Gammelt redskab til døre
Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 17-03-03 11:08

I forbindelse med, at jeg går og monterer nogle døre i mit hjem, kom jeg
til at tænke på et lille fikst redskab, som jeg så for mange år siden.

Sådan nogle døre monteres jo oftest før dørhånddag og låseskilte er
monteret.

Så havde tømreren et lille fikst redskab, som i den ene ende havde en
firkantnøgle, som passede i låsetøjet, så døren kunne åbnes og lukkes, og
den anden ende - håndtaget om man vil - var udformet som en øloplukker.
Disse nøgler var i en slags forniklet støbegods, og bar oftest en eller
anden isenkræmmers navn og/eller logo.

Kan man stadig købe sådan en dims, eller render man bare rundt med et halvt
dørhåndtag nutildags.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 17-03-03 19:33

Lars M. Pedersen skrev:

> [...]

> Kan man stadig købe sådan en dims, eller render man bare rundt med et halvt

Dette redskab kaldes en nybygningsnøgle.

I mit Beslaco-katalog (ikke helt nyt) findes dette lille spøjse
og anvendelige redskab - med øloplukker forstås

Ser man i Beslacos online-katalog, findes redskabet stadig. Men
den vigtigste del, øloplukkeren, er fjernet. Nu er det kun en
nøgle med en konisk tap.

Her et link så du kan se ølopl....... øhh nybygningsnøglen:

http://www.beslaco.dk/default.aspx?dept0=8&catDept0=1&showProduct=8249&showSearch

Linket ser noget langt ud. Virker det ikke, må du "klistre" det
sammen igen.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 18-03-03 10:56

Svend Erik Bertelsen <nospamtoseb@private.dk> wrote in

> Ser man i Beslacos online-katalog, findes redskabet stadig. Men
> den vigtigste del, ›loplukkeren, er fjernet. Nu er det kun en
> n›gle med en konisk tap.

Tak for opklaringen af navnet på redskabet.

Normalt taler man ellers op produktudvikling, men i dette tilfælde må der
nærmest være tale om produktafvikling.

Venligst
Lars

Fra : Jørn Linddal

Dato : 17-03-03 21:28

"Lars M. Pedersen" <larsKANEL@SNEGLtyf.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man stadig købe sådan en dims, eller render man bare rundt med et
halvt
> dørhåndtag nutildags.
>
> Venlig hilsen
> Lars
Der findes også en anden løsning!
Du gør følgende: På Forsvarets aktioner for brugte biler, køber du en
komplet udrangeret UNIMOG, herefter tilraner du dig nøglen til
motorhjelmen - som du beholder - hvorefter du smider resten af UNIMOG'en
væk.
mvh
Jørn Linddal

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 18-03-03 10:53

"Jørn Linddal" <jli@adslhome.dk> wrote in news:3e762fd6$0$186
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> komplet udrangeret UNIMOG, herefter tilraner du dig nøglen til
> motorhjelmen - som du beholder - hvorefter du smider resten af UNIMOG'en

En UNIMOG er da ellers en pryd for ethvert hjem og kunne glimrende tjene
som kommandocentral for gravhundene.

De venligste hilsner
Lars