tysk bil i Danmark
Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 15-03-03 22:09

En tysker flytter til Danmark (får opholdstilladelse). Han medbringer sin
bil, der betales forsikringer m.m. i Tyskland -
1) Er det muligt?
2) Kan bilen sælges i Danmark på alm dansk maner?

VH Birgitte

Fra : Dan Molberg

Dato : 15-03-03 22:11

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> wrote in message
> En tysker flytter til Danmark (får opholdstilladelse). Han medbringer sin
> bil, der betales forsikringer m.m. i Tyskland -
> 1) Er det muligt?
Hvis han er i Tyskland fra tid til anden og har tyske plader på så ja...

> 2) Kan bilen sælges i Danmark på alm dansk maner?
Bare når der så skal danske plader på bilen skal der betales afgift af den.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-03-03 23:06

"Dan Molberg" <beyond@repair.void> skrev i en meddelelse
> Hvis han er i Tyskland fra tid til anden og har tyske plader på så ja...

> Bare når der så skal danske plader på bilen skal der betales afgift af
den.

Har du læst registreringsbekendtgørelsen?
1) Bilen skal omregistreres medmindre der er særlige omstændigheder jfr.
reg.bkg, som jeg indsætter længere nede. Det er ikke nok bare at køre en tur
til Tyskland en gang i mellem. Der kan være grunde i forbindelse med
firmakørsel, samt der kan gives særlig tilladelse i visse andre tilfælde.
Jeg kender til tilfælde, hvor der er givet tilladelse til at tyskere kunne
have deres bil her i landet på tyske plader, men så måtte de kun anvende den
til kørsel fra bopæl og til Tyskland og retur. De måtte ikke ligge og køre
rundt i Danmark ellers. Da der typisk skal gives en særlig tilladelse, som
skal medbringes, kan der sikkert opstilles mange scenarier, hvor man kan få
tilladelsen, men generelt vil det ikke kunne lade sig gøre.

Kurt - og her følger så uddrag af bkg

Kørsel i Danmark med udenlandske køretøjer

Fremtidig bopæl tages i Danmark

§ 114. Hvis ejeren (brugeren) af et fra udlandet indført køretøj, der er
registreringspligtigt efter § 1, ved indrejsen tager bopæl her i landet,
skal køretøjet registreres eller samtlige dets nummerplader afleveres til
politiet inden 14 dage, efter at det er indført. Hvis ejeren (brugeren) på
tidspunktet for køretøjets indførsel har bopæl her i landet, skal køretøjet
straks registreres, eller nummerpladerne afleveres ved indførslen. Med bopæl
sidestilles, at den pågældende har opholdt sig her i landet i 1 år, eller,
hvis han har opholdt sig her i afbrudte perioder, at han inden for de sidste
24 måneder eller derunder har været her i landet i tilsammen 365 dage.

Stk. 2. Hvis en ejer (bruger), der ikke har bopæl her i landet, tager
bopæl her i landet efter at køretøjet er indført, eller hvis køretøjet
overgår fra ham til en ejer (bruger), der har bopæl her i landet, skal
køretøjet registreres eller nummerpladerne afleveres til politiet inden 14
dage derefter. Stk. 1, 3. pkt., finder tilsvarende anvendelse.

Nuværende bopæl i Danmark

§ 115. Personer, der har bopæl her i landet, må ikke benytte et i udlandet
registreret motorkøretøj til kørsel her i landet, jf. dog stk. 2, 3, 4, 5 og
6 og § 116.

Stk. 2. Personer med bopæl her i landet må dog føre motorkøretøjer
registreret til virksomheder etableret i udlandet, såfremt motorkøretøjerne
udelukkende er beregnet og indrettet til godstransport, hvis

1) kørslen alene udføres i virksomhedernes interesse som godstransport for
fremmed regning i overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 881/92 af
26. marts 1992 (adgang til markedet), herunder cabotagekørsel i
overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 3118/93 af 25. oktober
1993, eller

2) der udføres godstransport i overensstemmelse med bilag II i Rådets
forordning (EØF) nr. 881/92 af 26. marts 1992, herunder cabotagekørsel i
overensstemmelse med punkt 4 i samme bilag.

Stk. 3. Ligeledes må personer med bopæl her i landet føre motorkøretøjer
registreret til virksomheder - og for så vidt angår nr. 2) tillige
sammenslutninger, der ikke arbejder med gevinst for øje - etableret i
udlandet, såfremt motorkøretøjerne er indrettet til befordring af flere end
9 personer, føreren medregnet, hvis

1) kørslen alene udføres i virksomhedens interesse som erhvervsmæssig
personbefordring, jf. Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 af 16. marts 1992
(adgang til markedet), herunder cabotagekørsel, jf. Rådets forordning (EØF)
nr. 2452/92 af 23. juli 1992, eller

2) der udføres personbefordring for egen regning i overensstemmelse med
Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 af 16. marts 1992 (adgang til markedet),
jf. bekendtgørelse om buskørsel.

