/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Kan Intersport afvise at tage en vare retu~
Fra : Nicolai


Dato : 14-03-03 13:41

Jeg har ikke kassen til mine nyindøbte fodboldstøvler. - Nu vil Intersport ikke tage dem retur.
Jeg har dog bon'en hvor der tydeligt står 14 dages fuld returret. Er deres sag god nok?

På forhånd tak.

--

Med venlig hilsen / Best regards
Nicolai

(Fjern nospam og de store bogstaver i adressen...)



 
 
Jógvan Lindenskov (14-03-2003)
Kommentar
Fra : Jógvan Lindenskov


Dato : 14-03-03 14:02


"Nicolai" <nifonewsFJERNDETTE@tiscali.dk> wrote in message
news:c5kca.126613$Hl6.11314931@news010.worldonline.dk...
> Jeg har ikke kassen til mine nyindøbte fodboldstøvler. - Nu vil Intersport
ikke tage dem retur.
> Jeg har dog bon'en hvor der tydeligt står 14 dages fuld returret.

>Er deres sag god nok?

Ja, det er den i den grad. Det at de overhovedet har den service at du kan
retunere varer, er ud over hvad loven kræver. (medmindre der er tale om
fjernsalg, f.eks. internet-køb)

Hvordan kan du forvente at retunere en vare uden emballagen? OK, måske er en
skotøjsæske ikke så svært for dem at skaffe, men alligevel.

Er du sikker på at der på et skilt ikke også stod at de kun tog vare retur i
original emballage? Og du havde vel heller ikke glemt kvitteringen?

/Jógvan Lindenskov



Nicolai (14-03-2003)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 14-03-03 14:31


> Hvordan kan du forvente at retunere en vare uden emballagen? OK, måske er en
> skotøjsæske ikke så svært for dem at skaffe, men alligevel.
Håbede kun, derfor jeg spurgte herinde...

> Er du sikker på at der på et skilt ikke også stod at de kun tog vare retur i
> original emballage? Og du havde vel heller ikke glemt kvitteringen?

De har vidst ingen skilte ang det :)


Men tak for alle de gode svar.



Nicolai (14-03-2003)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 14-03-03 14:32

Som sagt, tak for alle de fine og ikke mindst hurtige svar.

Jeg tror jeg opgiver - lidt nedtur - men så blev jeg så klog :)



Per Christoffersen (14-03-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 14-03-03 15:01


"Nicolai" <nifonewsFJERNDETTE@tiscali.dk> wrote in message
news:qRkca.126629$Hl6.11317604@news010.worldonline.dk...
> Som sagt, tak for alle de fine og ikke mindst hurtige svar.
>
> Jeg tror jeg opgiver - lidt nedtur - men så blev jeg så klog :)

Hvis du vil gøre noget ved det, kan du klage til Forbrugerklagenævnet. Det
koster 80 kr., og kræver, at støvlerne kostede mere end 500 kr.

/Per



Bertel Lund Hansen (14-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-03-03 15:52

Per Christoffersen skrev:

>Hvis du vil gøre noget ved det, kan du klage til Forbrugerklagenævnet. Det
>koster 80 kr., og kræver, at støvlerne kostede mere end 500 kr.

Det vil jeg fraråde. Den eneste fejl butikken kan have begået, er
ikke tydeligt nok at have meddelt en betingelse for den service
de tilbyder. Alternativet er jo normalt nul returret.

Det spiller så lidt ind hvor væsentlig returretten var for at
køber ønskede at handle.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Siska El-Azem (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Siska El-Azem


Dato : 15-03-03 11:09


"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@SPAMISEVILhotmail.com> wrote in message
news:3e71d13c$0$42644$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvordan kan du forvente at retunere en vare uden emballagen? OK, måske er
en
> skotøjsæske ikke så svært for dem at skaffe, men alligevel.
>
Men i mange sko- og sportsforretninger bliver man ved købet spurgt om man
vil have æsken med, og der gør ekspedienten jo ikke opmærksom på at man skal
tage den for at kunne returnere varen. De kan vel ikke kræve en æske tilbage
som aldrig er blevet udleveret?



Nicolai (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 15-03-03 12:34

> Men i mange sko- og sportsforretninger bliver man ved købet spurgt om man
> vil have æsken med, og der gør ekspedienten jo ikke opmærksom på at man skal
> tage den for at kunne returnere varen. De kan vel ikke kræve en æske tilbage
> som aldrig er blevet udleveret?

Den brugte jeg også - de påstod de aldrig udleverer uden æske :)



Bertel Lund Hansen (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-03-03 12:54

Siska El-Azem skrev:

>Men i mange sko- og sportsforretninger bliver man ved købet spurgt om man
>vil have æsken med, og der gør ekspedienten jo ikke opmærksom på at man skal
>tage den for at kunne returnere varen.

Jamen, det er slet ikke sikkert at der er returret. Husk på at
det er noget som den enkelte butik(skæde) kan tilbyde hvis de
vil.

Men man kan vel som regel aftale det? Jeg husker da som barn at
vi tit fik den aftale at vi kunne returnere skoene hvis de
alligevel ikke passede, blot der kun var gået med dem på et
gulvtæppe.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Siska El-Azem (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Siska El-Azem


Dato : 15-03-03 23:45


"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:su467v4d2dbk0hgjb13hskqrmm5cn0vki3@news.stofanet.dk...
>
> Jamen, det er slet ikke sikkert at der er returret. Husk på at
> det er noget som den enkelte butik(skæde) kan tilbyde hvis de
> vil.
I teorien har du ret, man i praksis tror jeg faktisk aldrig jeg har oplevet
en skoforretning (og slet ikke en Intersport) der ikke skiltede med 8 dages
returret. Jeg bliver til gengæld altid spurgt om jeg vil have æsken eller
ej. Ni ud af ti gange siger jeg nej tak, og her skulle ekspedienten vel så
gøre mig opmærksom på at den er nødvendig for at benytte returretten. For en
ikke udleveret æske er vel ikke "original emballage" - det må da være den
plastikpose til 2kr. jeg køber sammen med skoene...



Jógvan Lindenskov (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Jógvan Lindenskov


Dato : 16-03-03 00:37


"Siska El-Azem" <gizkor@invaders.dk> wrote in message

> - det må da være den
> plastikpose til 2kr. jeg køber sammen med skoene...


Hvilken skotøjs-forhandler køber du sko i, der tager 2 kroner for en
plastpose?

Ligesom i mit andet svar til dit indlæg af 11:08, har jeg aldrig oplevet at
måtte betale for en pose i en tøj/skotøjs- forretning.

/Jógtvan Lindenskov



Bertel Lund Hansen (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-03-03 01:15

Siska El-Azem skrev:

>I teorien har du ret, man i praksis tror jeg faktisk aldrig jeg har oplevet
>en skoforretning (og slet ikke en Intersport) der ikke skiltede med 8 dages
>returret. Jeg bliver til gengæld altid spurgt om jeg vil have æsken eller
>ej. Ni ud af ti gange siger jeg nej tak, og her skulle ekspedienten vel så
>gøre mig opmærksom på at den er nødvendig for at benytte returretten.

Absolut ja, hvis det er tilfældet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jógvan Lindenskov (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Jógvan Lindenskov


Dato : 16-03-03 00:35


"Siska El-Azem" <gizkor@invaders.dk> wrote in message news:b4utq5
> >
> Men i mange sko- og sportsforretninger bliver man ved købet spurgt om man
> vil have æsken med, og der gør ekspedienten jo ikke opmærksom på at man
skal
> tage den for at kunne returnere varen. De kan vel ikke kræve en æske
tilbage
> som aldrig er blevet udleveret?

OK. Jeg må sige at jeg ALDRIG selv har oplevet at blive spurgt om jeg ville
have æsken med når jeg har købt sko. Ikke én gang.

Æsken med skoene bliver puttet ned i en pose og det er det.

/Jógvan Lindenskov



Per Christoffersen (14-03-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 14-03-03 14:01


"Nicolai" <nifonewsFJERNDETTE@tiscali.dk> wrote in message
news:c5kca.126613$Hl6.11314931@news010.worldonline.dk...
> Jeg har ikke kassen til mine nyindøbte fodboldstøvler. - Nu vil Intersport
ikke tage dem retur.
> Jeg har dog bon'en hvor der tydeligt står 14 dages fuld returret. Er deres
sag god nok?

Returret er en service som forretningerne af egen fri vilje tilbyder deres
kunder. De kan derfor også selv fastsætte de nøjere regler for hvordan
returretten i praksis skal anvendes. De kan derfor udmærket stille krav om,
at kassen til et par sko skal medfølge ved returnering (det kan der iøvrigt
være mange meget praktiske grunde til, foruden ønsket fra andre kunder om,
at få skoene i kassen, når de købes).

Når det er sagt, så skal der naturligvis være overensstemmelse imellem det
som de siger om returretten, og den måde som de administrerer den på. Et
krav om returnering i originalemballage bør ifølge Forbrugerinformation
(http://www.fi.dk/ret/retpligt/butikskoeb/) være tydeligt oplyst inden
købet. Så det springende punkt er her, hvad de har sagt om returretten, og
om der feks. i forretningen er ophængt tydelige skilte med regler for
returretten. Er der ikke sagt/oplyst noget videre, burde du altså kunne
levere støvlerne tilbage.

Men verden er ikke ideel, og du må nok belave dig på nogle hårde
forhandlinger (medbring evt. et udprint af den side jeg henviser til) hvis
det skal gå igennem.

/Per



Bertel Lund Hansen (14-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-03-03 14:02

Nicolai skrev:

>Jeg har ikke kassen til mine nyindøbte fodboldstøvler. - Nu vil
>Intersport ikke tage dem retur. Jeg har dog bon'en hvor der
>tydeligt står 14 dages fuld returret. Er deres sag god nok?

Hvis de er købt i forretningen, er der ingen returret givet i
loven. Derfor kan butikken selv fastsætte betingelserne for den.

TDC har f.eks. også 14 dages returret forudsat at man returnerer
i (nogenlunde) ubeskadiget original emballage. Det fremgår hos
dem af tydelig skiltning i butikken.

Er der ikke et sted hvor du kunne have set at du skulle returnere
i original emballage?

Hvis derimod varen er købt ved fjernsalg, er det en anden sag,
men er den det?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste