/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Molycote i kardan
Fra : Jørgen K. Pedersen


Dato : 15-03-03 09:04

Hej
Hvad er Molycote, og hvad gavn gør det?
Min MC smed har fortalt mig det ikke er nødvendig med det i kardannen.
Syntetisk 80/90 er efter hans mening ok. Nu havde han det ikke på hylden, så
jeg er lidt usikker på om det nu kan passe, hvorfor står det ellers i
instruktionen?

Mvh
Kippis



 
 
p.jarnbak (15-03-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 15-03-03 09:59


"Jørgen K. Pedersen" <Kippis@mail.dk> wrote in message
news:3e72de8c$0$42652$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
> Hvad er Molycote, og hvad gavn gør det?
> Min MC smed har fortalt mig det ikke er nødvendig med det i kardannen.
> Syntetisk 80/90 er efter hans mening ok. Nu havde han det ikke på hylden,

> jeg er lidt usikker på om det nu kan passe, hvorfor står det ellers i
> instruktionen?
Nu ved jeg ikke hvad for en cykle det er,men normalt bruger man nok molykote
til at smøre kardan akslen der hvor den går på strålerne til bagtøjet og
ikke i
olien.
Hej Palle.



Ib Jakobsen (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 15-03-03 12:01

"p.jarnbak" wrote:

> Nu ved jeg ikke hvad for en cykle det er,men normalt bruger man nok molykote
> til at smøre kardan akslen der hvor den går på strålerne til bagtøjet og
> ikke i olien.

Hvis det er en BMW K-model. Så kan det kraftigt anbefales. Der er mange
fortilfælde for at de smutter.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



p.jarnbak (15-03-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 15-03-03 11:16


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:3E7307FB.B8A9E65D@post.tele.dk...
> "p.jarnbak" wrote:
>
> > Nu ved jeg ikke hvad for en cykle det er,men normalt bruger man nok
molykote
> > til at smøre kardan akslen der hvor den går på strålerne til bagtøjet og
> > ikke i olien.
>
> Hvis det er en BMW K-model. Så kan det kraftigt anbefales. Der er mange
> fortilfælde for at de smutter.
Jep,har selv købt en hvor der kun var rust tilbage af strålerne.
Hej Palle.



Preben Riis Sørensen (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 15-03-03 22:01


p.jarnbak <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3e730aa8$0$204$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
> news:3E7307FB.B8A9E65D@post.tele.dk...
> > "p.jarnbak" wrote:
> >
> > > Nu ved jeg ikke hvad for en cykle det er,men normalt bruger man nok
> molykote
> > > til at smøre kardan akslen der hvor den går på strålerne til bagtøjet
og
> > > ikke i olien.
> >
> > Hvis det er en BMW K-model. Så kan det kraftigt anbefales. Der er mange
> > fortilfælde for at de smutter.
> Jep,har selv købt en hvor der kun var rust tilbage af strålerne.
> Hej Palle.
>
>

I hvert fald må der ikke bruges kobberfedt på BMW bageste drev, så opstår
der tæring.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Hans Joergensen (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 15-03-03 20:52

p.jarnbak wrote:
> Nu ved jeg ikke hvad for en cykle det er,men normalt bruger man nok molykote
> til at smøre kardan akslen der hvor den går på strålerne til bagtøjet og
> ikke i
> olien.

Svjh er der en del Nimbus-folk der godt kan li' at benytte lidt
molykote i bagtøjet, men den bliver jo så vist også smurt med fedt,
og ikke olie..

// Hans, der har kørt 270km med 75km/t i gennemsnit idag, ifølge
cykelcomputeren ;)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Hans Joergensen (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 16-03-03 00:44

Hans Joergensen wrote:
> Svjh er der en del Nimbus-folk der godt kan li' at benytte lidt
> molykote i bagtøjet, men den bliver jo så vist også smurt med fedt,
> og ikke olie..

Og forresten bruger den Nimbus-gut jeg kender det også til
ventilerne :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Erik Dalby Christens~ (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Erik Dalby Christens~


Dato : 16-03-03 00:18

On Sat, 15 Mar 2003 09:04:26 +0100, "Jørgen K. Pedersen"
<Kippis@mail.dk> wrote:

>Hej
>Hvad er Molycote, og hvad gavn gør det?
>Min MC smed har fortalt mig det ikke er nødvendig med det i kardannen.
>Syntetisk 80/90 er efter hans mening ok. Nu havde han det ikke på hylden, så
>jeg er lidt usikker på om det nu kan passe, hvorfor står det ellers i
>instruktionen

Molycote tilrådes af diverse eksperter til steder hvor tandhjul- gear
etc arbejder under pres/tryk. (Hvad tandhjul/gear vel normalt gør...)

Har tilsat det separat til kardanolien på min Guzzi LM3 i den tid jeg
har haft den. Det skal man gøre ref instruktionsbog/specialister.
20 ml til et kardanhus. (Mener osse BMW generelt har anbefalet det)
Købte det i små bøtter fra Tyskland. Nu i år havde jeg så ikke lige
mere stående i værkstedet og checkede så lidt rundt, om ikke der var
en smartere måde at få det sk... molycote kastet ned i kardanen på.
(Sviner lidt hvis man ikke passer på - En væltet dåse er surt show)

Bruger nu et MOTUL hypoid gearolieprodukt (købt herhjemme hos FA- Moto
i Brønshøj) hvori der er allerede er forblandet molycote.
Derudover bruger jeg så molycote FEDT på kardankryds-kardankobling
whatever.








