"cigaret-tænder" stik til MC ?
Fra : Peter Ursin

Dato : 16-03-03 16:00

Hej,

findes der en måde hvorpå man kan bruge et cigarettænder-stik på et
mortorcykel.
Specifikt er det fordi jeg har såden en lille mp3-afspiller (ipod) og
den vil jeg gerne kunne tage med på ferie og så få den opladet
undervejs.

Findes der en eller anden form for løsning til motorcykler ?

mvh
Peter Ursin

Fra : Pein

Dato : 16-03-03 17:45

"Peter Ursin" skrev ...
> findes der en måde hvorpå man kan bruge et cigarettænder-stik
> på et mortorcykel.

Jeg har købt en ganske almindelig cigarettænder og en passende sikring.
Så har jeg lavet et lille metalbeslag så tænderen kan sidde et godt
sted, og forbundet sagerne. Det virker fint.
Har brugt det til mobiltelefonoplader, camping lysstofrør, elektrisk
luftpumpe og andet godt.

Sikringen skal dimensioneres efter bl.a. ledningstykkelsen, men jeg vil
helst ikke udtale mig om de præcise specifikationer. Selvom min løsning
virker fuldt tilfredsstillende, er det jo ikke sikkert den er
"håndværksmæssig korrekt".

Mvh.
Niels Pein
TransAlp (lettere touringmodificeret)

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 16-03-03 18:33

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> wrote in message
> Jeg har købt en ganske almindelig cigarettænder og en passende sikring.
> Så har jeg lavet et lille metalbeslag så tænderen kan sidde et godt
> sted, og forbundet sagerne. Det virker fint.
------------------------

Hmmmm, så er det at jeg, i min totale uvidenhed omkring el, må spørge.....
"hvad er det værste der kan ske, hvis man ikke benytter en passende sikring
i.f.b. med det forlængerkabel man MÅSKE har skruet på sit batteri?"

Jeg har indkøbt en forlængerledning hos Harald Nyborg. Har klippet hustikket
+ ca. 1½ meter kabel af og påmonteret det direkte på batteriets poler.
Indtil videre har det fungeret helt fint. Jeg har benyttet det til at oplade
mobiltelefonen og også benyttet en AirMan pumpe (www.airman.dk). Batteriet
fungerer heldigvis stadig udemærket, og jeg tror godt jeg kan forstå, hvad
en sikring vil kunne skåne batteriet for .... men risikerer jeg at smadre
batteriet ... eller værre; mine "gadgets", hvis jeg ikke straks påmonterer
en sikring i løsningen?

Hvilken sikring bør jeg i så fald montere? Kan der siges noget konkret om
det?

--
M.v.h.
Henrik Nedergaard

AROS MotorCykel Klub - www.amck.dk
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=64

Fra : Pein

Dato : 16-03-03 19:05

"Toshido - AROS MotorCykel Klub" skrev ...

> [...]
sikring
> i.f.b. med det forlængerkabel man MÅSKE har skruet på sit batteri?"

Uha, et hurtigt svar er påkrævet.
I tilfælde af en kortslutning (defekt eller tilfældigt uheld), så er der
jo et eller andet der skal give efter, for der er sådan set pænt med
strøm i sådan et batteri.

Helt uden sikring, så er det ledningen selv der giver efter. Den brænder
simpelthen op, og knækker så på det svageste sted. Hvor er den ledning
trukket? Hvad vil der ske hvis den bliver rødglødende og smelter væk?
Grim tanke ikke sandt?

Sæt en sikring ind, f.eks. 10 ampere (er det ikke den der er den mest
almindelige), i nærheden af batteriet. Så er det sikringen der giver
efter. Hvis du bruger en kæmpe sikring og en tynd ledning, så er det
stadig ledningen der smelter først.
Nu svigter min hukommelse måske, men den skal vist ind på plus-siden,
altså den ledning der går til plus på batteriet. Nogen skal nok råbe op
hvis jeg tager fejl.

I nærheden af batteriet, skriver jeg. Det er fordi hvis du nu har fusket
et eller andet i forbindelse med hvor den ledning ligger undervejs, så
den bliver slidt og pludselig rører stel, så skal der stadig gerne være
en sikring mellem det sted og batteriet (det må sgu være på plus-siden).

Mvh. Niels

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 16-03-03 19:41

> Uha, et hurtigt svar er påkrævet.
-----------------------

Jeg bukker og takker for det hurtige svar. Jeg smutter i morgen ud og henter
en 10A sikring + holder til MC´en. Ikke noget med smeltede ledninger på Frk.
Solvej ... det vil hun aldrig finde sig i

Tak for info.

Fra : wheeler

Dato : 16-03-03 21:26

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Nu svigter min hukommelse måske, men den skal vist ind på plus-siden,
> altså den ledning der går til plus på batteriet.

