ATI drivere - rygter vs erfaringer
Fra : Søren Thing Pedersen

Dato : 17-03-03 09:32

Hej alle

Jeg overvejer at skifte mit GeForce2 MX ud med et mere nutidigt
grafikkort.

Som det ser ud nu hælder jeg mest til et Radeon 9000 (eller 9200 hvis
det er til salg, når jeg endelig får mig bestemt), fordi jeg ikke vil
ofre mere end omkring 1000,- +- et par hundrede.

Men der har været rygter om ATI's drivere er dårligere end Nvidia.
Hvordan ser det ud nu? Hvad er jeres erfaringer? (her tænker jeg
specielt på stabilitet.)

Jeg skal bruge DVI-udgang og TV-out samt helst ingen blæser på
grafikkort.

Er der nogle spil der idag bruger DirectX 9, eller hvornår kommer de
første?

Håber I kan hjælpe mig lidt igennem det brogede grafikkortsmarked.

mvh
Spørge-Søren

Fra : Flemming Joensson

Dato : 17-03-03 09:53

Søren Thing Pedersen <sthingp@SPAM.BE.GONE.get2net.dk> wrote in

> Men der har været rygter om ATI's drivere er dårligere end Nvidia.
> Hvordan ser det ud nu? Hvad er jeres erfaringer? (her tænker jeg
> specielt på stabilitet.)

Den forskel sluttede for ca. 1 år siden. ATi's drivere er pt. aldeles
glimrende.

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Anders

Dato : 17-03-03 12:56

Kan varmt anbefale Sapphire Radeon 9000 Pro

/Anders

Fra : RE_FrEaK^

Dato : 17-03-03 20:32

"Anders" <andos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Kan varmt anbefale Sapphire Radeon 9000 Pro

Jeg har også lige købt sådan et idag .... har ikke haft nogle dårlige
oplevelser med det endnu!!!

Så jeg vil også anbefale det .... der er dog en køler på, vil dog ikke sige
den larmer ret meget... (Men det er sikkert mig der ikke kan høre det for
alle de andre larmende blæsere i mit kabinet :))

Fra : Erik W.

Dato : 20-03-03 14:53

> "Anders" <andos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

"RE_FrEaK^" skrev .....
> [...]
> den larmer ret meget... (Men det er sikkert mig der ikke kan høre det for
> alle de andre larmende blæsere i mit kabinet :))

Jeg overvejer at købe et Sapphire Radeon 9000
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017898
Det har passiv køling og er vel kun marginalt langsommere end pro udgaven?

Mvh Erik

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 17-03-03 17:46

Flemming Joensson wrote:
> Søren Thing Pedersen <sthingp@SPAM.BE.GONE.get2net.dk> wrote in

> Den forskel sluttede for ca. 1 år siden. ATi's drivere er pt. aldeles
> glimrende.
>
> Flemming

Driverproblemerne er ikke helt ovre endnu.Jeg og en del andre bøvler med
"stuttering".Dvs,jeg dropper til 50 fps ca. hvert andet sek.(normalt har jeg
125-150 fps i sof2/quake3).
Mit grafikkort er et Hercules 9500 pro.
Det føles lag,hvis nogen ved hvad det er.Løsningen består desværre i at
lukke alle andre programmer ned,mens man spiller......
Man føler sig bombet lidt tilbage....
Læs mere her
http://www.rage3d.com/

/Henrik

Fra : Sven

Dato : 17-03-03 19:33

> [...]
> Det føles lag,hvis nogen ved hvad det er.Løsningen består desværre i at
> lukke alle andre programmer ned,mens man spiller......

Og når man så læser på dit link, finder man ud af, at Catalyst 3,2 netop
retter denne "stuttering", så det er også et overstået kapitel. Vil man have
bedre billedkvalitet og en lidt langsommere performance (dvs uegnet til at
lave en høj 3dmark score, men med pænere grafik), så kig forbi
http://www.omegacorner.com/ hvor disse nye Catalyst 3.2 drivere har fået en
lille opjustering.

Sven

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 17-03-03 13:16

"Søren Thing Pedersen" <sthingp@SPAM.BE.GONE.get2net.dk> wrote in message
> Som det ser ud nu hælder jeg mest til et Radeon 9000 (eller 9200 hvis
> det er til salg, når jeg endelig får mig bestemt), fordi jeg ikke vil
> ofre mere end omkring 1000,- +- et par hundrede.

Der skulle være nada forskel på 9000'eren og 9200'eren, bare en
"opgradering" af navnet. 9100'eren giver dig mere smæk for skillingen, men
hverken 9000, 9100 eller 9200 en DirectX 9 kort. Så skal du op i 9500 eller
højere.

> Men der har været rygter om ATI's drivere er dårligere end Nvidia.
> Hvordan ser det ud nu? Hvad er jeres erfaringer? (her tænker jeg
> specielt på stabilitet.)

