Deling af musik i iTunes mellem brugere!
Fra : Jeppe Rasmussen

Dato : 15-03-03 15:45

Hejsa!

Jeg har lige købt en iBook og ved ikke så meget om Mac computere.

Mit spørgsmål er hvordan forskellige brugere på min computer kan deles
om den musik der importeres med iTunes, uafhængigt af, hvem der har
importeret musikken?

Håber der er én, der har lyst til at hjœlpe en absolut nybegynder ud i
mac'ens verden...

På forhånd tak!

Jeppe

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-03-03 16:41

Jeppe Rasmussen <remove_jepperasmussen@hotmail.com_remove> wrote:

> [...]
> importeret musikken?
>
> Håber der er én, der har lyst til at hjœlpe en absolut nybegynder ud i

Skriv lige hvilket OS der er på dyret samt lidt om RAM og så videre.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jeppe Rasmussen

Dato : 15-03-03 19:00

> Skriv lige hvilket OS der er på dyret samt lidt om RAM og så videre.

Det er en iBook G3 med Mac OS X 10.2.4 (6I32), 384 ram, 800 MHz osv.

Håber det var brugbar information

På forhånd tak :)

- Jeppe

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-03-03 23:43

> Det er en iBook G3 med Mac OS X 10.2.4 (6I32), 384 ram, 800 MHz osv.
>
> Håber det var brugbar information

Vi prøver.

Nu har jeg ikke siddet ved en Mac med flere brugere oprettet, men jeg
vil formode at der er flere profiler i Users og så kan de vel hverisær
have deres egne mp3 filer i deres respektive mapper ?!

Ellers kunne man vel lave det antal mapper der er brugere i iTunes musik
mappen og så lade iTunes hente de melodier hver bruger ønsker.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 16-03-03 21:21

> [...]

> Mit spørgsmål er hvordan forskellige brugere på min computer kan deles
> om den musik der importeres med iTunes, uafhængigt af, hvem der har

Du kan lave en musik mappe og lægge den i mappen shared (Hedder vist
fælles på dansk). Hver enkelt bruger skal så vælge den mappe som musik
mappen. Det gøres under preferencer (ævle+Y) og fanen advanced. Her kan
man vælge iTunes musikmappe.

Det smarte men også det lidt irriterende v. OS X er at det enkelte
program kan se forskelligt ud alt efter hvilken bruger der er logget
ind.

Jeg kan ikke lige huske om iTunes biblioteket bliver opdateret hvis der
er en bruger der lægger flere numre ind i iTunes...

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Jeppe Rasmussen

Dato : 17-03-03 18:02

Nicolai Brandt wrote:
> [...]

> fælles på dansk). Hver enkelt bruger skal så vælge den mappe som musik
> mappen. Det gøres under preferencer (ævle+Y) og fanen advanced. Her kan

Tak for hjœlpen! Det fungerede fint!

Med venlig hilsen

Jeppe Rasmussen

Fra : Henrik

Dato : 26-03-03 22:57

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> [...]
>
> Det smarte men også det lidt irriterende v. OS X er at det enkelte
> program kan se forskelligt ud alt efter hvilken bruger der er logget

Sidder med det samme ønske her, men kan ikke få det til at virke

Under Avanceret er et punkt som hedder "Placering af mappen iTunes
Music" og klikker man på "Skift" får man en dialogboks frem med
oversriften "Ny placering til musikmappen", hvori der i den øverste del
står "Fra: .... " og nedenunder "Flyt til: ..."

Det forstår jeg sådan at jeg skal angive hvor mappen er nu og hvor jeg
gerne vil flytte den hen, men jeg kan bare ikke få programmet til at
acceptere det jeg skriver i feltet "Flyt til: ...", jeg får bare en
advarselslyd (måske er det et spørgsmål om syntaks - men hvor skulle man
vide det fra endsige kende denne syntaks?)

> Jeg kan ikke lige huske om iTunes biblioteket bliver opdateret hvis der
> er en bruger der lægger flere numre ind i iTunes...
Det vil jeg da meget håbe, det er vel én af grundende til at dele
bibliotek?

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 27-03-03 01:34

Henrik <henrikrxx@mail.dk> wrote:

> Sidder med det samme ønske her, men kan ikke få det til at virke

Det er da træls...

