Forståelse af §126 stk 1 nr 1 i færdselslo~
Fra : Torben

Dato : 15-03-03 10:20

Hej NG,

Er her mon en venlig sjæl som kan hjælpe mig med at forstå §126 stk. 1 nr. 1
i færdselsloven ?. Med andre ord, hvad betyder det på godt Dansk ?.
§ 126. Retten til at føre de i § 125 nævnte køretøjer skal endvidere
frakendes føreren af et sådant køretøj, såfremt han:

1) under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden har
voldt skade på person eller ting eller fremkaldt fare herfor,

Sagen er at jeg har fået en indkaldelse til Københavns Byret ifm med
overtrædelse af §26 stk 3, hvorefter brevet slutter med følgende sætning

"I medfør af færdselsloven §126 stk. 1, nr. 1 nedlægges envidere påstand on
betinget frakendelse af førerretten"

Hvordan kan jeg fortolke dette ?.

Tak på forhånd

Torben

PS :

Svar gerne både i NG, og på mail

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-03-03 10:32

"Torben" <torben.jensen@city.dk> skrev:

> [...]
> fremkaldt fare herfor,
>
> Sagen er at jeg har fået en indkaldelse til Københavns Byret ifm

Altså overtrædelse af ubetinget vigepligt.

> [...]
>
> "I medfør af færdselsloven §126 stk. 1, nr. 1 nedlægges envidere
> påstand on betinget frakendelse af førerretten"

At politiet vil have frakendt dit kørekort betinget fordi du har været
til fare for andre. Dvs. hvis du laver en ny færdselslovsovertrædelse
indenfor en given periode så ryger dit kort, hvis jeg ikke tager meget
fejl.

--
Morten http://miljokemi.dk
Statistik: dk.videnskab.jura februar 2003

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-03-03 11:03

Morten Bjergstrøm skrev Lørdag den 15. marts 2003 10:31 i dk.videnskab.jura:

> [...]
> til fare for andre. Dvs. hvis du laver en ny færdselslovsovertrædelse
> indenfor en given periode så ryger dit kort, hvis jeg ikke tager meget

Selvom det er en betinget frakendelse, så er det da normalt at man skal op til
ny terio og praktisk prøve?

Og hvis man ikke består denne inden for øhe er det 3 gange, så ryger hele
kortet. Forstået således, en der har kørekort til B + C + D + E og erhvervs
til B + D, som laver en færselslovovertrædelse der medføre betinget
frakendelse, mens han køre en alm. personbil, skal op i sådan en til de
orinterende prøver, dumper han 3 gange, så skal han tage alle katalogierne om
igen.

Eller var der noget specielt gældene for den tiderliger kolega (for vel 7-8 år
siden) som var lige ved at miste hans store + erhvervskort, fordi han dumpede
(mener det var) 2 gange?

Ivar Madsen

Fra : Thomas N

Dato : 15-03-03 11:10

hak
> [...]
> orinterende prøver, dumper han 3 gange, så skal han tage alle katalogierne
hak

Tjaa... lyder det ikke meget rimeligt?
Jeg ved ikke om det faktisk hænger sådan sammen, men det lyder da rimeligt i
mine ører.

Thomas

Fra : Torben

Dato : 16-03-03 08:44

Tak for alle jeres gode svar,

jeg tror at jeg er blevet en anelse klogere

Torben

Fra : Reino Andersen

Dato : 15-03-03 12:21

Torben skrev:

> [...]
> overtrædelse af §26 stk 3, hvorefter brevet slutter med følgende sætning
>
> "I medfør af færdselsloven §126 stk. 1, nr. 1 nedlægges envidere påstand

Det tyder på, at du har været involveret i et færdselsuheld, hvor du ikke
har overholdt din ubetingede vigepligt.

> Hvordan kan jeg fortolke dette ?.

At du, hvis du bliver dømt, bliver frakendt førerretten betinget
(typisk 3 år). Du skal derfor i henhold til § 60, stk. 3 op til en
kontrollerende køreprøve og bestå denne for at bevare førerretten.

Består man ikke prøven første gang, eller undlader man at gå op til prøven,
vil førerretten blive inddraget. Da prøven består af en teoretisk og en
praktisk prøve, vil førerretten således blive inddraget såfremt man ikke
består teoriprøven eller den praktiske prøve.

Hvis man 3 gange har aflagt kontrollerende køreprøve uden at bestå, eller
der forløber 3 eller mere, før prøven bestås, skal eventuelle yderligere
prøver bestås til alle de kategorier, som man ønsker at generhverve kørekort
til.

Hvis man i prøvetiden begår endnu en forseelse, som i sig selv ville have
givet en betinget frakendelse, bliver førerretten frakendt ubetinget.

--
Reino