***Fr@nk*** skrev:
>Jeg har et spørgsmål ang. købeloven og reklamation.
Jeg er ikke sikker på hvordan du står, men jeg har et par
kommentarer.
>Efter 11 måneder går svinghjulet i stykker og værkstedet skiller bilen ad
>igen.
Vi er forbi 6-måneders perioden med den stærke reklamationsret.
>Efter få dage fortæller Mercedes så værkstedet at der er en ny fremgangsmåde
>ang. reklamationssager. Kunden skal kunne dokumentere at det ødelagte
>svinghjul nu også har siddet på bilen og at det virkeligt er det pågældende
>svinghjul der er gået i stykker.
Pjat. Det dokumenteres ved at du fortæller dem at sådan forholder
det sig.
>Desuden skal kunden dokumentere at svinghjulet var korrekt monteret,
>ellers ingen reklamation.
Her er jeg tilbøjelig til at mene at de har retten på deres side.
Efter købeloven er det dig der skal bevise at fejlen ikke var til
stede ved købet fordi der er gået mere end 6 måneder.
>Det vil jo være umuligt at dokumenter disse ting, og som jeg forstår det
>kunne de ligeså godt sige ingen reklamationsret uden at Mercedes selv har
>monteret alt.
Og jeg vil tro at du skal alliere dig med det værksted som har
monteret svinghjulet.
>Mercedes fortalte også at købeloven gav 2 års reklamationsret til private,
>men kun et år til andre momsregistrerede.
Det kan man ikke sige sådan. Over for professionelle er der
frihed til at aftale en vilkårlig reklamationsfrist. Det kan godt
være at de plejer at bruge et år, men det er ikke noget loven har
bestemt.
Hvis de har lavet en aftale med et værksted, og der ingen steder
er specificeret en reklamationsfrist, så er den automatisk på 2
år. Men det er jo ligegyldigt (i denne sag) når du har reklameret
efter 11 måneder.
>Hvis man alligevel trods oddsene får ret, burde man så kræve at Mercedes
>betaler reparationen.
Jeg ved at det er loven om produktansvar man skal have fat i, men
jeg vil ikke udtale mig om hvordan det ligger.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/