Kopisikrede CD´ers berettigelse på hitlist~
Fra : Pipeline

Dato : 17-03-03 08:18

Hvad er reglerne omkring hvilke formater der må optages på de officielle
hitlister verden over?
Her tænker jeg på de kopisikrede skiver som jo pr. definition ikke er en
CDDA (Compact Disc Digital Audio)? Hvis man f.eks. udgiver et spolebånd
eller en 78´er lakplade, kan disse så komme på hitlisterne (selvfølgelig
forudsat at der sælges nok eksemplarer)?

MVH
Pipeline

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 17-03-03 14:44

Pipeline skrev:
> Hvad er reglerne omkring hvilke formater der må optages på de
> officielle hitlister verden over?

Det må antages at blive bestemt af de enkelte, oftest nationale
organisationer, som står for hitlisterne.

> [...]
> udgiver et spolebånd eller en 78´er lakplade, kan disse så
> komme på hitlisterne (selvfølgelig forudsat at der sælges nok

Den britiske pladebranches hitlister har nogle detaljerede regler
[1], som definerer de udgivelsesformater, der er gyldige til
hitlistebrug. Det er cd'er, kassettebånd, vinylplader af
forskellige størrelser, minidisk, noget de kalder DCC, samt
interaktive cd'er og dvd'er med rene audiospor.

Desuden er der regler for udgivelsernes omslag og indpakning, og
der ses bort fra udgivelser med særlige medfølgende gaver.

Der gives ingen nærmere definition af, hvad en cd er, og så vidt
jeg kan se nævnes begrebet kopisikring ikke. I mængden af regler
om multimedieudgivelser står dog "CDs must play on all standard CD
equipment".

[1] http://www.theofficialcharts.com/html/chartrules_content.php

Danske IFPI er ganske sparsom med sine oplysninger om de
officielle danske hitlister.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 17-03-03 15:03

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> forskellige størrelser, minidisk, noget de kalder DCC, samt
> interaktive cd'er og dvd'er med rene audiospor.

DCC var noget som Philips lancerede samtidig med Sonys minidisc. Det var en
slags digitalt kasettebånd. Mediet floppede kolossalt og er tydeligvis godt
og grundigt forsvundet :)

/Nikolaj

Fra : Michael Petersen

Dato : 17-03-03 15:39

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> mumbled something in news:lxkda.128616
$Hl6.11697992@news010.worldonline.dk:

> DCC var noget som Philips lancerede samtidig med Sonys minidisc. Det var en
> slags digitalt kasettebånd. Mediet floppede kolossalt og er tydeligvis godt
> og grundigt forsvundet :)

DCC var vel egentlig mere tiltænkt som en konkurrent til DAT båndet !!

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Skal du til Roskilde Festival ? Så tjek denne side http://mcp.amok.dk

Fra : Lars Frandsen

Dato : 17-03-03 17:23

"Michael Petersen" <mcp_dk@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> mumbled something in news:lxkda.128616
> $Hl6.11697992@news010.worldonline.dk:

> DCC var vel egentlig mere tiltænkt som en konkurrent til DAT båndet !!

Ja, men fordelen ved en DCC-afspiller var, at den også kunne afspille alm.
kasettebånd.
--
Mvh. Lars Frandsen, Bramming
http://home.tiscali.dk/larsfr/

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 17-03-03 18:22

"Michael Petersen" <mcp_dk@e-mail.dk> wrote in message
> DCC var vel egentlig mere tiltænkt som en konkurrent til DAT båndet !!

Næh, men der var lighed mellem de to formater eftersom de begge var digitale
"bånd", og formatet var vel også inspireret af DAT. Men DCC var lydmæssigt
på ingen måde på højde med DAT pga. data-kompression, og prisen var også en
anden. Målet var at være konkurrent med den almindelige båndoptager og
walk-man'en. Men DCC tabte konkurrencen til Minidisc, der dog heller aldrig
helt fik den status, som Sony havde håbet.

/Nikolaj

Fra : John K

Dato : 17-03-03 18:47

> [...]
> $Hl6.11697992@news010.worldonline.dk:

> DCC var vel egentlig mere tiltænkt som en konkurrent til DAT båndet !!

Nope.

DAT henvendte (henvender) sig primært til professionelle (ukomprimeret PCM).

DCC var beregnet til den almindelige forbruger (komprimeret).

DCC er i dag død og borte - MiniDisc'en vandt det slag - heldigvis.

Mvh

John K