Ren ilt
Fra : k.b.s.

Dato : 16-03-03 19:27

Hej NG.
Måske et tumpe dumt spørgsmål, men hvor langt må jeg dykke ned, med rent ilt
?

--
M.V.H.
K.B. Steffensen

Fra : Henning

Dato : 16-03-03 19:29

On Sun, 16 Mar 2003 19:26:53 +0100, "k.b.s." <vildsi@hotmail.com>
wrote:

>Hej NG.
>Måske et tumpe dumt spørgsmål, men hvor langt må jeg dykke ned, med rent ilt

10 meter før trykket er så stort, at det bliver giftigt.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 16-03-03 19:33

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i melding

> 10 meter før trykket er så stort, at det bliver giftigt.

NEI!!!!

Hvis du ikke vet svaret, så IKKE SVAR!!!!

Ren ilt er å betrakte som giftig fra 6m dybde og nedover.

Et O2-partialtrykk på 1,4Bar er det man i dag betrakter som "safe". Ved
korte eksponeringer tillates opptil 1,6 bar.

10 meter dybde vil gi 2,0Bar.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-03-03 19:51

"k.b.s." <vildsi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
> Måske et tumpe dumt spørgsmål, men hvor langt må jeg dykke ned, med rent
ilt
> ?

Tag en uddannelse i iltdykning !

Du vil helt sikkert få forkerte og potentielt livsfarlige svar her på NG.

Søren Arnvig

Fra : Gryndahl

Dato : 16-03-03 21:31

Hans spørgsmål er hvor langt han_må_dykke_ned på ret ilt !
Svaret må være afhængig af hvilket partialtryk han ønsker !!!? (man kan
godt i en kort periode "tåle" et højere partialtryk end 1.6 men det er
ABSOLUT IKKE tilrådeligt - end ikke 1.6 er !)
Og ja - rod aldrig med ilt hvis du ikke ER uddannet !

Gryn
www.scubasserne.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-03-03 01:27

"Gryndahl" <Gryndahl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt i en kort periode "tåle" et højere partialtryk end 1.6 men det er
> ABSOLUT IKKE tilrådeligt - end ikke 1.6 er !)

Nu vi er igang med de gode råd og gør-det-selv kurser,
så kan vi måske lige få uddybet hvad "en kort periode" er ?

Og hvis man f.eks. ånder ilt ved PO2 på 2,0, hvor lang tid er
det så lige der går inden man får symptomer på hyperoxia ?

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-03-03 07:22

> Og hvis man f.eks. ånder ilt ved PO2 på 2,0, hvor lang tid er
> det så lige der går inden man får symptomer på hyperoxia ?

Når man behandler med ren ilt ved 2,8 bar (18 meter) i 4x30 minutter sker
det sjælent, men et ilt hit er jo heller ikke så slemt hvis man får det i en
tank.

Jeg mener jeg har læst en raport hvor man udsatte forsøgspersoner for PO2
3,6 bar indtil de fik de første symtomer på forgiftning. Forsøget gav intet
klart resultat da nogle fik symtomer efter 2-3 minutter, mange først efter
30 minutter eller mere og en enkelt ikke blev ramt. Man prøvede også den
samme person mange gange og det viste sig at der var meget forskel på
hvornår han blev ramt. Første symtomer har været muskel sitren,
synsforstyrrelser og den slags.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-03-03 08:43

Henrik Manley:

> Når man behandler med ren ilt ved 2,8 bar (18 meter) i 4x30
> minutter sker det sjælent, men et ilt hit er jo heller ikke så
> slemt hvis man får det i en tank.

Nej. Slet ikke så man skal nok ikke sammenligne tider.

> Første symtomer har været muskel sitren, synsforstyrrelser og den
> slags.

Men disse symptomer behøver ikke komme før fuldbyrdede kramper osv.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-03-03 09:07

> Nej. Slet ikke så man skal nok ikke sammenligne tider.

Nej selvfølgelig ikke.

> Men disse symptomer behøver ikke komme før fuldbyrdede kramper osv.

Og selv om de gjorde var det ikke sikkert at man ville opdage dem hvis man
var optaget af noget andet.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : TV Jakobsen

Dato : 18-03-03 11:04

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

<klip>
> Første symtomer har været muskel sitren,
> synsforstyrrelser og den slags.

Jeg har ladet mig fortælle fra en PADI CD at det allerførste symptom på
hyperoxia er en sød smag i munden.
Nogen der kan bekræfte dette?

Med venlig hilsen,
Thomas

Fra : Christian Sloth

Dato : 17-03-03 09:52

Jeg er helt enig med Soeren A.

Tag en nitroxuddannelse og faa informationen fra en paalidelig kilde istedet
for at tro at du kan laere at dykke fra en nyhedsgruppe.

Der er ingen vej uden om professionel traening og uddannelse.

Christian

www.nolimitsdiving.dk

Fra : k.b.s.

Dato : 17-03-03 17:01

> for at tro at du kan lære at dykke fra en nyhedsgruppe.<

hmmm på intet tidspunkt, har jeg nævnt jeg ville uddanne mig selv på det
område, som et brevskole kursus her i gruppen. Det var bare ment som et
spørgsmål og intet andet, det ville jo være tåbeligt, at begive sig i kast
med sådanne projekter uden forudgående uddannelse.
Desuden var et af de første indlæg i denne snor fra Søren Arnvig og det var
der de vise ord kom, og jeg citere " Du vil helt sikkert få forkerte og
potentielt livsfarlige svar her på NG. " citat slut.

--
M.V.H.
K.B. Steffensen