Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Altenativ til 420EX flash
Fra : BJ

Dato : 15-03-03 14:06

Hejsa!
Findes der et alternativ til Canon`s flash serie (420EX) - med samme
avancerede muligheder - E-TTL, Preflash og flash kompensation.
(pris og forhandler??)

420EX og 550EX er desværre kanondyre, så et billigt alternativ ville være
skønt.

Mvh. Bo
(CanonG2 freak)
Min legeplads:
http://www.visuelweb.dk/galleri.htm
http://www.visuelweb.dk/bo.htm
http://bo.yaboo.dk/

Fra : Lars [8210]

Dato : 15-03-03 14:10

BJ wrote:
> [...]
kompensation.
> (pris og forhandler??)
>
> 420EX og 550EX er desværre kanondyre, så et billigt

Hej

En 550EX er da ikke vildt dyr - ca. 2800 kr. fra ny - ca.
2000 brugt!

Eller kik på Metz

http://www.metz.de/1_metz_2000/index.html

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : BJ

Dato : 15-03-03 14:18

> En 550EX er da ikke vildt dyr - ca. 2800 kr. fra ny - ca.
> 2000 brugt!
>
> Eller kik på Metz
>
> http://www.metz.de/1_metz_2000/index.html

Hej
Alt er jo relativt - jeg havde kun tænkt mig at bruge omkring 1000 -1500 til
en flash.
Hilsen Bo

Fra : Lars

Dato : 15-03-03 14:43

BJ wrote:
ca.

> Hej
> Alt er jo relativt - jeg havde kun tænkt mig at bruge
> [...]

Hej Bo
Det har du selvfølgelig ret i.

Men så køb da 420 EX'eren - den koster da ca. 1500

Fra : gokke

Dato : 15-03-03 15:02

"Lars" <lars9999@NOSPAMexcite.com> skrev i en meddelelse
> ca.

> omkring 1000
>
> Hej Bo
> Det har du selvfølgelig ret i.
>
> Men så køb da 420 EX'eren - den koster da ca. 1500

hvor er det nu lige du kan få den til 1500 kr????

gokke

Fra : Lars

Dato : 15-03-03 15:22

gokke wrote:
> "Lars" <lars9999@NOSPAMexcite.com> skrev i en meddelelse
ca.

omkring 1000

> hvor er det nu lige du kan få den til 1500 kr????
>
> gokke

Hej

Kik her:

http://www1.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=304465

Fra : Lars

Dato : 15-03-03 15:24

gokke wrote:
> "Lars" <lars9999@NOSPAMexcite.com> skrev i en meddelelse
ca.

omkring 1000

> hvor er det nu lige du kan få den til 1500 kr????
>
> gokke

Her:

http://www.fotoversandwutz.de - 1470 kr.

http://s71394257.einsundeinsshop.de/sess/utn153e732e66a8fb1/
shopdata/0160_Zubeh=F6r/0005_Blitzger=E4te/product_details.s
hopscript?article=0230_Canon%2BSpeedlite%2B420EX%2B

Fra : Kent

Dato : 15-03-03 15:53

> http://www.fotoversandwutz.de - 1470 kr.

Tak linket, Lars

Jeg tænker også meget på at købe en 420EX til mit G3,
og til 1470,00 kr. er det da til at komme om ved.

Vh
Kent

Fra : BJ

Dato : 15-03-03 16:16

> http://www.fotoversandwutz.de - 1470 kr.

Det lyder interessant - men hvad med fragt, told ?

mvh. Bo

Fra : gokke

Dato : 15-03-03 16:32

"BJ" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder interessant - men hvad med fragt, told ?

told skal du ikke betale indenfor eu
fragt på 19,95 eu regner lars[8210] ikke for en udgift, han ser kun på
udsalgsprisen, runder gerne prisen ned og overdriver med garantien

gokke

Fra : Lars

Dato : 15-03-03 16:52

BJ wrote:

> Det lyder interessant - men hvad med fragt, told ?
>
> mvh. Bo

Hej igen

Fragten er 20 euro = 150 Dkr.

Og told er der ikke noget der hedder inden for EU!!!!

Se på min hjemmeside under

Internethandel - indkøb i Danmark og udlandet - regler

Fra : gokke

Dato : 15-03-03 16:35

"Lars" <lars9999@NOSPAMexcite.com> skrev i en meddelelse
> ca.

> omkring 1000

> Her:
>
> http://www.fotoversandwutz.de - 1470 kr.

+ 19,95 eu i fragt så er vi over 1600 kr, så din pris på 1500 holder ikke.

gokke

Fra : Lars

Dato : 15-03-03 16:57

gokke wrote:
> "Lars" <lars9999@NOSPAMexcite.com> skrev i en meddelelse

> + 19,95 eu i fragt så er vi over 1600 kr, så din pris på
> [...]

Ja ja da Gokke - så siger vi 1470 + 150 = 1620 - det er da
stadig billigere end agurkehandlerne på sjælland der vil ha
2695 + porto for samme vare!!

http://www.photografica.com/shop/templates/product.asp?Produ
ctGuid=4960999150444

Fra : gokke

Dato : 15-03-03 17:11

> 1500 holder

> Ja ja da Gokke - så siger vi 1470 + 150 = 1620 - det er da
> stadig billigere end agurkehandlerne på sjælland der vil ha
> 2695 + porto for samme vare!!

det var helt utroligt med dig, tag skyklapperne fra hovedet mand.
når det er tyske forhandlerne så kan du godt finde de billigste priser, når
det er danske priser finder du de dyreste.
forklaring udbedes ( er du tysker ?)

nu har vi i københavn en ganske almindelig fotobutik (kamerahuset) der
sælger 420ex til 2140,-
den tror jeg ikke kartoffelavlerne i århus kan slå

gruß
gokke

Fra : Lars

Dato : 15-03-03 17:16

gokke wrote:

> [...]
(kamerahuset) der
> sælger 420ex til 2140,-
> den tror jeg ikke kartoffelavlerne i århus kan slå

hej Gokke

Ja det er jeg også.

Vi har ikke kartoffelavlere i Århus - vi har - som i har
agurkesælgere! 3 agurker for 100 kr.!!!

Det kan ikke betale sig at købe ind i Århus ( eller i det
hele taget i DK), men i Hamburg eller Kiel.

Photografika - jeg tog bare den første den bedste - idet der
ikke er en ordentlig prissøgemaskine i DK.
Det er garanteret ikke den dyreste pris i DK.

Men Kamerahuset er da 670 kr. dyrere end nødvendigt!!!
Agurkesælgere!

Fra : Kent

Dato : 15-03-03 18:27

"gokke" <gokke@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sælger 420ex til 2140,-
> den tror jeg ikke kartoffelavlerne i århus kan slå

Er der en gut, der har ædt din sukkermad, Gokke? .

Smil og op med humøret. Der er da ingen grund til at
mundhugges pga. en forskel på godt 100 kr.!!
Slap lige lidt af.

Vh
Kent

Fra : gokke

Dato : 15-03-03 18:36

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Smil og op med humøret. Der er da ingen grund til at
> mundhugges pga. en forskel på godt 100 kr.!!

læs hele tråden igen og du forstår måske mit indlæg

Fra : Kent

Dato : 15-03-03 22:21

> læs hele tråden igen og du forstår måske mit indlæg

Hov hov!! Jeg har skam fulgt med med i hele tråden har,
som det ses, selv kommet med flere indlæg. Og nej, jeg
forstår stadigt ikke dit udbrud!

Vh
Kent

Fra : gokke

Dato : 15-03-03 15:03

> [...]
> (pris og forhandler??)
>
> 420EX og 550EX er desværre kanondyre, så et billigt alternativ ville være

jeg vil anbefale dig at spare sammen til en 420EX,
alternativt købe 220EX eller 380EX brugt.

gokke

Fra : michael bennati scho~

Dato : 15-03-03 17:22

Bare for at rode lidt i sårene, så købte jeg 420ex i New York til 1160kr i
januar 2003. Bare for lige at sætte de danske priser i relief. Fatter ikke
hvorfor vi skal være så dyre med fotoudstyr..suk
mvh Michael

Fra : Lars

Dato : 15-03-03 17:35

michael bennati schou wrote:
> [...]
> 1160kr i januar 2003. Bare for lige at sætte de danske
priser i
> relief. Fatter ikke hvorfor vi skal være så dyre med

Hej Michael

Ja hvis man smugler den ind i EU så er det jo prisen -
ellers skal der jo moms og told på!

Det er jo også ganske ufatteligt hvorfor de danske
fotohandlere er så dyre - Det kan være fordi de er enormt
dårlige indkøbere - eller fordi de scorer kassen....

- Men der kommer en ende på det når vi går over til euro -
og når den del af danskerne ( især Sjællænderene ) opdager
at det ikke er farligt at handle i tyskland - De har en ide
om at det er et andet land og at der skal told på ....og at
der er langt....Men du kan betale benzinen/en busbillet fra
Kbh/Århus til Hamburg/Berlin med besparelsen mange gange,
hvis man køber andet ind også.

F. eks. CD-R medier - 1,75 Dkr. pr. stk. i stedet for 4-10
kr. !!
Vin, Spiritus, OB, bøger, CD'ere, DVD, Videobånd,
DVD-medier, osv.

Det er lige som når jeg læser i det svenske blad "foto" -
jeg er ved at falde ned af stolen - pga prisniveauet - selv
om man skal gange med 0,8!!!

Men når de fatter at hele EU er eet marked så.... skal vi
til at grine af agurkehandlerne der lukker i stribevis. (
indførsel af euroen vil medføre en øget gennemsigtighed på
markedet - det har det gjort i resten ef EU ) Og priserne på
fotoudstyr er faldet siden...)

Fra : michael bennati scho~

Dato : 15-03-03 18:06

> F. eks. CD-R medier - 1,75 Dkr. pr. stk. i stedet for 4-10
> kr. !!
> Vin, Spiritus, OB, bøger, CD'ere, DVD, Videobånd,

CD-R medier til 1,75?? det var sq billigt... hvor har du set det??
mvh Michael

Fra : Lars

Dato : 15-03-03 20:14

4-10

> CD-R medier til 1,75?? det var sq billigt... hvor har du
set det??
> mvh Michael

hej igen igen

Ja nu er det stadig de CD-priser alm. i Tyskland..

Priserne svinger på noname fra 20 - 30 euro pr. spindel a
100 stk.

F.eks. http://www.vobis.de - en stor kæde i .de. - har
sommetider tilbud..

Problemet i dk er - at du skal betale til en ekstrem dyr
overadministration i københavn - for at gemme dine egne
billeder!!
Du betaler også cd-afgift i Tyskland, men djøfficeringen af
samfundet er ikke så udbredt.

Fra : J@N

Dato : 15-03-03 18:17

> [...]
> fotohandlere er så dyre - Det kan være fordi de er enormt
> dårlige indkøbere - eller fordi de scorer kassen....

Grunden til de højere priser i EU er at der er EU-told på varer produceret
udenfor EU.
At danske priser så er de højeste indenfor EU er jo på grund den høje moms
og skat.

Danske fotohandlere dyre ja, en dansk fotohandler skal tjene 4-5 gange så
meget som en tysk fotohandler, for at få råd til en Mercedes

> [...]
> der er langt....Men du kan betale benzinen/en busbillet fra
> Kbh/Århus til Hamburg/Berlin med besparelsen mange gange,

Den der med at sjællændere handler mindre på nettet tror jeg ikke på - Er
det noget du kan dokumentere eller er det en påstand? Jeg handler meget i
Tyskland og bor på Sjælland.

Jan

Fra : Lars

Dato : 15-03-03 20:15

J@N wrote:

> [...]
> - Er det noget du kan dokumentere eller er det en påstand?
Jeg
> handler meget i Tyskland og bor på Sjælland.

Hej j@n
Tro mig - du er en ener.

Fra : gokke

Dato : 15-03-03 17:46

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3e735314$0$42623$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> januar 2003. Bare for lige at sætte de danske priser i relief. Fatter ikke
> hvorfor vi skal være så dyre med fotoudstyr..suk

en af grundene kunne være:

usa
lav/ingen moms og meget lavt skattetryk

dk
meget høj moms og skattetryk
pga (store sociale udgifter, danmark nr 1 i ulandsbistand, under 1/5 af
befolkningen trækker læsset, mange på overførselsindkomst, stor offentlig
administration)

Fra : BJ

Dato : 15-03-03 20:00

> [...]
> januar 2003. Bare for lige at sætte de danske priser i relief. Fatter ikke
> hvorfor vi skal være så dyre med fotoudstyr..suk

Skal du ikke snart til New York igen )

Mvh. Bo

Fra : michael bennati scho~

Dato : 16-03-03 01:17

> Skal du ikke snart til New York igen )
>
> Mvh. Bo

Haha.. først næste vinter, desværre..
mvh Michael

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-03-03 18:41

BJ <bo@pc.dk> skrev:
> [...]
>
>Mvh. Bo
>(CanonG2 freak)
>..................................... ..

Hej Bo
for nu lige at komme tilbage til dit spørgsmål skriver jeg dette.
Havde en Eos 5'er hvortil jeg købte denne flash:
http://www.tocad.com/flash/pz4000af.html
Den svare til - svjh - til 420EX'eren, men er væsentligt billigere.
Se evt http://www.haun.dk/index.php?mode=1&sid=6 for lidt flere
info ifbn G-serien.
Leder lige efter en bestemt side - øjeblik...Hmm - ikke den jeg
søger men her er dog en tabel over Canon's flashes:
http://www.kjsl.com/~dave/speedlites.html.
Hov - nok noget andet men måske interessant:
http://tedfelix.com/CanonG1/Flash.html.
Hm - kan ikke lige finde det igen. Det er jo en jungle derude -
slet aldrig et link !
Nå - det var en side der sammenligner Sunpak med Canon. Næsten
ingen forskelle - men også en note om at Metz sælger denne Sunpak
under eget navn !
Havde aldrig problemer med denne flash - kørte perfekt sammen med
Eos'en. Ikke noget med at nogle funktioner ikke virkede o.l.
Og du kan garanteret finde en lavere pris for denne end for
Canon's.

Håber du finder noget godt.

Jesper

--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : BJ

Dato : 15-03-03 20:10

Tak Jesper

Jeg leder videre - kendte godt www.haun.dk, har også altid et åbent øje på
httphttp://photography-on-the.net/forum/ et suverænt forum. Og Pekka
Saarinen- (http://photography-on-the.net/) ....... mega
inspiration..........

Mvh. Bo

"Jesper Hedegaard (slet 80COT)" <jesper@80COThedegaard.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:10477501420.647433293144747@dtext.news.tele.dk...

Fra : Poul B-H

Dato : 15-03-03 22:57

Prøv at checke Sigma, de har flash til ca 60 % af Canons priser.
http://photonotes.org/reviews/sigma-ef-500-super/
http://www.sigmaphoto.com/html/flashes.htm
http://www.epinions.com/Sigma_EF_500_Super_TTL_Shoe_Mount_Flash_Canon_EOS___
Flashes_F08101

Poul B-H

Fra : BJ

Dato : 16-03-03 17:30

Er der ikke nogen tilfredse foto-folk her som bruger flash sammen med deres
G2`er (G1,G3) - kunne være lidt interessant med lidt erfaringssnak (priser,
mærke,samples).

Hilsen Bo

Fra : BJ

Dato : 17-03-03 14:49

Hejsa!

Hvad med Sigma EF-500 DG ST, lyder da ret interessant - se hos
http://www.photoshop.dk/product.asp?pid=30100447 til 1249 - kr

Mvh. Bo

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-03-03 19:17

BJ <bo@pc.dk> skrev:
>Hejsa!
>
>Hvad med Sigma EF-500 DG ST, lyder da ret interessant - se hos
>http://www.photoshop.dk/product.asp?pid=30100447 til 1249 - kr
>
>Mvh. Bo

Få lige en skriftlig bekræftelse på "ledetal 50 ved 105mm/100 ISO".
Kan ikke huske at jeg nogensinde har set så stort et ledetal på en
billig blitz.

Mvh
Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : BJ

Dato : 17-03-03 21:29

> Få lige en skriftlig bekræftelse på "ledetal 50 ved 105mm/100 ISO".
> Kan ikke huske at jeg nogensinde har set så stort et ledetal på en
> billig blitz.

Hvad betyder ledetal 50 ved 105mm/100 ISO ?

Mvh. Bo

Fra : jcjensen

Dato : 17-03-03 23:14

"BJ" <bo@pc.dk> wrote in news:3e763012$0$206$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Hvad betyder ledetal 50 ved 105mm/100 ISO ?

Det betyder, at det høje ledetal er fup og svindel

Det har i mange år været normalt at måle ledetallet ved ISO 100, så det er
ok.

Ledetallet angiver den blænde, der skal anvendes ved en afstand på 1 m.
(Pas på ledetal opgivet i feet - det er meget højere end ledetallet i
meter).

På en given afstand skal anvendes en blænde = ledetallet/afstanden. Ledetal
50 betyder så bl.10 ved 5 meter. Det var til at regne med, dengang alt var
manuelt. Og derfor afhænger ledetallet selvfølgelig af filmens hastighed.
Ved ISO 200 er ledetallet ikke det dobbelte - det øges med en faktor ca.
1,4 ligesom blænderækken. Men det behøver vi jo ikke tænke så meget over -
det tager automatikken sig af.

Og så til brændviddens indflydelse - og dermed svindelen. Normalt kan en
flash udlyse mindst, hvad der svarer til et 35 mm objektiv. Lad os nu sige,
at afstanden er sådan, at et 35 mm objektiv dækker 2,4 X 3,6 m. Hvis vi i
stedet bruger en 105 mm, dækker objektivet kun 0,8 x 1,2 m (1/3 lineært med
en brændviddeforlængelse på 3 gange fra 35 til 105 mm). Men flashen udlyser
stadig 2,4 x 3,6 m.

Så vor ven flashfabrikanten tænker, at det var da en pokkers masse lys, der
går til spilde (det er nu en sandhed med modifikationer, for spredning af
lyset giver bedre skygger). Så han indbygger en zoomfunktion i flashen, der
samler lyset på det areal, som objektivet dækker. Da lyset koncentreres på
1/9 af arealet, rækker det 3 gange så langt. Og det kan i visse situationer
være glimrende.

Men så kommer reklamemanden ind i billedet. Han ved, at mere sælger bedre -
uanset om det bare er mere luft! Så når lyset rækker tre gange så langt,
bliver ledetallet også tre gange så højt. For ikke at komme i konflikt med
forbrugervenlige markedsføringslove tilføjer han, at ledetallet er målt ved
105 mm. Det bekymrer ham ikke, for det er der sgu ingen, der lægger mærke
til alligevel. Selv Metz bruger metoden - pinligt!

Så, kære ven, træerne vokser ikke ind i himlen. Det er ikke en billig flash
med ledetal 50 - det er en billig flash med et søvnigt ledetal på 17, og så
stemmer pengene lige pludselig bedre.

Ledetal skal måles ved en udlysningsvinkel svarende til et 35 mm objektiv.
Basta. Hvis flashen har zoomfunktion kan det være udmærket, men det bliver
den ikke kraftigere af.

Ordentlige flash har en diffusionsforsats, der kan bringe den til at udlyse
et 28 mm objektivs billedvinkel. Brugsanvisningen - og beregningsskiven -
vil fortælle, at det selvfølgelig koster på ledetallet. Rækkevidden bliver
kortere.

Fra : BJ

Dato : 17-03-03 23:23

> [...]

> Basta. Hvis flashen har zoomfunktion kan det være udmærket, men det bliver

taktak - fin forklaring - men nu har jeg har bestil en Sigma EF-500 DG ST
til 1249 - kr. håber ikke det er noget skrammel. Og at de (www.photoshop.dk)
kan levere den til denne pris. Jeg så den til 1700 i PhotoCare i Silkeborg i
dag, så der er da penge at spare.

Mvh. Bo

Fra : jcjensen

Dato : 18-03-03 01:24

"BJ" <bo@pc.dk> wrote in

> [...]
> (www.photoshop.dk) kan levere den til denne pris. Jeg så den til 1700
> i PhotoCare i Silkeborg i dag, så der er da penge at spare.

Jeg kender slet ikke den pågældende flash. Det var bare bemærkningen om
lav pris i forhold til ledetal, der fik mig til at flyve i blækhuset. Hvis
noget er billigt, har det ofte en god og naturlig forklaring.

Held og lykke med din nye flash.

Med venlig hilsen
Jens Chr.