Kalk og Kalksalpeter Hvordan ?
Fra : Hans

Dato : 17-03-03 17:47

Skal jeg bruge kalk i min have ?
Og hvad bruger man kalksalpeter til ?
Min have består af græsplæne og en 4 år gammel liguster hæk

Gode råd ? eller er det spild af pengen ?

--
Mvh Hans C Jensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-03 19:48

On Mon, 17 Mar 2003 17:46:31 +0100, "Hans" <h@ns.dk> wrote:

>Skal jeg bruge kalk i min have ?

Ikke nødvendigvis - for at være sikker skal du have lavet en
jordbundsprøve som kan fortælle hvilke stoffer jorden skal have for at
det hele fungerer optimalt.
Generelt skader det ikke at give kalk, men på den anden side er der jo
heller ingen grund til det hvis ikke det mangler.

>Og hvad bruger man kalksalpeter til ?

Kalksalpeter er en form for gødning.

>Min have består af græsplæne og en 4 år gammel liguster hæk
>
>Gode råd ? eller er det spild af pengen ?

En græsplæne som får noget at leve af, altså en smule gødning, bliver
selvfølgelig pænere end en som intet får. Til gengæld skal det så også
klippes oftere.

Det samme gælder hækken.
Personligt gøder jeg aldrig græsplænen, den skal efter min opfattelse i
forvejen klippes alt alt for tit. En ung hæk ville nok have godt af en
lille smule gødning.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Jakob Bock

Dato : 17-03-03 21:04

Mads Lie Jensen skrev:

> Generelt skader det ikke at give kalk

Det kommer da helt an på mængden. Kalker man for meget, kan man ikke
lige sænke pH-værdien igen. Og er pH-værdien helt ved siden af, trives
planterne ikke, da optagelsen af næringsstoffer hænger tæt sammen med
pH-værdien. Så hellere kalke for lidt end for meget.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-03-03 18:06

"Hans" <h@ns.dk> skrev i en meddelelse news:3e75fbd6$0$24704$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Skal jeg bruge kalk i min have ?

Et par supplerende bemærkninger til de udmærkede
indlæg fra Mads og Jakob.

Det kan du få oplyst evt. kalkmangel ved en jordprøve, hvor man
finder reaktionstallet - Rt, der er et udtryk for jordens kalktilstand.
En del køkkenhaveafgrøder vil gerne have et højt Rt -
det gælder f.eks. løg, persille, rødebeder etc.
Vinstokke gror gerne i murbrokker og skal have et højt
Rt..
Andre er ikke så krævende.
I prydhaven og i hækken er der sjældent grund til at
kalke. Græsplænen er heller ikke så kræsen - et
Rt på omkring 6 er fint.

> Og hvad bruger man kalksalpeter til ?

Det bruges næsten ikke mere, der er for syrt at fremstille.
Kalksalpeter består kemisk af en forbindelse mellem
calcium og nitrat - det er en ren kvælstofgødning, der
kun har en beskeden kalkvirkning.
Normalt anvendes kalkammonsalpeter som ren N-gødning.
Den virker svagt sur i jorden - d.v.s. den tærer en smule på
kalken i jorden.

> Min have består af græsplæne og en 4 år gammel liguster hæk
> Gode råd ? eller er det spild af pengen ?

Ingen gode råd her uden du ryster op med et "kalktal" - Rt samt
jordtypen.
Men ingen af dine 2 nævnte afgrøder har særlig appetit på
kalkning.
Det er spild af penge at forsøge at bekæmpe mos i græsplænen
med kalk - det er mere effektivt at anvende kalkammonsalteter -
så klarer græsset selv den opgave.

Per A. Hansen