I har sikkert hørt det før..
Fra : eli

Dato : 15-03-03 20:11

Men jeg prøver alligevel..
Er igang med mc kort, og skal selvfølgelig have en cykel på et tidspunkt.
Hvilke skal man gå efter hvis:

jeg er 23
forsikringen skal være rimelig
Helst 500cc eller derover..
ikke chopper
ikke nødvendigvis en hurtig racer(hænger vel sammen med forsikring)
budget 30-40.000,-
er ligeglad med alder, bare den er velholdt og uden for mange km bag sig.
og helst sværger til enten honda eller kawa, dog ikke et krav..

Håber i vil hjælpe en kommende mc´ist..

--
M.v.h
Dan

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 15-03-03 20:17

> [...]
> er ligeglad med alder, bare den er velholdt og uden for mange km bag sig.
> og helst sværger til enten honda eller kawa, dog ikke et krav..

Udfra dine kriterier: Kawasaki ER-5 eller Honda CB 500. Ikke nogen vilde
cykler, men de er billige (også i forsikring) og kører (har jeg hørt mange
sige) fint. Suzuki GS500 er også et oplagt valg.

Fra : Brian W.

Dato : 17-03-03 15:31

"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> skrev i en meddelelse

> Udfra dine kriterier: Kawasaki ER-5 eller Honda CB 500. Ikke nogen vilde
> cykler, men de er billige (også i forsikring) og kører (har jeg hørt mange
> sige) fint. Suzuki GS500 er også et oplagt valg.

Ja for han får da ikke råd til andet med den unge alder. Rimelighred og
forsikring kan ikke hænge sammen. det kan du lige så godt lære først som
sidst, og du får det hårdt de første par år.

Held og lykke. Vi ses derude.

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : eli

Dato : 17-03-03 19:54

Nej, det regnede jeg heller ikke med..Men ja, vi ses derude..For mc, det
skal jeg sgu ha. Ingen tvivl om det..Om det så bliver en gammel mz´er;)

--
M.v.h
Dan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-03-03 20:43

eli wrote:
> budget 30-40.000,-
> er ligeglad med alder, bare den er velholdt og uden for mange km bag sig.
> og helst sværger til enten honda eller kawa, dog ikke et krav..

fx. noget som en Honda CB500 eller en Kawa GPZ 500? De skulle vist
være okay cykler, og glimrende til begyndere .. :)
(ikke at jeg overhoved har prøvet nogle af dem)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Dk.Dude

Dato : 15-03-03 23:14

> fx. noget som en Honda CB500 eller en Kawa GPZ 500? De skulle vist
> være okay cykler, og glimrende til begyndere .. :)
> (ikke at jeg overhoved har prøvet nogle af dem)

Det er også de 2 jeg vil anbefale. Jeg kører selv GPZ500S og det er en
glimrende cykel at starte på hvis man har taget kort til stor mc, man skal
dog passe lidt på med en GPZ hvis man er alt for høj for så kan man godt
føle at man har benene lige lovligt meget bukket. (min er en ´93 jeg ved
ikke om den nyere model er bedre til de langbenede).
En anden "ulempe" ved GPZ'n frem for CB500 kan være kåben som sætter den i
"båsen" sport hos forsikringselskaberne, og derfor vil den sikker være dyere
at forsikre end en CB500 de fleste steder.

Kim

Fra : eli

Dato : 16-03-03 11:46

netop en gpz500 har jeg savlet lidt over, men havde ellers droppet tanken.
Fordi ifølge visse spec´s har den vist 65-70 hk. Og allerede der vil jeg
mene forsikringen går i selvsving..Men hva, det er da værd at høre om, det
kan betale sig..takker for svarene..
p.s
det med højden er vist lige mig, jeg er to lorte høj;)

--
M.v.h
Dan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-03-03 13:15

eli wrote:
> [...]
> mene forsikringen går i selvsving..Men hva, det er da værd at høre om, det

Faktisk har den kun 60, i følge MC Revyen '93..

Det vil iøvrigt være værd at overveje, om man som nybegynder bør købe en cykel
der er billig nok til at man kan undvære kasko..

Min gamle Yamaha RD350 YPVS ville koste 7000kr for kasko hos det
billigste sted ;) (det er så også min første MC)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-03-03 13:33

On 16 Mar 2003 12:14:38 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Det vil iøvrigt være værd at overveje, om man som nybegynder bør købe en cykel
>der er billig nok til at man kan undvære kasko..

Det kunne man faktisk hvis man købte en VF500F2 for ca. 4000,- som
f.eks denne og selv indreg. den:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2406357416&category=23037

Men måske ikke lige et projekt for en Newbie,men det kunne gøres og
man ville ha' en cykel mindst på højde med en GPZ500S (lidt bedre
faktisk),bare billigere....idet mindste sålænge motoren holder

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :

Fra : J.C.Kløve

Dato : 16-03-03 15:46

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> man ville ha' en cykel mindst på højde med en GPZ500S (lidt bedre
> faktisk),bare billigere....idet mindste sålænge motoren holder

Tjaaa det er jo nok liiige det - -Jeg var p udkik efter en VF500F2 i
1999 - der jo (syntes jeg) er en flot cykle. Var ude at prøve et par
stykker, begge lød som om der var glemt en halv værktøjskasse i
motoren - og den ene forhandler formanede mig da også da jeg skulle
til at fise af - "giv dern nu ikke fuld skrue - det er jo en ældre
dame" JO TAK....

Et alternativ til GPZ kunne jo være en XJ600 51J, (< '91) det er en
udmærket begyndercykel, er opgivet til nogen og 72 hypper, og kan
forsikres (ansvar) for en nybegynder for vel omkring 3200 krojnes. Det
er en solid slider, der har mange kilometer i motoren. Den burde gå
for ca 35.000,- gi og ta et par tusser.
og modellen kan ses i mit galleri.
Ja den er så gu da godt designet - modsat de "½ liter Cola-Light
flasker" der har stået model til nyere XJ'ere

--
Dun@nt
XJ600 51J

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-03-03 16:01

On Sun, 16 Mar 2003 15:46:06 +0100, "J.C.Kløve" <Dunant@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>1999 - der jo (syntes jeg) er en flot cykle. Var ude at prøve et par
>stykker, begge lød som om der var glemt en halv værktøjskasse i

Så skal du høre en der lyder som oprindelig tænkt,så sprød så
sprød...men det er rigtigt,jeg har også selv knaldet en
VF500-motor,men den nye motor (med 30 kkm på klokken) der blev lagt i
for hulen hvor lød den bare godt med 11-12.000 rpm....En VF500 der
ikke lyder umiddelbart sund er en definite walk-away-don't-look-back
men finder man en der er sund er der billig sjov for alle pengene...

Fra : Armand

Dato : 16-03-03 20:56

J.C.Kløve <Dunant@mail.tele.dk> skrev i en

> [...]
> forsikres (ansvar) for en nybegynder for vel omkring 3200 krojnes. Det
> er en solid slider, der har mange kilometer i motoren.

Lige netop dén XJ600'er er ellers ikke den jeg genkender som km-slider:
En overrepresentativ del af dem jeg har haft inde på livet har ikke kunnet
tåle at passere 70.000 og begyndte at bruge olie længe inden.
At jeg ikke kan dømme 100% af de af mig kendte nede skyldes at nogle af
ejerne hurtigt anså modellen for så varm en kartoffel at den blev solgt
ligesåsnart at olieforbrug begyndte at opstå

Med de nyere 600 Diversion samt for den kardantrukne serie forholder det sig
helt anderledes godt med pålideligheden.
En velholdt XJ650 anser jeg derfor for et godt alternativ til 51J'en !!

--
Armand.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 16-03-03 23:19

> [...]
det sig
> helt anderledes godt med pålideligheden.
> En velholdt XJ650 anser jeg derfor for et godt alternativ til

Hmmm
Jeg ved du er en seriøs mand - så jeg tager dit udsagn for pålydende

Jeg har ikke tidligere hørt der skulle være de store problemer med
holdbarheden.

Jeg har nu 85k Km på tælleren, og jeg kan klare mig med ca ½ l oel pr.
6k km Det er dog ikke overvældende - eller hvad ?

Den brokker sig ej heller når temponålen klaskes op på en 180-190
stykker...

