kan vi hjælp kirkkerne
Fra : Henrik Larsen

Dato : 12-03-03 22:03

jeg vil garne spørger hele gruppen om i har nogle forslag til hvordan
kan vi hjælp de danske folke kirker til at der kommer flere unge
mansker i kirke om søndagen?
Er det et spørgsmål om at de danske forke kirker har svært ved at
fornye sig?
Og hvad kan de gøre for at vi unge kan få lyst til at går i kirke om
Søndagen?

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 12-03-03 22:32

"Henrik Larsen" <webgangster@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

Give dem Jesus som den eneste vej til Gud.
I dag er der så mange unge der leder efter Gud men finder Ham ikke fordi der
er så mange ryster i kirken der ikke fortæller om hvordan man møder sin
frelser
http://migiviborg.subnet.dk/index.html
Her kan man se hvordan man bliver frelst.
Man kunne også erstatte lidt af salmesangen med moderne lovsang, ikke jeg
derved vil sige at de gamle salmer ikke er god lovprisning, men jeg der er
53 år gammel http://billedafborge.subnet.dk/ kunne godt tænke mig at kirken
lød med lidt moderne lovsang en gang imellem.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside

eller http://www.kbc.dk KBC.
http://teenhopeline.1444.net teen hope line.
http://www27.brinkster.com/bibelv/index.htm Bibelværkstedet .

Fra : Dennis Enøe

Dato : 12-03-03 23:37

"Henrik Larsen" <webgangster@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> fornye sig?
> Og hvad kan de gøre for at vi unge kan få lyst til at går i kirke om

Må jeg sige det rent ud? folkekirken er røvkedelig for de fleste der er nær
min alder (26) den er meget stiv i det og salmerne er primært baseret på
ord som de fleste dansk lærere ikke kan huske hvad er. (feks: thi)

Ok nu var det lidt overdrevet for jeg ved godt det ikke er helt rigtigt for

ville jeg heller ikke kunne nyde at gå i den katolske kirke da salmerne også
består af disse ord, men jeg syntes der er lidt mere gang i den katolske
kirke
det er ikke kun præsten der læser op, man er lidt mere aktiv, ikke kun ved
at
synge med.

Det var så min holdning, skåret lidt mere ud i sort og hvid end det rent
faktisk
er, lidt ment som en provokation da mange på min alder nok også vil
finde
den katolske kirke kedelig

Dennis

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 13-03-03 07:30

"Dennis Enøe" <bluesy@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Larsen" <webgangster@tele2adsl.dk> wrote in message

Har du nogen sinde prøvet en karismatisk folkekirke eller en karismatisk fri
kirke.

Fra : Dennis Enøe

Dato : 13-03-03 08:06

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message

> Har du nogen sinde prøvet en karismatisk folkekirke eller en karismatisk
fri
> kirke.

JEg har kun prøvet få folkekirker, det må jeg indrømme, jeg
har aldrigt været i en fri kirke som jeg har hørt er lidt anderledes.

Dennis

Fra : Asta Nielsen

Dato : 16-03-03 10:17

> [...]
> faktisk
> er, lidt ment som en provokation da mange på min alder nok også vil

Jeg er enig. Der burde bl.a. blive skrevet nogle nye salmer, som var på let forståeligt dansk. Samtidig synes jeg også at slamer er
noget af det mest deprimerende. Musiken gør ikke en i godt humør. Nu var jeg til en begravelse for noget tid siden, hvor jeg af gode
grunde var noget trist til mode. Jeg fik det bestem ikke bedre af, at sidde og synge salmer. Snare tvært imod. Til gengæld er jeg så
imod at man spiller Kim Larsen og alt mulig anden pop, i kirkerne. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at gå mere i kirke, fordi jeg
mener at man kan lære noget, men det er lidt svært hvis man hele tiden sidder, og er ved at falde i søvn *GS*. Jeg mener at man
burde forsøge at få menigheden mere med, i kirkerne.
F.eks sådan noget som gospel er noget der får rystet folk sammen. Jeg er så ikke helt sikker på at det hører sig til i den danske
folkekirke, men måske noget i den stil......?

Mvh
Asta

Fra : Jakob

Dato : 13-03-03 11:21

Hej. Jeg tror, man skal vende sin tankegang, hvis man gerne vil nå
ungdommen.
For mig at se, lever de unge i 2003, mens mange kirker stadigvæk sidder fast
i 1560. Som Dennis Enøe skriver, så er det simpelthen kedeligt at komme i
kirke, og hvis man ikke accepterer det som et faktum og så gør noget ved
det, kommer der ikke flere unge i kirke. Jeg tror ikke, at den første kirke
var kedelig - hvorfor skal kirken så være det nu?
Hvis folkekirken skal overleve som mere end en kulturel institution under
staten, men faktisk skal være et hus, der når mennesker for Jesus, må man se
alvorligt på de mange hellige ritualer, som man holder så godt fast i. Man
må lige huske på, at ritualerne ikke er indstiftet af Jesus, men af
forskellige reformatorer osv.
Man skal holde det helligt, som virkelig er helligt og være villig til at
forandre alle andre ting. Det gælder for folkekirker såvel som frikirker..

Jakob

Fra : Dennis Enøe

Dato : 13-03-03 12:46

"Jakob" <mail@vises.ikke> wrote in message
> Hej. Jeg tror, man skal vende sin tankegang, hvis man gerne vil nå
> ungdommen.

Det tror jeg er det som de armerikanske kirker har gjort rigtigt, de får
heller ikke kirkeskat, så måske det er derfor de har kunnet indse at
de var nød til at gøre noget for at tjene pengene?

Kirkeskat er fair enough, hvis ellers at det ikke virkede som om at det
for kirkerne virker som en hovedpude og de bare tager en lur på den
og så ellers beklager at folk ikke kommer nok i kirken.

Måske det er bedst at afskaffe den og gå¨over til at man kan donere et
beløb hver gang man er i kirke (ses jo nogle steder) eller en anden metode
men jeg har desværre ikke så mange forslag til hvad der kunne være en god
metode

Dennis

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-03-03 00:54

"Jakob" <mail@vises.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> forandre alle andre ting. Det gælder for folkekirker såvel som frikirker..

Problemet er simpelt hen at der mangler "ånd".
Jeg vil vove den påstand at mange unge, der dyrker bevidsthedsudvidende
stofmisbrug, faktisk gør det som en form for religiøsitet. For at "nå" eller
"erkende" Gud.
En slags postmoderne, selvoplevet "shamanisme" eller mysteriereligion.

Konventionelle metoder med "autoriserede medicinmænd" og umiddelbart
meningsløse ritualer søndag morgen siger dem ikke en pind. Det ligger langt
fra dem og deres virkelighed. Det er ikke tilstrækkeligt selvoplevet.

Luther, som i allerhøjeste grad lagde vægt på "det konkrete", havde faktisk
selv en seriøs række "mystiske" oplevelser. Ellers havde han aldrig haft
modet til at lægge sig ud med Kirken. Min egen - IMHO temmelig let
underbyggelige - tese er at han faktisk opfattede sig selv som den lovede
"observante læser" af Johannes' Åbenbaring. Hvordan skulle han ellers kunne
bruge "Babylon"-retorikken imod Den katolske Kirke? Og hvad efterlod han
sig? Et krav om en strikt rationel Gudsforståelse gennem simpel
undervisning? Hvor blev Ånden - som også drev ham selv - af, når vi ser det
med moderne øjne? Hvor er "magien" henne?
Var det Luthers mening, at den kirkeretning, der er opkaldt efter ham, måske
idag kan siges at være "åndsforladt"?

