Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Tilslut Ixus V via USB til XP Pro
Fra : Aston Villadsen

Dato : 16-03-03 23:36

Hej

Jeg kan ikke hitte ud af, at tilslutte mit Ixus V til min XP-ocmputer
via US>B-porten uden at der skal installeres det der canon-program på
computeren. Kan det ikke lade sig gøre at forbinde kameraet til
computeren, og direkte hente billederne fra kameraet i fx stifinder,
som man kan når man sætter cf-kortet i en kortlæser?

Fra : Morten

Dato : 17-03-03 09:46

"Aston Villadsen" <aston@villadsen.com> wrote in message
> [...]
> computeren, og direkte hente billederne fra kameraet i fx stifinder,
> som man kan når man sætter cf-kortet i en kortlæser?

Jeg har haft et par forskellige kameraer: HP C500, Kodak DX4900 og nu et
Canon S50.
Efter jeg installerede XP på min computer ville jeg gerne undgå at slamme
min computer til med unødigt software, og opdagede at når jeg sluttede
kameraene (alle opførte sig ens) til dukkede kameraet op i "My Computer".
Ikke som et rigtigt drev, men noget der _ligner_. Det får f.eks. ikke et
drevbogstav. Man kan flytte billeder fra kameraet, se dem i billedvieweren
og slette dem, men man kan ikke lægge billederne tilbage på kameraet igen.
Det kan jeg tilsyneladende kun med en kortlæser.
Højreklikker man på kameraet får man en opsætningsmulighed. Her vælger man
"Events". Her kan man, som jeg f.eks. har valgt at gøre, få XP til
automatisk at kopiere billederne til en mappe på skrive bordet (for at jeg
selv nemt kan flytte dem senere) og slette dem fra kameraet - nemt og
hurtigt.

Hvis nogen ved hvordan jeg kan få kameraet (og specielt S50'eren) til at
opføre sig 100% som et rigtigt "USB mass storage device" drev er jeg også
_meget_ interesseret i at vide hvordan!

Mvh
Morten

Fra : Aston Villadsen

Dato : 17-03-03 10:19

On Mon, 17 Mar 2003 09:46:05 +0100, "Morten"
<VækMedDette_tilt_u@OgsåVækMedDette_hotmail.com> wrote:

> [...]
>automatisk at kopiere billederne til en mappe på skrive bordet (for at jeg
>selv nemt kan flytte dem senere) og slette dem fra kameraet - nemt og

Hej

Det lyder som om, du har en del erfaring, så derfor prøver jeg lige
med et opfølgende spørgsmål.
Der sker nemlig ingenting, når jeg slutter kameraet til. Jeg har sat
kameraet til at afspille (gennemse billeder), men det dukker ikke op i
Windows.
Der er en eller anden form for forbindelse mellem computeren og
kameraet, for i det øjeblik jeg trækker usb-stikket ud så slukker
kameraet.

Er det ikke bare at slutte kameraet til og sætte det til at vise
billederne for at det skulle fungere?

Fra : Morten

Dato : 17-03-03 11:15

> [...]
> Der sker nemlig ingenting, når jeg slutter kameraet til. Jeg har sat
> kameraet til at afspille (gennemse billeder), men det dukker ikke op i

Nu kender jeg ikke specifikt Ixus V, men hvis du har højtalere til din
computer siger den så "dut" når du tilslutter kameraet? Det siger XP nemlig
for at gøre opmærksom på at man har tilsluttet en USB enhed.
Hvis ikke kameraet vises i My Computer, så prøv at trykke på F5 (refresh).

> [...]
> kameraet.
>
> Er det ikke bare at slutte kameraet til og sætte det til at vise

Som nævnt før kender jeg ikke Ixus V, men hvis den har en specielt
"computer"/"usb"-mode, som f.eks. min HP C500 skal den sættes til den.
DX4900 og S50 derimod detecterer selv når computeren sluttes til.

mvh
Morten

Fra : Aston Villadsen

Dato : 17-03-03 12:24

On Mon, 17 Mar 2003 11:14:31 +0100, "Morten"

> [...]
>"computer"/"usb"-mode, som f.eks. min HP C500 skal den sættes til den.
>DX4900 og S50 derimod detecterer selv når computeren sluttes til.

Den siger ikke dut-lyden, men kameraet har heller ikke en specifik
knap til computer/usb-mode, så derfor forstår jeg ikke rigtig at det
ikke fungerer :(

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-03-03 11:05

Morten <VækMedDette_tilt_u@OgsåVækMedDette_hotmail.com> skrev:

> [...]
>billedvieweren
>og slette dem, men man kan ikke
>lægge billederne tilbage på kameraet igen.

Hej Morten
Jeg går ud fra at du husker at sætte kameraet på "overfør" - altså
trekanten, der ligger ned.
Iflg Canon skal du brug en Wia-driver til XP før det virker. Du
kan finde den her:
http://www.canon-europa.com/cgi-bin/CEDD/download.cgi/k1a8_ukx.exe
Dette er jo godt nok et Canon-program, men det er kun en driver
til USB-fobindelsen til kameraet - altså ikke Zoom-browser el.lign.
Det er - iflg Canon - den driver der får XP til at starte "USB-
events" og spørge hvad du vil gøre ~ starte et program/kopiere
filerne in på pc'en, osv.
Har lige tjekket - XP Pro SP1 har heller ikke en "medfødt" driver
til Ixus V - eller andre Canon-kameraer.

Så dette er den officielle minimums-installation iflg Canon.

Mvh

Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : Morten

Dato : 17-03-03 11:25

> Hej Morten
> Jeg går ud fra at du husker at sætte kameraet på "overfør" - altså
> trekanten, der ligger ned.

Hvilken trekant? En sådan har S50 ikke... Den detecterer selv når man
plugger USB-kablet ind.

> [...]
> Det er - iflg Canon - den driver der får XP til at starte "USB-
> events" og spørge hvad du vil gøre ~ starte et program/kopiere

Dvs. den vælger hvilken action eventen "camera conneted" skal udføre?
Det kan man da selv vælge ved at højreklikke på kameraet, så slipper man for
at den skal spørge...

> Har lige tjekket - XP Pro SP1 har heller ikke en "medfødt" driver
> til Ixus V - eller andre Canon-kameraer.

Måske er det til de mere Canon specifikke ting hvorimod overførsel af
billeder er standardiseret ???

> Så dette er den officielle minimums-installation iflg Canon.

Hvorfor er det må muligt at hente billeder fra kameraet uden at jeg har rørt
den CD der fulgte med?

mvh
Morten

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-03-03 12:07

>Hvilken trekant? En sådan har S50
>ikke... Den detecterer selv når man
>plugger USB-kablet ind.

Ja - svjh er S50 et USB storage class device ~"har en card-reader
indbygget".
Ixus V ska' ha' besked på kameraet om at åbne for overførsel -
meget almindeligt.

>Dvs. den vælger hvilken action
>eventen "camera conneted" skal udføre?
>Det kan man da selv vælge ved at
>højreklikke på kameraet, så slipper man for
>at den skal spørge...

Åbenbart ikke, da Ixus V ikke...se ovst.

> [...]
>billeder er standardiseret ???

>Hvorfor er det må muligt at hente
>billeder fra kameraet uden at jeg har rørt

OK Morten - har lige læst tilbage til start af tråd. Det var jo
Aston der spurgte om Ixus - ikke dig ! Sorry !

Og da din S50'er er et USB-storage-osv kan du uden videre
tilslutte det til XP, da sådan et USB-... ikke kræver drivere.
Men mange ældre og billigere kameraer kræver en driver.
Til Ixus V er der også en Twain-driver ~ fungerer som et Plug-In
til f.eks. PhotoShop, Paint Shop Pro, Word osv. Men jeg mener ikke
at denne driver kan hente mere end et billede ad gangen - måske
lige Zoom-Browseren kan dette nummer.

Håber dette løfter tågen lidt...

Mvh

Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : Morten

Dato : 17-03-03 19:54

> [...]
> til f.eks. PhotoShop, Paint Shop Pro, Word osv. Men jeg mener ikke
> at denne driver kan hente mere end et billede ad gangen - måske

Men hvorfor vises det så som et kamera og ikke alm. drev?
Det er mit spørgsmål

> Håber dette løfter tågen lidt...

Og håber Aston får løst sit problem... Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue
hvad der er galt.

Mvh
Morten

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-03-03 20:29

Morten <fjerndenneteksther_tilt_u@hotmail.com> skrev:

>Men hvorfor vises det så som et
>kamera og ikke alm. drev?
>Det er mit spørgsmål

Øøhh - irriterende ! Altså at jeg ikke kan se indlæg længere
tilbage end d. 12 ds. Jeg er nemlig ret sikker på at det har været
oppe i et indlæg indenfor den sidste uges tid.
Anyway - det var i denne stil: i kameraets opsætning sku' der være
muligehed for at vælge mellem at XP skal se kameraet som kamera
eller som USB-drev. Men da jeg ikke kan finde indlægget kan jeg jo
ikke bevise om jeg har ret !
Vent lige lidt - prøver Steve's Digicam - plejer at ha' en grundig
gennemgang af menuerne i deres tests...OK - tror jeg fandt det:
(godtnok om S45 men alligevel) søg i din manual
efter "Communication: normal or PTP". Og så har du garanteret en
dk manual - ikk' ? Håber du selv kan oversætte og finde det.