Fik målt kompression ved 50K km - alt tip top intet at bemærke...

Største problem med olie er den satans pakning til ventil dækslet -
det er sikkert som ammen i kirken, at når jeg har haft en mekker til
at lave noget (skifter mekker ofte) hvor det bliver taget af, så vi
"kloge Åge'sen" ikke høre på mig når jeg siger at der skal noget
ekstra "grat" til når man lukker igen - Så han sætter ny pakning i, og
jeg får givet læderbuksebenet i højre side (ved udfræsningerne til
kansterne) en olie behandling - i hvert fald til jeg nosser mig sammen
til at gøre noget ved det (er
begndt at køre tilbage til mekkeren så han kan se jeg har ret ..he he
i stedet for selv at bøvle.)

Summa sumarum - jeg er så gu godt tilfreds i hvert fald med motoren -
endnu, - men det ka da være man skal få målt den igennem og se om det
er tid til en lille stilfærdig renovering - den er jo oppe i
årene.......
hmm jeg spør da lige de andre...
--
Dun@nt
XJ600 51J
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=223
Der leger XJ dedektiv

Fra : Armand

Dato : 17-03-03 00:35

> [...]
> Jeg ved du er en seriøs mand - så jeg tager dit udsagn for pålydende
> Jeg har ikke tidligere hørt der skulle være de store problemer med

Det er en ting som jeg har hængt ved, snart lige sålænge som jeg har bevæget
mig her på gruppen!

> Jeg har nu 85k Km på tælleren, og jeg kan klare mig med ca ½ l oel pr.
> 6k km Det er dog ikke overvældende - eller hvad ?

Lyder tilforladeligt, og alle behøver jo heller ikke at ende som af mig
anskueliggjort.
Men sandsynligheden er større end for så mange andre modeller hvorfor jeg
ikke vil decideret anbefale den :-|

> Den brokker sig ej heller når temponålen klaskes op på en 180-190
> stykker...

Mon ikke at det er dér at olieforbruget forekommer :-/

> [...]
> ekstra "grat" til når man lukker igen - Så han sætter ny pakning i, og
> jeg får givet læderbuksebenet i højre side (ved udfræsningerne til

Jeg mener da at disse halvmåner oftest angives til at skulle limes/pakkes.
Og dét hvadenten om de er løse eller sidder på selve pakningen :-/

> [...]
> endnu, - men det ka da være man skal få målt den igennem og se om det
> er tid til en lille stilfærdig renovering - den er jo oppe i

Spørger du mig er der al grund til at holde ekstra vågent øje med den,
specielt olieforbruget vil indikere hvilken vej det går!

--
Armand.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 17-03-03 00:19

> [...]
det sig
> helt anderledes godt med pålideligheden.
> En velholdt XJ650 anser jeg derfor for et godt alternativ til

Hmmm igen

Kom lige til at tænke på "ikke speciel slidstærk" og alle de 250/350
hvepse der kører rundt - her taler vi vel om <20K km før der skal
renoveres ?
Jeg tror aldrig jeg har hørt om en RD350 der ikke er renoveret ?

For nu ikke at få hele koblet af hvepse på nakken - vil jeg lige
bemærke at jeg da er ganske imponeret af at se i hvilket tempo sådan
en sag kan komme ud af starthullerne i - blå røg og det hele

så er 70k km da ikke så ringe i sammenligning

--
Dun@nt
XJ600 51J
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=223
Der ikke forstår at ikke alle falder på halen af begejstring over den
gamle 51J (snøft)

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 16-03-03 14:55

> Det vil iøvrigt være værd at overveje, om man som nybegynder bør købe en
cykel
> der er billig nok til at man kan undvære kasko..

Et princip jeg selv burde have fulgt

Fra : Megas

Dato : 16-03-03 15:08

eli wrote:
> [...]
> er ligeglad med alder, bare den er velholdt og uden for mange km bag
> sig. og helst sværger til enten honda eller kawa, dog ikke et krav..

Hvad med en Kawa z550 ? Det er en række4 som er noget sjovere end fx.
gpz´en.? Den er sæføli´ældre, men jo også en del billigere & så kører den
bedre end sin "storesøster" z650 & absolut bedre end en Honda cb500four..

Kig i dba, det er ik andet end et par uger siden jeg så en z550 der.

--
Megas

2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra

Fra : Esben Bøll

Dato : 17-03-03 11:48

år du skal til at finde en forsikring så prøv lige at ringe til TRYG
forsikring.
Jeg sparer 3200 da jeg efter et år skiftede fra TopDanmark til Tryg. 5500
til 2400.. WOW jeg følte mig ikke så lidt dum.

MVH Esben
XJ900 "83

Fra : eli

Dato : 17-03-03 19:52

jamen det vil jeg prøve...

--
M.v.h
Dan

Fra : Myrhoej

Dato : 18-03-03 15:38

"eli" skrev d. 15-03-03 20:11 dette indlæg :
> [...]
sig.
> og helst sværger til enten honda eller kawa, dog ikke et krav..

Jeg tror måske ikke Du skal fokusere så meget på hvad for et dyr Du skal
ha' Honda, Kawa el. andet.
Det er vigtigt at Du starter med noget Du ikke skal skrue forbandet
meget på i tide og utide, det er med at få fyret nogle km af; og få
noget rutine.
Prøv en der er mange af (stor eller lille er ikke så væsentligt), har Du
evt en bekendt der har kørt , så få vedkommende med ud og se på et par
stykker.
Selv startede jeg i sin tid på en gsx 400 fra 81....nogle synes det var
en "bette" een; men den var driftsikker, kostede næsten intet i
vedligehold og vigtigst af alt: Den havde jeg sgu' mange goe' ture på,
og blev ligesom lidt dus med det hele på.

http://www.kandu.dk/

Fra : eli

Dato : 18-03-03 18:10

Det gør jeg så´n set heller ikke. Men typisk er en lille motor pint lidt
mere for at få de samme hk, hvilket gør den lettere,hurtigere og dermed
dyrere i henhold til forsikring. Enkelte forsikrings-selskaber siger jo
tungere og færre hk jo bedre. Derfor valgte jeg at skrive min. 500 cc. Men
som sagt, ikke et krav.
Med hensyn til mærke, så foretrækker jeg stadig honda eller kawa..Men stadig
ikke et krav..En gs500e er da ret lækker..Men indtil videre har jeg jo kun
kigget på dem. Så min erfaring er minimal..

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-03-03 18:21

"eli" <eli@popme.dk> writes:

> [...]
> er ligeglad med alder, bare den er velholdt og uden for mange km bag sig.
> og helst sværger til enten honda eller kawa, dog ikke et krav..

Sidste efterår stod jeg i en situation meget som din, blot med et
budget der var ca. 10.000 større og et krav om at jeg skulle have en
MC jeg ikke skulle skrue på hele tiden, så jeg gik primært efter
cykler der var nyere end '96 og ikke havde kørt alt for mange
kilometer.

Jeg endte med en Suzuki Bandit 600 fra '98 med 13.500 km på tælleren.

Jeg havde også kig på Honda CB500 og Kawasaki ER-5, som jeg havde kørt
på køreskolen. Havde jeg kendt til Kawasaki GPZ500 havde den helt
sikkert også været med i mine overvejelser. GS500 var også med i
overvejelserne, men blev droppet igen da jeg syntes brugtpriserne
virkede høje, og jeg var bange for at den for hurtigt ville blive
kedelig (efterfølgende har jeg fundet ud af at det langt fra er
sikkert at det forholder sig sådan).

Mit forsikringsselskab putter min Bandit i kategorien Custom/Touring,
så den er overkommelig at forsikre.

--
Jacob - www.bunk.cc
Who was that masked man?

Fra : eli

Dato : 19-03-03 20:15

ok, for en bandit har jeg kigget på, men havde ellers glemt den totalt. Den
så simpelthen for sprød ud til at jeg overhovedet gad at, overveje et kald
til forsikringen..Men der er håb forude, ifølge svarene her på ng. Så er der
kun éen vej. Bestå prøverne, ring til forsikringen, køb tøj og cykel, og så
ud på vejene med sund fornuft, og vind i håret(hvis jeg da havde noget;)
Takker for alle svarene, selvom jeg kom mere i tvivl end da jeg startede..

--
M.v.h
Dan