[Politiken] Kan Jan Lindhardt og Fatih Ale~
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-03-03 08:16

Hejsa gruppedeltagere

Jeg faldt over denne kronik fra søndagens Politiken, som jeg fandt så god, at
jeg fik lyst til at gengive den her til almen oplysning og evt. debat.

*Kan Jan Lindhardt og Fatih Alev integreres?*
(Politiken 16. marts 2003)

Af Tøger Seidenfaden

I SIDSTE weekend formulerede biskoppen i Roskilde, Jan Lindhardt, et ganske
provokerende standpunkt her i avisen. Hans tese var, som overskriften
sammenfattede det, 'ingen etik uden religion'.
I kort form vejede han Kants morallære, utilitarismen, naturrets- og
kontrakttænkning, kort sagt alle de mange former for fornufts- og
erfaringsbaseret etik, der siden oplysningstiden er blevet udviklet i vore
samfund. Han vejede dem alle og fandt dem alle for lette, alt, alt for lette.
Hvad enten de nu bygger på det enkelte menneskes samvittighed, på gensidighed
eller på Kants 'gyldne regel', så er de ifølge biskoppen alle lige
uforpligtende. Der skal mere til, konkluderede han, et fundament, et valg, der
ikke kan gøres om, kort sagt, en religion.

BISKOPPENS ARGUMENT minder mig om historien om en økonom, der er strandet på
en øde ø med en hel masse dåsemad - men uden dåseåbner. »Ikke noget problem«,
siger han til sin sultne familie: »Vi forudsætter en dåseåbner«. Hvis man ikke
er økonom - eller teolog - synes løsningen temmelig tæt på at være grebet ud
af luften. Og det synes ikke at hjælpe meget, at det er de højere luftlag, vi
her taler om.

Men rigtigt er det, at hvis man forudsætter en almægtig gud, der råder for
livet og døden, og i øvrigt er udstyret med en afklaret - og åbenbaret - etik,
så giver den etiske udfordring ikke anledning til yderligere spekulationer.
Etik? - det er noget du kan trække i den religiøse automat nede om hjørnet.
Biskoppen vil måske også kræve, at du mener det og tænker dybt over det, men
selve gyldigheden skal du ikke bekymre dig om.
Intellektuelt er modellen besnærende og har mange fordele, især hvis man som
Jan Lindhardt ved et rent svineheld er født i nærheden af den helt rigtige
lutherske og både stats- og guds-autoriserede religiøse automat.
HISTORISK OG ude i verden har den store vanskelighed med modellen dog været,
at der ofte er mere end én automat på markedet. Problemet blev akut i Europa
efter reformationen. Her var katolikker og protestanter meget sikre på, at
hver deres udlægning af den guddommelige åbenbaring var den helt rigtige. De
var faktisk så sikre i deres sag, at de slog hinanden ihjel i meget stor stil,
fordi intet jo kunne være vigtigere end netop deres version af det religiøse
fundament.

Kloge - og troende - tænkeres svar på det problem blev tolerancedoktrinen.
Milton, Locke og flere med dem argumenterede overbevisende for, at en religiøs
doktrin, som blev trukket ned over hovedet på folk, ikke havde ret meget med
ægte tro at gøre. Deraf fulgte frihed i religionen og muligheden for fredelig
sameksistens mellem religionerne. Siden er tolerancen blevet udbredt til andre
livsområder, og den er i dag en bærende værdi i vore samfund.
I LØBET af det nittende århundrede udviklede de europæiske samfund sig sådan,
at de for alvor religiøse kom i mindretal. Sekulære værdier kom i højsædet, og
i dag er de fleste europæiske samfund stort set afkristnede. Men
religionsfriheden blev da heldigvis bevaret. I Danmark med den særlige
variant, at vi både er et af de mest sekulære lande overhovedet, og samtidig
har en statsunderstøttet folkekirke, som de færreste forholder sig aktivt til,
men de fleste lejlighedsvis hygger sig med.

Jan Lindhardts forsøg på at provokere den fremherskende sekularisme minder
meget om et andet indlæg i ugens debat: Antologien 'Islam i bevægelse', hvor
fire unge danske muslimer med den lejlighedsvise imam og
Politikenklummeskriver Fatih Alev i spidsen, forsøger at formulere, hvordan
man kan være muslim i Danmark. De vender sig kraftigt imod at blive påtvunget
et valg mellem 'fundamentalistisk' og 'moderat' islam. Fundamentalister er de
ikke, men de føler, at der med moderat islam i realiteten menes sekulariseret
islam. Men det, de gerne vil have lov til at være - som danskere - er faktisk
religiøse muslimer. At være religiøs muslim betyder, at man finder sit etiske
fundament et andet sted end i menneskerettighederne og i grundloven; det
betyder, at man ikke kan gå ind for kvindelige imamer, og så videre, og så
videre. Ja, faktisk mener man i fuldt alvor, at en religiøst funderet etik er
bedre, mere forpligtende og har en højere status, end den sekularisme som de
danske muslimer dagligt får tudet ørerne fulde af og bliver afkrævet
loyalitetserklæringer over for.

