Nye "Sporty" dæk til XJ900?????
Fra : Esben Bøll

Dato : 17-03-03 15:14

Jens Bager Jensen skriver:
"Til touring i tørvejr vil jeg anbefale Michelin Macadam 50. Hvis du vil
køre lidt mere sportsligt, eller kører ofte i regnvejr vil jeg anbefale
Bridgestone BT 45 eller Metzeler ME330/550."

Tak til dig.
Er der andre foreslag /erfaringer med forskellige dæktyper til Xj900F
Her set på nettet de typer og vil meget gerne have et par dæk som er mest
muligt "sporty"
Dækstørelsen skal ifølge MC-revyen være for:100/90-18 og bag 120/90-18

MVH Esben Bøll
XJ900 "83
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=200

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-03-03 17:23

> "Til touring i tørvejr vil jeg anbefale Michelin Macadam 50. Hvis du vil
> køre lidt mere sportsligt, eller kører ofte i regnvejr vil jeg anbefale
> Bridgestone BT 45 eller Metzeler ME330/550."

Hej Esben

Du finder ikke noget mere sporty end BT45 til din XJ900. Det er et kanon
godt dæk. Jeg var vild med det på min XJ 600.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-03-03 23:01

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Du finder ikke noget mere sporty end BT45 til din XJ900. Det er et kanon
> godt dæk. Jeg var vild med det på min XJ 600.

Rart at høre, da det er sådan et sæt jeg har tænkt mig at købe til
RD'en når den løber tør for dæk formodentlig senere på året.

Iøvrigt også det eneste sporty dæk jeg kunne finde i de størrelser den
bruger.. Den aften hvor jeg lurede markedet.

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Richard

Dato : 17-03-03 23:10

Hans Joergensen wrote:

> Iøvrigt også det eneste sporty dæk jeg kunne finde i de størrelser den
> bruger.. Den aften hvor jeg lurede markedet.

Ja de store, relativt smalle er netop problemet på XJ'en som på så mange
andre halvstore cykler fra '80erne. De moderne dæk laves ikke i de
størrelser, så udvalh´get er stort set de tre sæt, Bager nævner.

Har det samme problem på VFS'en, der dog kører med en størrelse bredere
dæk på en smule bredere fælge, der frister andre VFS- og VFC-kørere til
at sætte Dunlop 205 eller Metzeler Z2/Z4 på i overstørrelse. Det har jeg
dog ikke haft nerver ($$$) til at prøve :)

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Esben Bøll

Dato : 18-03-03 11:09

""Har det samme problem på VFS'en, der dog kører med en størrelse bredere
dæk på en smule bredere fælge, der frister andre VFS- og VFC-kørere til at
sætte Dunlop 205 eller Metzeler Z2/Z4 på overstørrelse. Det har jeg dog ikke
haft nerver ($$$) til at prøve :)""

Hvad sker der egentlig hvis man sætter et bagdæk som er i overstørrelse.
Bredere??
Kan det ødelægge køreegenskaberne og bliver farligt. eller bliver levetiden
kortet ned??
Jeg kunne forestille min at påsætningen ville blive sværere?

MVH Esben Bøll
XJ900F "83

Fra : Richard

Dato : 18-03-03 11:48

Esben Bøll wrote:
> Hvad sker der egentlig hvis man sætter et bagdæk som er i overstørrelse.
> Bredere??

Det er nemlig et godt spørgsmål, det er faktisk ikke til at forudsige,
men må efterprøves i praksis. De enkelte dækbredder er beregnet til en
bestemt fælgbredde, ofte med en tolerance på +/- 1/4". Når dækket
monteres på fælge, der er smallere - eller bredere - får det en anden
profil, end det er designet til og det kan ændre dets egenskaber mærkbart.

> Kan det ødelægge køreegenskaberne og bliver farligt. eller bliver levetiden
> kortet ned??

Farligt og farligt, det afhænger nok en del af køreren og hans evne til
at reagere. På en smallere fælg bliver dækket mere rundrygget, hvilket
givetvis ændrer dets egenskaber ind og ud af sving - ud over at
trædefladen bliver smallere og sliddet derfor større. Generelt gør
bredere dæk (af samme type) cyklen trægere i sving.

Jeg nævnte at mange amerikanske VFS og VFC-kørere sværger til at montere
D205 i overstørrelse for og bag på deres cykler. De pumper dækket 6-8
PSI hårdere op og opnår efter eget udsagn eminente svingegenskaber,
omend cyklen bliver overstyrende i lav fart, den "falder ind i svinget".

