Andet multimedie
bentjuul 3670
svejse billeder af fisk sammen ?
Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 09-01-01 12:24

Til undervisningsformål sysler jeg med at lave et billede af en fisk.
Fisken skal være sammensat af flere forskellige fisk der glider over i
hindanden. Hvorledes gøres det nemmest således at overgangen bliver så
flydende som muligt. Jeg har mulighed for at andvende photoshop 5.5.

mvh

Jakob H K

--
The Lord in His wisdom made the fly
And then forgot to tell us why.

OGDEN NASH

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 09-01-01 13:40

"Jakob Højer Kristensen" <n94jhk@xxxnat.ou.dk> wrote in message
> [...]
> hindanden. Hvorledes gøres det nemmest således at overgangen bliver så
> flydende som muligt. Jeg har mulighed for at andvende photoshop 5.5.

Hmmm.. der skal du nok til at rode med Layer Masks og diverse
gradienter.

Det nemmeste er nok at lade dig selv lege lidt med det, men så skal du
lige vide hvor de forskellige knapper sidder i Photoshop. Til det formål
har jeg uploadet et billede på
http://www.aphex.dk/geekstuff/photoshop/gui.jpg som du kan kigge med på
gennem den følgende forklaring:

Først skal du tilføje dit layer en "Layer Mask" ved hjælp af knappen
"Add Layer Mask". Et "Layer Mask Thumbnail" kommer til syne ud for
billedlaget. Du kan nu bruge dit "Gradient Tool" til at lave den ønskede
gradient. Ved at klikke på "Gradient Tool" og holde knappen nede i
omkring 1 sekund, kommer der 5 forskellige muligheder frem:

Linear Gradient Tool
Radial Gradient Tool
Angle Gradient Tool
Reflected Gradient Tool og
Diamond Gradient Tool

Forsøg dig frem for at finde ud af have de forskellige gør.

En anden fremgangsmåde er at bruge din "Eraser" eller viskelæder, men
det kræver lang tids pussenussen for at få et brugbart resultat. Du kan
se et faneblad, der hedder "Options" øverst til højre i førnævnte
billede. Der kan du skifte mellem "Paintbrush", "Airbrush", "Pencil" og
"Block" for dit Eraser Tool for efterfølgende at vælge en "Brush" i den
andenøverste menu.

Sværere endnu bliver det hvis du skal til at rode med Alpha Channels,
men det vil jeg slet ikke kaste mig ud i at forklare her.

Jeg håber du kan bruge mine forslag til noget. Ellers skal du være
velkommen til at kontakte mig, så skal jeg gerne gøre et forsøg med de
billeder du vil have sat sammen.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 09-01-01 18:38

"Jesper Kollerup Jensen" <mail@mediasite.dk> wrote in message
> "Jakob Højer Kristensen" <n94jhk@xxxnat.ou.dk> wrote in message

[KLIP]

> Til det formål
> har jeg uploadet et billede på
> http://www.aphex.dk/geekstuff/photoshop/gui.jpg som du kan kigge med

> gennem den følgende forklaring:

Jeg havde skrevet et forkert link, men det er rettet nu. Der skulle have
stået http://www.aphex.dk/geekstuff/software/photoshop/gui.jpg men begge
adresser virker nu!

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 09-01-01 21:03

Jeg er imponeret Jeg vil begynde at lege lidt med det i løbet af den
kommende uge.

Tak for hjælpen

MVH

Jakob Højer Kristensen

Fra : Anette Rasmussen

Dato : 09-01-01 20:06

> Fisken skal være sammensat af flere forskellige fisk der glider over i
> hindanden. Hvorledes gøres det nemmest således at overgangen bliver så
> flydende som muligt. Jeg har mulighed for at andvende photoshop 5.5.

Jeg har lige investeret i et hæfte af dem til kr. 48,-. Det er Micheal Karbo
(den herlige gut), der har begået det - det er nyt og hedder slet og ret
"Billedbehandling". På side 21 omtaler han en Panorama-funktion, som f.eks.
Canon og Olympus har ladet følge med deres software. De ønskede billeder
indlæses i Canon Photostitch og kan nu splejses sammen.
Lyder det ikke som noget, du kunne bruge?

Mange hilsner
Anette Linnea

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 09-01-01 21:03

tak for hjælpen. Jeg tror jeg prøver i photoshop først, men det kan være
jeg prøver dit forslag hvis jeg ikke kan få det til at virke.

Hygge

Jakob H K