Mvh
Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : Morten

Dato : 17-03-03 21:45

> Øøhh - irriterende ! Altså at jeg ikke kan se indlæg længere
> tilbage end d. 12 ds. Jeg er nemlig ret sikker på at det har været
> oppe i et indlæg indenfor den sidste uges tid.

Kan heller ikke lige finde det ;)

> [...]
> efter "Communication: normal or PTP". Og så har du garanteret en
> dk manual - ikk' ? Håber du selv kan oversætte og finde det.

Mange tak!
Har kigget i manualen til S45 (ligger på nettet) og kan se at S50 ikke har
den mulighed, så jeg går ud fra den kun kører PTP (PictureTransferProtocol)
og XP derfor kan se kameraet uden specialle drivere, men altså ikke som et
'rigtigt' drev. Godt nok kommer der et vindue op når man klikker på kameraet
og man kan dog godt forveksle det med et drev, _men_ man kan kun kopiere
billederne og slette dem - og kameraet er ikke blevet tildelt et bogstav.
Man kan f.eks. ikke lægge filer og billeder op på flashkortet som i en
kortlæser (der kører USB mass storage device, kortet får et drevbogstav, som
f.eks. f: i mit tilfælde).
Mit gæt er derfor at det andre opfatter som drev er det jeg beskriver som
pseudodrev (ikke 'rigtigt' drev)...
Forstår egentlig godt de droppede den mode på S45 hvor den krævede speciel
driver!

Men gad vide hvor gammel den PTP protokol er? Jeg gav mit gamle HP C500 til
min far og lillesøster og inden jeg kunne nå at installere software havde de
tilsluttet det - og til min overraskelse virkede det præcis som mit S50 nu
opfører sig.

Kunne nu godt have tænkt mig at de som f.eks. på de nyere HP og Pentax både
har en PTP og USB Mass Storage modus. Men valgte Canon pga. kvalitet - og
jeg må sige den er super i forhold til det gamle C500 - for ikke at nævne en
kamerats Medion fra Aldi ;)

Mvh
Morten

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-03-03 22:14

Morten <fjerndenneteksther_tilt_u@hotmail.com> skrev:

>Kan heller ikke lige finde det ;)

Hej Morten
Nu blir' det værre - prøv at se nederst på flg side under data:
http://www.digit.no/Tester/canon_s50/canon_s50_intro.htm
7. linie nedefra.
Han påstår faktisk at S50 er ligesom S45 mht "normal/PTP" !

Nu er jeg lidt spændt: hvem af jer har ret ?!

Go' jagt.
Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : Morten

Dato : 18-03-03 11:46

> [...]
> 7. linie nedefra.
> Han påstår faktisk at S50 er ligesom S45 mht "normal/PTP" !

Tja, men sådanne anmeldelser plejer ikke at hænge sig i detaljerne og er nok
bare gået ud fra de er ens - specielt hvis man ikke lige kan finde noget
officielt info.

> Nu er jeg lidt spændt: hvem af jer har ret ?!

Det mener jeg at jeg har ;)
Under 'Video' (Pal/NTSC) på S45'eren kan man vælge Communication. Men på mit
S50 eksisterer der intet punkt under Video. Og manualen til S50 nævner
hverken det ene eller det andet.
En anden mulighed er at PTP protokollen åbner op for en række
kameraspecifikke kommandoer, som ikke bruges af Windows/MacOS, men kan
bruges fra custom (producentens egne) programmer som f.eks. ZoomBrowser.
F.eks. kan man fra en kammerats Kodak DX4330 indstille uret i kameraet via
Windows - også uden at have installeret noget specielt til kameraet.
Den 'Normal'e indstilling er så at sige overflødig.

Til Aston:
Prøv at kigge på www.canon.dk og under drivere. Her vælger du et Ixus V
Jeg tror du skal installere denne:
http://www.canon-europa.com/cgi-bin/CEDD/view-driver.cgi?filename=k1a8_ukx.e
xe

Mvh
Morten

Fra : Aston Villadsen

Dato : 18-03-03 19:01

On Tue, 18 Mar 2003 11:46:19 +0100, "Morten"
<fjerndenneteksther_tilt_u@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Windows - også uden at have installeret noget specielt til kameraet.
>Den 'Normal'e indstilling er så at sige overflødig.

Linket virker ikke, men det er en WIA-driver jeg har installeret fra
Canons hjemmeside til xp. Men det funker ikke rigtig alligevel.
Underligt, men så er det jo godt at have en kortlæser alligevel.