Det tror jeg ikke. Tværtimod brød han "Kirken" som begreb op i autonome
mindsteenheder, der hedder det enkelte kristenmenneske. Desværre er den
lutherske protestantisme havnet i sit eget modbillede, nemlig som en
statsautoriseret Kristendom, der sætter en præstestand over det enkelte
kristenmenneske. Så ryger vi tilbage i den ligegyldige, borgerlige
ritualdyrkelse.

Jeg begynder at synes, at det er en rigtig god ide at man nedlægger den
statsautoriserede Folkekirke, for at man - som Luther ønskede - får sande
græsrodkirker, der bygger på frivillige fællesskaber af omvendte kristne.

Problemet er så imidlertid at autoritetsbegrebet bliver et problem, så snart
troende får børn, for så har man indoktrineringen og den deraf følgende
"tomme" kirkeautoritet, når børnene ikke i tilstrækkelig grad kan siges selv
frivilligt at tilvælge, men af forældre presses i en religiøs retning.

Kristus bør nok anses som et åbent, uforpligtende tilbud og forhåbentlig
aldrig en tvang. For så ryger vi nemlig over i jødisk farisæisme.

Agape contra Eros.

Guds Kærlighed til mennesket over menneskets utilstrækkelige - omend
velmente - kærlighed til Gud.

Anders Peter Johnsen

Fra : Lyrik

Dato : 15-03-03 04:16

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet er simpelt hen at der mangler "ånd".
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Den sætning fik nogle brikker til at falde på plads hos mig.
Den forenede sig med ordene fra en sovjetrussisk ikonmaler som blev spurgt,
hvorfor de ikke kunne male så kunstnerisk besjælede ikoner som i gamle dage.
Han svarede:"Det har vi simpelt hen ikke åndelighed nok til"! En ikon kan
ikke udtrykke noget som maleren ikke har. Det sovjetiske samfund var først
og fremmest materialistisk.. her må vi gerne gå i flagellant-mode!
For det er jo det samme her.
Menigheden er ramme om et fællesskab. Et fællesskab som er gået tabt i vores
samfund.
I de menigheder jeg har frekventeret har koncentrationen været lagt på
ubehag, konflikter og "gøren åndelig karriere"! Det vil sige at albue sig
frem til betydningsfulde poster og "forretter".
Dette er ikke grobund for virkelig fællesskab.
Hvis vi sammenligner os med et sted hvor fællesskabet er meget større, en
moské, så ser vi at man bærer sine praktiske problemer frem i menigheden.
Har man konflikt med en nabo, så stiller 5-6 "brødre" op og besøger naboen
for at snakke med ham om en løsning.(hvis naboen er dansker, så bliver han
sikkert skrækslagen og tror de er kommet for at ombringe ham
Vi har det samme i en kristen fungerende menighed. Hvis din bror forsynder
sig, så gå i rette med ham, er han dig overhørig, så tag et eller to
menighedsmedlemmer med hen til ham for at høre på sagen....

Vi gør det bare ikke, for menigheden er ikke et sandt fungerende fællesskab,
en del af hverdagslivets forskellige aspekter.
Det er pseudomenigheder. Uden ægte funktionalitet. Kulisser. Vi bliver væk
fordi vi ikke er skuespillere.

Hilsen
Jens

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-03-03 10:00

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> frem til betydningsfulde poster og "forretter".
> Dette er ikke grobund for virkelig fællesskab.

Dèt er nemlig, så vidt jeg forstår, det store problem i visse frikirker:
Under det umiddelbare posititive budskab om Frelsen ligger en sekterisk
stammeholdning om at være "de udvalgte", en holdning der handler om at
opfatte sig selv som værende i stærk modstand til det "ugudelige" og
"fortabte" omgivende samfund. Også internt lægges der mere mere vægt på
"rundsave på albuerne" end på at man egentlig hjælper og støtter hinanden.
Selvopopfring er kun noget der strækker sig til at hakke på andre og udstøde
dem.

(...)

> [...]
> en del af hverdagslivets forskellige aspekter.
> Det er pseudomenigheder. Uden ægte funktionalitet. Kulisser. Vi bliver væk

Problemet er netop skuespil: På den ene side virker det latterligt at være
firhjulskristen indenfor Folkekirken, når Kristendommen måske overhovedet
ikke spiller nogen rolle i ens daglige bevidsthed og man knap nok aner, hvad
man fejrer og hvorfor ritualer udføres. På den anden side så virker
karismatiske frikirkers halvhysteriske bønnemøder netop om noget om
overdrevet skuespil på de fleste normale menensker, når folk ligger og
vrider sig på gulvet...
Således ender man i de to ekstremer enten i noget, der ganske enkelt er
røvkedeligt og formaliseret under ledelse af een eller anden halvstuderet
røver, som folk falder i søvn af at høre på, eller også havner man i een
eller anden selvlært svindlers show, der mere handler om folks private behov
for mental eksebitionisme, om ikke ligefrem regulær følelesporno.

Man keder sig enten halvt ihjel og går fra en kirke uden at kunne huske en
brik af, hvad præstens prædiken overhovedet gik ud på (måske fordi den ikke
havde ret meget med noget som helst at gøre) eller også forlader man lige så
stille en frikirkelig gudstjeneste i sikker forvisning om at man lige har
befundet sig blandt folk der bare ikke er rigtig kloge og hvis fuldstændig
uforståelige "tungetale" og mærkelige, iscenesatte "besættelser" snarere
synes at være udtryk for psykotiske anfald end Den Hellige Ånd...

Der MÅ da være et fornuftigt kompromis mellem disse yderpunkter?

Det er måske derfor visse protestantisk opdragede kristne bliver så
desperate at de konverterer til Katolicismen?

Fordi de der i højere grad netop inddrages i et skuespil, der alligevel er
strengt formaliseret?

Anders Peter Johnsen

Fra : Dennis Enøe

Dato : 15-03-03 10:34

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message

> Det er måske derfor visse protestantisk opdragede kristne bliver så
> desperate at de konverterer til Katolicismen?

Desperat kan jeg ikke forstille mig, sådan har jeg det da ikke.

Jeg ser ingtet i folkekirken, ikke bare fordi det er kedeligt, men også
i høj grad fordi at det der prædkies ikke giver helt mening og som du
selv siger man går tom hjem.

Men hvorfor så katolisme? nok fordi den minder mere om biblen og
har de sidste skrifter med (deutsokanon hvis det da er stavet rigtigt)
og for mit vedkomne fordi at jeg i andre lande stødte på at denne tro
underligt nok på mange måder er mere fri og åben.

Hvorfor så vælge katolisme? tja det gælder jo om at finde sig selv
som det jo hedder når man er katolik, det er der du finder gud, det
er jo det de fleste religioner handler om, så først skal man vel finde
hvad man tror på, så skal man se om man kan finde en religion der
passer med den tro, for mig er det katolisme, det har ingtet med at
være desperat at gøre.

