Donationer
Fra : Kristian Mogensen

Dato : 14-03-03 09:52

Hej Gruppe,

Jeg har et lille spørgsmål.

Forestil jer en situation hvor jeg sammen med 4 andre ejer en virksomhed
(lad os sige et ApS) - 20% af anparterne hver.

Jeg 'kommer' pludselig til penge og står med 250.000 kr.
Disse penge kunne jeg godt tænke mig at smide ind i det fællesejede selskab,
men på en sådan vis at jeg ikke laver om på ejerandelen i selskabet. Kan man
det?? Dvs. en form for gave eller donation til virksomheden... (jeg er ikke
ude efter noget fuskeri, men en helt lovlig metode)

Jeg kan selv spotte muligheden hvor jeg deler 250.000/5 ud til de
forskellige - og de så betaler behørige afgifter og skatter for sådan en
pengegave... Men hvis man gerne vil ud af det, kan man så på en eller anden
vis smide pengene ind i selskabet, så de er selskabets ejendom (dvs. ikke
som lån el. lign) - og så ejerfordelingen ikke forrykkes?

Ovenstående er naturligvis et tænkt eksempel...

/Kristian

Fra : Peter G C

Dato : 14-03-03 11:11

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> ude efter noget fuskeri, men en helt lovlig metode)

Du låner pengene til selskabet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 14-03-03 11:18

[snip]

> ikke
>
> Du låner pengene til selskabet.

Mjaa... Men hvis jeg godt kunne tænke mig at forære pengene til selskabet -
kan det så lade sig gøre? En gave, en donation, en foræring - kald det hvad
du vil - men så pengene overgår fra min til selskabets ejendom...

/Kristian

Fra : Peter G C

Dato : 14-03-03 11:29

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
hvad
> du vil - men så pengene overgår fra min til selskabets ejendom...

Er der tale om gave eller lignende skal der betales en afgift, der er alt
for stor.

Lav et afdragsfrit anfordringslån .... men tal med din revisor eller advokat
først.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 14-03-03 12:58

> selskabet -
> hvad
>
> Er der tale om gave eller lignende skal der betales en afgift, der er alt
> for stor.

Hvad hedder sådan en afgift? (Så jeg kan læse mig lidt mere til det)

> Lav et afdragsfrit anfordringslån .... men tal med din revisor eller
advokat
> først.

Dvs der er kun 1 mulighed, hvis det ikke skal være et lån - og det er at
betale en 'alt for stor' afgift?

/Kristian

PS. Tak for svaret - omend det desværre stadigvæk ikke er interessant med
lån o.lign. Det vigtige er netop at selskabet modtager nogle midler, og at
den som 'donerer' disse midler herefter intet udestående har med selskabet i
denne forbindelse.

Fra : Robert

Dato : 14-03-03 14:12

> Hvad hedder sådan en afgift? (Så jeg kan læse mig lidt mere til det)

Forærer du selskabet X kr. indgår beløbet i selskabet almindelige
skattepligtige indkomst, og gaven indgår derfor på lige fod med normale
indtægtstyper i selskabet, f.eks. varesalg.

mvh. Robert

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 17-03-03 00:03

[snip]

> Forærer du selskabet X kr. indgår beløbet i selskabet almindelige
> skattepligtige indkomst, og gaven indgår derfor på lige fod med normale
> indtægtstyper i selskabet, f.eks. varesalg.

OK - er indtægten så også momspligtig?

/Kristian

Fra : Robert

Dato : 17-03-03 21:45

> [snip]

> OK - er indtægten så også momspligtig?
>
> /Kristian

Jeg har kun arbejdet med skatteret, og har derfor kun et begrænset kendskab
til momslovgivningen.

Jeg tror dog ikke umiddelbart, at gaven også er momspligtig for selskabet.
Dette er begrundet i, at momslovens kapitel 3 om afgiftpligtige
transaktioner synes at forudsætte at der er tale om levering af en
vare/ydelse mod vederlag. Dette er jo ikke tilfældet ved en
gave/skattepligtigt tilskud. Men der må være nogle i gruppen, der har et
mere grundigt kendskab til momslovgivningen.

mvh Robert

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 14-03-03 13:11

[snip]

>.... men tal med din revisor eller advokat først.

Jeg er jo ikke så meget i tvivl om at jeg nok vil kunne betale en eller
anden for at hjælpe mig med dette...

Fidusen med sådan et forum som dette, er vel netop at man kan dele lidt
viden med andre - før man i den realiserende fase går til de fakturerende
rådgivere...
De fleste spørgsmål der kommer i denne gruppe, vil man som regel kunne få
svar på hvis man kontakter sin advokat, revisor - eller måske etablerer en
professionel bestyrelse.

Men bare rolig - jeg gør skam mit for at du og din slags ikke bliver
arbejdsløse blot fordi dette forum bliver brugt... Jeg skal nok kontakte
enten det ene eller det andet, hvis det skulle realiseres...

/Kristian

Fra : Peter G C

Dato : 14-03-03 14:57

> [...]
>
> Fidusen med sådan et forum som dette, er vel netop at man kan dele lidt
> viden med andre - før man i den realiserende fase går til de fakturerende

Enig.

> De fleste spørgsmål der kommer i denne gruppe, vil man som regel kunne få
> svar på hvis man kontakter sin advokat, revisor - eller måske etablerer en
> professionel bestyrelse.

Jep, men vi andre hjælper skam gerne.

> Men bare rolig - jeg gør skam mit for at du og din slags ikke bliver
> arbejdsløse blot fordi dette forum bliver brugt... Jeg skal nok kontakte
> enten det ene eller det andet, hvis det skulle realiseres...

Jeg henviser til advokat/revisor idet mange i disse fora blot tager disse
"råd" for gode varer uden at undersøge spørgsmålet.

Et forkert råd kan komme til at koste kroner.

Mvh

Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 16-03-03 23:56

[snip]

> Jeg henviser til advokat/revisor idet mange i disse fora blot tager disse
> "råd" for gode varer uden at undersøge spørgsmålet.
>
> Et forkert råd kan komme til at koste kroner.

yes-yes... Jeg er helt på det rene med at garantierne for rådene der ydes i
dette forum, skal sættes i forhold til regningerne... :)

/Kristian

Fra : alexbo

Dato : 14-03-03 16:16

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev
> Men bare rolig - jeg gør skam mit for at du og din slags ikke bliver
> arbejdsløse blot fordi dette forum bliver brugt...

På en eller anden måde synes jeg, det lyder som om du mener at Peter´s råd
har en bagtanke, det finder jeg ubegrundet.

Hvad angår spørgsmålet, kunne jeg forestille mig at du som privatmand køber
varer/tjenstydelser af selskabet for en værdi af 250.000 kr

mvh
Alex Christensen

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 17-03-03 00:03

> "Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev
>
> På en eller anden måde synes jeg, det lyder som om du mener at Peter´s råd
> har en bagtanke, det finder jeg ubegrundet.

Nå... :)

> Hvad angår spørgsmålet, kunne jeg forestille mig at du som privatmand
køber
> varer/tjenstydelser af selskabet for en værdi af 250.000 kr

Mjaa, men hvis nu jeg skal købe en vare eller en tjenesteydelse, skal der så
ikke reelt være en vare eller en tjenesteydelse indblandet - og skal denne
ikke have en værdi der med rimelighed kan siges at svare til det der er
betalt for den?

Eksempelvis... Er det lovligt at jeg køber en yankee-bar af selskabet for
250.000,- ?

Derudover er det ikke den fedeste løsning, for så skal der jo svares moms af
beløbes... Dvs. der løftes først moms af det samlede beløb (20%), herefter
skal der afregnes skat (33%)... Det bliver en rimelig tung gave-afgift... :)

/Kristian

PS. Men tak for forslaget, iøvrigt!

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-03-03 19:42

Kristian Mogensen wrote:

> [...]
> det?? Dvs. en form for gave eller donation til virksomheden... (jeg er ikke
> ude efter noget fuskeri, men en helt lovlig metode)

I kan lave en kapitalforhøjelse, hvor I udsteder 5 nye anparter. De 4 andre
køber en hver til 1 kr, og du køber den sidste til 250.000 kr.
- Og lad mig så lige for en sikkerheds skyld tilføje noget om advokat og
revisor inden I går videre (med det teoretiske tilfælde).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Knud Berggreen

Dato : 14-03-03 21:24

On Fri, 14 Mar 2003 19:41:56 +0100, Jonathan Stein
<jstein@image.dk> wrote:

> [...]
> - Og lad mig så lige for en sikkerheds skyld tilføje noget om advokat og
>revisor inden I går videre (med det teoretiske tilfælde).

Ellerf også så opretter du en fond, hvor du indskyder
250.000 som fondsmidler.
Fonden går herefter ind som en 6. anpartshaver i firmaet.
Fondsbestyrelsen kan formentlig bestå af dig og de 4 andre
hvorved indflydelsen reelt bliver uændret.

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 17-03-03 00:09

[snip]

> [...]
> Fondsbestyrelsen kan formentlig bestå af dig og de 4 andre
> hvorved indflydelsen reelt bliver uændret.

Noget i denne stil overvejede jeg også, men problemet er at de 4 andre (i
dette tænkte tilfælde) er familie... Og flertallet i en fondsbestyrelse må
ikke være familiært beslægtede...

/Kristian

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 17-03-03 00:07

[snip]

> [...]
> - Og lad mig så lige for en sikkerheds skyld tilføje noget om advokat og
> revisor inden I går videre (med det teoretiske tilfælde).

Aha...
Kan man dette? Må selskabet godt lave en kapitalforhøjelse, hvor anparterne
'sælges' til forskellige værdi??
Hmm.. interessant forslag!
Nogen der tør give deres besyv med, før jeg forstyrrer min revisor?
Hvad siger Jørgen E fx? :)

/Kristian

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-03-03 13:11

Kristian Mogensen wrote:

> Kan man dette? Må selskabet godt lave en kapitalforhøjelse, hvor anparterne
> 'sælges' til forskellige værdi??

Man må godt lave to kapitalforhøjelser, hvor anparterne sælges til forskellig
værdi, så jeg kan ikke forestille mig, at det skulle være et problem at gøre det
på én gang.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 17-03-03 13:14

> [...]
forskellig
> værdi, så jeg kan ikke forestille mig, at det skulle være et problem at

Og det kan ikke tænkes at en eller anden myndighed ville kunne straffe
stakkels mig (i det tænkte eksempel) eller selskabet, for at jeg køber en
anpart 250.000 gange dyrere end de andre?
(Jeg kan ikke lige se hvad straffen skulle være, men alligevel)

Kommentarer til dette løsningsforslag modtages med kyshånd - for umiddelbart
skulle det gøre lige nøjagtig som jeg gerne ville have!

/Kristian

Fra : JørgenE

Dato : 20-03-03 22:35

> [...]
> 'sælges' til forskellige værdi??
> Hmm.. interessant forslag!
> Nogen der tør give deres besyv med, før jeg forstyrrer min revisor?

Jo, han er vågen her i hvertfald.
Ja, det kan man godt, hvis det er til 3. person men ikke til familie.
Hvis der er noget indhold i et selskab, hvor der er en chance for en stor
gevinst f.eks. et nyt produkt eller lign. kan en 3. person kan selskabet
sagtens lave en kapitaludvidelse som denne person køber for et meget stort
beløb, men der skal være essens i det, og er det familie vil en sådan abnorm
handel komme i søgelyset, og da man aldrig skal opfatte skattvæsenet som
dumme, for det er de dygtige derinde absolut ikke -det er værdige
modspillere til revisorer og advokater, og de kan sagtens lugte hvad der
foregår eller menes med en unormal handling.

Hvis der er arve-/gaveafgift du vil undgå, så er den altså kun på 15% ved
nærtbeslægtede, så jeg ville ikke selv gide gøre ret meget for at komme uden
om den, slet ikke hvis jeg udsatte eventuelle andre firmaer jeg havde med at
gøre for en fornyet gennemgang, for resonnemantet er jo naturligt hos told &
skat, at kan man prøve "numre" et sted er der nok også noget andre steder.

Du giver for få oplysninger om mål og hvad indhold der er i selskabskabet
til der kan svares korrekt.

- JørgenE

Fra : Peter G C

Dato : 17-03-03 10:23

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> I kan lave en kapitalforhøjelse, hvor I udsteder 5 nye anparter. De 4
andre
> køber en hver til 1 kr, og du køber den sidste til 250.000 kr.

Vil det ikke få nogle skattemæssige konsekvenser?

Der ændres jo på ejerforholdene, hvilket spørgeren ville undgå.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-03-03 13:10

Peter G C wrote:

> andre
>
> Vil det ikke få nogle skattemæssige konsekvenser?

Det skal man nok kende meget mere til firmaet og den glade givers
personlige økonomi for at svare på.

> Der ændres jo på ejerforholdene, hvilket spørgeren ville undgå.

Ikke hvis alle ejer lige meget - og alle får én anpart mere. Så er
ejerforholdet netop uændret.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/