Yes

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : John Ravn

Dato : 16-03-03 21:53

Hejsan,
har tidliger hentet strøm til VHF-radio direkte fra bilens batteri meddelt
synsassistenten, at der skulle være sikringer i begge ledninger - ikke kun
plus, mon ikke oxo det er en god ide til MC?
Mvh John
SV650S

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 17-03-03 08:55

> [...]
> synsassistenten, at der skulle være sikringer i begge ledninger - ikke kun
> plus, mon ikke oxo det er en god ide til MC?

Hmm! - Hvordan kan man, med et enkelt ryk, få en sytråd til at springe to
steder?

Mon ikke, at een sikring er nok (så tæt på batteriets +pol).

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 17-03-03 16:09

Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> skrev i en

> Hmm! - Hvordan kan man, med et enkelt ryk, få en sytråd til at springe to
> steder?
> Mon ikke, at een sikring er nok (så tæt på batteriets +pol).

Sikringer sikrer imod kortslutnings sammenbrændinger, og en kortslutning er
når en +ledning får uhensigtsmæssig kontakt med stel - Hvordan skal man dog
kunne kortslutte minus-ledningen der ligesåvel kune løbe direkte til stel
istedet for til batteriets minus-pol? :-/

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 17-03-03 17:06

> [...]
> kunne kortslutte minus-ledningen der ligesåvel kune løbe direkte til stel
> istedet for til batteriets minus-pol? :-/

Du må ikke spørge mig, Armand
Jeg synes selv, at jeg lagde lidt op til spørgsmålet.

I Johns tilfælde, der må radioen være hægtet med ledninger direkte til
batteriets to poler. Hvis hver af disse ledninger var forsynet med
sikringer, så ville en kortslutning *mellem ledningerne* blot medføre, at
strømmen går gennem begge sikringer. Derved vil den svageste sikring vil
brænde af (og så er dén skid slået).
Det var dét jeg mente, mht. sytråden!

Men ofte er sådan en radio vel fastspændt til stelplanet vha. dets
metalchassis, som derved vil "kortslutte" en evt. sikring i minusledningen.
Dvs. at der kun behøver een ledning+sikring fra pluspolen til at forsyne
den.

Hertil kan man finde et utal af ekstreme og underlige manøvre og
kombinationer, som alligevel vil vise, at en enkelt sikring på plussiden gør
det hele tilpas idiotsikret.

Så fatter jeg ikke, hvad den anden sikring (på minus-siden) skal bruges til.

.....det skulle lige være, hvis man (fejlagtigt) "kommer til", at sætte en
ekstra akkumulator mellem denne minusledning og stelplanet, men det er vel
ret usandsynligt?!

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 18-03-03 00:20

> [...]
> ......kan man finde et utal af ekstreme og underlige manøvre og
> kombinationer, som alligevel vil vise, at en enkelt sikring på plussiden

Dén med sytråden så jeg godt, og dét var et godt argument!

Jeg forsøgte at formulere mig lidt ud i et temmeligt ledende spørgsmål, som
derfor skal henstå til læserens egen logiske sans, og ikke blot spørge
videre til dit spørgsmål. Og du kompletterer galskaben videre på fornemste
vis her ovenfor

Mon ikke at vi får lokket en afklaring ud af Oraculix von Steinlose :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-03-03 07:43

Armand wrote:

> [...]
> vis her ovenfor
>
> Mon ikke at vi får lokket en afklaring ud af Oraculix von Steinlose :-/

Det må være Gruby. Jeg kommer med det jeg har hørt.

Den med sikringer på begge har jeg hørt før. Endda også på ladeleningen fra
dynaomen. Argumentet for sikringer på begge er at ingen apparater fra fabrikkens
side trækker stel direkte fra minuspol. Svigter stelforbindelsen til motor, så
trækker den stel gennem den tynde ledning. Og chokerkabel/speederkabel. Ingen af
den kan holde til det. Man kunne også forestille sig man "låner" stel gennem
denne ledning ved senere udvidelse. Plus har man så denne gang kørt over nøglen.

Ib Jakobsen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 18-03-03 10:51

> Den med sikringer på begge har jeg hørt før. Endda også på ladeleningen
fra
> dynaomen.

Jamen, her er det også forståeligt, at der f.eks. skal sidde en sikring på
hver fase på generatoren. Dette gør man jo, da man jo (pga. ensretteren)
ikke har en fast reference til stel.

> Svigter stelforbindelsen til motor, så
> trækker den stel gennem den tynde ledning. Og chokerkabel/speederkabel.
Ingen af
> den kan holde til det.

Hmm! - Måske, men jeg forstår det altså ikke!

Men hvis stelforbindelsen til motoren svigter, så er man ved "bare" på'en.
Det vil ingen sikring, ej heller i minusledningen kunne undgå, da problemet
nødvendigvis ikke skyldes overstrøm.