Dennis

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-03-03 12:12

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message

> Desperat kan jeg ikke forstille mig, sådan har jeg det da ikke.

Om ikke i direkte "desperation", så i fortvivlelse over Folkekirken og dens
ofte ret intetsigende Gudstjenester?

> Men hvorfor så katolisme? nok fordi den minder mere om biblen og
> har de sidste skrifter med (deutsokanon hvis det da er stavet rigtigt)

Du mener vist "deuterokanon"?

Jeg kan ikke lige se, hvordan Katolicismen "minder mere om Bibelen", da der
jo altså er en pæn del ritualer og opfattelser, som NETOP ikke er direkte
Bibelsk begrundede og ikke har meget med den oprindelige jødiskkristne
Gudsdyrkelse at gøre? Tag nu bare helgendyrkelsen: Der er ingen tvivl om at
Jomfru Maria var højt respekteret, men hvor pokker kommer denne ide om
forbøn til hende og andre helgener ind, når det netop er Jesus Kristus, der
"er mellemled" mellem os og Gudfader?

> og for mit vedkomne fordi at jeg i andre lande stødte på at denne tro
> underligt nok på mange måder er mere fri og åben.

Religionen spiller ganske rigtigt en mere synlig rolle i katolske lande,
hvorimod den i protestantiske lande ikke er noget, man snakker højt om. Med
mindre man da er "religiøs".

> Hvorfor så vælge katolisme? tja det gælder jo om at finde sig selv
> som det jo hedder når man er katolik, det er der du finder gud, det
> er jo det de fleste religioner handler om,

Øjøjøj!

Dèr er vi vist uenige: Du synes at lægge op til noget mystik-inspireret
Gudsdyrkelse, hvor man kan finde Gud i sig selv udenom Jesus Kristus, og det
opfatter jeg som farligt!
Deri er jeg snarere enig med Luther i at vi skal søge Gud ud fra
Åbenbaringen ved henholdsvis Jesus Kristus og den Bibel, som er vores eneste
virkelige reference til at vide noget om Ham.

> så først skal man vel finde
> hvad man tror på, så skal man se om man kan finde en religion der
> passer med den tro, for mig er det katolisme, det har ingtet med at
> være desperat at gøre.

Der er vel immervæk en form for "kontrarevolutionært oprør" ved at gå
tilbage til Romerkirken, eller måske skyldes det bare at folk generelt ikke
aner et klap om forskellen på Katolocisme og Protestantisme?

Jeg kan f.eks. undres over, hvordan Paven jævnligt omtales i TV2-Nyhederne
som "de kristnes overhovede". Dèt vil jeg som protestant gerne have mig
frabedt (mit overhovede hedder Jesus Kristus, ikke Johannes Paul II) men det
skyldes måske ren og skær uvidenhed at de siger sådan? Gad vide hvor mange
folkekirkedanskere, der egentlig tror at Paven er deres religiøse overhoved?
Jeg kunne frygte at det er en udbredt misforståelse?

Anders Peter Johnsen

Fra : Dennis Enøe

Dato : 15-03-03 17:03

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> Om ikke i direkte "desperation", så i fortvivlelse over Folkekirken og
dens
> ofte ret intetsigende Gudstjenester?
Det er nok mere grunden til at jeg for mange år siden stoppede med
folkekirke,
dengang kendte jeg ingtet til katolisme, andet end det var nogle der rendte
rundt
i film og bedte med rosenkrans hele tiden og jagtede onde ånder

> Du mener vist "deuterokanon"?
Jeg hvidste jeg stavede forkert

> [...]
> Jomfru Maria var højt respekteret, men hvor pokker kommer denne ide om
> forbøn til hende og andre helgener ind, når det netop er Jesus Kristus,
Indrømmet at nogle ting ikke giver helt mening, og jeg har meget at lære
endnu,
og derfor ikke kan forklare alt, det er også 10-12 år siden jeg sidste læste
NT
og GT så jeg kan ikke huske alt derfra.

> Dèr er vi vist uenige: Du synes at lægge op til noget mystik-inspireret
> Gudsdyrkelse, hvor man kan finde Gud i sig selv udenom Jesus Kristus, og
det
> opfatter jeg som farligt!
JEg søger ikke noget mystisk, endten har jeg så ikke formuleret mig helt
rigtigt ellers
har du misforstået det, for det er ikke nogen sekt holdning jeg har.

De katoliker jeg har snakket med og pastorer og hvad jeg ellers har fået
læst
så ser du gud og kristus som det samme, kristus er gud med menneske form
men jeg er ikke lige helt god til at forklare den del påtrods af jeg forstår
det,
så det skal nok være en anden der skal spørges om denne del.

> [...]
ikke
> aner et klap om forskellen på Katolocisme og Protestantisme?
Hvorfor skal det dog være et oprør? kan man da ikke finde noget godt i
katolisme?
det du groft sagt skriver der (min tur til at svare lidt igen ) er at
katolister
ikke ved bedrem for så var de blevet protestanter? jeg kan se noget godt i
de fleste
religioner jeg har stødt på, det er også derfor jeg mener man skal finde den
der
passer til en istedet for bare at få trukket en ned over hovedet og så holde
den
uden at være det mindste enig.

> [...]
overhoved?
> Jeg kunne frygte at det er en udbredt misforståelse?

Det tror jeg er misforståelse, for det er han da heller ikke for katoliker,
ikke helt
som de beskriver ham, flere pastorer har lært mig at vi skal stille os
kritisk og
overveje det som han siger, han tager jo heller ikke nogen beslutning på
egen hånd
der kommer han jo højst med opfordringer.

Dennis

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-03-03 02:18

Anders Peter Johnsen wrote:

> Jeg kan ikke lige se, hvordan Katolicismen "minder mere om Bibelen",
> da der jo altså er en pæn del ritualer og opfattelser, som NETOP ikke
> er direkte Bibelsk begrundede

Nu siger du "en pæn del". Kan du nævne nogle eksempler?

> og ikke har meget med den oprindelige
> jødiskkristne Gudsdyrkelse at gøre?

Jødisk kristendom er kun den ene side af den apostoliske arv.

> [...]
> pokker kommer denne ide om forbøn til hende og andre helgener ind,
> når det netop er Jesus Kristus, der "er mellemled" mellem os og

1. Ideen om helgenvenerationen er ligeså gammel som kristendommen.
2. Ideen om at Maria skulle være mellemled mellem mennesker og Gud er en
skrøne, der bare ikke vil dø.

> Religionen spiller ganske rigtigt en mere synlig rolle i katolske
> lande, hvorimod den i protestantiske lande ikke er noget, man snakker
> højt om. Med mindre man da er "religiøs".

Ja føj da. Ud med de religiøse.

> Dèr er vi vist uenige: Du synes at lægge op til noget
> mystik-inspireret Gudsdyrkelse, hvor man kan finde Gud i sig selv
> udenom Jesus Kristus, og det opfatter jeg som farligt!

Når du taler om, at den katolske kirke går uden om Jesus Kristus kan jeg
kun sige et: Prøv nu at se på de katolske ritualer, skrifter,
mysticismer og evt. praksis. Det er sjovt, at man skal anklages for at
gå uden om Herren, når han stort set er centrum for alting i den
katolske tradition og kultus.

