Frostsikre havekrukker
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-03-03 22:32

Jeg kiggede på krukker idag. Jeg troede ikke at en krukke var frostsikker,
med mindre den var med skrå kant, så den udvidede jord kunne krybe ovenud.
Det lod ikke til at være tilfældet, og der var endda en rund vandtønde i
keramik der var angivet at kunne tåle frost. Det kan den vel ikke med mindre
den er tømt, eller? Måske det samme gælder for krukkerne, at de kun er
frostsikre som tømte? I så fald er det jo værdiløst, så det er vel ikke
tilfældet. Hvad er kriteriet så på frostsikker keramik?

Jeg vil egentlig hellere lave noget selv, altså en eller anden form på at
skjule/tætne et jerngitter. Evt. kombineret med at lave 'krukken' højt, og
så lade noget gro og dække det nederste af gitteret. Gode ideer?

Tillægs: Hvordan vander man skånsomst/smartest tilsåede potter og helt små
spirer, hvis man ikke benytter undervanding?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-03-03 05:19

On Fri, 14 Mar 2003 22:32:06 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>frostsikre som tømte? I så fald er det jo værdiløst, så det er vel ikke
>tilfældet. Hvad er kriteriet så på frostsikker keramik?

Det har noget at gøre med hvor hårdt de er brændt. Selve krukken må ikke
kunne suge for meget vand. En almindelig rødlerspotte vil suge en del
fugt til sig som vil få den til at smuldre totalt hvis den står ude i
frostvejr mens den er våd. En frostsikker havekrukke kan ikke suge ret
meget vand til sig.

Man kan dog i sjældne tilfælde komme ud for at krukker er brændt _for_
hårdt, så den lille smule vand de alligevel kan indeholde, simpelthen
ikke kan kommer ud igen.

Vandkrukker behøver man heller ikke at tømme om vinteren, de skal evt.
hæves lidt fra underlaget så man er helt sikker på at overskydende vand
kan løbe fra, men ellers klarer de skam nok en vinter. Selv om de buer
indad.

>Tillægs: Hvordan vander man skånsomst/smartest tilsåede potter og helt små
>spirer, hvis man ikke benytter undervanding?

En forstøversprøjte. Hvis du bruger en af dem man kan pumpe tryk i på
forhånd, så slipper du for krampe i fingrene.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-03 21:43

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
>
> En forstøversprøjte. Hvis du bruger en af dem man kan pumpe tryk i på
> forhånd, så slipper du for krampe i fingrene.

Vil det sige at den frosne jord ikke kan presse potten i stykker? (Jeg
formoder at jord udvider sig ved frysning).

2. Ja sprøjten må være løsningen. Jeg må have giftsprøjten skyllet, den er
heller ikke rigtig i sving mere.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-03-03 23:20

On Sat, 15 Mar 2003 21:43:24 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Vil det sige at den frosne jord ikke kan presse potten i stykker? (Jeg
>formoder at jord udvider sig ved frysning).

Tjooo... det kan det sikkert godt, hvis det er vådt nok. Men jeg vil
påstå at det hører til sjældenhederne.

>2. Ja sprøjten må være løsningen. Jeg må have giftsprøjten skyllet, den er
>heller ikke rigtig i sving mere.

Det var da et nobelt formål i hvert fald