Jeg oplever ingen problemer. Det er vist et overstået kapitel.

> Jeg skal bruge DVI-udgang og TV-out samt helst ingen blæser på
> grafikkort.

DVI og tv-out har de fleste vist. Jeg tror at du får svært ved at undgå en
blæser, men man kan jo altid smide en god passiv køler på, f.eks. fra
Zalman. Bemærk, at nogle af modellerne (bl.a. min 9100 64MB kort) ikke har
monteringshuller, hvilket forhindrer dig i de store radiator-fætre.

> Er der nogle spil der idag bruger DirectX 9, eller hvornår kommer de
> første?

Der findes spil, som udsendes med DX 9, men ingen udnytter SVJV noget af
det. Første spil skulle vist blive Doom ]I[

> Håber I kan hjælpe mig lidt igennem det brogede grafikkortsmarked.

Håber, at ovenstående hjalp lidt.

/Nikolaj

Fra : jakob

Dato : 17-03-03 13:54

In article <fZida.128571$Hl6.11690778@news010.worldonline.dk>,
nSiPkAoMl@jborg.dk says...
> [...]
> hverken 9000, 9100 eller 9200 en DirectX 9 kort. Så skal du op i 9500 eller

Hvilket ATI kort er sammenligneligt i ydelse med et gfti4200 ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 17-03-03 14:20

jakob wrote:
> Hvilket ATI kort er sammenligneligt i ydelse med et
> gfti4200?

9500 / 9500 Pro:
http://www.tomshardware.com/graphic/20021218/vgacharts-02.html

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 17-03-03 14:26

"jakob" <ingen@spam.dk> wrote in message

> Hvilket ATI kort er sammenligneligt i ydelse med et gfti4200 ??

Når det kommer til spil ser 9500 PRO ud til at være lidt hurtigere, og 9100
(8500) er noget langsommere. Begge kort skulle dog give en bedre
billedkvalitet, særligt i tv-out.

/Nikolaj

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 17-03-03 14:18

Nikolaj Borg wrote:
> Jeg tror at du får svært ved at undgå en blæser, men
> man kan jo altid smide en god passiv køler på, f.eks.
> fra Zalman.

9000 versionen fra Sapphire og vist også fra Power
Color er med passiv køling.

Fra : Sven

Dato : 17-03-03 19:37

> Der findes spil, som udsendes med DX 9, men ingen udnytter SVJV noget af
> det. Første spil skulle vist blive Doom ]I[

Korrekt, der er pt ingen spil der udnytter DX9, og det vil Doom III bestemt
heller ikke gøre, da det er et OpenGL spil

Sven

Fra : [9500]Per Larsen

Dato : 17-03-03 22:08

9500pro er hurtigere end TI4600, så det er mellem 9500 og pro der er ligeså
hurtigt som TI4200.

Fra : Kuruderu

Dato : 17-03-03 13:14

"Søren Thing Pedersen" <sthingp@SPAM.BE.GONE.get2net.dk> wrote in message
> Hej alle
>
> Jeg overvejer at skifte mit GeForce2 MX ud med et mere nutidigt
> grafikkort.

God ide.

> [...]
>
> Men der har været rygter om ATI's drivere er dårligere end Nvidia.
> Hvordan ser det ud nu? Hvad er jeres erfaringer? (her tænker jeg

De er ligeså stabile som Nvidia's Drivere.

> Jeg skal bruge DVI-udgang og TV-out samt helst ingen blæser på
> grafikkort.

Godt for dig

> Er der nogle spil der idag bruger DirectX 9, eller hvornår kommer de
> første?

Om et lille årstid muligvis.

--
Kuruderu

Don't confuse luck with skill

Remove BLABLA from my email to reply.

Fra : Søren Thing Pedersen

Dato : 18-03-03 09:55

Tak for alle de gode svar.

Jeg tror jeg prøver med det Saphire 9000 128mb - det koster jo heller
ikke alverden - 850,-

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-03-03 12:58

Søren Thing Pedersen wrote:
> Jeg tror jeg prøver med det Saphire 9000 128mb -
> det koster jo heller ikke alverden - 850,-

Du må meget gerne vende tilbage til denne tråd med
dine erfaringer omkring kortet.

Fra : Søren Thing Pedersen

Dato : 18-03-03 14:19

>Du må meget gerne vende tilbage til denne tråd med
>dine erfaringer omkring kortet.

OK - men jeg skal lige have fundet nogle sparepenge så forvent ikke
svar imorgen... omkring den 1. vil være et godt bud

Fra : Søren Thing Pedersen

Dato : 14-04-03 19:39

Jeg har ikke fået købt kortet og får ikke spillet computerspil den
næste måneds tid, så jeg venter med at købe nyt grafikkort til ATI
radeon 9200 er landet. Men så vender jeg tilbage som lovet...