Hvordan bygger jeg et støjværn / en støjsk~
Fra : HA

Dato : 15-03-03 11:35

Vi har et hus som ligger ud til en befærdet vej. Støjen fra vejen gør at vi
ikke kan sidde i haven om sommeren. Derfor ønsket om at opføre et støjværn.

Umiddelbart er der to muligheder, man kan opføre et højt plankeværk beklædt
med massivt træ. Det giver en vis støjreduktion.

Endu bedre er det et opføre et plankeværk som indeholder en særlig fast type
rockwool som er specielt fremstillet til støjreduktion. Dette er en relativ
dyr løsning, men vist også mere effektiv end de fleste alternativer.

Vores have er ikke særlig stor så der er ikke plads til at opføre jordvolde
eller lign.

Vi er heller ikke særligt velhavende, så det skal helst være en type
støjværn man selv kan opføre.

Jeg har kigget på nettet, men der findes tilsyneladende ingen guides til
hvordan man selv bygger et støjværn.

Nogen forslag/ideer?

Fra : René Jørgensen

Dato : 15-03-03 12:44

> Jeg har kigget på nettet, men der findes tilsyneladende ingen guides til
> hvordan man selv bygger et støjværn.
>
> Nogen forslag/ideer?

Hvad med to lag trykimprægneret brædder, og så fylde hulrummet om med grus,
sand eller jord.

Denne faste masse vil tage mere støj end de to nævnte løsninger.

Og så husk at lave værnet så højt som muligt !

Der har forøvrigt været en artikel om støjværn i Berlinske søndag i år. Jeg
mener at det var noget med en murstens væg.

Hilsen

René

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 16-03-03 20:44

> Hvad med to lag trykimprægneret brædder, og så fylde hulrummet om med
grus,
> sand eller jord.

Det er en god løsning, men meget vanskelig fordi sandet/grusen synker med
tiden og sprænger langsomt hegnet. Det har jeg set to gange før.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : HA

Dato : 18-03-03 09:12

Jeg vil prøve at få fat i den artikelserie du snakker om. Men umiddelbart
vil jeg helst undgå mursten, da jeg ikke ved hvordan man skal fundamentere
m.m. Så virker det mere tilgængeligt at grave nogle huller til nogle
kraftige hegnspæle.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 16-03-03 20:52

> [...]
relativ
> dyr løsning, men vist også mere effektiv end de fleste alternativer.

Den løsning har jeg hørt godt om, en reduktion på 30 dB er vist at forvente.
Hvis det er et hegn med 100 mm stolper beklædt med brædder og 100 mm facade
batts imellem.

> Vi er heller ikke særligt velhavende, så det skal helst være en type
> støjværn man selv kan opføre.

Den nævnte type er et oplagt gør-det-selv projekt.

Fra : HA

Dato : 18-03-03 09:10

Og rockwoolen suger ikke fugt og synker heller ikke sammen. Så bortset fra
omkostningerne til den specielle rockwool (som i vores tilfælde vist godt
kan løbe op i 30.000 kr.) er der vist flere fordele ved denne løsning.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 17-03-03 11:23

> Nogen forslag/ideer?

2 lag 10 mm armeringsnet med 20 cm's mellem rum. Indvendigt forer du med en
fiberdug, og fylder op med sphagnum.
Lidt pil, eller nogle klatreplanter på ydersiden giver lidt miljø.

/Nygaard

Fra : HA

Dato : 18-03-03 09:07

Kan man holde armeringsnettet oppe/sammen med træstolper? Kender du nogen
som selv har bygget et støjværn af denne type?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-03-03 09:37

"HA" <ngadresse@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man holde armeringsnettet oppe/sammen med træstolper? Kender du nogen
> som selv har bygget et støjværn af denne type?

Beskrivelsen minder om den, der er brugt på en af ringgaderne i Århus.
De har næppe "selv" bygget det, men måske kunne du hente inspiration her?
Eller vurdere, om det færdige resultat falder i din smag?

Hilsen Inger

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-03-03 10:00

"HA" <ngadresse@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man holde armeringsnettet oppe/sammen med træstolper? Kender du nogen
> som selv har bygget et støjværn af denne type?

Jeg læste en artikkel i JP for et par år siden, hvor man havde brugt den
metode til at lave et støjværn omkring en børnehave ude på Djursland. Deres
hegn var 1,80 m højt, og var ikke "trekantet" lige som dem oppe på ringvejen
i Århus, men ca. 20 cm. (måske lidt mere) hele vejen op...

Jeg har selv overvejet at lave et, men er stadig kun i designfasen.
Jeg er nået frem til at der skal bruges nogle meget solide stolper, der er
sat i beton. Jeg regner med at have ca. 2 m mellem stolperne.
Man skal sikre at der er huller i bunden så regnvand kan komme ud.

/Nygaard

Fra : HA

Dato : 18-03-03 13:59

Hvad med armeringsnet, er det mon dyrt? Det er vel sådan noget man bruger
ved støbning af store betonelementer.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-03-03 14:37

"HA" <ngadresse@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med armeringsnet, er det mon dyrt? Det er vel sådan noget man bruger
> ved støbning af store betonelementer.

Det er ikke så galt. Jeg fik leveret noget til at lave et gulv sidste år.
Det kostede 8 kr / m2 for (i 8 mm udgaven).

/Nygaard