PERSONLIGT ER jeg naturligvis ikke en døjt mere imponeret af Fatih Alevs
religiøse postulat - undskyld, fundament - end af Jan Lindhardts. Begge dele
giver efter min mening en problematisk mulighed for at hævde etisk- politiske
standpunkter med henvisning til en højere instans, i stedet for at argumentere
konkret for sin sag (sekulært, fornufts og erfaringsbaseret og så videre).
Men jeg må konstatere, at hvor kun Mikael Rothstein har pippet i anledning af
Jan Lindhardts provokation, så er Fatih Alevs og Co.s ønske om plads til deres
religiøsitet faldet flere anmeldere - inklusive Politikens - for brystet. Men
det må dog gælde for kristne såvel som for muslimer: Man kan foretrække dem så
sekulariserede så muligt - især i hverdagen. Men de skal vel alle sammen have
lov til at være her, og religiøsitet er vel ikke i sig selv en hindring for
integration?

Jeg mener i hvert fald ikke, at biskop Jan Lindhardt som udgangspunkt udgør et
integrationsproblem. Det gør religiøse danske muslimer derfor heller ikke.
Sekularismen længe leve - hver dag, og tre gange om søndagen. Men det nytter
ikke noget at glemme, at tolerancebegrebet er opfundet af hensyn til
livsanskuelser, man er dybt uenig med. For eksempel de religiøse.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Fortasse creditis me aliquid grave ac memorabile Latine dicturum esse.
Vere fures. Etenim perlecturus sum vobis catalogum lavandariorum. Hic

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 17-03-03 10:14

Takk for et meget interessant og velfundert innlegg, Rasmus.

Kjellemann

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:69ta7v4coefsfkabtugnrkndmtk6q55pjl@4ax.com...

Fra : Lyrik

Dato : 17-03-03 16:19

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:69ta7v4coefsfkabtugnrkndmtk6q55pjl@4ax.com...

Der skal mere til, konkluderede han(Jan Lindhardt), et fundament, et valg,
der
> ikke kan gøres om, kort sagt, en religion.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hvis vi betragter blandingssamfundet Romerriget, så ser vi at riget ikke
kørte efter modsatrettede målsætninger, men efter en plan og en målsætning
om at have et bestemt romersk system, med nøje afstemte rettigheder.
Det fremtrådte som "Det Romerske Rige".
Således er vi også nødt til at udstikke en fast retning som tegner "Det
Danske Rige".

Retningen er udstukket på baggrund af religion. Dette må man ikke
forklejne, selv om fortolkningen af denne religion har ændret samfundet.
Folket kender hinanden via TV og hverdag. De trækker på samme hammel. Den
overvejende del af deres fælles liv foregår ifølge en indre konsensus.
Når der i denne samstemmende flok optræder modsatrettede elementer, får de
plads som "særlinger", kaldet minoritetsgrupper.
Hvis en sådan gruppe pludselig skulle blive en magtfuld majoritetsgruppe,
vil folket blive splittet, idet nogle vil pege i én retning, andre i den
modsatte retning.
Folket vil blive handlingslammet. Skyttegravene vil blive gravet,
borgerkrigen begynde.

Et folk må have et mål, en retning at gå efter, et overordnet mål, en
bagvedliggende folkesjæl, som driver værket.
En sådan retning som implicerer sjælen, legemet og ånden, samt håbet om
fremtiden, kan kun opfyldes af en religion.
En religion er netop en retning, som et helt folk vælger efter svære
overvejelser, mytisk debateren, filosoferen, omvendelse til klarsyn,
engagement, praktisk tænkning og alle de ressourcer som et menneske kan
stille op med.
Efter dette svære valg, står de sammen om den revolutionerende nye retning
de har taget. Omvæltningen er altid så afgørende at den kræver blod, sved og
tårer, samt total forkastelse og udvisning/slettelse af modstanderne af
denne omvæltning.
Derefter ønsker man ikke at ændre denne alt for svære beslutning på ubestemt
tid. Det koster for dyrt.
Jan Lindhardt er en integreret del af folkets retning, Fatih Alev og Thøger
Seidenfaden er minoritetsgrupper.

Hilsen
Jens
<Gå ud og gør alle folkeslagene til mine disciple idet i døber dem og lærer
dem at holde alt det jeg har befalet jer>