Stk. 4. Endvidere må en person med bopæl her i landet føre et
motorkøretøj, der stilles til rådighed af en virksomhed eller et fast
driftssted, der er beliggende i udlandet, med henblik på enten
erhvervsmæssig anvendelse eller erhvervsmæssig og privat anvendelse i det
pågældende udland og her i landet. Beskæftigelse ved virksomheden eller det
faste driftssted skal udgøre den pågældende persons hovederhverv. Det er en
forudsætning for kørslen, at de statslige told- og skattemyndigheder efter
ansøgning har meddelt tilladelse til, at der betales registreringsafgift af
køretøjet efter de særlige regler herom. Tilladelsen skal medbringes i
motorkøretøjet under kørslen her i landet og på forlangende vises til
politiet. Motorkøretøjet må alene føres af den person, som er omfattet af
tilladelsen, eller af personer, der hører til den pågældendes husstand.

Stk. 5. Personer med bopæl her i landet må føre et motorkøretøj, der er
registreret til taxikørsel (hyrekørsel) i udlandet. Personen må her i landet
udelukkende anvende motorkøretøjet til erhvervsmæssig personbefordring. Det
er en forudsætning for kørslen, at de statslige told- og skattemyndigheder
efter ansøgning har meddelt tilladelse til fritagelse for afgift af
køretøjer efter de særlige regler herom. Tilladelsen skal medbringes i
motorkøretøjet under kørslen her i landet og på forlangende vises til
politiet.

Stk. 6. Personer med bopæl her i landet, der er beskæftiget i
automobilværksteder, automobilservicestationer, parkeringsanlæg,
automobilfirmaer, automobiludlejningsfirmaer, motororganisationer,
redningskorps, speditionsfirmaer, skibsmæglerfirmaer, rederier og hoteller,
kan føre motorkøretøjer, der er registreret i udlandet, og som er indført af
ejeren (brugeren) eller en anden berettiget, hvis kørslen alene finder sted
i forbindelse med køretøjets afhentning, udbringning, afprøvning, parkering,
klargøring, afskibning eller hjemtransport.

Stk. 7. Centralregisteret kan, eventuelt på nærmere fastsatte vilkår,
give personer med bopæl her i landet tilladelse til at benytte udenlandske
køretøjer til kørsel her i landet, hvis

1) et køretøj køres i transit direkte fra indførselsstedet til
udførselsstedet, eller

2) et køretøj, der i henhold til en forsikringsaftale er stillet til
rådighed for den pågældende person, efter at vedkommendes eget køretøj er
havareret i forbindelse med kørsel uden for landet, køres direkte fra
grænsen til bopælen og videre til afleveringsstedet.

Køretøjet anvendes uden for Danmark

§ 116. Hvis et køretøj, der skal registreres efter § 114, ganske overvejende
anvendes uden for landets grænser, og der i øvrigt foreligger ganske særlige
grunde til ikke at kræve det registreret her i landet, kan Centralregisteret
tillade, at køretøjet benyttes her i landet uden dansk registrering.

Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun meddeles til privat kørsel.
Tilladelse til erhvervsmæssig kørsel kan dog gives til

1) køretøjer, som er særligt indrettet til demonstrationskørsel, når kørslen
finder sted i dette formål. Tilladelsen kan gives i indtil 60 dage inden for
12 måneder,

2) importører og forhandlere i forbindelse med demonstration for forhandlere
og presse af nye køretøjsmodeller, der er stillet til rådighed af
fabrikanten eller dennes repræsentant, hvis ansøgeren ikke råder over et
tilsvarende registreret eller uregistreret køretøj her i landet. Tilladelse
kan gives i indtil 30 dage for hver ny køretøjsmodel, eller

3) journalister med motorstof som hovedområde til prøvekørsel af nye
modeller, der er stillet til rådighed af importøren, forhandleren,
fabrikanten eller dennes repræsentant. Tilladelsen gives i indtil 14 dage
for hver ny køretøjsmodel.

Stk. 3. Centralregisteret fastsætter i hvert enkelt tilfælde vilkårene
for tilladelsen, herunder en tidsbegrænsning af tilladelsen. Tilladelsen
skal medbringes under kørsel her i landet og på forlangende forevises for
politiet.

Kortvarigt ophold i Danmark

§ 117. Hvis ejerens (brugerens) ophold her i landet må antages kun at vare
kort tid udover tidspunktet for registreringspligtens indtræden, kan
køretøjet af Bilinspektionen godkendes betinget. Dette gælder kun, hvis
Bilinspektionen skønner, at køretøjet midlertidigt kan benyttes uden fare,
selv om det på enkelte punkter ikke er i forskriftsmæssig stand.

Stk. 2. Hvis køretøjet godkendes til midlertidig anvendelse, anføres det
på anmeldelsesblanketten, at køretøjet er betinget godkendt i medfør af stk.
1. Det anføres på registreringsattesten og i registeret, at godkendelsen er
midlertidig.

Stk. 3. De statslige told- og skattemyndigheder kan efter ansøgning
tillade, at afgiften af et registreringspligtigt motorkøretøj, der
registreres med henblik på tidsbegrænset anvendelse her i landet, betales
efter særlige regler herom, når motorkøretøjet tilhører en udlænding og af
denne benyttes her i landet under et tidsbegrænset ophold. Tilladelsen skal
medbringes under kørslen her i landet og på forlangende vises til politiet.
Motorkøretøjet må alene føres af den person, som er omfattet af tilladelsen,
eller af personer, der hører til den pågældendes husstand.

§ 118. Køretøjer, der er lovligt registreret i udlandet, og som ikke er
undergivet dansk registreringspligt, kan ikke registreres her i landet.