/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Wobble
Fra : Tom


Dato : 14-03-03 20:20

Hejsa håber nogen kan være behjælpelig med lidt info.

Jeg har lagt mærke til at når man lægger sig ned i et sving (ikke meget) kan
jeg mærke cyklen wobler en smule.
Når man kører en 50 stykker og slipper håndtaget, vil cyklen efter kort tid
også begynde at woble igen.

Jeg har hevet og sledet i forgaflen uden at finde slør, samt rykke i
forhjulet med samme resultat. Kunne det være
dækket der er problemet ?

Mvh

Thomas



 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (14-03-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 14-03-03 20:38

> Jeg har lagt mærke til at når man lægger sig ned i et sving (ikke meget)
kan
> jeg mærke cyklen wobler en smule.
>
> Jeg har hevet og sledet i forgaflen uden at finde slør, samt rykke i
> forhjulet med samme resultat. Kunne det være
> dækket der er problemet ?

Hej Thomas

Selv om der ikke er slør i forgaflen kan din kronrørslejer godt være slidt
op. Hvis du løfter cyklen op, så forhjulet er ubelastet, og så du drejer
styret fra side til side, så må styret ikke gå i ryk. Det kan også være et
dårligt monteret bagagerack, der sætter cyklen i svingninger.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Ole Larsen (14-03-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 14-03-03 22:03


Tom <oconnordk@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e722b4b$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa håber nogen kan være behjælpelig med lidt info.
>
> Jeg har lagt mærke til at når man lægger sig ned i et sving (ikke meget)
kan
> jeg mærke cyklen wobler en smule.
> Når man kører en 50 stykker og slipper håndtaget, vil cyklen efter kort
tid
> også begynde at woble igen.
>
> Jeg har hevet og sledet i forgaflen uden at finde slør, samt rykke i
> forhjulet med samme resultat. Kunne det være
> dækket der er problemet ?
>
> Mvh
>
> Thomas

Det du beskriver er vist det, tyskerne kalder et eller andet
"lenker-flattern"? og
englænderne "shimmy". Aner ikke hvad det hedder på Dansk, men wobling
eller pendling er det ikke.Har jeg ret, er det ikke altid så let at fjerne.
På Motorrads
site er en artikel om det vist nok under technik eller tips.
Min gør det også, men efter samtale med en seriøs mekaniker, gør jeg ikke
noget
ved det ( undtaget ikke at slippe styret ved den ret lave hastighed - ca. 70
km/t i mit
tilfælde ) Det forsvinder jo ved højere fart.
Forskellige dæktyper skulle - også på dettte felt - have forskellig effekt
på forskellige cykler.

MVH
Ole


Schneider (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Schneider


Dato : 15-03-03 17:38


"Tom" <oconnordk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e722b4b$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa håber nogen kan være behjælpelig med lidt info.
>
> Jeg har lagt mærke til at når man lægger sig ned i et sving (ikke meget)
kan
> jeg mærke cyklen wobler en smule.
> Når man kører en 50 stykker og slipper håndtaget, vil cyklen efter kort
tid
> også begynde at woble igen.
>
> Jeg har hevet og sledet i forgaflen uden at finde slør, samt rykke i
> forhjulet med samme resultat. Kunne det være
> dækket der er problemet ?
>
> Mvh
>
> Thomas

Jeg har haft en Honda CB 900 Bol'Dor som gjorde det i 2 tilfælde:
1) Ved hastigheder over 160 km/t
2) Når jeg krydsede de hvide striber på kørebanen, gav den et wobble fra
sig.

Til Bol'Dor findes der en forgaffelbro, som kan købes ved alle MC
forhandlere. Denne er den nemlig ikke født med desværre.
Dette afhjalp begge mine problemer med det samme. Den blev simpelthen
anderledes stiv i længdeaksen og meget mere behagelig at køre på.

Jeg har en kammerat hvis MC havde tendens til det samme. Det er en XJ900.
Det var simpelthen bagdækket som var kørt fladt ved for meget ligeudkørsel.
(Svært at se p.g.a. hans dæktype.) Efter dækskift var der ingenting.

Held og lykke.

Med venlig hilsen

John Schneider
Kolding



Henrik Damgaard (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Damgaard


Dato : 15-03-03 18:21


"Schneider" <schneider@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3e7356c3$0$42635$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Tom" <oconnordk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3e722b4b$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hejsa håber nogen kan være behjælpelig med lidt info.
> >
> > Jeg har lagt mærke til at når man lægger sig ned i et sving (ikke meget)
> kan
> > jeg mærke cyklen wobler en smule.
> > Når man kører en 50 stykker og slipper håndtaget, vil cyklen efter kort
> tid
> > også begynde at woble igen.
> >
> > Jeg har hevet og sledet i forgaflen uden at finde slør, samt rykke i
> > forhjulet med samme resultat. Kunne det være
> > dækket der er problemet ?
> >
> > Mvh
> >
> > Thomas
>
Jeg har oplevet at man på BMW'er ( /6 & /7) kan have strammet kronrørslejet
en anelse for meget, hvilket har medført (øget) tendens til woblen.
Ellers er den med bagdækket eller senere forkert ferielast en rimelig
mulighed.