>

--
Ha' det - Erik DC (Email - fjern x'erne)
LM3+SR500

Richard (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 16-03-03 21:42

Jørgen K. Pedersen wrote:
> Hvad er Molycote, og hvad gavn gør det?

Molycote er et varemærke - et brand på godt nydansk - af fedt og olier,
der indeholder molybdændisulfid; produkterne omtales dagligt som
grafitfedt/olie. Grafitten er smørende selv i tør stand og er derfor
velegnet til steder, der er vanskelige at smøre, og hvor et stort
anlægstryk presser olien/fedtet væk.

> Kippis
"Hölliken-kölligen"


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


Martin Sørensen (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 16-03-03 22:27

>> Hvad er Molycote, og hvad gavn gør det?
> Molycote er et varemærke - et brand på godt nydansk - af fedt og
> olier, der indeholder molybdændisulfid; produkterne omtales dagligt
> som grafitfedt/olie.

Ikke nødvendigvis. Molykote kan også være kobberfedt eller andre former for
fedt. På den jeg har liggende foran mig, står der ikke noget om
molybdændisulfid, og det er kobberfedt.

--
signing off.. Martin Sørensen



Richard (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 16-03-03 22:34

Martin Sørensen wrote:
> Ikke nødvendigvis. Molykote kan også være kobberfedt eller andre former for
> fedt. På den jeg har liggende foran mig, står der ikke noget om
> molybdændisulfid, og det er kobberfedt.

Der kan man se - produktudvikling - beklager :)


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


Steen Gruby (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 16-03-03 22:43

On Sun, 16 Mar 2003 21:42:27 +0100, Richard
<richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote:

Hej.
>
>Molycote er et varemærke - et brand på godt nydansk - af fedt og olier,
>der indeholder molybdændisulfid; produkterne omtales dagligt som
>grafitfedt/olie. Grafitten er smørende selv i tør stand og er derfor
>velegnet til steder, der er vanskelige at smøre, og hvor et stort
>anlægstryk presser olien/fedtet væk.
>
Helt enig
Molykote kendes også under navnet molybdænsulfid, og er fedt/olie
tilsat grafit.
Jeg benytter Molykote til at smøre Waste Gare akslen på min turbo med.
Årsagen er, at fedtet bliver brændt af, men grafitten forbliver, og
smører helt fint i sig selv.
Jeg har lavet en lille ændring med en smørenippel i turboen, idet den
meget kendt fejl på XN85 er, at Waste Gaten sætter sig, hvilket giver
en finurlig sideeffekt.
Den trækker helt vildt til ca. 7000 RPM, hvor over charge sikringen
slår til og skyder al strøm til motoren ned, så fra at hænge i
håndtagene kigger man direkte i forlygten, og når så trykket har lagt
sig tager fanden ved dyret igen.
Når man først har prøvet det findes der ret hurtigt en løsning på
problemet

Når vi nu er ved grafit:
Så er det det ultimative smøremiddel til låse - Altså ren grafitpulver
uden olie eller fedt.
Olie og fedt stivner i kølige omgivelser og så er det man står og
varmer nøglen med en lighter
Og til bowdentræk (kabler) er ren grafit også det rigtige middel.
Nul olie og nul fedt - Olie og fedt har det med at blive gammel og
stift og så er det at bowdentrækkene begynder at blive træge.
Når jeg "ordner" låsene i bilen bliver de totalt rengjorte og smurt
med grafitpulver - Det holder meget længe.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Bent Erik Thomsen (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Bent Erik Thomsen


Dato : 16-03-03 23:23

Steen Gruby wrote:


<snip>

> Når vi nu er ved grafit:
> Så er det det ultimative smøremiddel til låse - Altså ren grafitpulver

<snip>

> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> oz9zi@(no.spam)gruby.dk
> www.gruby.dk


Jeg har før ledt efter det.
Hvor kan man købe det (helst i små portioner ...)

mvh
--
Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
1980 Suzuki GS850GT
1992 Golf TD(i)
bmt@poet.dk



Steen Gruby (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 16-03-03 23:32

On Sun, 16 Mar 2003 23:23:01 +0100, "Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk>
wrote:

Hej Bent.
>
>Jeg har før ledt efter det.
>Hvor kan man købe det (helst i små portioner ...)
>
Jeg ved det faktisk ikke.
Jeg har fået en portion af en bekendt som rækker et stykke tid.
Jeg ville forsøge mig hos den lokale (auto) låsesmed.
Jeg har det det i små plasticflasker på tankstationer tidligere, men
det er nok slut.
På en "tankstation" kan man få alt til en glad aften, men intet til
køretøjer

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Bent Erik Thomsen (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Bent Erik Thomsen


Dato : 16-03-03 23:36

Steen Gruby wrote:
> On Sun, 16 Mar 2003 23:23:01 +0100, "Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk>
> wrote:
>
> Hej Bent.
>>
>> Jeg har før ledt efter det.
>> Hvor kan man købe det (helst i små portioner ...)
>>
> Jeg ved det faktisk ikke.
> Jeg har fået en portion af en bekendt som rækker et stykke tid.
> Jeg ville forsøge mig hos den lokale (auto) låsesmed.
> Jeg har det det i små plasticflasker på tankstationer tidligere, men
> det er nok slut.
> På en "tankstation" kan man få alt til en glad aften, men intet til
> køretøjer
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> oz9zi@(no.spam)gruby.dk
> www.gruby.dk

Det vil sige, at hvis jeg falder over en 20 kilos dåse er der basis for at
blive grafitpusher og sælge det i små poser
til 50 kroner pr gram ?

mvh

--
Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
1980 Suzuki GS850GT
1992 Golf TD(i)
bmt@poet.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408633
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste