Luthersk faste
Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-03 07:00

Jeg ser at en del lutheranere i Danmark, heriblandt præster i
folkekirken, er begyndt at holde faste, tilsyneldende inspireret af
Ramadanen.

Men er fasten ikke lige så fremmed for lutherdommen som flagellantismen?

--
Per Erik Rønne

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-03-03 08:27

"Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ramadanen.
>
> Men er fasten ikke lige så fremmed for lutherdommen som flagellantismen?

I så fald er du da nødt til at rette Bibelen,
som ofte omtaler brugen af faste.........

Mvh. Bodil.

Fra : Dennis Enøe

Dato : 12-03-03 10:16

"Per Rønne" <per@ronne.invalid> wrote in message
> [...]
> Ramadanen.
>
> Men er fasten ikke lige så fremmed for lutherdommen som flagellantismen?

Nej, det er sådan ca (kan det altså ikke perfekt endnu) at man faster fra
fastelavn
og indtil påske, især katoliker går meget op i dette.

Der er så mange måder at definere fasten på, de fleste har jeg hørt definere
det som
at give afkald på nogle ting, feks: cigareter, kød, øl, vin, sodavand mm og
så leve på
en meget basal måde, andre har jeg læst kun spiser 1 måltid om dagen, der
spiser de
hvad de har lyst til og resten af dagen står den kun på vand, men nogle af
de andre
kan nok bedre sige hvad der er den helt rigtige måde.

Så huske at du må ikke faste på en søndag, men det kan de andre nok også
fortælle
lidt mere om.

Dennis

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-03 12:23

Dennis Enøe <bluesy@tiscali.dk> wrote:

> [...]

> dagen står den kun på vand, men nogle af de andre kan nok bedre sige hvad

Jeg har altså aldrig hørt om protestanter der fastede.

Men jeg tror da så at jeg vil afholde mig fra kaffedrikning. Jeg kan
alligevel ikke udstå kaffe .
--
Per Erik Rønne

Fra : Dennis Enøe

Dato : 12-03-03 16:49

> Jeg har altså aldrig hørt om protestanter der fastede.

Du skal også lede længe, men jeg kender nogle der gør,
men den protestantiske kirke ser meget let på det selvom
det engang var meningen at man skulle

Det er da hvad jeg lærte da jeg blev konfirmeret i denne tro

Dennis

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 12-03-03 18:50

per@ronne.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Jeg har altså aldrig hørt om protestanter der fastede.

Det er ellers relativt normalt, omend der sjældent (om overhovedet) er tale om
påbudte og kirkemæssigt fastlagte faster. Derimod opfordres individet, særligt
inden for pietismen, til konstant at arbejde på sin egen helliggørelse ved
bøn, bod og faste.

Protestantismen afskaffede ikke som sådan alle de ting, der karakterisere
fromheds- og munkelivet i katolicismen, men den gjorde mange af dem valgfri og
afhængige af den enkeltes egen stræben efter det guddommelige/helliggørelse.
Den protestantiske kristne var, skulle ifølge Luther og Calvin, være en munk
blot uden kloster, forstået således at hvor man før accepterede et skel mellem
særligt hellige kristne (munkene) og så de gængse kristne, så er hver kristen
i protestantismen, og igen særligt udtalt i pietismen, ideelt set forpligtet
på at leve efter den højeste standard af hellighed.

Den engelske kirke har endda i sin Book of Common Prayer en "Table of the
Vigils, Fasts and Days of Abstinence", som skal overholdes i løbet af året.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Hellere en ret grønsager med kærlighed til,
end en opfedet okse med had til."

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-03 03:22

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

> per@ronne.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

> Det er ellers relativt normalt

Jeg kunne forestille mig at vore forskellige erfaringer skyldes
forskellen mellem en barndom i København og en barndom på landet .
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 13-03-03 07:20

per@ronne.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Jeg kunne forestille mig at vore forskellige erfaringer skyldes
>forskellen mellem en barndom i København og en barndom på landet .