> [...]
> oversriften "Ny placering til musikmappen", hvori der i den øverste del
> står "Fra: .... " og nedenunder "Flyt til: ..."

Du skal ikke bruge "flyt til: ..."

> [...]
> advarselslyd (måske er det et spørgsmål om syntaks - men hvor skulle man
> vide det fra endsige kende denne syntaks?)

Du skal navigere hen til den mappe der skal indeholde mp3 filerne
markere den og trykke på vælg.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 28-03-03 19:22

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Du skal navigere hen til den mappe der skal indeholde mp3 filerne
> markere den og trykke på vælg.

ok - når jeg har gjort det sker der ingenting - før jeg har valgt
"Konsolider bibliotek" så kopieres mp3-filerne over i den valgte mappe
(det kunne man da have gjort på en nemmere måde) og hvorfor en kopi og
ikke en genvej, det andet er da spild af plads?

Nå men på en eller anden måde er det lykkedes "min" iTunes at forstå
hvor mp3'erne nu ligger for jeg har slettet de "originale" i den
oprindelige iTunes Music-mappe for ikke at have dem liggende flere
gange.

Nu er problemet bare at de ikke dukker op i iTunes hos de andre brugere.
Hvordan fortæller jeg iTunes hvor filerne ligger? (For det er vel ikke
med "Placering af mappen iTunes Music" - den bruger man jo til at
kopiere filerne med?).

Jeg tror simpelthen ikke jeg fatter princippet her

Jeg har én maskine og tre brugerkonti.
Jeg vil gerne have at hver bruger kan have de mp3-filer tilgængelige i
iTunes som vedkommende synes om, og hvis flere ønsker at kunne høre de
samme mp3-filer skal de ligge et centralt sted som alle har de
nødvendige rettigheder til?
På den måde skal man ikke importere den samme musik flere gange og man
behøver ikke at have den samme fil liggende flere gange på harddisken?

Hvis nogen vil skære det her ud i pap for mig vil jeg være meget
taknemmelig.

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Morten Lind

Dato : 28-03-03 20:23

Henrik Rasmussen <henrikrxx@mail.dk> wrote:

> [...]
> behøver ikke at have den samme fil liggende flere gange på harddisken?
>
> Hvis nogen vil skære det her ud i pap for mig vil jeg være meget

Hej Henrik....

Jeg tror faktisk, du har forstået princippet - hvis det er rigtigt,
hvad jeg tror, men jeg tror så meget, så du skal ikke hænge din hat for
godt fast på det jeg siger nu:

Jeg tror nemlig, det skal være sådan.

Mac OS X, 10.xxxx er et flerbrugersystem, og vil derfor lave
indstillinger for hver enkelt bruger.

Hvis en eller anden indstilling - eller en eller anden mp3-fil -
tilfældigvis er mage til en anden brugers, ja så tror jeg faktisk, den
skal være der to gange, eller tre gange, eller fire, og jeg tror
samtidig, du kommer til at finde dig i det.

Jeg har overhovedet intet videnskabeligt belæg for at tro sådan, men på
én eller anden måde er det faktisk logisk, at det skal være sådan. I min
logik, i hvert fald

For skal et flerbrugersystem sikres, må man separere brugerne, og så kan
man vel ikke have, at noget ligger, så alle kan tilgå det på det samme
sted?

Men måske kan man lave en partition eller en mappe e.l. og udstyre alle
brugerne med tilladelse til den, og deri lægge mp3´erne? Men der er vist
noget med, at henvisningerne skal være i hver sin user alligevel, men så
fylder det i det mindste ikke fire gange.

Det hér er fra Apple om iPhoto og det gælder også iTunes:

TITLE

iPhoto 1.1.1: How to Move the iPhoto Library Folder to a New Location

Article ID:
Created:
Modified: 34879
5/16/02
5/16/02
TOPIC

This document discusses moving the iPhoto Library folder to a new
location.

DISCUSSION

The iPhoto Library folder, located in your Pictures folder,
contains photos you have imported into your photo library and any albums
you've created using iPhoto. If you want to move your iPhoto Library
folder to a new location, you must create an alias for it in your
Pictures folder.

IMPORTANT: If you move, delete, rename, or otherwise tamper with
files or folders in the iPhoto Library folder, you may be unable to see
your pictures in iPhoto.

To move the iPhoto Library folder to a new location:
1. Drag the folder to the new location.
2. Select the folder in the new location and choose Make
Alias from the File menu.
3. Drag the iPhoto Library folder alias to the Pictures folder and name
it iPhoto Library.

Undskyld mine mange ord om noget, jeg egentlig ikke véd, men kun tror

Held & lykke med dit projekt fra
Morten
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 28-03-03 21:59

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Undskyld mine mange ord om noget, jeg egentlig ikke véd, men kun tror
Altid hyggelig at læse dit vrøvl

Min version:
Jeg har kun musikfilerne liggende 1 sted,
men jeg kan afspille musikken fra flere brugere på min eMac (hvilket jeg
ikke gør)
eller fra flere computere (hvilket jeg gør)

Med toethalvttusinde sange ville jeg nødigt have dem dubleret.

De ligger i
[hd] / users / [mig] / public / iTunes Music

Af denne grund kan de ses af min PB G3, som står ved mit anlæg og
spiller musikken, når alle i stuen vil høre musik. Hvis kun jeg skal
høre, kan jeg afspille på eMac'en med hovedtlf.

Som det tidl. er beskrevet her, deler OS X-brugere naturligvis
programmerne, men på en måde, så man skulle tro, hver bruger havde sin
kopi; indstillingsfilerne er nemlig personlige.
Dette har jeg ikke kunnet ændre ved.

På denne måde er hver brugers iTunes-program lige så forskelligt, som
programmet på 2 forsk. maskiner. På min PB har jeg iTunes 2 på OS 9.
Dette program har fået at vide, hvor filerne er; på en disk på
netværket.

Problemet er nu:
Hvordan kan PB'en vide, hvilke numre, den skal kende til?
Der er jeg nødt til, med jævne mellemrum, at slette filen
iTunes-bibliotek i mappen Indstillinger, hvorpå jeg starter iTunes, der
nu ikke kender nogen sange. Nu vælger jeg så Filer > Tilføj til bibl.,
og der går et kvarters tid...

BAM - så har PB'en lavet en fil med en liste over alle de numre, der
ligger på eMac'en.

Håber det hjalp lidt, men frygter, at jeg også kom til at vrøvle... det
er jo fredag aften!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-03-03 22:14

> [...]

> (det kunne man da have gjort på en nemmere måde) og hvorfor en kopi og
> ikke en genvej, det andet er da spild af plads?

Ikke på en enkeltbruger maskine, hvor det er lækkert at iTunes holder
styr på filerne og organiserer dem pænt i ens Musik mappe.

> [...]
> hvor mp3'erne nu ligger for jeg har slettet de "originale" i den
> oprindelige iTunes Music-mappe for ikke at have dem liggende flere

Ja, de er nemlig kopieret over i iTunes biblioteket.

> [...]
> behøver ikke at have den samme fil liggende flere gange på harddisken?
>
> Hvis nogen vil skære det her ud i pap for mig vil jeg være meget

Du kan evt. lægge filerne i mappen /Brugere/Fælles og i iTunes'
indstillinger fjerner du hakket ved "Kopier arkiver til mappen iTunes
Music, når de føjes til biblioteket". Når du så trækker filerne ind i
iTunes vil den kun referere til placeringen og ikke kopiere dem over i
brugerens eget bibliotek.

Ulempen er, at nye melodier ikke automatisk dukker op i brugernes
bibliotek, så hvis du tit tilføjer nye melodier, så er det usmart.

En anden mulighed vil være at flytte alle brugernes hovedbibliotek ned i
/Brugere/Fælles, hvor alle brugernes iTunes så går ned og kigger. Du vil
dog nok få problemer med rettigheder, for hvis du tilføjer nye filer til
biblioteket, så står du som ejer og andre kan ikke skrive til filerne.
De burde dog kunne læse dem, så måske det vil virke alligevel.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 02-04-03 20:07

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Ulempen er, at nye melodier ikke automatisk dukker op i brugernes
> bibliotek, så hvis du tit tilføjer nye melodier, så er det usmart.

Så fik jeg tid til at prøve det, og det virker som Du skriver.
Tak for hjælpen til alle!
--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-04-03 22:40

Henrik Rasmussen <henrikrxx@mail.dk> wrote:

> Så fik jeg tid til at prøve det, og det virker som Du skriver.
> Tak for hjælpen til alle!

Det var da dejligt, at du fandt en løsning.

--
Mvh.
René Frej Nielsen