Mvh
Henrik Damgaard



Armand (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-03-03 01:37


Schneider <schneider@adslhome.dk> skrev i en
news:3e7356c3$0$42635$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Jeg har en kammerat hvis MC havde tendens til det samme. Det er en XJ900.
> Det var simpelthen bagdækket som var kørt fladt ved for meget
> ligeudkørsel. (Svært at se p.g.a. hans dæktype.) Efter dækskift var der
ingenting.

Og netop dét matcher fint med beskrivelsen á: "ved begrænset nedlægning"
hvor man i praksis kommer op at køre på den "skarpe kant" imellem den
nedslidte del og det friske gummi på siden!!

Et forkert slidbillede på fordækket á: "spids-slidning" (=tilbagestående
mønster i midter-rillen imens at mønsteret umiddelbart på begge sider deraf
er nedslidt!), hvilket forårsages af for lavt dæktryk, medfører ligeledes
urolighed når man i kurver kommer til at "køre på kanten".
Spidsslidning forværrer tillige tendensen til at styret slår hårdt til begge
sider ved påløb omkring 70-60 km/t!!

I begge tilfælde gælder det at der kræves nyt dæk :-|

--
Armand





Esben Bøll (17-03-2003)
Kommentar
Fra : Esben Bøll


Dato : 17-03-03 08:49

Jeg har en XJ900 den laver uldstændigt det samme.
jeg har skiftet indmad i forgaffel
skiftet kronrørlejer og der er ikke slør i forgaffel eller bagtøj.
så nu skal jeg have skiftet dæk.
så mon ikke det hjælper.
Har fået at vide at nogle cykler er meget følsomme over for dæktyper.

Er der noget som har et godt råd hvilke dæk jeg skal købe til min XJ900 "83.
JEg kører i øjeblikket med et par michelin dæk.

MVh Esben Bøll

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:b50h3e$a3e$15@news.cybercity.dk...
>
> Schneider <schneider@adslhome.dk> skrev i en
> news:3e7356c3$0$42635$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Jeg har en kammerat hvis MC havde tendens til det samme. Det er en
XJ900.
> > Det var simpelthen bagdækket som var kørt fladt ved for meget
> > ligeudkørsel. (Svært at se p.g.a. hans dæktype.) Efter dækskift var der
> ingenting.
>
> Og netop dét matcher fint med beskrivelsen á: "ved begrænset nedlægning"
> hvor man i praksis kommer op at køre på den "skarpe kant" imellem den
> nedslidte del og det friske gummi på siden!!
>
> Et forkert slidbillede på fordækket á: "spids-slidning" (=tilbagestående
> mønster i midter-rillen imens at mønsteret umiddelbart på begge sider
deraf
> er nedslidt!), hvilket forårsages af for lavt dæktryk, medfører ligeledes
> urolighed når man i kurver kommer til at "køre på kanten".
> Spidsslidning forværrer tillige tendensen til at styret slår hårdt til
begge
> sider ved påløb omkring 70-60 km/t!!
>
> I begge tilfælde gælder det at der kræves nyt dæk :-|
>
> --
> Armand
>
>
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (17-03-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 17-03-03 08:59

> Er der noget som har et godt råd hvilke dæk jeg skal købe til min XJ900
"83.
> Jeg kører i øjeblikket med et par michelin dæk.

Hej Esben

Til touring i tørvejr vil jeg anbefale Michelin Macadam 50. Hvis du vil køre
lidt mere sportsligt, eller kører ofte i regnvejr vil jeg anbefale
Bridgestone BT 45 eller Metzeler ME330/550.

Forresten her i gruppen er det almindelig høflighed at skære det overflødige
af det indlæg man svarer på væk, og selv svare neden under, lige som jeg har
gjort her.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Armand (17-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-03-03 16:11


Esben Bøll <ebo@tdc.dk> skrev i en
news:3e757ddd$0$42551$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har en XJ900 den laver uldstændigt det samme.
> jeg har skiftet indmad i forgaffel
> skiftet kronrørlejer og der er ikke slør i forgaffel eller bagtøj.
> så nu skal jeg have skiftet dæk.
> så mon ikke det hjælper.
> Har fået at vide at nogle cykler er meget følsomme over for dæktyper.
>
> Er der noget som har et godt råd hvilke dæk jeg skal købe til min XJ900
"83.
> JEg kører i øjeblikket med et par michelin dæk.

Før du alene giver dækkene skylden, så prøv lige engang at flugte dækkenes
fælles retning (sporingen)!
Hvis ikke at du har overblikket til at måle med tråd eller skinne samt
tommestok, så er det enkelt at sidde på hug og vurdere om modellen "kører
ved siden af sig selv" når en makker kører med 50+ km/t (=over
slingre-området) imod dig på den: Bagdækket er traditionelt bredere end
fordækket og derfor skal man mindst(!) kunne se lidt bagdæk på begge sider
af
fordækket!

Sporer hjulene ikke er det noget lort, derved at kardantrækkeren ikke har en
opspænding ved bagakslen, hvor man kan justere baghjulet

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408634
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste