"Mangler" i forbindelse med salg af ejerbo~
Fra : Stine

Dato : 12-03-03 20:26

Jeg har for nylig solgt min ejerlejlighed.

I dag har jeg modtaget liste fra køber advokat over "fejl og mangler". I den
forbindelse kunne jeg godt bruge lidt input til svarskrivelse, så hvis nogen
har noget godt, er jeg lutter ører (el. øjne)

1. Fryseren fungerer ikke.

Sidst jeg tjekkede fungerede den fint. Jeg hælder mest til at tro, at køber
har glemt at tænde for den indvendige kontakt (hvordan svarer man det uden
at virke provokerende?) Det skal i øvrigt nævnes, at fryseren er min. 10 år
gammel, hvilket køber er blevet gjort opmærksom på. Hvad er den afskrevne
værdi på sådan et mon?

I skødet står der blot, at den medfølger uden særligt vederlag - intet om
stand el. lign.

Kan jeg henvise til det, eller er jeg nødt til at lave et forligstilbud?

2. Det varme vand i køkkenet fungerer ikke.

Det er "håndtaget" til det varme vand på armaturet, der er faldet af...
Derfor skal man trykke godt til for at få åbnet hanen, men ellers virker den
fin.

3. Vandhanen i badeværelset drypper - og bruseren er koblet på samme hane.

Da jeg læste den, var jeg ærlig talt ved at falde ned af stolen. Hvordan kan
det være en mangel?? En vandhane, der drypper???

Mht. bruseren, så er det jo meget normalt i gamle lejligheder med små
badeværelser...

På forhånd tak

/Stine

Fra : Frederiksen

Dato : 12-03-03 21:26

Svar:

> 1. Fryseren fungerer ikke.
>
> Sidst jeg tjekkede fungerede den fint. Jeg hælder mest til at tro, at
køber
> har glemt at tænde for den indvendige kontakt (det er lidt usædvanligt,
men det er jo en gammel fryser).

> [...]
>
> 3. Vandhanen i badeværelset drypper - og bruseren er koblet på samme hane.
>
> Mht. bruseren, så er det jo meget normalt i gamle lejligheder med små

Se, du kunne jo godt

Mvh Maria

Fra : Stine

Dato : 12-03-03 21:41

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Se, du kunne jo godt
>
> Mvh Maria

Jo tak :)

Men er det så simpelt - eller kommer advokaten derefter rendende med en
række paragraffer, som modsvar?

Jeg orker ikke at bruge en masse energi på ting, som alt andet lige, må høre
til i småtingsafdelingen.

Desuden tror jeg, at advokaten holder refusionsopgørelsen tilbage indtil det
er afgjort :(

Tak,

/Stine

Fra : Mr K.

Dato : 12-03-03 22:13

Den slags skal du bare tage ovenfra og ned.
Afvis samtlige klagepunkter (medmindre du selv har dårlig samvittighed). Gør
det på en sober og neutral måde overfør køber / købers advokat.
Hvad angår refusionsopgørelsen forlanger du bare handlen afsluttet helt og
holdent på det tidspunkt, hvor det er aftalt. Advokaten skal have meget
væsentlige grunde til at tilbageholde beløbene.

Jeg solgte hus for 2 år siden til et par yderst hysteriske kvindfolk. Jeg
har gennem 3 omgange fået lister med stort og småt. Tilbageviste alt og har
ikke refunderet dem en øre.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Frederiksen

Dato : 12-03-03 22:08

> [...]
> række paragraffer, som modsvar?
>
> Jeg orker ikke at bruge en masse energi på ting, som alt andet lige, må

Netop - og advokaten får fast pris for at håndtere sagen. Hvis der virkelig
var noget "kød" på den, så ville han nok gøre noget mere ud af det, men er
sagen blot disse 3 småting, så skal du ikke forvente yderligere.

Mvh Maria

Fra : Peter G C

Dato : 16-03-03 15:01

Stine <unknown@unknown.dk> skrev i b4o60s$h$1@sunsite.dk:

[klip]

> Men er det så simpelt - eller kommer advokaten derefter rendende med
> en række paragraffer, som modsvar?

Ja, det er simpelt. Du skal blot besvare brevet. Du kan jo tilbyde at komme
og vise, hvordan huset/lejligheden fungerer.

> Jeg orker ikke at bruge en masse energi på ting, som alt andet lige,
> må høre til i småtingsafdelingen.

Enig.

> Desuden tror jeg, at advokaten holder refusionsopgørelsen tilbage
> indtil det er afgjort :(

Det gør han næppe - det er (vist nok) i strid med god advokatskik.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Overby Christiansen

Dato : 12-03-03 23:33

Goddag Stine...!

Du skal da være meget velkommen til at ringe til mig så vil jeg da med glæde
gerne hjælpe Dig da jeg selv har været udsat for noget lignende.

Tlf.: 22861475.

Overby Christiansen

Fra : David T. Metz

Dato : 13-03-03 10:26

Stine skriblede:
> 1. Fryseren fungerer ikke.

Rimelig klage.

> [...]
> fryseren er min. 10 år gammel, hvilket køber er blevet gjort
> opmærksom på. Hvad er den afskrevne værdi på sådan et mon?

Ikke meget. 1-200 Kr?

> I skødet står der blot, at den medfølger uden særligt vederlag -
> intet om stand el. lign.
>
> Kan jeg henvise til det, eller er jeg nødt til at lave et
> forligstilbud?

Foreslå at tænde for den og hvis den stadig ikke virker så tilbyd 150,- i
kompensation. (Generelt er det en god idé ved overdragelse af bolig at
gennemgå den med køber og forklare den slags små finurligheder - såsom hvor
man tænder og slukker for ting og sager).

> 2. Det varme vand i køkkenet fungerer ikke.
>
> Det er "håndtaget" til det varme vand på armaturet, der er faldet
> af... Derfor skal man trykke godt til for at få åbnet hanen, men
> ellers virker den fin.

Det kan afvises - det er ikke en ny fejl eller en skjult. Det ville kunne
konstateres ved en gennemgang af lejligheden inden købet, så det er købers
ansvar. Står det ikke i købsaftalen at køber rådes til at lade lejligheden
gennemgå af en bygningssagkyndig (standardformulering)?

> [...]
>
> Da jeg læste den, var jeg ærlig talt ved at falde ned af stolen.
> Hvordan kan det være en mangel?? En vandhane, der drypper???

Det er det heller ikke. Det er en pakning der skal skiftes ... Ikke dit
ansvar.

> Mht. bruseren, så er det jo meget normalt i gamle lejligheder med små
> badeværelser...

Det kan ses inden købet - der er intet at komme efter. Er køber blind?

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923