lån
Fra : Carsten

Dato : 16-03-03 19:29

Jeg er, sammen med min arkitekt, igang med at tegne vores nye hus. Tegningen
er nu færdig og nu skal vi ud på det store lånemarked.
Vi er første gangs "køber" af et hus og er derfor nødt til at få forældrene
til at kautionere for os - da man ikke kan tage et lån hjem på et hus før
det helt står færdigt.
Vi vil jo også gerne udnytte den lave rente. Mit spørgsmål går så herpå om
de forskellige lånemuligheder.
1. obligationslån. 4 % 20 års lån til ca. kurs 94.
2. kontantlån 4 % 20 års lån til kus 100
3. annuitetslån ?

Udmiddelbart synes jeg at kontantlån er det bedste bud da man får den uden
kurstab, og da renten jo er historisk lav, vil jeg nok aldrig nogensinde
omkonventere lånet igen.
Hvad vil du gøre hvis du var i min situation? - kom med nogle bud.

P.s.Hvordan fungerer annuitetslån?
Hvad tror du der sker med obligationerne/aktierne når krigen bryder ud
i næste uge.

mvh

Carsten

Fra : Zoëga

Dato : 16-03-03 20:02

"Carsten" <hello@hotmail.com> wrote in message
..
> [...]
> omkonventere lånet igen.
> Hvad vil du gøre hvis du var i min situation? - kom med nogle bud.

Jeg ville tage alle mine papirer og gå ned i min bank.
Det råd du beder om er for kompliceret til at blive behandlet her.
Den bedste løsning involverer overblik/indsigt i hele din ( jeres )
økonomi.
Du kommer alligevel til at tale med banken om byggelån m.m.
Selvom renten er historisk lav, er det ikke utænkeligt at det vil være en
god ide at omlægge
dine lån på et senere tidspunkt f.eks. i forbindelse med om/tilbygninger
eller til at rejse kapital til andre formål.

mvh

Søren

Fra : alexbo

Dato : 16-03-03 20:11

"Carsten" <hello@hotmail.com> skrev
> [...]
> det helt står færdigt.
> Vi vil jo også gerne udnytte den lave rente.

Det her hænger ikke helt sammen, du stiller dine forældre i en udsat
position ved at lade dem kautionere for et byggelån, det er simpelthen for
farligt.

Man skal aldrig kautionere for andre eller bede andre om at kautionere for
sig.

Hvis dine forældre uden videre kan låne jer pengene, så er det fint, men
sætter de hele deres økonomi på spil, er det uansvarligt.

Hvis banken ikke vil give et byggelån, så er jeres økonomi for dårlig, eller
banken for forsigtig.

Annuitetslån er et lån hvor terminerne er lige store gennem hele lånets
løbetid, dvs starter med store renter og små afdrag, slutter med store
afdrag og små renter.

Hvis du søger på realkredit i en søgemaskine får du flere gode henvisninger.

mvh
Alex Christensen