Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan fjernes refleks/genskin fra blitz ~
Fra : ha

Dato : 15-03-03 19:01

Jeg har lagt et udsnit af et foto i dk.binaer under meddelse
og vil gerne have forslag til, hvordan det "skinnende" område
kan tones ned, så genskinnet fra blitzen fjernes.

mvh
ha

PS: Jeg har Photoshop og PaintShopPro til rådighed.

Fra : Madsen

Dato : 15-03-03 19:24

ha skrev:

> Jeg har lagt et udsnit af et foto i dk.binaer under meddelse
> og vil gerne have forslag til, hvordan det "skinnende" område
> kan tones ned, så genskinnet fra blitzen fjernes.

Det er sådan noget Healing brush tool eller Patch tool i PS 7 er
som skabt til. <news:Xns933FC51E3E7F0.thomas@madsen.tdcadsl.dk>

Madsen.

Fra : ha

Dato : 15-03-03 19:28

> Det er sådan noget Healing brush tool eller Patch tool i PS 7 er
> som skabt til. <news:Xns933FC51E3E7F0.thomas@madsen.tdcadsl.dk>

Ja det er den sørme osse
Under hvilket navn gemmer sådan en fætter sig mon i den danske version?

mvh
ha

Fra : Madsen

Dato : 15-03-03 19:40

ha skrev:

> Under hvilket navn gemmer sådan en fætter sig mon i den danske
> version?

Reparationspensel. Patch Tool hedder Korrektion.

Madsen.

Fra : ha

Dato : 15-03-03 19:49

> Reparationspensel. Patch Tool hedder Korrektion.

Tak for svar, det var lige det der skulle til.
Jeg ved selvfølgelig godt, at jeg bare kunne fotografere så
der ingen genskin kom på billederne, men det er så fan.....
svært synes jeg. Så derfor er den ekstra tur i Photoshop nødv.

mvh
ha

Fra : KNL DtP

Dato : 15-03-03 19:53

"ha" <not-me@dot.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ved selvfølgelig godt, at jeg bare kunne fotografere så
> der ingen genskin kom på billederne, men det er så fan.....
> svært synes jeg. Så derfor er den ekstra tur i Photoshop nødv.

Du kan med fordel anvende en difuserhætte på flashen - eller du kan skyde flashen op
i loftet (bounce), hvorved lyset fordeler sig mere naturligt.

En anden mulighed er at dæmpe flashen og bruge det eksisterende lys med en længere
lukketid (fill-in flash eller slow-sync, omtales det også som).

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : ha

Dato : 15-03-03 20:38

> Du kan med fordel anvende en difuserhætte på flashen - eller du kan
> skyde flashen op i loftet (bounce), hvorved lyset fordeler sig mere
> naturligt.

Det har jeg forsøgt mig med nogle gange, men jeg synes hvergang,
at billederne bliver for mørke i bunden. Jeg må prøve at arbejde
videre med det.

> En anden mulighed er at dæmpe flashen og bruge det eksisterende lys
> med en længere lukketid (fill-in flash eller slow-sync, omtales det
> også som).

Jeg har faktisk besluttet mig til at anskaffe mig en dæmper til
min blitz som er en Speedlite 420EX. Jeg har set de har været
omtalt fornylig i news:dk.fritid.foto, hvor jeg samtidig futter til, da vi
vist nu har bevæget os over i noget som hører fotogruppen til.

Endnu en gang tak for respons.

mvh
ha

Fra : KNL DtP

Dato : 15-03-03 19:29

> og vil gerne have forslag til, hvordan det "skinnende" område
> kan tones ned, så genskinnet fra blitzen fjernes.

.... har lige uploadet et billede i din tråd i dk.binær.

Jeg oprettet et nyt lag i PS og clonede noget ikke-blitzet pande fra det oprindelige
billede og op på det nye lag. Herefter fik det engang gausisk blur og så dæmpede jeg
laget, indtil det ikke så for unaturligt ud.

Det er en hurtig måde at gøre det på, men der findes vel sikkert et filter eller en
mere omfattende metode - men denne er ret hurtig.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : ha

Dato : 15-03-03 19:51

> Det er en hurtig måde at gøre det på, men der findes vel sikkert et
> filter eller en mere omfattende metode - men denne er ret hurtig.

Hej Kristian, tak for forslag. Jeg havde selv prøvet med det du
foreslog, men synes ikke at resultatet blev helt rigtigt.
Som du også kan se på din løsning, kan man stadigvæk godt
se omridset af det område, der er pillet ved.
Jeg har forsøgt mig med Madsens løsning, som - synes jeg -
er den bedste.

Tak for din interesse.

mvh
ha