin lyst for sine penge.

Heldigvis!

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-03-03 20:52

Fra : T r o e l s P e d ~

Dato : 17-03-03 20:56

Bjørn Jørvad wrote:
> [...]

Gav det mening nu?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-03-03 20:59

"T r o e l s P e d e r s e n" <troels_p@12mail.dk> wrote in message

KLIP

> Gav det mening nu?

Ja ja ... Husk næste gang at hjælpe svigermor med købet (og ikke afviklingen
alene), så glider alting meget lettere...)

Fra : T r o e l s P e d ~

Dato : 17-03-03 21:04

Bjørn Jørvad wrote:

> Ja ja ... Husk næste gang at hjælpe svigermor med købet (og ikke
> afviklingen alene), så glider alting meget lettere...)

Godt tip, er skrevet bag øret - Har jo kun haft 3 semestre ud i omgang med
svigermødre...

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-03-03 21:18

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk>
wrote:

>Gælder den også ved virksomhedskøb..?

I modsaetning til fusioner?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-03-03 22:03

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

KLIP

> I modsaetning til fusioner?

Tænker du her på fission i den forbindelse?

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-03-03 23:40

wrote:

>Tænker du her på fission i den forbindelse?

Naeh, der var intet nukleart i mine tanker. Jeg undrede mig bare
over, at du ville blande et virksomhedsopkoeb ind i debatten.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-03-03 23:49

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

KLIP

> Naeh, der var intet nukleart i mine tanker.

Åh ... og jeg som troede du bevægede dig i IT-verdenens finurlige
softwareverden..

> Jeg undrede mig bare
> over, at du ville blande et virksomhedsopkoeb ind i debatten.

Sorry ... jeg "missede" helt det finurlige i dit indlæg.

PS: Til min store trøst forstod Troels til fulde, hvad jeg mente/hentydede
til.

Fra : T r o e l s P e d ~

Dato : 17-03-03 20:01

Bertel Lund Hansen wrote:
> Sælger har erkendt at den er fejlbehæftet, og han har påtaget sig
> sin pligt til at ordne det.

Ja, og det er jeg glad for.

> Det er det heller ikke når du selv bad om en ny.

Godt, så er jeg da på den rigtige side her :)

KLIP - EN masse gode paragrafer

Jeg takker for hjælpen, det viser jo tydeligt at jeg burde kunne få varen
ombyttet hos sælger. Jeg vil kontakte ham for at få en ny og fungerende
varer.

Så må vi håbe han er medgørlig

Fra : T r o e l s P e d ~

Dato : 17-03-03 20:10

Bertel Lund Hansen wrote:

En masse gode ord:

Jeg har formuleret en lille smøre, vil du/(I) mene det kan bruges?

Hej EDB selskab! (Erstates med rigtig navn...)

Jeg skrev i følgebrevet til den harddisk jeg har sendt retur, at jeg ønskede
at få disken ombyttet til en tilsvarende disk. Ifølge købelovens § 78 stk.
1, 3 og 4 har jeg rettil at få varen ombyttet ved en fejl af større
betydning for varen, hvilket man jo må sige varen var behæftet med. Derfor
forventer jeg at modtage en tilsvarende fungere disk hurtigst muligt.

--
Med Venlig Hilsen
Troels Pedersen

Kan det bruges, eller er det helt volapyk, jeg har aldrig været så god til
det der med at formulere mig!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-03 22:30

T r o e l s P e d e r s e n skrev:

>Jeg har formuleret en lille smøre, vil du/(I) mene det kan bruges?

Ja, det er forholdsvis neutralt. Jeg retter lige en sprogfejl:

>forventer jeg at modtage en tilsvarende fungere disk hurtigst muligt.

fungerende disk.

--
Bertel

Fra : T r o e l s P e d ~

Dato : 19-03-03 21:02

Bertel Lund Hansen wrote:
> Ja, det er forholdsvis neutralt. Jeg retter lige en sprogfejl:

Gutti

Det blev afsendt, og straks skete der lidt... Dagen efter modtag jeg en ny
disk Så det var alt bøvlet værd!