På min VFS gik jeg den anden vej og fik en bredde smallere fordæk på, -
Macadam 50 100/90-18 - hvilket utvilvsomt var medvirkende til, at
svingegenskaberne blev markant forbedret. (Skiftede dog også til
Wirth-fjedre foran ved samme lejlighed). Men prisen er, at fordækket er
en vægtklasse lavere, så jeg har ikke den samme sikkerhedsmargen, hvis
jeg en dag skulle køre med fuld last. Da jeg mest kører alene, er det
til at leve med.

Min GB500 er født med et fordæk en bredde smallere end søstermodellen
XBR500 og har bedre svingegenskaber end den. Stel og gaffel er identisk
men XBR'en er faktisk 1 cm højere bag, hvilket burde give den et lidt
kortere efterløb og hurtigere styring. Men dækkets bredde har åbenbart
større betydning.

Hvis jeg var dig ville jeg holde mig til de smalle dæk, din XJ er født
med, og montere det sæt dæk, der bedst passer dit behov. BT45 er
givetvis det livligste, som Bager siger, det er også meget populært på
GB500 og XBR'en.

> Jeg kunne forestille min at påsætningen ville blive sværere?

Formentlig har du ret, i det mindste hvis fælgen er tommer smallere end
foreskrevet.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 18-03-03 21:29

"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Mine erfaringer er følgende :

Startede på Makadam 50 i "korrekt størrelse"(bredde : 90 for -110 bag)
ikke noget at bemærke - et udmærked dæk - jeg skulle "liige lære at
køre MC så det belv flad på midten i en fart - _min_ fejl helt klart.

Blev anbefalet et Metzler ME33 i 130 til baghjul, så det gjorde jeg -
og styringen blev absolut anderledes (dækket lignede en paddehat) -
det passede mig fint, men jeg var ikke tryg ved dækkets evne til at
stå fast så det blev også slidt på midten _min_ og _dækkets_ fejl !
(hvis man kan give dækket skylden for at jeg valgte uden for spec.)

Nyt fordæk - Metzler lazer bredde 100 - har det endnu (skal nok
skiftes til sommer) ganske slidstærkt det må man sige - helt tryg ved
dækket.

Nyt bagdæk sidste år - Pirelli MT-08 MATCH - bredde 130
Det er jeg glad for, jeg er helt tryg ved dækket, bliver hurtigt
varmt, og jeg har aldrig slidt så langt ned ad siderne på et MC dæk
(selv om der er langt til kanten endnu :-/ men jeg øver mig !)

Så der ryger et tilsvarende Pirelli MT 07(tror jeg det hedder) på
foran når jeg skifter næste gang.

Altså - jeg mener Pirelli er en mulighed også - købte det ved Special
MC i Aalborg -
ellers www.pirelli.com

--
Dun@nt
XJ600 51J

Fra : Jens Arnfast

Dato : 19-03-03 19:17

J.C.Kløve wrote:
> [...]
> stå fast så det blev også slidt på midten _min_ og _dækkets_ fejl !
> (hvis man kan give dækket skylden for at jeg valgte uden for spec.)

Jeg kørte een sæson på metzler (kan ikke huske modellen) og det dæk var
stortset umuligt at få ordentligt varmt - en kammerat på en GSX750F har
pt samme problem, det skrider for et godt ord.

> [...]
> varmt, og jeg har aldrig slidt så langt ned ad siderne på et MC dæk
> (selv om der er langt til kanten endnu :-/ men jeg øver mig !)

Jeg kan simpelthen ikke få slidt det sidste lille stykke på mine BT45
(120/80 afair) .. problemet er at underkåbe, fodhvilere m.m. æder asfalt
før dækket slutter :-/ Ellers er jeg overordentligt tilfreds med BT45
dækket, der er ikke et tidspunkt hvor jeg er nervøs for at det smutter
(medmindre der er grus på vejen ).

--
-jens
XJ600

Fra : Mads

Dato : 19-03-03 21:28

> [...]
> (120/80 afair) .. problemet er at underkåbe, fodhvilere m.m. æder asfalt
> før dækket slutter :-/ Ellers er jeg overordentligt tilfreds med BT45

Hvor i KBh kan man få ovennævnte dæk til en fair pris

900 er ikke iorden

Palle

Z1000j

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-03-03 11:11

Mads wrote:
> Hvor i KBh kan man få ovennævnte dæk til en fair pris
> 900 er ikke iorden

Tyskland - og så kommer posten med det.
Det er næsten det samme som at handle lokalt.. ;)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : p.jarnbak

Dato : 19-03-03 01:45

> [...]
levetiden
> kortet ned??
> Jeg kunne forestille min at påsætningen ville blive sværere?
Jeg har gode erfaringer med 110/90 foran og 120/90 bag det giver en mere
rolig cykle
og så paser speedometeret også lige pludselig.Et 130/90 bag vil give en mere
urolig men også mere styrevilig
xj900.
Hej Palle