Hvad med en messe? Prøv evt. at notere en streg, hver gang Kristus
nævnes og gør det samme i en folkekirke. Du vil blive overrasket.

Som et kuriosum kan nævnes, at de ortodokse ofte bebrejder romerkirken
for at lægge *for* stor vægt på Kristus, således at de andre personer i
den hellige Treenighed næsten træder i baggrunden.

> Deri er jeg snarere enig med Luther i at vi skal søge Gud ud fra
> Åbenbaringen ved henholdsvis Jesus Kristus og den Bibel, som er vores
> eneste virkelige reference til at vide noget om Ham.

Og det er jeg da fuldstændig enig i.

> [...]
> tilbage til Romerkirken, eller måske skyldes det bare at folk
> generelt ikke aner et klap om forskellen på Katolocisme og

For mig at se var der intet "tilbagestræberisk" i det. Jeg har jo aldrig
valgt at protestere og træde ud af moderkirken. Jeg var født ind i en
(efter min mening) afsporet, 500 år gammel protestbevægelse, der
efterhånden var så langt fra sit grundlag og sine ideer, at det gjorde
ondt.

> Jeg kan f.eks. undres over, hvordan Paven jævnligt omtales i
> TV2-Nyhederne som "de kristnes overhovede".

Det er en uheldig formulering, ja.

> Gad vide hvor mange folkekirkedanskere,
> der egentlig tror at Paven er deres religiøse overhoved? Jeg kunne
> frygte at det er en udbredt misforståelse?

Det tror jeg bestemt, du tager fejl i. De fleste danskere har stadig et
billede af paven, som svarer til reformationstidens (dengang var det med
rette).

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-03-03 06:21

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu siger du "en pæn del". Kan du nævne nogle eksempler?

1) Mariadyrkelsen: Jo, Hun var Frelserens Moder, men at ophøje hende til
"Guds Moder´" forekommer mig sygt. At opfatte hende som et nærmest
obligatorisk mellemled mellem Menneskeheden og Gud er så langt ude, at jeg
får kastrationsangst på Kristi vegne.

Var det Ham eller Hans Moder, der frelste Verden?

2) Pavedyrkelsen: "I må ikke kalde nogen blandt jer "fader", for I har kun
een Fader, nemlig Ham som er i Himlene."

Hvordan kan den katolske kirke omgå dette bud så intentionelt groft og
samtidig hævde at være "lydig"?

Det er LØGN, hvad allerede Luther fattede...

> Jødisk kristendom er kun den ene side af den apostoliske arv.

Opfordrer Bibelen til Helgendyrkelse?

Gør den "apostoliske arv"?

"Apostel" betyder "Udsendt".

Af hvem?

Kristus?

Kunne man så i det mindste ikke holde HAM i centrum?

I stedet for Moderen og "kammeraterne"?

> 1. Ideen om helgenvenerationen er ligeså gammel som kristendommen.

Ikke desto mindre føler jeg mig nødsaget til at påpege at den er illegitim,
for så vidt at det er Inkarnationen i Kristus vi som kristne bør forholde os
til.

Han er målet, budskabet og forkyndelsen. (Riget, Magten og Æren)

> 2. Ideen om at Maria skulle være mellemled mellem mennesker og Gud er en
> skrøne, der bare ikke vil dø.

Hvorfor bæres hun så som en afgud gennem Middelhavsbyer?

Jeg er nødt til at stille spørgsmålet: Kristus har været her, men nogle
finder den livmoder, Han er født fra, VIGTIGERE end Ham?

At en relativt tilfældig jødisk pige fødte Jesus er vigtigere end end Hans
Liv og Gerning? Fordi Hun var "udvalgt"?

Jeg "hader" ikke nødvendigvis Jomfru Maria, men alligevel synes jeg at det
er sygt, hvad Hun gøres til!

"Himmeldronning"? Et matriarkalsk afgudsbillede?

Jeg vil mene at det er total mangel på respekt for både Hende og Hendes Søn!

> Ja føj da. Ud med de religiøse.

Man skal helst være lidt sindssyg for at være religiøs.

Det er langt fra alle der tør.

> [...]
> mysticismer og evt. praksis. Det er sjovt, at man skal anklages for at
> gå uden om Herren, når han stort set er centrum for alting i den

Jesus Kristus er måske "Orkanens øje", eller rettere: I katolikker KAN bare
ikke henvende jer til Ham direkte, fordi I har fået indskærpet at det er
tabu?

Alle mulige dårlige udenomsritualer gennem "bekendte" skulle på bedste
stalker-agtige vis kvalificere til eet eller andet?

> Hvad med en messe? Prøv evt. at notere en streg, hver gang Kristus
> nævnes og gør det samme i en folkekirke. Du vil blive overrasket.

Sig mig, FATTER katolikker bare grundliggende ikke Kristusideen?

("Uh, der blev Han nævnt! Ave Maria! Velsignet være HENDES livs frugt og
skide være med, hvad HAN så sagde og gjorde?)

> Som et kuriosum kan nævnes, at de ortodokse ofte bebrejder romerkirken
> for at lægge *for* stor vægt på Kristus, således at de andre personer i
> den hellige Treenighed næsten træder i baggrunden.

Dét har jeg som nordisk protestant MEGET svært ved at forstå: Hvem anden end
Kristus skal der måske lægges vægt på?

> Og det er jeg da fuldstændig enig i.

Godt!

> [...]
> (efter min mening) afsporet, 500 år gammel protestbevægelse, der
> efterhånden var så langt fra sit grundlag og sine ideer, at det gjorde

Okay, du er så bare så stokhamrende reaktionær at du hellere dyrker en
midlertidig, verdslig pave end Kristus?

Hvad med at holde sig til originalen i stedet for dårlige kopier?

> Det er en uheldig formulering, ja.

Takker for accepten af mit synspunkt..

> Det tror jeg bestemt, du tager fejl i. De fleste danskere har stadig et
> billede af paven, som svarer til reformationstidens (dengang var det med
> rette).

Jeg takker igen for din erkendelse af mit synspunkt.

Jeg mener bare at det er temmelig misforstået at ville dyrke en pave som
"Kristi Stedfortræder":

1) Jesus Kristus LEVER (i præsens, desuagtet det måske er i Himlene, så
hvordan kan en pave kræve Hans autoritet, medmindre det er i mangel af tro
på Genopstandelse og Himmelfart?

2) Paven kan under ingen omstændigheder VÆRE Jesus Kristus (sådan som det
ellers hævdes), men kun en søgt, menneskelig kopi, uanset antallet af
kunstige dogmer.

3) Jo, Simon Peter fik i sin tid en fuldmagt (og tre tilskyndelser) til at
"vogte flokken". Men han er stadig kun "vikar" for Mesteren. Og INTET andet!
Jeg vil vædde med at Skt. Peter ville skamme sig (yderligere) over at se sin
gerning misbrugt, som den er blevet af egenrådige paver.

Det svarer sådan cirka til at man går i Skifteretten og kræver arv fra en
person, som endnu ikke er død? Prøv at forlange et nuværende familiemedlems
testamente indløst, mens vedkommende stadig lever: TOTAL mangel på respekt?

