Agurk i plantekasse.
Fra : Mogens

Dato : 17-03-03 08:15

Hej

Jeg har plantekasser i mit drivhus. Hovedårsagen er at det er nemt.

Men hvert år går det galt med agurkerne. Bedst som de er i gang visner alle
ansatte agurker. Der går noget tid inden planten kommer sig igen. Så når
sæsonen er slut har vi ikke fået mange agurker.

Hvad er problemet ? Kan man slet ikke dyrke agurk i plantekasser ?

Heldigvis har vi ingen problemer med tomaterne.

Mvh
Mogens

Fra : permann

Dato : 17-03-03 08:30

"Mogens" skrev d. 17-03-03 08:15 dette indlæg :
> [...]
>
> Hvad er problemet ? Kan man slet ikke dyrke agurk i plantekasser ?
>
> Heldigvis har vi ingen problemer med tomaterne.

Når man planter agurker skal man ikke tage dem ud af potten
men klippe bunden af og plante den med potte og det hele,
du skal også være opmærksom på at man ikke kan plante agurker
så tidligt som tomater, men man skal vente til jorden er ordenlig varm.

Venlig Hilsen Permann

http://www.kandu.dk/

Fra : Mogens

Dato : 17-03-03 09:02

Hej

Tak for svaret.

"permann" <permann.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]

> og det hele, du skal også være opmærksom på at man

> ikke kan plante agurker så tidligt som tomater, men

> man skal vente til jorden er ordenlig varm.

Jeg synes dog at jeg har styr på de ting du nævner. Bl.a. så planter jeg

ikke agurkerne før vi kommer ind i juni.

Mogens

Fra : permann

Dato : 17-03-03 09:17

"permann" skrev d. 17-03-03 08:30 dette indlæg :

> [...]
> du skal også være opmærksom på at man ikke kan plante agurker
> så tidligt som tomater, men man skal vente til jorden er ordenlig

Agurker må ikke få træk så visner de
nedefra

Venlig hilsen Permann

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-03 19:39

On Mon, 17 Mar 2003 08:14:44 +0100, "Mogens" <Fister@loegsovs.dk> wrote:

> [...]
>sæsonen er slut har vi ikke fået mange agurker.
>
>Hvad er problemet ? Kan man slet ikke dyrke agurk i plantekasser ?

Man kan godt dyrke agurk i selvvanderkasser (jeg går ud fra det er sådan
nogle du mener?). Men man skal vente 7-10 dage med at fylde kassen op
med vand, fra man har plantet agurnerne. Årsagen er at jord som konstant
er våd, også er koldere end jord som kun er let fugtig. Så vand med en
kande den første uges tid.

Hvad sker der forøvrig med den allerførste agurk som planten sætter?
Visner den også eller får den lov at blive siddende?

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-03-03 23:34

Mads Lie Jensen <
> [...]
> med vand, fra man har plantet agurnerne. Årsagen er at jord som konstant
> er våd, også er koldere end jord som kun er let fugtig. Så vand med en

Jeg har haft held med at starte tidligt ved at have en akvarievarmer på 25
grader i den, fra start, helt fyldte undervandingskasse. Er varmen ikke
problemet, kan det være at spørgeren ikke nipper sideskud. Angående
plantningen, kan man sagtens tage planten ud af potten, men toppe jorden op,
så rodhalsen kan have det lidt mere tørt, samt at der er så meget jord, at
det udgør et varmelager til den tid der kommer efter akvarievarmeren (her
mener jeg at en sæk er for flad og volumen for lille). Og så skal en agurk
altså have en del at spise.

Er der nogen der kan sige noget skråsikkert om agurk har gavn af/tåler al
den direkte sol der kan komme?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-03 17:55

On Mon, 17 Mar 2003 23:33:32 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg har haft held med at starte tidligt ved at have en akvarievarmer på 25
>grader i den, fra start, helt fyldte undervandingskasse. Er varmen ikke

Ja, agurker æææælsker varme.

>Er der nogen der kan sige noget skråsikkert om agurk har gavn af/tåler al
>den direkte sol der kan komme?

Jeg har de sidste 2 år plantet mine agurker i sydsiden af drivhuset -
det fungerer rigtig godt. Tomaterne kan bedre klare sig med lidt mindre
sol, så de får lov at stå bagerst.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-03-03 00:18

> Jeg har de sidste 2 år plantet mine agurker i sydsiden af drivhuset -
> det fungerer rigtig godt. Tomaterne kan bedre klare sig med lidt mindre
> [...]

Kalker du slet ikke drivhusglasset?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-03-03 07:41

On Wed, 19 Mar 2003 00:17:59 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Kalker du slet ikke drivhusglasset?

Nej.

Men vi har en stor gammel vinplante som skygger for den værste sol.