Hvis vi nu "legede", at vi placerede en sikring mellem motoren og
stelplanet. så tillader vi samtidig muligheden for, at denne forbindelse
lettere kan smutte. Jeg ved ikke med jer: Men jeg ville blive sur, hvis alle
mine kabler fejlagtigt blev ristet, fordi at en sikring f.eks. mellem
motoren og stellen var gået af ved en fejltagelse!
"Fejlagtigt"? - Ja, for en eventuel overstrøm vil fint kunne registreres i
plusledningen og den "cutter" jo strømmen, hvis det bliver strengt
nødvendigt.

Næh hold stel på stel og lad ikke sikringer være destruktive for andet end
dem selv. (Min mening!)

> Man kunne også forestille sig man "låner" stel gennem
> denne ledning ved senere udvidelse. Plus har man så denne gang kørt over
nøglen.

Låner stel?! - Man har et stelpunkt til man tager et nyt!
Det /kan/ give alvorlige støjproblemer.
Desuden bliver det sikkert et værre ledningskaos og dertil flere muligheder
for kortslutninger og dårlige forbindelser......

Hilsen
Lars

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-03-03 12:28

"Lars T. Thomsen" wrote:

> [...]
> hver fase på generatoren. Dette gør man jo, da man jo (pga. ensretteren)

Jeg sagde også dynamoen=jævnstrøm. Næsten.

> [...]
> Det vil ingen sikring, ej heller i minusledningen kunne undgå, da problemet

Jo, et chokerkabel/gaskabel kan næsten, kun næsten, gøre det ud for et
motorstelkabel. Jeg har set det "live" flere gange.

> Hvis vi nu "legede", at vi placerede en sikring mellem motoren og
> stelplanet. så tillader vi samtidig muligheden for, at denne forbindelse
> lettere kan smutte.

Det skal man også lade være med.

> "Fejlagtigt"? - Ja, for en eventuel overstrøm vil fint kunne registreres i
> plusledningen og den "cutter" jo strømmen, hvis det bliver strengt
> nødvendigt.

Den forstod jeg ikke. Pluskablet kan sagtens trække de 4-500A som
batteriet kan
levere..

> [...]
> Desuden bliver det sikkert et værre ledningskaos og dertil flere muligheder
> for kortslutninger og dårlige forbindelser......

Med låner mener jeg ud over det nævnte udstyr, så udvider Brian med nok
en
forstærker til sit ufti-ufti anlæg. Man jo allerede trukket stel ind til
radioen. Den får lige en strømtyv*). Og så ellers det røde svejsekabel
fra
Bildillen ud til batteriet pluspol.

*) Opfundet af den samme idiot som opfandt tandremmen og den heldækkende
hjulkapsel.

Ib Jakobsen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 18-03-03 19:16

Hej Ib!
> Jeg sagde også dynamoen=jævnstrøm. Næsten.

Sorry! - Ååh! Jeg glemte, at der stadig fandtes nogen, der sniffede
kommuntatorstøv!

chokerkabel/speederkabel.

> Jo, et chokerkabel/gaskabel kan næsten, kun næsten, gøre det ud for et
> motorstelkabel. Jeg har set det "live" flere gange.

Ohja! - Nu er jeg klar over, hvad du mener:
Eksempel:
Hvis man har sin fine Kenwood dual-band-et-eller-andet tilkoblet direkte på
akkumulatoren med to separate tilledninger og dets chassis og/eller evt.
groundplane antenne har direkte forbindelse til køretøjets chassis. Så vil
et brud i forbindelsen på køretøjets chassis til batteriets minuspol,
medføre, at strømvejen til starteren f.eks. vil gå:

1. pluspol
2. starterrelæ
3. starter
4. chassis
5. stel på goundplaneantenne el. chassis
6. og via radioens "tynde" minusledning!
Pshfff!

Men denne sikring i minusledningen skulle jo ikke være nødvendig, hvis man
helt dropper ledningen og i stedet benytter køretøjets ellers udemærkede
chassis?!

Hilsen
Lars

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-03-03 23:25

"Lars T. Thomsen" wrote:

> Sorry! - Ååh! Jeg glemte, at der stadig fandtes nogen, der sniffede
> kommuntatorstøv!

Det er fandme mange år siden man rodede med det. Men i morgen skal jeg faktisk
have snitterne i en Nimbus.

> [...]
> 4. chassis
> 5. stel på goundplaneantenne el. chassis
> 6. og via radioens "tynde" minusledning!

Lige nøjagtig.

> Men denne sikring i minusledningen skulle jo ikke være nødvendig, hvis man
> helt dropper ledningen og i stedet benytter køretøjets ellers udemærkede
> chassis?!

Tadaaa.wav. Det står der rent faktisk også i monteringsvejledningen til min
Blaupunkt radio.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 18-03-03 15:48

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> [...]
stel
> gennem denne ledning ved senere udvidelse.