Anders Peter Johnsen

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 13-03-03 19:28

"Henrik Larsen" <webgangster@tele2adsl.dk> skrev...

> Og hvad kan de gøre for at vi unge kan få lyst til at går i kirke om
> Søndagen?

Du har allerede fået en del svar, så jeg vil bare komme med et enkelt
lille pip, som jeg tror ville hjælpe en del: eftermiddagsgudstjenester i
alle kirker!
Det der med at stå op og gå til gudstjeneste kl. 9 eller 10 en søndag
morgen er ikke lige det store hit blandt mange unge. (Inkl. mig selv
såmænd)

Christina

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 15-03-03 13:15

> [...]
> fornye sig?
> Og hvad kan de gøre for at vi unge kan få lyst til at går i kirke om

Efter 1000 år burde kirken nå være voksen nok til at kunne hjelpe sig selv.
Jeg konstaterer at så ikke er tilfælle.

Kjellemann

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 15-03-03 13:29

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> "Henrik Larsen" <webgangster@tele2adsl.dk> wrote in message

> Efter 1000 år burde kirken nå være voksen nok til at kunne hjelpe sig
selv.
> Jeg konstaterer at så ikke er tilfælle.

Jamen det sker også ved at Gud sender vækkelser i kirken .
http://www.danskoase.dk/ her er virkelig folkekirkelig fornyelse og på
frikirke siden opstår der nye menigheder hvor troen på Jesus som frelser
holdes højt.

--
Med kærlig hilsen fra Børge.
http://www.nydheder.subnet.dk/ min hjemmeside.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 15-03-03 13:31

> [...]
> http://www.danskoase.dk/ her er virkelig folkekirkelig fornyelse og på
> frikirke siden opstår der nye menigheder hvor troen på Jesus som frelser

Ok, men i stedet for at spørge her hva man kan hjælpe kirken med, får man
heller vente på at Gud sender vækkelser i kirken.

Mvh
Kjellemann

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 15-03-03 13:38

> "Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message

eller bede om vækelse og fornyelse i kirken.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 15-03-03 13:43

> "Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> eller bede om vækelse og fornyelse i kirken.
>
> --
> Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.

Jo. Men Gud er nok selv i stand til at se om der ere behov for vækelse og
fornyelse i kirken, og handle derefter. Tror du ikke det?

Mvh
Kjellemann

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 15-03-03 13:56

> [...]
> >
> Jo. Men Gud er nok selv i stand til at se om der ere behov for vækelse og
> fornyelse i kirken, og handle derefter. Tror du ikke det?

jo det er Han , men Han siger også at vi skal bede og at Han vil give os det
vi beder om,.
Intet er kommet uden bøn og nød for en sag i kirken.
Gud handler ikke hen over hovedet på Kirken, men ved at kirkens medlemmer
ser et behov og begynder at bede.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 15-03-03 14:11

> [...]
> Intet er kommet uden bøn og nød for en sag i kirken.
> Gud handler ikke hen over hovedet på Kirken, men ved at kirkens medlemmer

OK. Gud kan se behov for vækelse og fornyelse i kirken, men handler ikke på
eget initiativ.

Kjellemann

Fra : Asta Nielsen

Dato : 16-03-03 10:26

Børge skrev:
> [...]
> http://www.danskoase.dk/ her er virkelig folkekirkelig fornyelse og på
> frikirke siden opstår der nye menigheder hvor troen på Jesus som frelser

Jeg må indrømme at jeg som ungt menneske (23 år) ikke mener, at "Gud sender vækkelser i kirken", er noget der får mig til at
valfarte dertil. Så mener jeg da bestemt at Gud er gammeldags. Måske burde han udskiftes af en nyere model....? Det er ligesom når
jeg snakker med min farmor (80 år), når jeg prøver at forklare hende, at kirken burde forny sig. Det mener hun bestemt ikke. Det er
nærmest blasfemisk, efter hendes mening, hvilket jeg synes er noget vrøvl! Det er det samme som at sige, at de unge ikke har noget
at skulle have sagt. Det er ikke særlig motiverende....

Mvh.
Asta

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 16-03-03 12:09

"Asta Nielsen" <asta_s_n@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

Kirken fornys ved at medlemmerne søger Gud.
men du kan jo også finde en frikirke i nærheden af hvor du bor det vil nok
tiltale dig mere.
Hvis du vil havde fornyelse må du søge Gud.
Gud er evig gammel og evig ung hvis jeg kan beskrive det på den måde.
Det gud sagde for tusinde år siden står ved magt, men det er ikke ens
betydende med at han ikke også i dag taler ind i kirkens liv og dens
enkeltes liv og behov.
Det ville være en god tin at begynde at læse bibelen og bede daglig.
Så skulle du nok se at der kom liv omkring dig.
Søg Gud.
Her er et par links fra nogle levende frikirker, men der findes mange flere
liv en hel del folkekirker der er kiv i for at blive i din tanke
[...]

Jeg mener du også der er liv i de fleste folkekirker og indre missions
samfund, det afhænger jo også om vi er åbne for det Gud gør og ikke altid
kritisere.

Fra : Asta Nielsen

Dato : 16-03-03 12:27

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3e745b62$0$42572$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Jeg mener du også der er liv i de fleste folkekirker og indre missions
> samfund, det afhænger jo også om vi er åbne for det Gud gør og ikke altid

Jamen, man kan selvfølgelig også vende den rundt og sige, at det er den danske folkekirke der er kedelig. Det er vel egentlig også
et spørgsmål om, hvordan man bruger Guds ord. Det er jo før blevet brugt til heksejagt osv. *GS*.
Så for at omformulere: Den danske folkekirke burde forny sig, og måske begynde at bruge fortolkningerne på en mere moderne måde *S*
Mht. at søge Gud, så er det ikke sådan at jeg ligefrem er ateist, men jeg følger da de 10 bud, så vidt muligt, og skulle jeg afvige
fra disse får jeg da dårlig samvittighed *S*. Jeg tror på alt det med Jesus, og til enhvis grad også Gud. Jeg mener dog også at i
f.eks. Biblen er der da fejl og mangler.
Det ændre jo bare ikke på at hele måden man fremføre Guds budskab, er gammeldags. Jeg synes ikke at det burde være nødvendigt at
skulle gå i frikirke, og bare lade folkekirken gå i forfald.

Mvh.

