Oscarregler
Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-03-03 08:21

I stedet for at lave en søgning, fik jeg lyst til at spørge oraklerne.

Er der nogle regler, film skal opfylde for at blive nomineret til en
Oscar? En bekendt af mig påstår hårdnakket, at Oscar'en er ligeså bundet
til amerikanske film, som Bodil er til danske. Altså at der skal være
amerikanske penge i en film (undtagen i kategorien "Bedste
udenlandske"), før den kan komme i betragtning.

Anders Thomas Jensen er bare eet eksempel på, at det simpelthen ikke kan
være rigtigt. Og hvad med "Tal til hende"?

Andre "beviser" for min påstand? Eller henvisning til regler? Eller
beviser mod mig?

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 17-03-03 08:28

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote in message
> [...]
> være rigtigt. Og hvad med "Tal til hende"?
>
> Andre "beviser" for min påstand? Eller henvisning til regler? Eller

Jeg mener du kan finde hele regelsættet på www.oscar.com.
I øvrigt skal filmselskaberne selv indstille deres film til Oscar, og det
gøres ved at lægge en tilpas stabel af de store Dollar-sedler på Akademiets
bord (så kan den komme I BETRAGTNING til en nominering). Det er derfor at
den danske filmindustri kun tager det ypperste, dansk film har formået og
indstiller (da det jo er ret dyrt).

I øvrigt mener jeg, at filmen skal være amerikansk produceret for at komme i
betragtning til en Oscar, undtagen i bedste udlandske film og et par til.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-03-03 08:39

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> writes:

> [...]
> være rigtigt. Og hvad med "Tal til hende"?
>
> Andre "beviser" for min påstand? Eller henvisning til regler? Eller

Livet er smukt/La Vita è bella, italiensk, vandt bedste film i
1997/1998.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Thomas Ærvold Bjerr~

Dato : 17-03-03 09:10

> Livet er smukt/La Vita è bella, italiensk, vandt bedste film i
> 1997/1998.

Det er ikke rigtigt. Bedste film det år var Shakespeare in Love. La Vita...
vandt for bedste udenlandske film og for bedste musik, og så vandt
spradebassen Roberto Benigni for bedste skuespiller. Men den VAR nomineret
til bedste film, og desuden til bedste instruktør (Benigni), bedste
redigering og bedste originale manuiskript.
http://us.imdb.com/Sections/Awards/Academy_Awards_USA/1999/

Filmen er produceret af de to italienske produktionsselskaber Gecchi Gori
Group Tiger Cinematografica og Melampo Cinematografica, så der er ikke
umiddelbart amerikanske penge i den. Men hvem ved.

Hilsen Thomas

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-03-03 09:17

" Thomas Ærvold Bjerre" <tbjerre@hco.kollegienet.dk> writes:

> [...]
> til bedste film, og desuden til bedste instruktør (Benigni), bedste
> redigering og bedste originale manuiskript.

Undskyld. Sådan går det når man bare kan huske Benignis sejrsdans op
langs stolerækkerne. Han var i hvert fald glad.

Nå, men nominationen er vist nok til at vise, at udenlandske film også
godt må lege med.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 17-03-03 11:45

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være rigtigt. Og hvad med "Tal til hende"?
>
> Andre "beviser" for min påstand? Eller henvisning til regler? Eller

Prøv at se
http://www.oscars.org/75academyawards/rules/rule02.html
Der er ingen krav om, at der skal være amerikanske penge involveret.

I øvrigt er der ifølge IMDB amerikanske penge involveret i både Tal til
hende og Og din mor. Til gengæld er fx Livet er smukt, The Full Monty, Billy
Elliott og vores egen Pelle Erobreren lavet for udelukkende europæiske
penge.

Mvh Mikkel