.mac
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 15-03-03 20:23

De er sgu' smarte hos Apple - gad vide om de gerne vil have lige så
mange penge som Mr. Gates:

Når man indmelder sig til gratis .mac konto får man at vide en masse
godt - downloader så f.eks. BackUp - for bare at finde ud af, at man
ikke kan backe up til Cd med mindre man bliver 100-dolllars kunde.

Uanstændigt??

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-03 22:46

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> De er sgu' smarte hos Apple - gad vide om de gerne vil have lige så
> mange penge som Mr. Gates:

Det vil de sikkert gerne. Hvem vil ikke det? Mig bekendt går det ikke
for godt i it-branchen, og Apple har sikkert brug for alle de penge, de
kan skrabe ind.

> Når man indmelder sig til gratis .mac konto får man at vide en masse
> godt

Findes der en gratis .Mac-konto?

> - downloader så f.eks. BackUp - for bare at finde ud af, at man
> ikke kan backe up til Cd med mindre man bliver 100-dolllars kunde.
>
> Uanstændigt??

Selv om jeg elsker Apples software, må jeg indrømme, at der ikke er
meget ved Backup. Det kopierer faktisk bare filerne til cd eller til
..Mac-kontoen. Der er ikke mulighed for at lave incremental back-up, selv
om den ved on-line back-up til .Mac godt kan finde ud af kun at kopiere
de ændrede filer. Til cd laver den bare et nyt sæt kopier. Der er ingen
kompression eller andre finurligheder. Den eneste styrke ved Backup er,
at det kan finde specielle filer rundt om på diske, som f.eks.
foretrukne i IE eller adressebogen. Men det kræver jo, at man bruger de
programmer, som Apple har regnet med.
Hvis du er interesseret i ordentlig back-up, kan jeg kun
anbefale Retrospect Express. Det koster omtrent det samme som et års
..Mac, og det kan alt det, som en almindelig hjemmebruger kan forlange af
et back-up-program.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 15-03-03 23:05

> [...]
> anbefale Retrospect Express. Det koster omtrent det samme som et års
> .Mac, og det kan alt det, som en almindelig hjemmebruger kan forlange af

Ja det har jeg også bestemt mig til - hvis jeg da ikke gør det manuelt.
Lige nu afprøver jeg et program, der hedder Tri-BackUp. Det kan hvad du
nævner.

Og ang. .mac konto:Som ny bruger har man 60 dages gratis prøve. Jeg
lader det blive ved det, kan jeg allerede se

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-03 08:41

> Det vil de sikkert gerne. Hvem vil ikke det? Mig bekendt går det ikke
> for godt i it-branchen, og Apple har sikkert brug for alle de penge, de
> kan skrabe ind.

> Findes der en gratis .Mac-konto?

60 dages testperiode

De "gratis" programmer indgår ikke i testversionen af .Mac. Det gælder
også McAfees Virex 7.2
Men du kan back´e up til din iDisk, der ikke er så stor;-(

> [...]
> anbefale Retrospect Express. Det koster omtrent det samme som et års
> .Mac, og det kan alt det, som en almindelig hjemmebruger kan forlange af

At BackUp kopierer dine ændrede filer OG dine tilføjede filer, er da
incremental back-up, men det er rigtigt, at det så skal være til iDisk.

Men BackUp har en feature, der er uvurderlig, efter min mening.

Den kan kopiere programmer, der fylder mere end 800MB, fordele data på
2, 3, 4 CD-er, og når man geninstallerer, "samler" den det igen.

Ligesom med de gamle disketteinstallationer: "Giv mig disk 3, tak"

BackUp lægger også tingene på plads. Så efter min mening er BackUp et
fremragende program, der gør hvad det skal.

Undskyld jeg blander mig God søndag fra
Morten
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 16-03-03 09:36

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Den kan kopiere programmer, der fylder mere end 800MB, fordele data på
> 2, 3, 4 CD-er, og når man geninstallerer, "samler" den det igen.
Hvilket "Tri-BackUp" også kan. Her kan man endda selv bestemme, om det
skal være 650, 700 eller helt andem størrelse.

MEN et paradoks: Hvis disken går helt ned, er man jo nødt til først at
installere system + program for at kunne restaurere - ik?

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-03 10:40

> [...]

> MEN et paradoks: Hvis disken går helt ned, er man jo nødt til først at
> installere system + program for at kunne restaurere - ik?

Jo
M.

Fra : Thomas N

Dato : 16-03-03 11:25

Kan man ikke lave en "ghost-cd" så?
Fåes det til Mac?

Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-03-03 14:41

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> At BackUp kopierer dine ændrede filer OG dine tilføjede filer, er da
> incremental back-up, men det er rigtigt, at det så skal være til iDisk.

Hvilket vel trods alt er lidt af en begrænsning.

> [...]
> 2, 3, 4 CD-er, og når man geninstallerer, "samler" den det igen.
>
> Ligesom med de gamle disketteinstallationer: "Giv mig disk 3, tak"

Det kan Retrospect da vist også.

> BackUp lægger også tingene på plads. Så efter min mening er BackUp et
> fremragende program, der gør hvad det skal.

Vi har jo alle forskellige behov. Et normalt back-up-program kan
komprimere og lave incremental back-up. Jeg har i årevis backet up med
Retrospect Express til SuperDiske på 120 MB. Hver aften skulle jeg blot
lave back-up af de ændrede og tilføjede filer, hvilket ikke tog mange
minutter. Og det fyldte kun ca. det halve på disketterne, hvilket da
bestemt er en fordel. På den måde havde jeg back-up af hele min
brugermappe. Med Backup skal jeg brænde en ny cd med alle de data jeg
har i min dokument-mappe hver aften. Det er vel 3-400 MB, så det tager
en masse tid, og så koster cd'er trods alt lidt. Resultatet er da også,
at jeg ikke gider, for hvem gider vente på det? Foruden at det altså
også koster lidt penge i cd'er. Måske skulle jeg finde min Retrospect
Express frem igen. Jeg håber ikke, jeg har slettet den, for den sidste
version købte jeg bare på nettet som opgradering til download.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-03 16:10

> [...]
> Express frem igen. Jeg håber ikke, jeg har slettet den, for den sidste
> version købte jeg bare på nettet som opgradering til download.

Ja, OK Henrik, så avanceret er BackUp nok ikke, men hvis man havde en
server stående, kunne man godt lave incremental back-up......så vil det
jo være ligesom til iDisk.

Men det er klart, at når dit behov er hver dag, er det temmelig meget
større end mit

Jeg gør det kun, når jeg skal rense maskinen(formattere), og det sker
sjældnere og sjældnere, da det er blevet betydelig mere besværligt
Men jeg er da ved at samle kræfter

Tidligere - bare tre år siden - slettede jeg tre gange årligt, men nu er
det ved at være længe siden - Felines indtog(august 2002?)

Men igen - den komprimerer ikke og med dit behov kan jeg godt se, det er
for smalt et program

Hej fra
Morten