Jeg tror snarere, at det skyldes, at har beskæftiget mig mere med religion -
om ikke andet, så gennem mit fag. Jeg har kun sjældent selv kendt
protestanter, der fastede, og det stammer fra min gang i Indre Mission i
perioden ca. 96-98.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"... alle bedes øjeblikkeligt skrive i en gruppe der handler om religion."

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 12-03-03 13:51

per@ronne.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Men er fasten ikke lige så fremmed for lutherdommen som flagellantismen?

Fra artikel 26 i Augustana:

Desuden lærer de, at enhver kristen skal øve sig og holde sig selv i tømme ved
legemlig tugt eller ved legemlige øvelser og arbejder på en sådan måde, at
ikke overmættelse eller ørkesløshed skal ægge til synd, ikke for at vi ved
disse øvelser skal fortjene syndernes forladelse eller gøre fyldest for
synderne. Og denne legemlige tugt bør man bestandig, ikke alene på nogle
enkelte og anordnede dage, drive på med, som Kristus indskærper Luk. 21.34:
"Vogter eder for, at eders hjerter ikke besværes af drukkenskab", og ligeledes
Mat. 17.21: "Denne slags dæmoner uddrives ikke uden ved faste og bøn." Og
Paulus siger 1 Kor. 9.27: "Jeg spæger mit legeme og holder det i trældom." Her
viser han klart, at han spæger sit legeme, ikke for at fortjene syndernes
forladelse ved denne tugt, men for at have et underdanigt legeme, skikket til
åndelige ting og til at gøre den pligt, som følger med hans kald. Derfor
fordømmes ikke faster i og for sig, men overleveringer, som foreskriver
bestemte dage og bestemte spiser, med fare for samvittigheden, som om den
slags gerninger var en nødvendig gudsdyrkelse.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Oh yeah. Well, Peter Griffin is no loser. When I'm through with our
schools, our students will be so smart they will be able to program

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-03 14:52

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

> Fra artikel 26 i Augustana:

Hvad mener du så med »Augustana«? Den augsburgske Trosbekendelse?
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 12-03-03 15:56

per@ronne.invalid (Per Rønne) mælte sligt:
>Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

>Hvad mener du så med »Augustana«? Den augsburgske Trosbekendelse?

Ja.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"We know that we are living in a state of falsity,
that all our social and religious form is dead, a crystallised lie."

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 12-03-03 17:55

On Wed, 12 Mar 2003 07:00:24 +0100, per@ronne.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Jeg ser at en del lutheranere i Danmark, heriblandt præster i
>folkekirken, er begyndt at holde faste, tilsyneldende inspireret af
>Ramadanen.

Hvorfor ramadan?

Saluton, Knut
---
TTT norvegia: http://www.nffo.no/generator.asp
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)

Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-03 18:08

Knut KlavenessHeidelberg <knklaveh@online.nospam> wrote:

> Hvorfor ramadan?

Det er i hvert fald det argument, der i dansk presse [herunder tv] er
blevet fremført for at fasten af visse lutheranere nu bliver holdt.

Med en kvart million tilhængere af islam, er islam pludselig blevet
meget synlig i "gadebilledet" her i landet. Uden at tråden skal degenere
til noget politisk, så kan det vel nævnes, at det vel også var det der
afgjorde resultatet af sidste folketingsvalg.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 12-03-03 18:43

> Det er i hvert fald det argument, der i dansk presse [herunder tv] er
> blevet fremført for at fasten af visse lutheranere nu bliver holdt.

I så fald må danske lutheranere være ytterst påvirkelige overfor muslimske
tradisjoner. Kanskje vi her aner en utvikling mot synkretisme?

Kjellemann

Fra : Niels Peter

Dato : 12-03-03 19:00

Per Rønne wrote:

> Det er i hvert fald det argument, der i dansk presse [herunder tv] er
> blevet fremført for at fasten af visse lutheranere nu bliver holdt.

Jeg synes nu ikke, parallellen er særligt indlysende; ramadanen er kun
faste, så længe solen er oppe, hvilket ofte resulterer i vilde
spiseorgier så snart det er mørkt.
De kvindelige, muslimske kolleger, jeg har haft i tidens løb, hadede
alle ramadanen, fordi de tog mindst fem kg. på hver gang ...

Niels Peter

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 12-03-03 18:55

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> De kvindelige, muslimske kolleger, jeg har haft i tidens løb, hadede
> alle ramadanen, fordi de tog mindst fem kg. på hver gang ...

Vektøkning, en av religionens utrivelige utslag. :-

Kjellemann

Fra : Niels Peter

Dato : 12-03-03 19:15

Kjell I. Johnsen wrote:
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Vektøkning, en av religionens utrivelige utslag. :-
>
> Kjellemann

Ja, her er måske et nyt argument for ateisterne

Niels Peter

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 12-03-03 19:16

> Ja, her er måske et nyt argument for ateisterne
>
> Niels Peter

Ja, jeg har notert meg det.

Kjellemann

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 12-03-03 19:23

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> mælte sligt:

>Jeg synes nu ikke, parallellen er særligt indlysende; [...]

Jeg er også meget skeptisk over for påstanden om, at Ramadanen skulle være
direkte årsag. Jeg tror snarere der er tale om folks generelle trang til
ritualer og "kulørt religion" - et udtryk, der i sig selv viser, hvordan den
hjemlige ideologi har forsvoret enhvert ydre eller kropslig manifestation af
religion. Protestantismen/lutheranismen er ganske atypisk i dens tendens til
at afvise religiøs *handling* efter devisen at det blot er skin og bedrag og
at religion drejer sig om sindelaget. Der er meget, der taler for, at
mennesker grundlæggende føler et behov for at *handle* religiøst -
ikke-rationelt eller billedligt, om man vil - og at samtidens strømninger (new
age, karismatisk kristendom, "modern primitives", ekstremsport, eksorcisme
osv.) er udtryk for denne trang til at bruge kroppen, at føle med kroppen, i
et samfund, hvor mange mennesker er totalt understimulerede, med hensyn til
faktisk at føle deres krop - hvor den officielle religion aldeles har udsultet
folk ved at nægte dem enhver mulighed for religiøs *handling*.

Ramadanen kan selvfølgelig have en indvirkning i den forstand, at den viser en
måde, hvorpå man kan udleve denne trang til at *handle* religiøst. En lignende
impuls er for tiden traditionelt katolsk fromhedsliv (eksorcisme, faste,
midnatsgudstjenester, lysgudstjenester osv.), idet traditionel katolsk og
ortodoks kristendom i langt højere grad end den hjemlige lutheranisme
appellerer til alle menneskets sanser.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Men det er IKKE personligt, når jeg modsiger folk....
Det er intellektuelt og abstraheret...."

Fra : Heidelberg

Dato : 14-03-03 12:34

per@ronne.invalid (Per Rønne) wrote in message news:<1frpzjt.1kwm6y9sm6934N%per@ronne.invalid>...

> Det er i hvert fald det argument, der i dansk presse [herunder tv] er
> blevet fremført for at fasten af visse lutheranere nu bliver holdt.

Kanskje det bare er journalistene som har behov for å lage en kobling.
De er flinke til slike ting. Eller er det slik at "visse lutheranere"
selv har henvist til ramadan?

mvh Knut

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 16-03-03 12:36

"Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev i melding
> [...]
> Ramadanen.
>
> Men er fasten ikke lige så fremmed for lutherdommen som flagellantismen?

Om fasten er fremmed for lutherdommen kan så være,
men for kristne er dette en tradisjon like gammel som Kirken selv.
Ja Kristus fastet jo selv.
Å faste er å avstå fra det som ellers i året er "det vanlige".
Ikke skal man bare la være å spise enkelte matvarer, men
også rette forkuset mere på vårt åndelige liv.
Gjennom fasten frigjør vi oss fra de ting som ellers binder oss
i det daglige verdslige liv.

mvh
OAK