Rodfrugts flan
Fra : ronny

Dato : 15-03-03 20:13

Hej alle

Har lige spist på Børkop mølle og fik en vildt lækker rodfrugts flan. Er det
nogen der har en evt. opskrift? Jeg kunne ihvertfald smage gulerødder og
selleri. Og hvad er forskellen på timbale og flan?

Venlig hilsen
Peter

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 16-03-03 05:45

"ronny" <m11000@hotmail.com> skrev i en meddelelse...

> Har lige spist på Børkop mølle og fik en vildt lækker rodfrugts flan. Er det
> nogen der har en evt. opskrift? Jeg kunne ihvertfald smage gulerødder og
> selleri. Og hvad er forskellen på timbale og flan?

Iflg. faglige køkkenudtryk er Flan en bagt ret, bagt i en ring.

Timbale er en cylindrisk form, (fx porcelæn). Det kan dog også være
en form af bagt butterdej.

Timbale kan også være en pauke (et slaginstument), men så er vi ovre i
en anden boldgade. - Bum bummelum bum, bum bum!

Disse måske lidt fine udtryk på kortet er med til, at et ellers kedeligt
menukort, ser en lille smule mere imponerende ud. I virkeligheden er
det jo bare ovnbagte rodfrugter der er tale om her..
--

Ovnbagte rodfrugter:

rodfrugter fx selleri, gulerødder, pastinak eller persillerod
olie
salt og peber
rosmarin eller timian

Tag et blandet udvalg af rodfrugter. Rens dem og skær dem i ensartede
stykker, fx på størrelse med kartoffelbåde. Læg dem i et ildfast fad eller i
bradepanden.
Dryp med lidt olie og rotér godt rundt i det. Drys med salt og peber. Læg
eventuelt et par kviste timian eller rosmarin ved.
Bag grønsagerne ved ca. 175 grader i 30-45 minutter. Tiden afhænger af,
hvorstore stykkerne er.

Variation:
Brug også gerne kartofler, kålrabi, majroer, rødbeder og hvad du ellers kan
få fat på. Løg kan også bruges, men skal have lidt kortere tilberedningstid.
Det smager også godt med hele hvidløgsfed med skal og det hele. Pres
indholdet ud af skallen, når de skal spises.

Fortsat go' weekend!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

"Good jazz is when the leader jumps on the piano, waves his arms,
and yells. Fine jazz is when a tenorman lifts his foot in the air.
Great jazz is when he heaves a piercing note for 32 bars and
collapses on his hands and knees. A pure genius of jazz is
manifested when he and the rest of the orchestra run around
the room while the rhythm section grimaces and dances
around their instruments." - Charles Mingus