Asta

Mvh.
Asta

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 16-03-03 13:05

> [...]

nej den Danske folkekirke har også en fornyelse se ind på.
http://www.danskoase.dk/index.html

Fra : Nielsen

Dato : 16-03-03 06:03

Det der mangler i de fleste folkekirker i dag, er erkendelsen af den Levende
Gud og dennes Kraft. Mange præster tør ikke, at praktisere det Jesus har
befalet, endsige prædike det Jesus har befalet dem at prædike. Det er ikke
kun præsternes skyld, men også vores, hvis vi hører til dem der ikke mener,
at Gud hører hjemme i kirken, for at sige det lidt provokativt. Jeg har
oplevet præster som ikke kan besvare vigtige Bibelsteder, som bestemt er
essentielle for at kunne udøve sjælesorg, og jeg har oplevet præster, som
ikke mener, at det der står i Bibelen gælder i dag. Der er også præster der
er mere politisk engagerede og interesserede i at markere deres holdning
imod en gruppe mennesker, medens der er præster der går op i at markere at
de går ind for åbenlyst synd, om end de dog ikke selv mener der er tale om
synd, selv om Bibelen siger det. Når præsterne begynder at tro på Gud og
interessere sig for skrifterne udover det de har lært på universitetet, vil
jeg mene der er håb. I det samfund vi lever i i dag, hvor flere og flere
bliver syge i sindet fordi vi hele tiden skal mane os op til at kunne klare
alt, og hvor folk der ikke kan klare samfundets krav falder lige igennem det
ikke mere eksisterende sociale sikkerhedsnet, er der brug for barmhjertighed
og tilgivelse - visdom og forståelse, samt en klar afstandstagen overfor det
onde - I Jesu navn - . Ellers eksisterer vi bare indtil vi dør i
individualismens tjeneste. Jeg dømmer ikke nogen, men hvor ville jeg ønske
at Gud snart udgyder sin mægtige kraft over landet, både over de
ikke-kristne, men sandelig også over os kristne, på en måde, således vi ikke
længere tvivler på Hans kærlighed og nærvær, men glæder os over, at trods
modgang og smerte - i glæde og i sorg - ja, der er Gud med os. Hvis kirken
begyndte at søge Guds visdom og nærvær frem for at prøve at trække
kirkegængere til, ved at gøre kirken mere spændende i form af
rock-gudstjenester, teater og andet kulturpjat, ville flere komme i
kirken.... blot min ydmyge mening.

Mvh.

Nielsen

Fra : Niels Peter

Dato : 16-03-03 17:56

Nielsen wrote:

> [...]
> spændende i form af rock-gudstjenester, teater og andet kulturpjat,
> ville flere komme i kirken.... blot min ydmyge mening.

- og så er vi mange, der skal tænke lidt over, om den kristne retorik
måske lyder temmelig "out of date" for en generation, der med garanti
ikke aner, hvad et ord som "udgyde" overhovedet betyder.
Ellers er jeg såmænd enig med dig langt hen ad vejen.
Budskabet er godt nok uden at vi behøver at "tivolisere" kirken.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : KdCon

Dato : 17-03-03 20:16

"Henrik Larsen" <webgangster@tele2adsl.dk> wrote in message
> jeg vil garne spørger hele gruppen om i har nogle forslag til hvordan
> kan vi hjælp de danske folke kirker til at der kommer flere unge?????

Ja vi kan hjælpe folkekirken og hele folket med enten at nedlægge den og så
bruge kirkerne til hjem for de hjemløse, eller lade dem som absolut vil have
dens eksistens, at de betaler for det som de ønsker. Fred med dem!!!!!

Fra : Asta Nielsen

Dato : 17-03-03 20:30

"KdCon" <dut@dut.dut> skrev i en meddelelse news:3e761f00$0$52189$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> dens eksistens, at de betaler for det som de ønsker. Fred med dem!!!!!

Du kan da bare melde dig ud af Folkekirke, hvis du ikke ønsker at betale kirkeskat *S*......men så bliver din begravelse dyr, når du
engang når der til........

Mvh.
Asta

Fra : KdCon

Dato : 17-03-03 20:44

"Asta Nielsen" <asta_s_n@REMOVEhotmail.com> wrote in message

> Du kan da bare melde dig ud af Folkekirke, hvis du ikke ønsker at betale
kirkeskat *S*......men så bliver din begravelse dyr, når du
> [...]
Ja det har du ret i og derfor har jeg ikke været medlem længe af det forum!!
men jeg slipper alligevel ikke for at betale mange mange penge indireket
over skattebilleten alligevel (stats tilskud) Føj for en narre sut

Fra : Asta Nielsen

Dato : 17-03-03 20:49

Ja det har du ret i og derfor har jeg ikke været medlem længe af det forum!!
> men jeg slipper alligevel ikke for at betale mange mange penge indireket
> over skattebilleten alligevel (stats tilskud) Føj for en narre sut

Det kan jeg godt se.....det er ikke helt fair *S*

Fra : Dennis Enøe

Dato : 17-03-03 21:00

> Det kan jeg godt se.....det er ikke helt fair *S*

Det jo det, de der 0.73% vi betaler synligt er jo småpenge,
bare se den katolske kirke, de opfordrer deres medlemer
til noget der ligner 2% og så bliver de styttet af tyske katoliker,
så hvor meget betales der mon ikke til de tomme protestantiske
kirker?

Dennis

Fra : KdCon

Dato : 17-03-03 21:10

"Dennis Enøe" <bluesy@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> kirker?
>
> Dennis
>
> Sikken en gang fordrukken vrøvl du skriver, det er da ikke rimeligt at
betale til noget jeg har meldt mig ud af ????

Fra : Dennis Enøe

Dato : 17-03-03 21:14

"KdCon" <dut@dut.dut> wrote in message

> betale til noget jeg har meldt mig ud af ????

Og det har jeg skrevet hvor?

Jeg er selv meldt ud af folkekirken, betaler ikke noget til dem (ud over
hvad jeg ikke kan se direkte)

Dennis

Fra : Dennis Enøe

Dato : 18-03-03 16:43

> Og det har jeg skrevet hvor?

Rart at se du ikke kan svare da du ikke kan finde det
så er vi vel enige i du fejlfortolkede indlægget og råbte
op uden nødvendighed

Dennis

Fra : KdCon

Dato : 18-03-03 17:00

"Dennis Enøe" <bluesy@tiscali.dk> wrote in message news:Y7Hda.129474>
> Rart at se du ikke kan svare da du ikke kan finde det
> så er vi vel enige i du fejlfortolkede indlægget og råbte
> op uden nødvendighed
>
> Dennis

Jamen er jeg kommet til at sende dig uberettiget kritik, så er det klart du
protester. Dette er du da i din gode ret til ! Og så vil jeg selvfølgelig
Undskylde meget og jeg håber ikke dette gentager sig. Mvh. Jesus Jensen

Fra : Dennis Enøe

Dato : 18-03-03 17:12

> [...]

> protester. Dette er du da i din gode ret til ! Og så vil jeg selvfølgelig
> Undskylde meget og jeg håber ikke dette gentager sig. Mvh. Jesus Jensen

Takker, jeg er troende, men jeg er imod den tvungne kirkeskat, kan ikke se
hvad den gør godt for, jeg ved godt kirken noterer fødsler, dødsfald mm, men
det ku man vel flytte over på bedemænd og jordemødre, så kan de få lidt
ekstra
at lave

Kirken burde ikke være noget regeringen betaler, men hvis det er for at
beholde
dem, skulle man så ikke tage de sidste katolske kirker fra katolikerne og
forære
dem til protestanterne som en af vores tidligere konger gjore (ka ikke huske
navnet)

Dennis

Fra : KdCon

Dato : 18-03-03 17:33

> [...]
> forære
> dem til protestanterne som en af vores tidligere konger gjore (ka ikke

Jeps lige præcis !! hmmm det er i bund og grund et kedelig emne i
moderniteten og rent sociologisk har vi ikke brug for så primitivt emne som
folkekirken/religion til noget fornuftigt, den opgave kan sagtens overtages
af andre og så lade dem, der vil betale for den ydelse, få det de betaler
for, det er da helt ok.

Mvh. Jesus Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-03-03 23:19

KdCon <dut@dut.dut> skrev:

> [...]
> det forum!! men jeg slipper alligevel ikke for at betale mange
> mange penge indireket over skattebilleten alligevel (stats tilskud)

Du udtaler dig da vist om noget du ikke rigtig har sat dig ind i,
lyder det til.

Du betaler nemlig ikke hel masse via statstilskud til Folkekirken!

Jeg er ikke medlem af Folkekirken.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : KdCon

Dato : 18-03-03 09:14

> Du udtaler dig da vist om noget du ikke rigtig har sat dig ind i,
> lyder det til.
>
> Du betaler nemlig ikke hel masse via statstilskud til Folkekirken!
>
> Jeg er ikke medlem af Folkekirken.

Kære Andreas F
Ja jeg tillader mig lige at slette alt det der bibel indoktrinering, du
prøver på at pådutte os almindelige mennesker!! Og prøv så lige at uddybe
dine holdninger lidt, så du kan gøre dig forståelig????

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-03-03 11:08

KdCon <dut@dut.dut> skrev:

> Kære Andreas F
> Ja jeg tillader mig lige at slette alt det der bibel
> indoktrinering, du prøver på at pådutte os almindelige mennesker!!

Du har stadig ikke fattet en dyt af noget som helst?

> Og prøv så lige at uddybe dine holdninger lidt, så du kan gøre dig
> forståelig????

Det er dig der fremsætter en vild og ikke underbygget påstand! - Så
længe du ikke vil gøre et forsøg på det, er du ikke andet end endnu en
flab der forsøger at føre sig frem her i gruppen på den sædvanlige
lallende måde!

Så med mindre du ændrer stil og begynder at fremføre saglige og
seriøse argumenter og dokumentationer for dine påstande, vil jeg ikke
spilde mere tid på dit vuggestuesludder.

Fra : KdCon

Dato : 18-03-03 12:38

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote in message

> [...]
> *** *Alle med debatforum* ***
> Du er i den grad ikke den der vender den anden kind til og ovenkøbet er du
prefid og tale nedsættene til folk. Så kan kun anbefale dig at tale til og
ikke ned til dine med mennesker !!! Yt med dig>>>----------->

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-03-03 16:38

KdCon <dut@dut.dut> skrev:

[ ... ]
> Du er i den grad ikke den der vender den anden kind til

Hvorfor i al verden skulle jeg dog også vende den anden kind til når
du endnu ikke er fremkommet med noget der blot nærmer sig en lille
bitte mine slag overhovedet!!

> Yt med dig>>>----------->

Tak, jeg skal nok gøre dig en tjeneste en anden gang!

Og så må du gerne læse lidt på linket i min signatur, da der står
nogle fine og gode råd om hvordan man klipper og citerer i de indlæg
man besvarer

FUT dk.snak.mudderkastning

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

Fra : KdCon

Dato : 18-03-03 16:53

> [...]

> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
> Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
> misforståelser bliver væsentlig reduceret

Ja du er sgu smart for helvede da også mand, bliv lige tør i nakken, før du
leger Gud !! Blev vi ikke enige om at slutte ?? YT med dig >>----------> din
vantro

Fra : Asta Nielsen

Dato : 18-03-03 19:18

Ja du er sgu smart for helvede da også mand, bliv lige tør i nakken, før du
> leger Gud !! Blev vi ikke enige om at slutte ?? YT med dig >>----------> din
> vantro

Jeg synes at i begge burde smutte, hvis i ikke kan finde ud af alm. pli......

Mvh.
Asta

Fra : Niels Peter

Dato : 18-03-03 08:06

KdCon wrote:
> [...]

> forum!! men jeg slipper alligevel ikke for at betale mange mange
> penge indireket over skattebilleten alligevel (stats tilskud) Føj for

Nu er det jo en smagssag, hvad man vil kalde "mange, mange penge", men
grunden til, at ikke-medlemmer også betaler noget, er, at
kirkekontorerne udfører en del registreringsarbejde for folkeregistrene,
som der ellers skulle ansættes kommunalfolk til.
Desuden går der lidt til vedligeholdelse af de ældste kirker, som
betragtes som en fælles kulturarv, som alle har interesse i at bevare
uanset tro eller ikke.

Niels Peter

Fra : KdCon

Dato : 18-03-03 09:03

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> [...]
> Desuden går der lidt til vedligeholdelse af de ældste kirker, som
> betragtes som en fælles kulturarv, som alle har interesse i at bevare

Kære Niels Peter
Mange, mange penge er sgu da ikke en smags sag ??? Og mængden "alle"
ombefatter bla. også jeg!! Og dette er totalt ukorrekt, jeg vil ikke støtte
denne kultur arv. Så jeg kan kun konstatere, du ikke helt er så klog som du
gerne vil fremstå. Du høre sikkert til den mængde, der udtaler sig på andres
vegne og bruger ord som "man kan"!! I stedet for "jeg kan" etc.

Fra : Asta Nielsen

Dato : 18-03-03 10:23

> [...]
> gerne vil fremstå. Du høre sikkert til den mængde, der udtaler sig på andres
> vegne og bruger ord som "man kan"!! I stedet for "jeg kan" etc.

Jeg mener nu heller ikke at der er rimelighed i, at man skal betale til denne kulturarv, hvis man har meldt sig ud af
folkekirken....
Hvad er det for noget arbejde kirken udfører for folkeregistret *S*?

Mvh.
Asta

Fra : Niels Peter

Dato : 18-03-03 12:58

Asta Nielsen wrote:

> Hvad er det for noget arbejde kirken udfører for folkeregistret *S*?

Registrering af fødsler, bl.a.

Niels Peter

Fra : Niels Peter

Dato : 18-03-03 12:57

KdCon wrote:
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Mange, mange penge er sgu da ikke en smags sag ???

Det er vel en smagssag, hvor mange, der skal til, for at man synes det
er mange?

> Og mængden "alle"
> ombefatter bla. også jeg!! Og dette er totalt ukorrekt, jeg vil ikke
> støtte denne kultur arv.

Husk det næste gang, du skal stemme. Det er politikerne, der har
vedtaget, at bygninger (kirkelige eller verdslige) af en vis alder og
historisk interesse er bevaringsværdige.

> Så jeg kan kun konstatere, du ikke helt er
> så klog som du gerne vil fremstå.

Jeg har absolut ingen ambitioner om at fremstå som klog (undtagen ved
eksamensbordet, når den tid kommer). Jeg forsøgte sådan set bare at
skitsere den officielle begrundelse for, at skatteydere, der ikke er
medlemmer af folkekirken, også bidrager.
Selv går jeg faktisk ind for at stat og kirke bliver adskilt.

Niels Peter

Fra : KdCon

Dato : 18-03-03 13:02

> Selv går jeg faktisk ind for at stat og kirke bliver adskilt.
>
> Niels Peter

Dette finder jeg er en sund holdning Så tak for det.
ps.Har været meget aktiv politiker i mange år, men nu nyder jeg livet og
hjælper de svage.

Fra : Niels Peter

Dato : 18-03-03 13:21

KdCon wrote:
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> men nu nyder jeg livet
> og hjælper de svage.

Sund holdning

Niels Peter

Fra : KdCon

Dato : 18-03-03 17:15

> [...]
> fornye sig?
> Og hvad kan de gøre for at vi unge kan få lyst til at går i kirke om

Ja så er det som sædvane i visse forum på news.dk, kørt helt ud i hampen

og bevæget sig langt væk fra emnet. Dette beviser bare at alle de kloge
Gudsforladte hoveder, der sidder her tit og ofte ikke kender til moderne
mødeledelse og derfor kan det ikke bruges til en disse. Mvh. Jesus Jensen.

En af dem der stod først i rækken, da der blev delt hjerner ud !!! hæhæhæ

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 18-03-03 18:09

"KdCon" <dut@dut.dut> skrev...

> En af dem der stod først i rækken, da der blev delt hjerner ud !!!
hæhæhæ

Hvordan er det nu...... "De første skal blive de sidste"...

Christina

Fra : KdCon

Dato : 18-03-03 18:37

"Christina Puhakka Egholm" <christina@egholm.net> wrote in message
> "KdCon" <dut@dut.dut> skrev...

> hæhæhæ
>
> Hvordan er det nu...... "De første skal blive de sidste"...
>
> Christina

Hmmm.. det tager jeg for et kompliment. Så jeg takker, bukker og skraber....

Ved at du muligvis har ret! Jeg er blevet erklæret død engang. Jeg siger dig
der er ingen ting. Ingen blomsterhave, intet paradis, ingen Gud, absolut
ingen ting!!!!! Kun det at læse folks udtryk i ansigtet, da jeg igen stod
lys levende foran dem som genopstået fra de døde.

Mvh. Jesus Jensen

Fra : Asta Nielsen

Dato : 18-03-03 19:26

"KdCon" <dut@dut.dut> skrev i en meddelelse news:3e775921$0$20475$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> ingen ting!!!!! Kun det at læse folks udtryk i ansigtet, da jeg igen stod
> lys levende foran dem som genopstået fra de døde.

Du er ikke den første der har været erklæret død, og i blandt dem er der visse der har oplevet det som noget i stil med indgangen
til himlen, så hvad får dig til at tro at din oplevelse er den rigtige?........en forklaring kan jo være at du røg "ned" istedet for
"op"........
Og hvorfor er det et problem at diskutionen bevæger sig væk fra det oprindelige emne? Hvis folk vil kommentere det ydeligere, så kan
de jo bare gøre det.

Mvh.
Asta

Fra : KdCon

Dato : 18-03-03 19:43

> [...]
> Og hvorfor er det et problem at diskutionen bevæger sig væk fra det
oprindelige emne? Hvis folk vil kommentere det ydeligere, så kan

Ja og jo Men emnet hedder jo "Kan vi hjælpe kirk(k)erne" *LOL* men hvad er
det lige det handler om "mudderkastning" *SS* eller???? Nej det var mens jeg
stadig var "troende" måske jeg stadigt er det? Men på et andet plan, faktisk
har jeg prøvet det 3-4 gange i gennem livet og hver gang sket det samme
Genopstået!! Nogle kalder det for en skytsånd? De eneste "ånder" jeg kender
er de "dårlige ånder" dem jeg kan give eleven i ansigtet, hvis jeg skulle
have glemt at børste tænder.

Kærlig Hilsen Jesus Jensen

..

Fra : Asta Nielsen

Dato : 18-03-03 20:08

> [...]
> er de "dårlige ånder" dem jeg kan give eleven i ansigtet, hvis jeg skulle

Jamen, så synes jeg da at du skal gå tilbage til der hvor tråden startede, istedet for selv at fortsætte ud af denne tråd, hvor du
klart giver udtryk for, at du ikke tror på Gud, og har frameldt dig Folkekirken. Det har da heller intet med det oprindelige emne

Moral er godt. Dobbeltmoral er dobbelt så godt....????

Mvh.
Asta

Fra : Asta Nielsen

Dato : 18-03-03 20:13

Men på et andet plan, faktisk
> [...]
> er de "dårlige ånder" dem jeg kan give eleven i ansigtet, hvis jeg skulle

Iøvrigt, det er da trist at du 3-4 gange (Man skulle da iøvrigt synes, at du havde styr på hvor mange gange du havde prøvet at dø,
medmindre det ikke er dig selv der har oplevet det???), og tilsyneladende har fået den dårlige oplevelse at få lov til at leve, og
ikke have oplevet "lyset", eller hvad man nu kalder det. Det virker nærmest som om at du havde forventet at opleve noget stort, men
at du istedet for er blevet skuffet......

Mvh.
Asta

Fra : KdCon

Dato : 19-03-03 09:08

> [...]
nærmest som om at du havde forventet at opleve noget stort, men
> at du istedet for er blevet skuffet......

Hmmm ved du/de hvad? Kære Asta!

Lyset oplever jeg faktisk hver eneste dag, jeg ved at vi kun lever, mens vi
er levende og det er netop op til dig/os, at få mulighed for at se lyset!
Det at finde kærligheden til dine medmennesker/naturen, at kunne hjælpe
hinanden på godt og ondt og have det overskud og den energi der skal til!
uden det nødvendigvis kræver at du får noget igen. Hver gang jeg ser at den
hjælp, eller det lille smil og den udstråling jeg har og giver videre til et
fortvivlet menneske, får dette til at se positivt og med glæde, for så selv
at springer ud i livet med varme og hvordan dette smitter til deres
omgivelser som ringe i vandet. Det er for mig at se lyset, når dette lys er
slukket er der ikke langt tilbage til det totale ingen ting. Men der skal
bruges en del pædagogik, psykologi og det at bare være dig selv som
menneske. Vi lever kun engang og det er det paradis som alle taler om, det
er her på jorden. Helvede er det som vi mennesker kan gøre det til, hvis vi
ikke forstår at udnytte resurserne rigtigt.

Jeg kan kun sige grib bolden mens den er luften, send den videre til din
næste, dem du taber er tabt. Nogle mennesker kan håndterer flere bolde og
kan således dele ud af overskuddet, mens andre vælger bare at putte dem i
lommen.

Hvh. Jesus Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-03-03 10:09

KdCon <dut@dut.dut> skrev:

[ ... ]
> [...]
> så selv at springer ud i livet med varme og hvordan dette smitter
> til deres omgivelser som ringe i vandet.

Se, dette er jo netop en af grundpillerne i den kristendom som Jesus
og hans apostle stod for, og som vi kan finde i Bibelen!

Jeg tror det er meget vigtigt at vi lærer at skelne mellem hvad
kristendommen reelt er, og hvad den er blevet forvrænget til op gennem
tiderne.

Fra : Asta Nielsen

Dato : 19-03-03 11:29

Hmmm ved du/de hvad? Kære Asta!

> [...]
> kan således dele ud af overskuddet, mens andre vælger bare at putte dem i

Det var da rart.....jeg fik ellers et indtryk af, i nogle af dine andre indlæg, at du var meget negativt indstillet til verden, men
det er så heldigvis ikke tilfældet *S*. Jeg kan kun tilslutte mig dette indlæg *S*

Mvh.
Asta