Købeloven
Fra : Peter Risager

Dato : 16-03-03 22:05

Dette indlæg hører muligvis til i dk.forbruger, men jeg prøver alligevel her
først.

En af mine venner købte i sensommeren en bærbar computer i aldi, et aldeles
godt
køb, og den lod til at virke upåklageligt, indtil han sammenlignede nogle
benchmark
resultater med en computer, der var fuldstændig magen til. Min vens
resultater var
meget dårligere. Efterfølgende prøvede de to så at geninstallere alt, for at
få nøjagtigt
den samme konfiguration, men med samme resultat. Ydermere havde min ven
bemærket en svag hyletone i højtalere stikket, altså en tone der fremkom når
man
sluttede et par eksterne højtalere til, en tone der ikke var der på den
identiske
computer.

Han forfattede derfor en udførlig fejlforklaring, og sendte dernæst
computeren
(efter aldis henvisninger) til det firma de indkøber computere af (Medion).
De har så computeren i to uger, hvorefter de sender den tilbage igen med
køfter om
at nu er problemet løst. Det er det så ikke...

Den er nu sendt tilbage, på tredje uge, og min kammerat er efterhånden ved
at være lidt
træt af den meget langsommelige behandling, men hvor står han juridisk?

Så vidt jeg ved står der i loven at den skal repareres inden for rimelig
tid, men 5 uger er
ifølge min overbevisning ikke rimeligt, når der trods alt er tale om noget
han
bruger hver eneste dag.

Han har mulighed for at ophæve købet, eller skal han kræve en identisk var
mens
laver hans egen?

På forhånd tak.

--
Peter Risager

Fra : Thomas N

Dato : 17-03-03 08:36

Forbrugeren kan, tror det er inden for de første 6 måneder, forlange at få
varen ombyttet, såfremt det ikke medfører væsentlige udgifter eller ulempe
for virksomheden.

Jeg har tidligere haft en PDA til rep. hos mine "venner" i Fredgaard. De var
10 uger om at lave den, og jeg havde løbende kontakt med forbrugerstyrelsens
jurister. Først ved 4. rep. forsøg og i 10. uge fik jeg grønt lys fra
forbrugerstyrelsen om at jeg nu var berettiget til at ophæve købet, hvilket
jeg så gjorde.

Mit råd:
Ring til dem, spørg hvorfor det tager så lang tid og hvornår du kan forvente
at der sker noget.
Ring ofte og tal gerne med den samme person.
Når du har talt med dem en del gange og personen du taler med er faktisk ved
at være lidt træt af dig, og vil derfor også gerne have sagen ud af verden,
så forlang en ombytning.

Min erfaring er at hvis man står på sin ret lige fra starten så bliver de
"skræmte" og nægter alt. Sådan havde jeg det med Fredgaard. Der påstod de
endda at det ikke var dem der skulle tage sig af reklamationsretten på de
varer man købte hos dem.

Slut!

Thomas