Andet multimedie
bentjuul 3670
Pantone 300 bl
Fra : Tomasz

Dato : 14-03-03 21:24

Hej
Er der noget som har hørt om Panton farve 300 bl. Jeg kunne slet ikke finde
noget bl og hvad det står for. Man hvis det findes, hvad kan være den
tætteste definition i CMYK.
MVH
Tomasz

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 14-03-03 21:46

Hej Tomasz

Mig bekendt er der ingen Pantone farver som har betegnelsen bl. efter sig.
Jeg har bl mistænkt for at stå for blå, da Pantone 300 er en blå farve.

Du skal vide at jeg er trykker, og det er på baggrund af det jeg stiller dig
nedenstående spørgsmål.

Er du igang med at designe noget brevpapir etc. For hvis du er igang med
det, så vil det blive en bekostelig affære for din kunde, hvis du definerer
P300 som CMYK - men her har du formlen for P300 C:100 M:43 Y:0 K:0

Mvh
Anders

Indlæg fra DIGIT kommenteres ikke

Fra : Tomasz

Dato : 15-03-03 01:12

> Du skal vide at jeg er trykker, og det er på baggrund af det jeg stiller
dig
> nedenstående spørgsmål.

Tak for svaret.
Det var bare en medarbejder i en reklamebureau som ville binde mig i det
der. Jeg ville bare sikre mig.
I sidste uge var det en kunde som skulle have tryk i en speciel grå nuance.
Der blev skrevet navn på farven som jeg aldrig havde set for. Jeg fandt den
på Google hos Triumph på en af deres bh
Hilsner
Tomasz

Fra : KNL DtP

Dato : 15-03-03 11:20

"Anders Rehhoff" <artryk@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er du igang med at designe noget brevpapir etc. For hvis du er igang med
> det, så vil det blive en bekostelig affære for din kunde, hvis du definerer
> P300 som CMYK - men her har du formlen for P300 C:100 M:43 Y:0 K:0

....ok, dumt spørgsmål Hvorfor er bli'r det dyrt at anvende lige netop den farve? Er
det fordi der skal bruges 100% Cyan? Jeg troede egentlig, at prisen var det samme,
uanset hvilken CMYK farve man ønskede at anvende i en tryksag!?!?
--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 15-03-03 13:15

> [...]
det samme,
> uanset hvilken CMYK farve man ønskede at anvende i en tryksag!?!?

Hej Kristian

Et lille eksempel: Hvis du skal have et stykke brevpapir i farven sort og
P300, dvs at det egentligt er en 2 farvet tryksag.
Hvis du definerer P300 som CMYK, så skal trykkeren bruge en trykplade med
Cyan (1 farve) og en trykplade med Magenta (2 farve) + en trykplade med sort
(3 farve). Det betyder at (hvis trykkeren har en 1 farvet maskine) papiret
skal 3 gange gennem trykmaskinen, (2 farvet trykmaskine = 2 gange gennem
Tryk maskinen).

Hvis du definerer farven som en pantone farve, og derved lader trykkeren
blande farven til trykværket, så kan han nøjes med at køre papiret gennem
maskinen 1 gang (2 farvet trykmaskine). Desto mere arbejde der er ved at
producere en tryksag, desto dyrer er den.