Øheeh ?
Ikke forstået!
Hvis man ikke trækker minus direkte ved batteriet, så er der heller ikke den
af dig lidt senere nævnte "tynde ledning".
Svigter stelforbindelsen vil kredsløbet enten blive afbrudt, eller minus vil
søge andre veje, hvilke ikke vil påvirke en sikring ved minuspolen :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-03-03 18:13

Armand wrote:

> Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> så
> stel
>
> Øheeh ?
> Ikke forstået!

Hvad er det du ikke forstår?.

> Hvis man ikke trækker minus direkte ved batteriet, så er der heller ikke den
> af dig lidt senere nævnte "tynde ledning".

Det er da soleklar tale. Men nu lå landet nu sådan, at der var trukket en
ledning. Det er det hel snakken går på.

> Svigter stelforbindelsen vil kredsløbet enten blive afbrudt, eller minus vil
> søge andre veje, hvilke ikke vil påvirke en sikring ved minuspolen :-/

Et simpelt spørgsmål. Kan en 0,75-1,5 kvadrat ledning tåle de 80-100A, som der
trækkes under start?. Vi antager det kraftige kabel der går fra minuspol til
karosseri er gået. Så vil strømmen gå nye veje. Og brænde ledningen. Var den
sikret, ville sikringen bare gå.

Ib Jakobsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-03-03 09:46

> har tidliger hentet strøm til VHF-radio direkte fra bilens batteri
> meddelt synsassistenten, at der skulle være sikringer i begge
> ledninger - ikke kun plus, mon ikke oxo det er en god ide til MC?

Typisk tager man jo minus fra stel, og så kan man ikke rigtigt sætte en
sikring ind. Hvis man sørger for at sætte sikringer ind på alle ledninger
der er koblet til batteriet, så er der ingen strøm der kan løbe 'forbi' en
sikring..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-03-03 18:56

zorillaREMOVE@THISmyrealbox.com (Peter Ursin) skrev:
> [...]
>undervejs.
>
>Findes der en eller anden form for løsning til motorcykler ?

Hej Peter
prøv at besøge en lokal bådudstyrs-forretning. Man plejer at kunne
få forskellige stik af den type - også med vandtæt gummihætte !
Det ku' måske spare et par sikringer hen ad vejen...
Pricipielt er forlænger-løsningen nævnt i et andet inlæg også en
udemærket løsning - dog syntes jeg det kræver en sikring monteret
så tæt på batteriet som overhovedet muligt; sådan en ledning der
evt. ligger rullet sammen under saddelen til hverdag er udsat for
både vand og slid. Går der vand i eller bliver det slidt hul på
ledningen vil en sikring hindre at kortslutningen breder sig. Er
ikke helt sikker på hvor langt det kan brede sig, men det er vel
også nok at kortslutte batteriet ! Om ledningsnettet også er i
fare kan jeg ikke lige overskue.
Under alle omstændigheder er det meget let at monterer en
sikringsholder på ledningen: køb en der er beregnet til at skyde
ind påledningen hos båd- eller bil-manden. 5 amp sku' være
rigeligt til MP3- og telefonlader. Pumper o.l. trækker nok en del
mere strøm. Har selv en pumpe i bilen - lever fint med den 10
eller 15 amp sikring bilen har til cigartænderen.
Mvh

Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-03-03 22:23

On 16 Mar 2003 17:55:52 GMT, Jesper Hedegaard
<jesper@31KNMhedegaard.mail.dk> (slet 31KNM) wrote:

> [...]
>prøv at besøge en lokal bådudstyrs-forretning. Man plejer at kunne
>få forskellige stik af den type - også med vandtæt gummihætte !

Jeg er enig.
Til både anvendes ofte et 12 mm stik, som jeg første gang stiftede
bekentskab med ved militæret.
Der er det monteret i ethvert køretøj under navnet
inspektionslampestik.
Såvel stik som fatning (hunstik) fabrikeres af Bosch, og fås bl.a. hos
Magneto i Æbeløgade.
Jeg kan helt klart anbefale den type stik.
Der findes forresten også en cigartænderadapter til dem, så de kan
anvendes i en bil
Jeg benytter det pågældende stik til næsten al 12 volt elektronik her
i huset, og har også monteret et på mine cykler.
Først og fremmest for at kunne tilslutte en kommunikationsradio, men
også for at kunne lade igennem det.
Jeg er holdt op med at demontere akkuen om vinteren (kald mig bare for
doven), og benytter det pågældende stik til at vedligeholdelseslade
igennem.
Og yes, jeg opbevarer mine cykler i et rum med mindst +7 grader hele
vinteren

> [...]
>mere strøm. Har selv en pumpe i bilen - lever fint med den 10
>eller 15 amp sikring bilen har til cigartænderen.

