LA Confidential (Film Noir?)
Fra : Rikke & Brian

Dato : 14-03-03 10:53

Hej

Jeg har hørt LA Confidential omtalt som Film Noir, er den det? og hvordan
definerer man Film Noir.

Desuden vil jeg høre, hvis jeg er fuldstændig vild med LA, hvad skal jeg så
se i den genre (hvis det altså er film Noir). Jeg er interesserede både i
nyere og ældre film, og fra hvilket land de kommer er ligegyldig.

Mvh. Brian

Kristian Brauner Kjeldsen
Rikke Brauner Mikkelsen
Brian Kjeldsen
brauner@mail1.stofanet.dk
http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk/

Fra : David T. Metz

Dato : 14-03-03 11:27

Rikke & Brian skriblede:
> Hej
>
> Jeg har hørt LA Confidential omtalt som Film Noir, er den det? og
> hvordan definerer man Film Noir.

"Neo-noir" måske. Betegnelsen skyldes dels billederne dels handlingen i en
film. Begge dele er "dystre". Jeg mener (men er ikke sikker på) at "noir"
opstod som betegnelse primært for billedsproget (med en ny måde at bruge
skygger på), men senere er gledet over til at handle om filmens tematik,
dvs. dyster handling uden "rene" roller - typisk med en anti-helt. På det
sidste passer LA Confidential.

> [...]
> jeg så se i den genre (hvis det altså er film Noir). Jeg er
> interesserede både i nyere og ældre film, og fra hvilket land de

Bogart er et godt kendetegn. The Big Sleep, The Maltese Falcon, fx. Af
nyere kunne sådan noget som The Usual Suspects passe, men bemærk at der
ikke er tale om samme elegance i karaktertegning og billedsprog som i LA
.... Så det kommer nok mere an på hvilke kvaliteter ved LA du vægter end om
det hører til under den ene eller anden genrebetegnelse.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Rikke & Brian

Dato : 14-03-03 11:59

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ... Så det kommer nok mere an på hvilke kvaliteter ved LA du vægter end om
> det hører til under den ene eller anden genrebetegnelse.

Det er helt klar personer karakteristikkerne i LA jeg er vild med, det med
disse antihelte, som alligevel forsøger at gøre det rigtige, historien i den
er også god, men karakteren er det der vinder.

Ja Usual er også rigtig god, men var bedst første gang jeg så den, så mister
den mere og mere synes jeg, men LA, kan jeg se igen og igen.

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 14-03-03 11:41

Fra : Rikke & Brian

Dato : 14-03-03 11:59

"Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> skrev i en meddelelse
> On Fri, 14 Mar 2003, Rikke & Brian wrote:

> Hvis du leder efter film, kan jeg anbefale dig denne side, som også er
> meget bedre til at forklare hvad film noir egenligt er
>
> http://www.filmsite.org/filmnoir.html

Takker, der vil jeg prøve at kigge.

Fra : Brian Petersen

Dato : 14-03-03 13:00

Magnus Dreyer wrote:

> Film Noir er en betegnelse der er 'opfundet' af folkene bag den
> franske filmblad "Cahier du Cinema", derfor det franske navn.

Nøp. Det var filmkritikeren Nino Frank, der i 1946 møntede betegnelsen på
den ophobede bølge af amerikanske film, der fik premiere i Frankrig efter
krigen. Udtrykket var et lån fra den franske "roman noir" og blev anvendt
til at beskrive en udefinerbar dyster atmosfære (som også blev hæftet på fx
Jean Renoirs ærkefranske La bête humaine fra 1935). Cahirs du cinema blev
stiftet i 1951, men det var først i 1955 at "genren" fik en samlet
fremstilling i en indflydelsesrig bog om amerikansk film af Raymond Borde og
Étienne Chaumeton. Og først da, fra 1955, at termen for alvor vandt
udbredelse og man begyndte at producere selvbevidste "films noirs" i USA.
Kort efter døde genren (metaforisk talt, en genre kan naturligvis ikke dø,
for den har aldrig levet... lidt ligesom Sherlock Holmes)

/brian

PS. Begge grundartiklerne er i øvrigt genoptrykt i hhv. Film noir reader I
og II, redigeret af Alain Silver & James Ursini.

Fra : Jacob

Dato : 14-03-03 14:50

Rikke & Brian wrote:
> [...]
> jeg så se i den genre (hvis det altså er film Noir). Jeg er
> interesserede både i nyere og ældre film, og fra hvilket land de

Mit bud på en god L.A film ville være Falling Down
http://us.imdb.com/Title?0106856 Jeg synes selv det er en noget overset
film.

--
Jacob

Fra : Jacob

Dato : 14-03-03 14:55

Jacob wrote:

> Mit bud på en god L.A film ville være Falling Down
> http://us.imdb.com/Title?0106856 Jeg synes selv det er en noget
> overset film.

Prøv forresten at gå ind http://us.imdb.com/list Indtast Los Angeles som
location og indtast fx alle film med en rating over 7. Så har du lidt at
kigge efter

--
Jacob

Fra : Rikke & Brian

Dato : 14-03-03 15:35

"Jacob" <unknown@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv forresten at gå ind http://us.imdb.com/list Indtast Los Angeles som
> location og indtast fx alle film med en rating over 7. Så har du lidt at
> kigge efter

Øh det er ikke lige byen LA jeg er vild med, det er filmen LA Confidential,
LA brugte jeg bare som forkortelse

Mvh. Brian

Fra : Jacob

Dato : 14-03-03 16:44

Rikke & Brian wrote:
> "Jacob" <unknown@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Øh det er ikke lige byen LA jeg er vild med, det er filmen LA
> Confidential, LA brugte jeg bare som forkortelse
>
> Mvh. Brian

Ja det siger vist sig selv, jeg ved ikke lige hvad jeg tænkte på. (jeg
tænkte nok slet ikke Men Falling Down er stadig en god film

--
Jacob

Fra : Mark Høserich

Dato : 14-03-03 18:07

Rikke & Brian wrote:
> [...]
> jeg så se i den genre (hvis det altså er film Noir). Jeg er
> interesserede både i nyere og ældre film, og fra hvilket land de

One word: Se7en

M<a>RK

Fra : Rikke & Brian

Dato : 14-03-03 21:44

"Mark Høserich" <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> One word: Se7en

Jepper suveræn, men har set den

Fra : Mark Høserich

Dato : 14-03-03 22:15

Rikke & Brian wrote:
> "Mark Høserich" <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jepper suveræn, men har set den

Hva med "Politiets blinde øje" og "Ridderfalken" ?

M<a>RK

Fra : Rikke & Brian

Dato : 14-03-03 22:19

> Hva med "Politiets blinde øje" og "Ridderfalken" ?

Nej dem har jeg ikke set, er det Bogart?

Fra : Mark Høserich

Dato : 15-03-03 00:35

Rikke & Brian wrote:
> "Mark Høserich" <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nej dem har jeg ikke set, er det Bogart?

Politiets blinde øje er med og af Orson Wells som en korrupt, kopulent
politimand. Alene introen, der er et "one scene"-"one take", er fantastisk
ihvertfald for en filmelsker. http://akas.imdb.com/Title?0052311

Ridderfalken er med Humphrey Bogart som detektiven Sam Spade. Virkelig en af
de bedste Film-noir film. Er på min top 3 over film-noir film.
http://akas.imdb.com/Title?0033870

Endelig kan du jo også se Blade Runner der også er en noir-film. Dog i
modsætning til både PBØ og Ridderfalken, en future-noir film.

M<a>RK

M<a>RK

Fra : Rikke & Brian

Dato : 15-03-03 07:01

"Mark Høserich" <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Endelig kan du jo også se Blade Runner der også er en noir-film. Dog i
> modsætning til både PBØ og Ridderfalken, en future-noir film.

uha ja Blade Runner, en af mine favoritter

Fra : Rikke & Brian

Dato : 15-03-03 10:40

> [...]
af
> de bedste Film-noir film. Er på min top 3 over film-noir film.

Den var rimelig billig hos dvdoo, så nu har jeg bestilt et eksemplar, så må
vi se

> Endelig kan du jo også se Blade Runner der også er en noir-film. Dog i
> modsætning til både PBØ og Ridderfalken, en future-noir film.

Håber snart der er nyt om den nye Blade Runner udgivelse

Fra : Morbid Angel

Dato : 15-03-03 01:40

On Fri, 14 Mar 2003 18:07:17 +0100, "Mark Høserich"
<mfbh21@privat.tdcadsl.dk> wrote:

>One word: Se7en
>
>M<a>RK

Jeg syntes også at filmen Mulholland Falls med Nick Nolte og Chazz
Palminteri hører under denne kategori og at den er meget underrated.

mvh

MA

Fra : David T. Metz

Dato : 18-03-03 09:00

Morbid Angel skriblede:
> Jeg syntes også at filmen Mulholland Falls med Nick Nolte og Chazz
> Palminteri hører under denne kategori og at den er meget underrated.

Den er udmærket, men løber lidt ud i sandet til sidst. Men stemning (miljø,
personer) osv. passer faktisk meget godt på LA Confidential.

Fra : T. Liljeberg

Dato : 18-03-03 07:22

On Fri, 14 Mar 2003 10:52:56 +0100, "Rikke & Brian"
<brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote:

>Desuden vil jeg høre, hvis jeg er fuldstændig vild med LA, hvad skal jeg så
>se i den genre (hvis det altså er film Noir). Jeg er interesserede både i
>nyere og ældre film, og fra hvilket land de kommer er ligegyldig.

"Touch of Evil" er god. "Chinatown" med Jack Nicholson er også rimelig
god. "Third Man" er måske ikke helt noir eller neo-noir, men god er
den.

Tom

---
Puritanism: The haunting fear that someone,
somewhere, may be happy. - H.L. Mencken