Generelt skal man altid montere en sikring når man hægter mere udstyr
på et køretøj.
Reglerne for f.eks. kommunikationsradioer i biler er, at der skal
monteres en sikring i forsyningsledningen så tæt på akkuen som muligt,
dog senest inden ledningen "forsvinder" gennem den første metalplade.
Hvis der er monteret kommunikationsubstyr checkes sådanne sikringer
ved syn af køretøjet.
Hvis man vil montere et sådant stik på en MC er det bedste man kan
foretage sig at montere ledningerne direkte på akkuen og en sikring
direkte i + ledningen så tæt på akkuen som muligt.
Brændte ledninger lugter ilde

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 17-03-03 12:47

Hej Steen!
> [...]
> i huset, og har også monteret et på mine cykler.
> Først og fremmest for at kunne tilslutte en kommunikationsradio, men

Lidt off topic: Steen, kan du give et godt råd til, hvordan man påsætter en
kommunikationsradio på en MC? - Det er jo snart sommer og det ville da være
rart, at kunne få radioen med sig, hvor man nu kommer frem i landet!

Den skal jo ikke bruges under kørsel, så måske var en motagebeslag inde i
låget af topboxen en ok løsning? - Så holder man vel samtidig både pilfingre
og regnvejr væk fra al grejet.

Hilsen
Lars

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-03-03 21:27

On Mon, 17 Mar 2003 12:46:44 +0100, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:

Hej Lars

> [...]
>kommunikationsradio på en MC? - Det er jo snart sommer og det ville da være
>rart, at kunne få radioen med sig, hvor man nu kommer frem i landet!

Tjaeh, det er ikke så svært, men afhænger narurligvis af hvad det er
for et eksemplar af en radio du vil montere.
Jeg har en Yaseu FT-470, sådan en meget lille 144/432 MHz, der uden
batterier med ekstern strømforsyning ikke fylder meget.
Jeg har den faktisk monteret i kåben med et stykke Velcro tape så den
er nem at montere og fjerne igen.
Antennen lader jeg sidde på radioen, og da den har knækled er den nem
at få til at sidde rigtigt - Kåben er jo ren plastic, så det generer
ikke antennen..
Strømmen tager jeg fra før omtalte stik men jeg har dog måttet lave et
filter idet MC'ens generator ellers producerer en meget iørefaldende
hylen i lavfrekvensen, der stammer fra regulatoren.
Jeg har ikke konstateret at senderen (max. 5 watt) generer MC'ens
øvrige elektronik, men det bør du lige prøve før du er sikker.
Mht. en fastmonteret antenne vil jeg vælge en af de antenner der
anvendes til rudemontering på biler.
Procom laver sådan nogle der er glimrende egnet.
Jeg rror jeg har en i mine gemmer du kan arve til forsøget.
Den kan limes på kåben på samme måde som på bilen, eller evt. på låget
til top boksen.
Den antennetype er en ½ bølgelængde, og kan monteres uden jordplan.
Det eneste man skal være opnærksom på er at godstykkelsen i plasticen
hvor den konteres ikke må være meget over 4 mm tyk - Ellers virker
koblingen til antennen ikke.
Den måde bl.a. politiet anvender med en plade over nummerpladeholderen
kan ikke umiddelbart anbefales, idet det dels kræver et anseeligt
jordplan, og dels sidder meget tæt ved moderne MC'ers styreelekrtonik
der jo som bekendt oftest er monteret bagest på MC'en.

>Den skal jo ikke bruges under kørsel, så måske var en motagebeslag inde i
>låget af topboxen en ok løsning? - Så holder man vel samtidig både pilfingre
>og regnvejr væk fra al grejet.

Hvis det er din Salora du vil anvende, er den med top boksen sikkert
det rigtige.
Og at du ikke vil anvende den under kørsel er sikkert klogt med de 15
watt den kan levere, men prøv at se hvad der sker
Pas lidt på med hvor længe du snakker når du holder stille.
Bæstet trækker mellem 4 og 6 Amp med senderen tastet, så der er ikke
mange timer i en MC akku, og du skulle gerne kunne starte igen
Alt det jeg her har skrevet er udelukkende myntet på gale
radioamatører der patout vil have det ene legetøj kombineret med det
andet
Hvis der er tale om de PMR sæt der sælges som MC intercom vil jeg
anbefale at de strømforsynet fra batterier, og stikkes i en lomme på
køredragten.
Dem ønskede rækkevidde er yderst begrænset, så det med en udvendig
antenne kan glemmes.
Jeg ved godt at rent sikkerhedsmæssigt er det selvmodsigende at proppe
sådan noget i en lomme med fare for at man får blå mærker eller værre
ved en evt. "afstigning".
Fordelen er dog, at al kabling mellem hjelmen og radioen bæres på
kroppen, og det opvejer efter min mening ulemperne.
Det må ikke være ret sjovt at have en "snor" mellem sig selv og MC'en
når delene vil hver sin vej

Vi havde for mange år siden en radioamatør der havde udstyret monteret
på en gammel BMW.
Vi var nogle stykker der oplevede den dag han røg af vejen med
senderen tastet - Det lød ikke særlig godt.
Der var rimeligt stille indtil det kunne konstateres at der ikke var
de store skader

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 18-03-03 00:19

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en

Steen, oh Oraculix da Volta!
Nu du er kommet ind i den her tråd, kan du så ikke bekræfte/slagte historien
om sikring på både plus og minus, der findes tidligere i tråden :-/

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-03-03 19:21

On Tue, 18 Mar 2003 00:19:23 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Steen, oh Oraculix da Volta!

Ov - den kendte jeg ikke

>Nu du er kommet ind i den her tråd, kan du så ikke bekræfte/slagte historien
>om sikring på både plus og minus, der findes tidligere i tråden :-/

Der er noget om det Lars skrev om at sætte to sikringer i kredsløbet.
Kun een af sikringerne, den svageste, vil sprænges ved overbelastning.
Lad os nu tage en opstilling a'la' den jeg lidt højere oppe beskrev.
Hvis radioen lægges i topboksen der er fremstillet af kunststof, og
dermed kan regnes som isoleret fra stellet.
Hvis der er tale om en forsyningsledning med to sikringer og den i
minus ledningen ryger på grund af kortslutning inde i apparatet, vil
der være +12 på chassiet af den radio der ligger i topboksen.
Det betyder, at hvis radioen rammer stel når man tager den op ad
topboksen vil den, i bedste fald, blot forårsage en gnist og endnu en
brændt sikring.
I værste fald en gnist der uforvarende kan antænde benzin- eller
brintdampe.
Hvis radioens kabinet er spændt direkte på MC'ens stel ville den have
taget sikringen i plus ledningen med det samme, og en evt. sikring i
minus ledningen ville have været virkningsløs.

Konklussionen er altså følgende:

Selv om der fremføres en seperat stelledning må det forventes at
stelsiden tager sin del af strømmen.
En sikring i minus ledningen er altså virkningsløs.
En sikring skal altid placeres i den leder der er "levende" i forhold
til masserne omkring en, det være sig stel, jord, chassis o.l., og så
tæt på kilden (akkuen) som muligt.
Og med levende menes den leder der fører spændingen i forhold til
stel, og den kan være både plus og minus afhængigt om der arbejdes med
plus eller minus til stel.

Og så lige undtagelsen der bekræfter regelen:

Der er tilfælde hvor der arbejdes med symetrisk spændigsforsyning hvor
der f.eks. er +- 12 volt i forhold til stel, og dermed 24 volt til
rådighed.
Her er begge ledere "levende" i forhold til stel, og begge skal
forsynes med en sikring.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 18-03-03 20:10

Hej Steen!

> [...]

> taget sikringen i plus ledningen med det samme, og en evt. sikring i
> minus ledningen ville have været virkningsløs.

Det er rigtigt, at man ikke behøver en sikring i radioens minusledning,
*hvis* man ikke har i sinde at smide den direkte på batteriets minuspol. Så
jeg tror, at Ib /kan/ have fat i en "lang ende".
Vælger man, at sætte *begge* af radioens ledninger direkte på batteriet, så
/kan/ man komme på skideren, hvis forbindelsen til batteriets minuspol til
stellet ryger sig en tur. Derved skal starteren bl.a. trækkes vha.
forbindelsen mellem radioens minusledning og radioens chassis/antenne.

Men generelt på dén med minusledningen på batteriet vel opfattes som
særdeles usmart!?
For selvom, at forbindelsen mellem batteriet minuspol og køretøjets stel
bevares, så vil der opstå en potentialeforskel mellem disse, når starteren
drejes (selvom ledningen er tyk, så er der jo tale om en stor strøm).
Så pga. strømdelingen, så kunne jeg nemt forestille mig, at man fast skulle
sætte "minus-ledninger-sikringer" på bugettet.

Hvis man overhovedet opdager, at den springer?

Morale:
1) Brug altid chassis-stellen og hold fingerne fra batteriets minuspol!
2) Brug een enkelt sikring apperatets plus-ledning!

Hilsen
Lars

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-03-03 21:21

On Tue, 18 Mar 2003 20:09:49 +0100, "Lars T. Thomsen"
> [...]

>*hvis* man ikke har i sinde at smide den direkte på batteriets minuspol. Så
>jeg tror, at Ib /kan/ have fat i en "lang ende".

Nu tager vi den så generelt:

> [...]
>stellet ryger sig en tur. Derved skal starteren bl.a. trækkes vha.
>forbindelsen mellem radioens minusledning og radioens chassis/antenne.

Batteriet har altid en kraftig ledning direkte til motoren/stel der
skal sørge for starterens stelforbindelse.
De fleste moderne køretøjer har en fælles stelledning ført med rundt
sammen med de øvrige kabler, det gælder både biler og MC.
Denne "flydende" stelledning er desværre stellet flere steder, og
flyder dermed ikke helt.
Det fælles stelpunkt for denne "flydende" stel og stelledningen fra
akkuen bør være der hvor stelledningen fra akkuen er påskruet motoren.
I øvrigt sammen med stelledningen fra laderegulatoren.
Hvis det fælles stelpunkt er akkuen vil den fejl Ib beskriver, hvor
strømmen til starteren forsøges trukket gennem den svagere flydende
stelledning, kunne forekomme hvis akkuens stelledning falder af
motoren.
Det kan sikringer i stelforbindelsen ikke redde idet den flydende stel
jo har chassiskontakt flere steder.
Det er der kun een vej ud af: vælg den rigtige stel, og sørg for at
batteriets stelledning er i orden.

Når man monterer radioer i/på køretøjer er der også andre forhold at
tage højde for.
Generelt tager man både + og - fra batteriet for at nyde godt af
akkuens kapacitet som elektrolyt, der dermed er medvirkende til at
dæmpe støjen fra generator og regulering, hvilket faktisk kan være en
hård en at slås med.
Her kunne man fristes til at sætte en sikring i - ledningen, men den
går ikke.
Det er næsten sikkert at radioens kabinet, antenner, højttalere mm får
stelkontakt, så selv om sikringen ryger, så er der stel andre steder
fra.
Specielt antennen er (næsten) altid godt og grundigt jordet for at
virke ordenligt.
Altså er der een leder tilbage hvor sikringen med fornuft kan placeres
nemli' plus ledningen.

>Men generelt på dén med minusledningen på batteriet vel opfattes som
>særdeles usmart!?

Enig

> [...]
>Så pga. strømdelingen, så kunne jeg nemt forestille mig, at man fast skulle
>sætte "minus-ledninger-sikringer" på bugettet.

Stadig enig.

>Hvis man overhovedet opdager, at den springer?

Meget enig.

>Morale:
>1) Brug altid chassis-stellen og hold fingerne fra batteriets minuspol!

Ikke helt enig
(se ovenfor).
Men generelt hvis der er tale om nye forbrugere i form af lygter o.l.
kan man finde det nærmeste stelpunkt eller den fælles stelledning.

>2) Brug een enkelt sikring apperatets plus-ledning!

Helt enig.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 18-03-03 22:35

> Nu tager vi den så generelt:
> Enig
> Stadig enig.
> Meget enig.
> Helt enig.

Og hvor står så synsassistentens krav derom (jvf. et tidligere indlæg!)?

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-03-03 23:47

On Tue, 18 Mar 2003 22:35:06 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Og hvor står så synsassistentens krav derom (jvf. et tidligere indlæg!)?

Så vidt jeg husker er det blot i + ledningen der er krav om sikring.
Jeg har i den tid hvor der har været periodisk syn haft
kommunikationsradio i bilen.
Og der var i min gamle bil kun sikring i + ledningen, og den er
sluppet fra det hver gang.
(jeg skal lige pointere, at jeg har set installationer hvor der har
været sikringer i begge ledninger, men som der fremgår ag tidligere
forklaringer er sikringen i - ledningen spild af krudt).
I min tidligere bil var der trukket ledninger fra både + og - til
radioen.
I min nuværende bil er der et antal ikke brugte sikringer
(ekstraudstyr) og en af dem, til ekstra ventilator, med en 6 kvadrat
fødeledning, og den har jeg benyttet til min radio.
En ekstra 6 kvadrat ledning fra den sikring til bagagerummet hvor
selve radioen ligger, samt en fra akkuens minus, og så er den sag
klar.
Jeg har lige været til syn - uden anmærkning for det
At den sikring ikke er benyttet har jeg luret lidt på, idet der er
monteret to kæmpe ventilatorer foran køleren til klimaanlæget, men jeg
har ikke forfulgt det nærmere

Jeg har lidt den opfattelse, at de kun kigger efter det hvis der er
trukket en ekstra ledning direkte fra akkuen der afslører at der er
trukket ekstra ledninger.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-03-03 23:43

Steen Gruby wrote:

> [...]
> motoren.
> Det kan sikringer i stelforbindelsen ikke redde idet den flydende stel

Det er kan vi kun være enige om.

> Det er der kun een vej ud af: vælg den rigtige stel, og sørg for at
> batteriets stelledning er i orden.

Tænk på hvad et knækket motorstelkabel vil kunne koste i vore dage. Intet
speedometerkabel, intet chokerkabel, og måske heller ikke noget gaskabel. Kun et
par tynde stelledninger i hovedledningnettet.

> Enig

Også her.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-03-03 00:18

On Tue, 18 Mar 2003 23:43:24 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

>Tænk på hvad et knækket motorstelkabel vil kunne koste i vore dage. Intet
>speedometerkabel, intet chokerkabel, og måske heller ikke noget gaskabel. Kun et
>par tynde stelledninger i hovedledningnettet.

Når vi nu er igang med dette tema har jeg faktisk set flere MC'er med
"mystiske" fejl der alle kunne føres tilbage til dårlig kontakt mellem
akku og det øvrige ledningsnet.
På min Duc er der en label med påskriften:
Fjern aldrig batteriet fra en kørende motor.
Det er det samme som at stave til:
MC elektro er noget bras, og uden akkuen til at holde det i skak løber
det løbsk
Det bør være en fast del af vinterservice at checke alle
kabelforbindelser og stik, rengøre, fedte ind i vaseline og spænde
alle skrueforbindelser, også der hvor EL nettet har "mærkelige"
stelforbindelser.
Jeg vil her henvise til Bager's glimrende beskrivelse i en tidligere
tråd.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-03-03 08:15

Steen Gruby wrote:

> Når vi nu er igang med dette tema har jeg faktisk set flere MC'er med
> "mystiske" fejl der alle kunne føres tilbage til dårlig kontakt mellem
> akku og det øvrige ledningsnet.

Det er faktisk noget enten folk er skide bange. Og absolut holder nallerne fra. Eller
også tænker det kan ikke være ret svært, og så vold klipper og ændrer. Jeg købte en
en gang en Senator. Den kunne da køre, min ikke alt virkede. Alene bag under
instrumentbordet fjernede jeg en hel bæreposefuld ledning og strømtyve inden det
virkede.

> [...]
> Det er det samme som at stave til:
> MC elektro er noget bras, og uden akkuen til at holde det i skak løber

Som du selv siger, så er den en god "støddæmper".

> [...]
> kabelforbindelser og stik, rengøre, fedte ind i vaseline og spænde
> alle skrueforbindelser, også der hvor EL nettet har "mærkelige"

Jeg har netop stået og nusset med hele elanlægget på min K100RT her i vinter. Og der
er dælme meget oppe under tanken. Det er dog pænt organiseret. Så har man måske også
en lille chance, hivs noget skulle svigte ude på landevejen.

Ib Jakobsen

Fra : Henrik Eg

Dato : 16-03-03 22:55

1. inden du finder en tilfeldig sikring så kig lidt på dinne ting, som du
vil sætte i stikket. der står næsten altid et watt tal på brugsgenstanden.
ex. 300w så er det tal delt med 12 volt -> 300/12=25 det vil sige dt kræver
25 ampere+ 10%... det vil sige 25 * 1.1 = 27.5 ampere sikring. nu er 300
watt jo en stor bil kaffe maskine...

2. sikrings boksen skal anbringes så tæt på batteriet som muligt for at det
er sikringen og ikke ledningen der skal smutte... også derfor at de
ledninger der sider på batteriet er så kraftige. nomalt er det kun på facen
(+) man har sikringen. men af sikkerheds årsager. som vand snavs. osv. så ha
en sikring på begge leder. alså både på + og -.

3. ledningen brug rigtig "auto" ledning. de er bygget til de fårhold der
fimdes på en mc. det er ledningerne fra hjemmet ikke. og husk at bruge masse
af strips eller anden holder der ikke skære sig ind i ledningen. samt at
ledningerne ligge pænt men ikke alt for stram. og lav en holder til stikket.
da ledeninge på et tidspunkt ellers vil knække der.

3. det er en ide at skaffe en lille måler som kan føle hvor meget støm der
er på batteriet, så du ikke kan trække mere strøm når strømme kommer under
et bestemt nivo. de kan fås i nogen bil tilbehør butikker.

håber at dette kunne hjælpe jer lidt på vej... ellers spørg igen...

mvh Henrik Eg
yammaha yzf 1000

arbejder lidt med støm til daglig (elektriker...)

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 17-03-03 17:21

"Henrik Eg" <pilgrim1@worldonline.dk> wrote in message
> 3. det er en ide at skaffe en lille måler som kan føle hvor meget støm der
> er på batteriet, så du ikke kan trække mere strøm når strømme kommer under
> et bestemt nivo. de kan fås i nogen bil tilbehør butikker.
---------------------

Hej Henrik
Har sådan "en lille måler" et navn, således man kan imponere lidt og få den
pågældende ekspedient til at miste mælet? Du ved; det er vigtigt at man
vinder de første sekunder i en handel, ellers trækker de pokkers sælgere
bare en rundt ved næsen (er selv sælger ... kender tricksene

Fra : Henrik Eg

Dato : 20-03-03 22:31

"Toshido - AROS MotorCykel Klub" <henriknedergaard@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3e75f607$0$4380$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> vinder de første sekunder i en handel, ellers trækker de pokkers sælgere
> bare en rundt ved næsen (er selv sælger ... kender tricksene

åh det er jo et godt spørgsmål... kan ikke huske det helt rigtige navn...
men ideen er at der sider en ampere måler inden i med en forinstilt grænse.
så du altid har strøm på batteriet... men jeg kan skam ikke huske hvad den
heder... men vender stærkt tilbage når jeg igen kan huske navnet...

mvh Henrik